FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Citar
User



Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 178
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hamburg / Gdansk

PostWysłany: Czw 11:42, 13 Maj 2021 Powrót do góry

max napisał:

W drugiej połowie lat 70tych (niestety, nie pamiętam dokładnie kiedy) białe, szklane migacze przednie zostały zastapione zespolonym okrągłym światłem dwubarwnym.


W wojsku jezdzilem 255b z roku 1977 i mial jeszcze jednobarwne biale lampy pozycyjne/kierunkowskazy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
User



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Czw 12:00, 13 Maj 2021 Powrót do góry

mafo napisał:
A powiedzcie Koledzy, czy światła w zderzaku to jakaś specjalna wersja Kraza? Jak sięgam pamięcią to wywrotki zderzak miały bez świateł, a i obecnie dostępne zdjęcia w internecie pokazują brak tych świateł w zderzaku. Stąd moje pytanie... Confused


Trzeba by dorwać katalog części. Generalnie zderzak bez otworów na lampy w szosowych wersjach jest dużo powszechniejszy.
Ale Wink
Image

Image

I jeszcze taka broszurka: [link widoczny dla zalogowanych]

Jednoznaczną odpowiedź może dać tylko przejrzenie katalogów części i instrukcji obsługi z różnych lat...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gryngol
User



Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 993
Przeczytał: 89 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 12:21, 13 Maj 2021 Powrót do góry

No proszę, czyli jednak lampy w zderzaku były.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 1942
Przeczytał: 124 tematy

Pomógł: 52 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Czw 13:29, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Z tego co czytałem w internecie to lampy do zderzaka przeniesiono w późniejszych wersjach w drugiej połowie lat 80, ale wtedy przeniesiono lampy z błotnika nad zderzak. Ten model zrobiony przez DeA ma przedstawiać samochód z 1978 r. zatem może już były wtedy zderzaki ze światłami pozycyjnymi, a pozostałe światła były jeszcze w błotnikach?

Ponieważ nie mam żadnej pozycji książkowej o Krazie i jego rodzajach to dlatego pytam, bo informacje w necie nie zawsze są prawdziwe.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Czw 13:30, 13 Maj 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
User



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Czw 14:32, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Akurat do KrAZa też nie mam żadnej literatury "eksploatacyjnej" - ale z tymi lampami wszystko się zgadza.
Najstarsza wersja: pojedyncze reflektory w pojedynczej obudowie, zamontowane na błotnikach, mniej więcej w połowie wysokości chłodnicy, osłonięte "wypustkami" kraty wlotu powietrza.
Arrow [link widoczny dla zalogowanych]

Kolejna wersja - skrzynki na błotnikach, w nich reflektory (jak w przywoływanym modelu z "Kultowych").

Ostatnia wersja - reflektory w pojedynczej obudowie, montowane dosłownie na zderzaku, z kloszem tuż nad górną krawędzią zderzaka.
Arrow [link widoczny dla zalogowanych]

W sumie warto sobie zerknąć na całą tą stronkę Smile
Arrow [link widoczny dla zalogowanych]

Jeśli mówić o typowej wersji wywrotki z polskich ulic, to zderzak powinien być pełen, bez lamp.

A już wyłącznie w ramach ciekawostki - KrAZy 256 w dużej ilości sprzedawano do... Wielkiej Brytanii - pod marką Biełaz. Tam z reflektorami bywało jeszcze inaczej Wink
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Pan_Samochodzik
User



Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 421
Przeczytał: 46 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 14:37, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Układ lamp w Biełazie jakby żywcem z polskiego Stara 200 przeniesiony... Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 532
Przeczytał: 23 tematy

Pomógł: 44 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 14:48, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Żeby zakończyć temat lamp w zderzaku.
Dogrzebałem się do schematów elektrycznych. Te lampy w zderzaku - to są przeciwmgielne i występowały TYLKO w KrAZ-255 6x6 i pochodnych. Fabrycznie nie montowane. W wojskowych schowane były w tzw. ZiP-ach do montażu w jednostkach wojskowych. Stąd pewnie czasami puste "oczodoły" w zderzakach.
Instalacja elektryczna KrAZ-256, 257 i 258 (6x4) nie miała lamp przeciwmgielnych i w zderzakach też nie było przewidzianych otworów na nie.
Reflektory główne były w skrzynkach na błotnikach razem z lampką pozycyjną/migaczem z żarówką dwuwłóknową. Na błotniku był też boczny migacz powtarzający.
A na fotkach mogą być różne "wieśtuningi" baz transportowych, np. po stłuczkach. Jaki zderzak mieli - taki zamontowali.
Reflektory główne NA zderzakach (bez skrzynek na błotnikach), z pozycyjnymi/migaczami w zderzakach montowano od 1986 roku.
Tak więc "nasz" model to taki misz-masz, nie mający odzwierciedlenia w realu.
PS. Poprawiłem datę na 1986


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Czw 16:01, 13 Maj 2021, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
User



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Czw 15:12, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Edekyogi napisał:
(...)
Reflektory główne NA zderzakach (bez skrzynek na błotnikach), z pozycyjnymi/migaczami w zderzakach montowano od 1976 roku.
Tak więc "nasz" model to taki misz-masz, nie mający odzwierciedlenia w realu.

No to się akurat nie może zgadzać. Skrzynki na błotnikach były do drugiej połowy lat 80. Ale wprowadzenie lampki zespolonej pozycja/kierunkowskaz mogło być w 1976 - a na schemacie wygląda chyba tak samo?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Czw 15:13, 13 Maj 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 936
Przeczytał: 85 tematów

Pomógł: 76 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 15:14, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Odzwierciedlenie w realu może i ma, ale nie wyszedł taki z fabryki. Zupełnie jak z Jelczem C620, który ma być prezentem dla prenumeratorów. Z fabryki taki nie wyszedł, ale w realu gdzieś w Polsce jeździ. Z Krazem może być to samo. Model ładny, warto mieć, ale szkoda, że pozostaje niedosyt z powodu niezgodności ze specyfikacją fabryczną.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Citar
User



Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 178
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hamburg / Gdansk

PostWysłany: Czw 15:23, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Edekyogi napisał:
Te lampy w zderzaku - to są przeciwmgielne i występowały TYLKO w KrAZ-255 6x6 i pochodnych. Fabrycznie nie montowane. W wojskowych schowane były w tzw. ZiP-ach do montażu w jednostkach wojskowych. Stąd pewnie czasami puste "oczodoły" w zderzakach.
Instalacja elektryczna KrAZ-256, 257 i 258 (6x4) nie miała lamp przeciwmgielnych i w zderzakach też nie było przewidzianych otworów na nie.


Jak juz pisalem- w wojsku dostalem 2-letniego 255b, bylem jego drugim kierowca, z rozmow z poprzednikiem wiem, ze niczego nie zmieniano i nie montowano dodatkowo, a "moj" Kraz przeciwmgielne posiadal , w ladnym zoltym kolorze.
Na wyzej zamieszczonych fotkach ten jasniejszy Kraz 256 ma najwyrazniej zderzak od 255, bo oprocz przeciwmgielnych ma tez otwor na wyjscie liny od wyciagarki , ktora mozna bylo w 255 przelozyc do przodu, a jak wiemy 256 wyciagarki napewno nie posiadaly.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 532
Przeczytał: 23 tematy

Pomógł: 44 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 16:03, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Dziwny Mag napisał:
No to się akurat nie może zgadzać. Skrzynki na błotnikach były do drugiej połowy lat 80(...)

Bo się nie to kliknęło. Oczywiście miało być 1986. Już poprawiłem.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Historyk1985
User



Dołączył: 04 Paź 2020
Posty: 240
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dobrodzień / Lubliniec / Kluczbork

PostWysłany: Czw 16:35, 13 Maj 2021 Powrót do góry

a ja jeszcze dodam odnośnie samego modelu.

Rozbierałem już tego Kraza z "Kultowych..." no i mam porównanie z Krazem z NAP-u, bo już zrobiłem jego konwersję.

w Krazach z NAP jest przedni zderzak oraz progi "wymienne" - to oddzielny element doklejany do ramy.


W naszym modelu gazetowym zderzak przedni oraz progi są odlane jako całość razem z ramą.

Dobrze, że jest to z plastiku, bo mniej roboty przy przeróbkach. Trochę jest dodatkowej roboty, bo trzeba ucinać zderzak, przycinać progi i docinać wnętrze kabiny oraz wiercić w innych miejscach w podwoziu otwory na śrubki, ale w sumie da się (po większych przeróbkach) założyć do tego modelu nowszy typ kabiny (z końca lat 80-tych z reflektorami w zderzaku i szerszym "ryjem"). Tak samo, jak kabinę z naszego Kraza da się zainstalować na podwoziu np. Kraza 64371 do przewozu pni drzew...

Skoro jak już koledzy pisali - jest to jakiś nowy model, to ciekawi mnie dlaczego ramę zrobili z plastiku - skoro dotychczas wszelkie nowości polskich ciężarówek (w tej konkretnie serii) miały ramy metalowe... Dlatego jednak myślałem, że jak w przypadku Tatry 148 jest to jednak jakiś przeszczep z serii już istniejącej...

ale na plus jest w moim przypadku to, że rama z plastiku i można łatwiej "tjuningować" moje Krazy Wink

PS - fotki wrzucę w odpowiednim dziale...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Historyk1985 dnia Czw 16:37, 13 Maj 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
blade34
User



Dołączył: 16 Lut 2013
Posty: 80
Przeczytał: 80 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: Czw 17:30, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Znawcą Krazów nie jestem ale skoro jesteśmy przy reflektorach to chciałbym zauważyć, że w naszym Krazie są one za nisko osadzone względem zderzaka.
Ich dolna krawędź praktycznie zaczyna się niewiele ponad linią zderzaka tymczasem w prawdziwym jest dużo wyżej. Myślę że wina jest w zbyt niskich skrzynkach na reflektory - ich górna krawędź powinna być na wysokości poprzeczki w osłonie chłodnicy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Citar
User



Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 178
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hamburg / Gdansk

PostWysłany: Czw 21:37, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Model Kraza ma jeszcze pionowe uchwyty po obu stronach wlotu powietrza chlodnicy , ktorych rowniez nie widzialem w zadnym Krazie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Citar dnia Czw 21:53, 13 Maj 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 1942
Przeczytał: 124 tematy

Pomógł: 52 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Czw 21:46, 13 Maj 2021 Powrót do góry

Dzięki Koledzy za informacje o światłach.
Podsumowując w naszym Krazie, który ma odwzorowywać samochód z 1978 r. nie powinno być świateł w zderzaku.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin