FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Wymiary kół i opon w "Kultowych" Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
promens
User



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 541
Przeczytał: 53 tematy

Pomógł: 33 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:14, 30 Cze 2010 Powrót do góry

Otwieram temat kółek w IFA F9. Na pierwszy rzut oka widać, że nie ma logo, ale co z wymiarami?

Optycznie wydawały mi się za duże.

Sprawdziłem wymiary ogumienia IFA - miał bardzo duże felgi 16 cali i mały rozmiar opony 5 cali (rozmiar 5x16). To mniej niz 130 mm opony. Średnica podparcia felgi czyli tych 16 cali powiększam o widoczny rant na ca 30mm (po 15 mm na stronę) i okazuje się że felga dobra - 10 mm w modelu.
Gorzej z całym kołem. Powinno mieć 15,3 mm a ma 16 mm. Jeden milimetr to przy tych wymiarach sporo.
Gdyby okazało się, że opona w tym samochodzie była rzeczywiście niższa niż 5 cali (mało prawdopodobne, bo to bardzo niska opona) to różnica mogłaby przekroczyć 1,5 mm.

Czy ktoś z Kolegów ma więcej informacji na ten temat? Googla i Wikipedię już sprawdziłem.


==================
Dopisek:

Koła mnie raziły, ale rozwiązanie znalazło się szybko i jest bardzo ładne optycznie. Miałem "z odzysku" opony TARPANA. Tarpan jak wiadomo miał opony dużo za małe i mu je zmieniłem. Te właśnie opony Tarpana wcisnąłem na felgę IFA. Nie było to łatwe, bo średnica felgi modelu IFA jest nieco większa. Ale efekt świetny i średnica koła 15 mm.

Gdyby ktoś chciał powtórzyc moją metodę to uwaga, opony Tarpana nie są symetryczne. Tylko w jeden sposób założone dobrze wygladają. Odwrotnie założone robią wrazenie, że nie dadzą się założyć z powodu za płytkiego rowka. Ale nie rezygnujcie. Obróćcie oponę i będzie OK.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez promens dnia Śro 20:31, 30 Cze 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
1313
Moderator



Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 2710
Przeczytał: 36 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 23:38, 30 Cze 2010 Powrót do góry

Dzięki za porady. Ale teraz, czy na odwrót też jest dobrze? Czyli czy Tarpanowi można zaaplikować te IFOwskie?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
promens
User



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 541
Przeczytał: 53 tematy

Pomógł: 33 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:44, 01 Lip 2010 Powrót do góry

1313 napisał:
Dzięki za porady. Ale teraz, czy na odwrót też jest dobrze? Czyli czy Tarpanowi można zaaplikować te IFOwskie?


Niestety nie da się po prostu zamienić tych opon. Felga modelu IFA jest większa niż felga modelu Tarpana. Gumy Tarpana da się (lekko na siłę) wcisnąć na IFA. Natomiast gumy z IFA będą duzo za luźne do Tarpana.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
promens
User



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 541
Przeczytał: 53 tematy

Pomógł: 33 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:22, 28 Lip 2010 Powrót do góry

No cóż, kiedy nie ma polskich modeli znaczenie rozmiaru felg i kół jest dla wszystkich mniejsze. Dla porządku jednak uwagi do VAZ 1111 Łada Oka. Na oko koła wydają się dobre, a jak po zmierzeniu?

Samochód miał opony o wymiarze 135/80 R12. To oznacza, że felga powinna mieć w modelu (skala 43) 7,1 mm, koło 12,1 mm a szerokość opony 3,1 mm
Modelik ma –
Felga 7,5 mm, koło 13 mm a szerokość opony 3,3.

Czyli blisko chociaż nie idealnie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Sob 23:44, 07 Sie 2010
PRZENIESIONY
Nie 9:45, 08 Sie 2010
Powrót do góry

Jestem nowy, założyłem konto po tym jak w jednym z tematów kolega Zadzior uchylił rąbek tajemnicy dalszych numerów KaP.

Dzisiaj byłem na Jarmarku Dominikańskim i kupiłem tam Skodę 120 i Zastawę 750. Modele okazały się dobrze wykonane, ale były w nich małe błędy:
-Skoda 120 - przy lewych przednich drzwiach była tylko ta mała szybka, a reszty nie było, a za to przy prawych drzwiach była cała szyba.
- Zastava 750 - w niej niczego szczególnego nie zauważyłem oprócz tego, że koła się nie kręciły (nie wiem czy to opony za duże czy co? A ja tego samochodu nic a nic nie kojarzę i nic o nim nie wiem.).

Jeśli ktoś miał podobny problem z Zastawą to proszę o radę co z tym zrobić, bo mam kilka pomysłów jak to zrobić, ale nie chcę zepsuć modelika.
Pozdrawiam

PS: Widziałem też fajne Ferari, chyba 348 (z jakiegoś rajdu chyba, ale dokładnie się nie przyglądałem), za 55 zł, czy opłaca się go kupić?
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2886
Przeczytał: 69 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Nie 8:06, 08 Sie 2010
PRZENIESIONY
Nie 9:45, 08 Sie 2010
Powrót do góry

tak jest we wszystkich obu modelach , Zastava ma za duże koła i dlatego się nie kręcą


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Nie 8:57, 08 Sie 2010
PRZENIESIONY
Nie 9:45, 08 Sie 2010
Powrót do góry

Dziergol, w większości modeli KAP-u nie ma szyby od strony kierowcy, z przodu. Są tylko trójkątne szybki, jeśli konkretny model w skali 1:1 je miał


Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Nie 8:57, 08 Sie 2010, w całości zmieniany 1 raz
simon2107
User



Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 790
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warmia i Mazury

PostWysłany: Nie 12:13, 08 Sie 2010 Powrót do góry

Dziergol napisał:
- Zastava 750 - w niej niczego szczególnego nie zauważyłem oprócz tego, że koła się nie kręciły (nie wiem czy to opony za duże czy co? A ja tego samochodu nic a nic nie kojarzę i nic o nim nie wiem.).

Jeśli ktoś miał podobny problem z Zastawą to proszę o radę co z tym zrobić, bo mam kilka pomysłów jak to zrobić, ale nie chcę zepsuć modelika.
Pozdrawiam

Temat kół do zastavy 750 był już przerabiany. Można wymienić koła na ładowskie od modelu 1500 lub na koła od zastavy 1100. Jedynie trzeba nieco poszerzyć tulejki do mocowania osi w kołach.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
1313
Moderator



Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 2710
Przeczytał: 36 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 4:04, 09 Sie 2010 Powrót do góry

Albo przerzucić ośki i je skrócić Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
promens
User



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 541
Przeczytał: 53 tematy

Pomógł: 33 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 9:51, 22 Wrz 2010 Powrót do góry

Tarpan Honker 4012 :
Zawzięcie szukałem jakie były opony w tych pierwszych Honkerach 4012. I nie znalazłem. Na zdjęciach widać, że opony, a może i koła, miały różne gabaryty. Ale też na You Tube widziałem film z jazdy terenowej Honkera 4012 i miał on - optycznie oceniając - równie cienkie koła jak modelik.

Może komuś udało siędokopać do informacji źródłowej? Może ktoś może mi przesłać skan instrukcji Tarpana Honker 4012 z rozmiarem kół?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
msch00
User



Dołączył: 25 Sty 2010
Posty: 422
Przeczytał: 85 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grudziądz/Elbląg

PostWysłany: Śro 10:23, 22 Wrz 2010 Powrót do góry

promens napisał:
Tarpan Honker 4012 :
Zawzięcie szukałem jakie były opony w tych pierwszych Honkerach 4012. I nie znalazłem. Na zdjęciach widać, że opony, a może i koła, miały różne gabaryty. Ale też na You Tube widziałem film z jazdy terenowej Honkera 4012 i miał on - optycznie oceniając - równie cienkie koła jak modelik.

Może komuś udało siędokopać do informacji źródłowej? Może ktoś może mi przesłać skan instrukcji Tarpana Honker 4012 z rozmiarem kół?


Witam
Promens mogę podesłać Ci w PDF z serii TBiU o samochodzie tarpan Honker. Przeczytałem tam, że wymiary kół na początku były te same co w Tarpanie 234 czyli: obręcze 4,5x16", opony 6,5x16" dętkowe, bieżnik uniwersalny.

Pozdr


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
skorpionman
User



Dołączył: 14 Cze 2010
Posty: 736
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Falkirk

PostWysłany: Śro 11:58, 22 Wrz 2010 Powrót do góry

A czy przypadkiem nie zapinali UAZowskich 15 z oponami 8.40x15?
Muszę poszperać w starych publikacjach, bo pewien nie jestem.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
grochu71
User



Dołączył: 10 Cze 2010
Posty: 808
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ciechocinek/Toruń

PostWysłany: Śro 12:07, 22 Wrz 2010 Powrót do góry

wymiary kół na początku były te same co w Tarpanie 234 czyli: obręcze 4,5x16", opony 6,5x16" dętkowe, bieżnik uniwersalny



Potwierdzam. Testowali w Wałczu na poligonie jak byłem na szkoleniu. Robili też przekładki z gaza.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez grochu71 dnia Śro 12:08, 22 Wrz 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
promens
User



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 541
Przeczytał: 53 tematy

Pomógł: 33 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 21:52, 22 Wrz 2010 Powrót do góry

grochu71 napisał:
wymiary kół na początku były te same co w Tarpanie 234 czyli: obręcze 4,5x16", opony 6,5x16" dętkowe, bieżnik uniwersalny



Potwierdzam. Testowali w Wałczu na poligonie jak byłem na szkoleniu. Robili też przekładki z gaza.



Koła Tarpan Honker 4012:

Znalazłem na stronie wojskowych pojazdów wymiar opony dla Honkera 4012. To 8,5x15. Przy założeniu, że normalny profil to wysokość opony=100% szerokości wyszło mi z obliczeń, że:
1. Rozmiar koła dobry. W naturze 80 cm (798 mm), w skali powinno być 18,6 mm, jest w modelu 18,5 mm.
2. Felga za duża. W naturze 380 mm, w skali 9 mm, a jest w modelu 11 mm.
3. Szerokość koła (opony) minimalnie za wąska. W naturze 208 mm, w skali 4,8 mm, a jest w modelu 4,5 mm.

Czyli ogólnie koło dobre.

Skoro felga powinna mieć mniejszy wymiar, to opona ma ten wymiar za duży. Czyli opona powinna być bardziej masywna, ale DO WEWNĄTRZ koła. To może robić wrażenie, że koło jest za wąskie i za duże. Ale nie jest. Ma tylko zły podział między felgą a oponą. Felgi jest za dużo, opony za mało.

Jak wspomniałem, to przy moim założeniu, że normalny profil opony to szerokość równa wysokości. Na razie nie mam tego jak zweryfikować.

Od Was z forum dowiedziałem się, że używano kół od Tarpana 234 w rozmiarze 6,5x16. Wtedy nic nie pasuje. W skali modelu koło powinno mieć średnicę 17 mm (dużo mniejsza niż teraz), felgę 9,5 mm (błąd mniej więcej ten sam-za dużo felgi w modelu), a grubość koła powinna mieć 3,7 mm, czyli być jeszcze o prawie 1 mm cieńsza!

Nie mam wątpliwości, że w Honkerze stosowano bardzo różne koła. To utrudnia wyszukanie prawidłowych wymiarów z produkcji 1989 roku. Ale wersja z Tarpana 234 zupełnie nie pasuje do tego modelu.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
skorpionman
User



Dołączył: 14 Cze 2010
Posty: 736
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Falkirk

PostWysłany: Czw 7:07, 23 Wrz 2010 Powrót do góry

promens napisał:


Znalazłem na stronie wojskowych pojazdów wymiar opony dla Honkera 4012. To 8,5x15.


Czyli typowo UAZowskie gumy. Nawet na rysunku bieżnik się zgadza. Natomiast model na opony z bieżnikiem z kosmosu. W Nivce wzór bieżnika udał się doskonale, Honker ma dziwny.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin