FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Ciężarówki w Prl 1945-1989r Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:01, 22 Gru 2022 Powrót do góry

Opel Blitz 3.6-36S
Opel Blitz 3.6-6700А



ImageOpel Blitz 3.6-36S OSP Kozłowice
ImageOpel Blitz Wolica ( świętokrzyskie)
ImageOpel Blitz 3.6-36S napędzana gazem drzewnym wyremontowana siłami przyszłych studentów – członków Straży Akademickiej Politechniki (fot. Muzeum Politechniki Wrocławskiej)
Image 1948r Prl Opel Blitz 3.6-6700А

W 1937 roku firma Opel AG rozpoczęła produkcję ciężarówek Opel Blitz 3.6-36S, które do 1941 roku stały się czołowymi pojazdami ciężarowymi Wehrmachtu. Łącznie od 1937 do 1944 roku wyprodukowano 82 356 takich samochodów. Model (Allrad) został opracowany na bazie Opla Blitz 3.6-36S, który posiadał napęd na cztery koła. Wraz z dwiema przednimi osiami, Opel Blitz z napędem na wszystkie koła wyróżniał się skróconym o 15 cm rozstawem osi i większym prześwitem. Opel Blitz 3.6-6700А został wprowadzony do ruchu w 1940 roku i do lata 1944 roku wyprodukowano łącznie 24 981 takich samochodów.



ImageOpel Blitz 3.6-36S Muzeum Polska

Różnice
ImageOpel Blitz 3.6-6700А
Image Opel Blitz 3.6-36S

Sztab Generalny Armii Niemieckiej postanawia szybko ujednolicić swoją gamę pojazdów, a Opel Blitz jest wynikiem tego programu, który kształtuje się przed wybuchem działań wojennych w 1938
roku. z linii produkcyjnej jakiś czas temu
Wszedł do służby w Wehrmachcie pod kryptonimem 1KW 3.6-36 s 3t Blitz i szybko stał się pojazdem transportowym armii niemieckiej i był dostępny w wielu wersjach: karetka pogotowia, ciężarówka-cysterna, samochód dowodzenia, warsztat naprawczy, pojazd półgąsienicowy pojazd wszystkich korpusów Heer of the Kriegmarine, Luftwaffe i SS
W latach 1937-1944 zbudowano prawie 82 000 jednostek, które służyły na wszystkich frontach i wykazały dużą odporność na duże odległości i złe warunki drogowe (upał, zimno, wiejskie drogi) .
Można było nawet zamontować lekkie działo przeciwlotnicze kalibru 20mm i 37mm. z drugiej strony wątpię w stały montaż czterorurowego Flaka 20 mm. Lufa ta była zbyt wysoka i zaszkodziłaby stabilności zespołu terenowego, a także brak lufy PAK, która dociążałaby podwozie, a także mogła uszkodzić podwozie podczas odrzutu lufy podczas strzelania
. zbudowany w latach 1937-1944 do ponad 82 000 egzemplarzy
Ale ten pojazd, choć wygodny w terenie, nie był na początku prawdziwym 4X4, również od 1937 roku pojawiła się obok niego ciężarówka 4X4 o nazwie Opel-Blitz 6700A, w latach 1940-1944 wyprodukowano ponad 25 000 egzemplarzy. cięższy i wolniejszy, miał większą CU. Odziedziczył również niezawodność 36S. Opel Blitz 6700A 4X4 można łatwo rozpoznać po przejściach błotników w klapach przedniej maski, przejściach błotników, które są „proste”: aby zrobić miejsce na mechanizm różnicowy, kabina jest podniesiona w stosunku do podwozia .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 14:27, 24 Gru 2022 Powrót do góry

Znalazłem ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO z 1957r a w nim zużycie paliwa samochodów z tamtego okresu, Na podstawie tego można stwierdzić jakie marki a w nich typy ciężarówek były używane. Wypisane są tylko samochody bardziej typowe. Dla innych kiórych nie ma na liście też są wyliczone normy paliw na to wychodzi ze były mniej liczne.
Dla większej przejrzystości wypisałem tylko cięzarówki i im podobne.
Marek samochodów w latach 40-tych w Prl było przeszło 200, a ile w nich typów? Część tych samochodów było omawianych a do większości z nich nie ma zdjęć lub na nie jeszcze nie trafiłem. Nie każdej cięzarówce robiono zdjęcia .



[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

1 Lublin 51 (Gaz 51) 2,5
2 Star 20
3 Star C-60 ciągnik siodłowy z naczepą D-60 5,5
4 Star W-14 wywrotka 3,5
5 Autocar U-4044, 4144, 5044 ciągnik siodłowy z naczepą 6
6 Autocar U-7144, 8144 ciągnik siodłowy z naczepą 10
7 Bedford OLBD i OWLD 5
8 Bedford OSS i OXC ciągnik siodłowy z naczepą 6
9 Bedford MW 1
10 Bedford OXD 1,5
11 Bedford OYD 4
12 Chevrolet C-15 1
13 Chevrolet C-15A 0,75
14 Chevrolet C-30 2
15 Chevrolet C-7106, 7107, 7117 2
16 Chevrolet C-60L, C-60S 4
17 Chevrolet 4109 2
18 Corbitt TG-25 ciągnik siodłowy z naczepą 10
19 Dodge WC-51-52 0,75
20 Dodge WC-56-57 0,75
21 Dodge WC-62-63 1,5
22 Dodge T-110-L5 4 28
23 Federal 94 x 43A, B, C, ciągnik siodłowy z naczepą 10
24 Ford F-15, F-15A 0,75
25 Ford F-30 1,5
26 Ford 2G8T 2
27 Ford BB 2,5
28 Ford V 8-51 3
29 Ford V-3000 S 3
30 Ford F-60 S, L, T
31 Ford WOT-6 4
32 Fordson WOT-2 H 1
33 Fordson WOT-8 1,5
34 GAZ 6
35 GAZ AA 1,5
36 GMC CCKW-352, -353 z napędem na jedną oś tylną 4
37 GMC CCKW-352, -353 z napędem na dwie osie tylne 4
38 Guy Ant 0,75
39 Guy Petrol-Electric 3
40 IFA F-8 furgonik 0,5
41 International KS7
42 Morris Commercial CS-8
43 Opel - Blitz 3 TS 3
44 Phänomen "Granit 25" furgon 1,5
45 Phänomen "Granit 27" 2
46 Phänomen "Granit 30" 2,5
47 Renault - AHG, AHG2 0,5
48 Renault R-2060 1
49 Renault R-2161 2,5
50 Skoda 1101, 1200 i 1201 furgonik
51 Steyr 370 3
52 ZIS 150
53 ZIS 585 wywrotka
54 ZIS 5
55 Austro-Fiat SRM 2,5 18
56 Austro-Fiat 3075 3
57 Austro-Fiat 4 D 90 4
58 Austro-Fiat FD 6 5
59 Borgward 3 T 3
60 Borgward B-3000 3
61 Büssing NAG 25 Burglöwe 2,5
62 Büssing NAG-300 3
63 Büssing NAG-350 3,5
64 Büssing NAG 400 4
65 Büssing NAG 4500 A-1
66 Büssing NAG 500 A 5
67 Büssing NAG 650 i 654 6
68 Büssing NAG 900 9
69 Deutz Magirus L-356 6
70 Faun L-335-D-63 3,5
71 Faun L-450-D-66 4,5
72 Faun L-560-D-67
73 Faun L-560-D-67 6
74 Faun L-600-D-67 6,5
75 Faun L-600-D-87 6,5
76 Fiat 626 NL 4
77 Fiat 666 N 7 7
78 Fiat 666 N 7/5 7
79 Fiat 680 N 7,7
80 Hansa Lioyd 2
81 Hansa Lioyd 2,5
82 Hansa Lioyd 4
83 Hansa Lioyd 5
84 Henschel 25-T1 2,5
85 Henschel 30-T1-T2 3
86 Henschel 40-S1-S2 4
87 Henschel 5G1, 5G2, 5G3 5
88 Henschel 6J1, 6J2, 6J3 6
89 Henschel SJO ciągnik siodłowy z naczepą 7
90 Henschel 36 W 3 9,5
91 Horch (IFA) H3A 3 20
92 JAZ (MAZ) - 200 7
93 Kaelble S6G 125 ciągnik siodłowy z naczepą 8,5
94 Kaelble S6G 110 ciągnik siodłowy z naczepą 8,5
95 Krupp 142 2,5
96 Krupp LD-3,5 M-122 3,5
97 Krupp LD-4 M-232 4
98 Krupp LD-6,5 N-42 6,5
99 Mack NR5 10
100 Magirus M 25 3
101 Magirus M 27 3
102 Magirus M 30 3
103 Magirus M 35 3,5
104 Magirus M 40 4
105 Magirus M 45 4,5
106 Magirus M 50 5
107 MAN E 3
108 MAN Z 3,5
109 MAN D 4,5
110 MAN F4 8
111 MAZ-205 wywrotka 5
112 Mercedes Benz I-1500 OM 138 1,5
113 Mercedes Benz L 2000 2
114 Mercedes Benz L 2500 2,5
115 Mercedes Benz L 3000 3
116 Mercedes Benz L 3750 4
117 Mercedes Benz L-6500-OM54 6,5
118 Mercedes Benz L-6500-OM79 6,5
119 Mercedes Benz L 10 000 10
120 Panhard IE 35 HL ciągnik siodłowy z naczepą 8
121 Praga RND 3 15
122 Saurer 1 CRD 3,5
123 Saurer 2 CRDV 3,5
124 Saurer 5 BTDV 5,5
125 Skoda 706 R 7,3
126 Skoda 706 RM wywrotka 6,5
127 SPA A-10000 10
128 Standard-Vanguard - furgonik
129 Tatra 111
130 Thornycroft WOF-DC4-2
131 Vomag 3 L 3,5
132 Vomag 4,5 L 4,5
133 Vomag 5L-4R-3080 5
134 Vomag 5L-6R-1060 5
135 Vomag 6 L 6
136 Vomag 8 L
137 Hanomag SS 55
138 Faun 150 Z
139 Hanomag SS 50
140 Hanomag SS 100
141 Kaelble Z 6 GN-125
142 Kaelble Z 6 GN-110


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Śro 14:25, 26 Kwi 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:18, 29 Gru 2022 Powrót do góry

Maz- 200
Maz- 205

[link widoczny dla zalogowanych]
Zdjęcia Maza- 200 w Prl nie mam.

ImageMaz 200 foto porównawcze
ImagePoznañ, 1948. XXI Miêdzynarodowe Targi Poznañskie (24.IV - 9.V). Nz. ekspozycja Zwi¹zku Radzieckiego - samochód ciê¿arowy MAZ-205.

W tym linku z rosyjskiej strony jest wzmianka że w czerwcu 1950r
Mazy 205 wysłane były do Warszawy jako dar od Rosjan.
Były to pierwsze Mazy 205 wysłane za granicę
[link widoczny dla zalogowanych]

1950 czerwiec

Wysłanie za granicę pierwszych wywrotek MAZ-205 w darze dla narodu polskiego na odbudowę Warszawy.

ImageMaz- 205 Warszawa
ImageMaz- 205 Warszawa (powiększenie) lata 40-te
ImageMaz- 205 Warszawa (powiększenie) lata 40-te

[link widoczny dla zalogowanych]
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 16:46, 31 Gru 2022 Powrót do góry

Fiat 621 w Prl


Po II Wojnie Światowej nieduża liczba polskich Fiatów 621 przetrwała i były użytkowane np, w straży pożarnej czy polewaczka.

Operatywność zarządu oraz zaangażowanie i poświęcenie strażaków w akcjach gaśniczych zostały zauważone przez władze zwierzchnie. W roku 1957 przekazały one komarowskiej jednostce samochód „ Fiat”. Dzięki temu skuteczność straży znacznie wzrosła. Ten nowoczesny, jak na owe czasy sprzęt umożliwiał niesienie pomocy na terenie powiatu i na terenach sąsiednich.




ImageFiat 621 w Prl 1957r straż pożarna


ImageFiat 621 odbudowany model


ImageFiat 621 polewaczka w Prl 1948r Warszawa

ImageFiat 621 Polewaczka w Prl 1948r Warszawa


ImageFiat 621 polewaczka Warszawa lata przed II WŚ

Image Polewaczka z Warszawy na pokazie w Katowicach lata 30 te

[link widoczny dla zalogowanych]


foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2426
Przeczytał: 83 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 17:43, 31 Gru 2022 Powrót do góry

Czy te zdjęcia polewaczek, licząc od góry 3, 4 i 6 to na pewno Fiaty 621?

Zdjęcie nr 5 to na pewno Fiat 621, zostało wykonane w Wieliczce ok roku 1935 przed Zamkiem Żupnym. Ale pozostałe polewaczki to chyba nie Fiaty?
A przy okazji, pokaz w Katowicach miał miejsce w 1934 roku, to był pokaz zmywania po skażeniu chemicznym. Załoga polewaczki wystąpiła w szczelnych kombinezonach i maskach przeciwgazowych.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Sob 18:18, 31 Gru 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 18:38, 01 Sty 2023 Powrót do góry

Zdjecie nr 3 i 4 to jest ten sam pojazd.Najbardziej mi przypomina Fiata porównywałem z innymi pojazdami z tamtego okresu ale pewności oczywiście nie mam. Zdjęcia są niewyrażne.
Foto ostatnie napisałem. że to jest polewaczka Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2426
Przeczytał: 83 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 18:49, 01 Sty 2023 Powrót do góry

Jasne 🙂
Fajne zdjęcia.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 20:49, 02 Sty 2023 Powrót do góry

Może ktoś zidentyfikuje te samochody, .Chodzi mi o markę i typ, są z wczesnego Prl opróćz foto nr2 to są prawie takie same karetki jak foto nr 1 Róznią się tylko szczegółami


1ImageWarszawa 1946
2ImageArmia Fińska w czasie II WŚ
3Image Prl 1949r
4Image
5Image
6Image
7Image
8Image
9Image
10Image
11Image ta ciężarówka ma taki grill jak foto nr 1
12Image
13Image OSP 1945r
14Image
15Image
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 14:49, 07 Sty 2023 Powrót do góry

Skoda 706R polewaczka

Skoda ta była produkowana od 1946r do 1951r
Póżniej produkcja była kontynulowana w zakładach Liaz
Rząd kupil nieznaną ilość tych ciężarówek z różnymi zabudowami.

Image Film Warszawa 1955r
[link widoczny dla zalogowanych]

ImageWarszawa 1950r foto od znajomego


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:05, 08 Sty 2023 Powrót do góry

Jeśli chodzi o zdjęcie nr 10 z ostatniej listy do identyfikacji wg. mnie jest to Opel P-4 Pick- up ( lata 1935-1937)

Image

Kilka zdjęć porównawczych
Image
Image
Image
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 17:15, 10 Sty 2023 Powrót do góry

Chevrolet Pick- Up 1936r

W amerykańskich samochodach co roku zmieniano grill na inny i inne szczeóły mniej rzucające się w oczy i dlatego łatwo jest odróżnić rocznik modelu danej marki W tym wypadku inne szczegóły to logo na grillu,listwy lub szczeliny wentylacyjne na bokach silnika.

Zdjęcie poniżej może być przeróbką z limuzyny lub oryginalny pick-up.

Image foto nr 13 OSP 1945r

Zdjęcia porównawcze
Image Chevrolet Master 1936r
Image Chevrolet Pick-up 1936r
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Śro 12:55, 11 Sty 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 14:24, 12 Sty 2023 Powrót do góry

Warszawa pick-up



W 1958r ruszyła produkcja Warszawy pick-up o ładowności 500 kg. Łączna produkcja Warszawy w tym roku wyniosła 13.173 sztuki, w tym 615 pickup-ów. Eksport wyniósł 2501 samochodów, w tym 534 pickup-y i 204 sanitarki. Głównymi odbiorcami są Chiny, Węgry, Bułgaria i Norwegia.

Image
Image

[link widoczny dla zalogowanych]

Poniżej zdjęcia Chevroleta C8A z firmy geodezyjnej z Puław w terenie lata 50-te
Image

Image
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 19:02, 14 Sty 2023 Powrót do góry

Dutra DR-50


[link widoczny dla zalogowanych]
Image Dutra DR-50 w Prl
ImageDutra DR-50 w Prl

[link widoczny dla zalogowanych]
Image Dutra DR-50 w Prl
Image Dutra DR-50 w Prl

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1064
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 135 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 11:05, 17 Sty 2023 Powrót do góry

Zis 150
Zis 151



ZIS-150 to ciężarówka która zastąpiła ZIS-5 .Okres produkcji (1947 -1957r) Do Polski zakupiono kilka tysięcy tych ciężarówek, które były używane w budownictwie, transporcie, wojsku, w OTL, itp.
Produkowany również na licencji w Rumunii i Chinach.

https://www.youtube.com/watch?v=TJh12tfhIfI

ImageZis 150 w Prl
ImageZis 150 w Prl

ZiS-151 to samochód ciężarowy produkowany przez firmę ZiŁ (noszącą wówczas nazwę ZiS) w latach 1948-1958. Do napędu użyto benzynowy silnika R6 o pojemności 5,6 litra (5 555 cm3). 6-cylindrów, każdy z dwoma zaworami, układ gaźnikowy. Moc max 92 KM. Moc przenoszona była na wszystkie trzy osie (6x6) poprzez 5-biegową skrzynię biegów. Prędkość max 60 km/h, zużycie paliwa 46 litrów/100 km. Samochód produkowany był głównie jako pojazd wojskowy. Głównie w wersji skrzyniowej. Układ jezdny złożony z trzech osi. Tylne koła zdwojone. Wszystkie koła napędzane. Długość 6,93 m, szerokość 2,32 m, wysokość (dach kabiny) 2,31 m. rozstaw osi 4,22 m. masa własna 5 580 kg. Dwa zbiorniki paliwa po 150 litrów.

Image Zis 151 w Prl
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3116
Przeczytał: 102 tematy

Pomógł: 73 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Wto 20:33, 17 Sty 2023 Powrót do góry

Oooo! W pierwszej chwili myślałem, że na zdjęciu to amerykański International Harvester serii KB... Wink A to tylko ZIS 150...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin