FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini - skala 1:43 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
strazaq
Gość






PostWysłany: Pon 22:10, 11 Sty 2021 Powrót do góry

Tak, zgadza się, dlatego głównym wyznacznikiem jest tu podwozie i dwie tylne osie, które są charakterystyczne dla podwozia 642, a kabiny były różne. Standardem była krótka, ale długie też występowały. Nie mam książki, o której piszesz - jest na mojej liście zakupów - chętnie bym się dowiedział, czy jest tam wspomniane ile w sumie wyprodukowano wywrotek z krótką, a ile z długą kabiną?

Kabina długa występowała też w Jelczach dwuosiowych z serii 400 w przeróżnych wersjach. Od skrzyniowych, po zabudowy specjalne. Takie jak np. strażackie drabiny na Jelczu 415, gdzie z przodu znajdowały się 2 fotele, a za nimi kolejne 2 miejsca dla dodatkowej załogi (w praktyce rzadko używane i zwykle te drabiny jeździły z dwuosobową obsadą lub z samym kierowcą).

Może gdyby trochę przeprojektować podwozie i gdyby w modelu z kolekcji pojawiła się z tyłu prawidłowa tylna oś z mostem i bliźniakami, to byłby już do przełknięcia, jako samochód seryjny. Tak jak ktoś wcześniej pisał, na razie to są tylko rendery i jeśli wydawnictwo nie ma jeszcze wyprodukowanej tej partii, to być może da się jeszcze im wskazać ten istotny szczegół do poprawki.
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 597
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 23:12, 11 Sty 2021 Powrót do góry

strazaq napisał:
(...) na pewno nie nazywa się C620. To prędzej jakaś wersja 642 (...)

Widzę, że jest pewna luka w znajomości klasyfikacji pojazdów Jelcz - a winny temu jest sam Jelcz trochę niekonsekwentnie nazywając swoje pojazdy.
Niech moderatorzy pozwolą, że nieco historii opiszę tutaj - a nie w dziale o gadkach o samochodach.
Otóż drodzy koledzy (którzy nie sa do końca zorientowani):
Numeracja ogólna Jelczy rodziny 420/640 dotyczy tzw. Jelcz-Steyr, który z wielkim mozołem (brak gotówki w zielonych) torował sobie drogę. Numeracja była prosta:
- 420 - dwuosiowy 4x2,
- 640 - trzyosiowy 6x4,
- 840 - czteroosiowy 8x4,
- 660 - trzyosiowy 6x6.
Cyfry zamiast trzeciego zera sugerowały kolejne modernizacje.
Kabina krótka - 136, kabina długa 134. Dodatkowe indeksy sugerowały podłogę kabiny pod silnik widlasty (V8 Steyr) lub rzędowy R6 SW-680 Leyland).

Z tego zamiaru z wielkim trudem udało się jako tako wdrożyć do produkcji dobrze znane trzyosiowe wywrotki Jelcz-640 z licencyjną steyrowską ramą i osią przednią. Zdwojone tylne mosty napędowe kupowano u Steyra a licencyjnego silnika V8 Steyr tak i nie uruchomiono.
Żeby jakoś wypełnić lukę w ciężarówkach dokonano bardzo dalekiej ale w zasadzie modernizacji rodziny Żubr - Jelcz-315 - Jelcz-325. W tej rodzinie maksymalnie wykorzystano podzespoły z tej starej rodziny a jedynie nowa była kabina od Jelcz-Steyr. Tę rodzinę oznaczono Jelcz-410.
Łatwo obie rodziny odróżnić:
W Jelcz-Steyr 420/640 zwis przedni wynosił 1346 mm a w rodzinie Jelcz 410 - tylko 1085 mm - co widać na załączonym foto.
W nowej rodzinie pojazdy oznaczano tak:
- Jelcz S415 - skrzyniowy 4x2,
- Jelcz S416 - skrzyniowy 6x2 z trzecią osią wleczoną,
- Jelcz C417 - siodłowy 4x2.
Wywrotki miały indeks W a podwozia - P.
Czyli cyfrowo była to niejako kontynuacja numeracji Jelcz 315/316/317.
I za jakiś czas pojawia się Jelcz 620 6x2 z trzecią osią wleczoną podnoszoną.
Kuriozum w nazewnictwie sugeruje rodzinę Jelcz-Steyr 420/640, z którą nie ma nic poza kabiną wspólnego, o krótkim zwisie przednim. W czasach Jelcz-315 był prototyp 6x2 z trzecią osia wleczoną podnoszoną nazwany Jelcz-318. Więc ten Jelcz-620 powinien się raczej nazywać Jelcz-418. Na tym ulładzie były produkowane samochody skrzyniowe (S620), ciągniki siodłowe (C620) a nawet prototyp wywrotki (W620)
W latach 90. uruchomiono produkcję Jelcz 622 6x2 z trzecią osią wleczoną podnoszoną lub druga - pchaną jako uzupełnienie rodziny 420/640. Zwis kabiny długi i z C620 nie ma nic wspólnego.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 2 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Pon 23:15, 11 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
strazaq
Gość






PostWysłany: Wto 0:17, 12 Sty 2021 Powrót do góry

Edekyogi napisał:
Więc ten Jelcz-620 powinien się raczej nazywać Jelcz-418.

Takie oznaczenie moim zdaniem sugerowałoby, że to dwuosiowy samochód z napędem na jedną oś, a tak przecież nie jest. Nie zapominaj też o literce C. Jeśli iść Twoją logiką, to nie 418, tylko C-418, bo ten ze zdjęcia to przecież fabrycznie ciągnik, a nie wywrotka. Nie komplikujmy.

Nazwa C620 jest logiczna. C - to ciągnik, 6 - to 3 osie, 2 - to napęd na jedną oś, 0 - kolejna wersja modernizacji.

Nie sądzę, żebym miał problemy z identyfikacją i numeracją podwozi Jelcza. Swego czasu spędziłem masę czasu przy wersjach 315, 325, 415, 420, 422, 442 i 642 oraz ciągnikach C-417 użytkowanych w strażach pożarnych.

Stwierdziłem tylko, że model nie przedstawia Jelcza C-620, bo znam te ciągniki z widzenia, a najbliższy jest wizualnie wersji seryjnej 642. Nie sądziłem, że ktoś mógł przerobić ciągnik na wywrotkę. Dopiero później dopatrzyłem się cudów na kiju, typu wleczona tylna oś i faktycznie przyznałem, że to musi być chałupnicza produkcja wywrotki na trzyosiowym ciągniku z jedną osią napędzaną. Nie podejrzewałem wydawnictwa o wypuszczanie modeli pojazdów nieseryjnych. Ot cała tajemnica.


Ostatnio zmieniony przez strazaq dnia Wto 0:18, 12 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
TOM-T21
User



Dołączył: 21 Paź 2013
Posty: 99
Przeczytał: 45 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 10:27, 12 Sty 2021 Powrót do góry

Zadałem pytanie merytoryczne DeAgostini , czy mogą podać listę choćby 10 pierwszych numerów. Jestem ciekaw czy odpiszą? .ciekawe czy będą pojazdy o ktorych marzymy czy zamawiamy kota w worku?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gryngol
User



Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1684
Przeczytał: 101 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto 11:59, 12 Sty 2021 Powrót do góry

...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez gryngol dnia Sob 23:36, 06 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
James
User



Dołączył: 19 Sie 2015
Posty: 214
Przeczytał: 38 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 12:06, 12 Sty 2021 Powrót do góry

Na samym dole strony masz: BOK: 428 86 39


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gryngol
User



Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1684
Przeczytał: 101 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto 12:24, 12 Sty 2021 Powrót do góry

...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez gryngol dnia Sob 23:36, 06 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
strazaq
Gość






PostWysłany: Wto 12:40, 12 Sty 2021 Powrót do góry

W serii testowej numerem 5 miał być Lublin 51. Czyli pewnie tak samo będzie teraz.
Pan_Samochodzik
User



Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 539
Przeczytał: 46 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:41, 12 Sty 2021 Powrót do góry

Nie byłbym taki pewien, choć to najbardziej prawdopodobne rozwiązanie. Dla przykładu w "testówce" Star 266 był numerem 4, teraz wskoczył na miejsce Żubra, czyli nr 3.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 81 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:55, 12 Sty 2021 Powrót do góry

Po przeczytaniu ciekawego wpisu kol. Edekyogi nasunęło mi się kilka uwag. Nie wiem czy moderator to wytrzyma ale spróbuję Razz
Co do oznaczeń liczbowych samochodów Jelcz.
Na początku lat 60-tych kiedy planowano rozwój produkcji samochodów ciężarowych, nadano dwa indeksy trzycyfrowe przyszłym, nowoczesnym rodzinom ciężarówek. 200 dla rodziny samochodów średniej ładowności i 300 dla samochodów ciężkich. W przypadku samochodów średnich było to nawiązanie do wcześniej stosowanego indeksu rodziny Star 20, w przypadku samochodów ciężkich indeks był zupełnie nowy i nie nawiązywał do wcześniejszych oznaczeń tej grupy pojazdów.
Poza pierwsza cyfrą indeksu, pozostałe pozostawiono do wykorzystania w poszczególnych fabrykach. Jak wiadomo w inny sposób odbywało się to w Starze (200, 244, 266) a inny w Jelczu gdzie kolejne konstrukcje oznaczano po prostu kolejnymi liczbami (315, 316, 317 itd.). W latach 1972-73 w Jelczu opracowano koncepcyjnie nowe rodziny pojazdów o indeksach 400 dla pojazdów 4x2 i 4x4 oraz 600 dla pojazdów 6x2, 6x4 i 6x6.
Po wstrzymaniu w 1981r wdrażania licencji Steyera koniecznością stała się pilna modernizacja przestarzałych technicznie i moralnie samochodów rodziny 300. I tak podzespoły rodziny 300 ubrano w nadwozia nowych samochodów 400/600, tworząc nową-starą rodzinę 410. Ponieważ pojazdy te mimo wszystko były znacznie droższe od Jelczy 300, z przyczyn marketingowych nawiązano do wcześniejszych nazw i tak 315 odpowiadał 415, 316 - 416 itd. Chodziło o to żeby klientów przekonać do droższych w zakupie pojazdów, że w eksploatacji będą odpowiednikami dotychczasowych Jelczy 300 i nie będą generowały dodatkowych kosztów części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Ciągnik siodłowy C620 nie miał odpowiednika w dotychczasowym programie rodziny 300 i oznaczony został zgodnie z nowym kluczem indeksowym, tj. 6 = 6 kół (3 osie), 2 = 2 napędzane, 0 = niewykorzystane.

A teraz do brzegu, czyli nt trzyosiowej wywrotki z czasów PRL.
Jak napisał Jarek, fajnie że taki model wyjdzie bo po zdjęciu skrzyni można dorobić siodło i będzie prawidłowy ciągnik siodłowy. Znając poziom jego prac spodziewam się, że zrobi wersję eksportową z klimą, owiewkami, spojlerem dachowym i innymi smaczkami Laughing
Ale większość postawi autko na półce łudząc się, że ma fajny model wywrotki z czasów PRL Crying or Very sad
Więc jeśli komuś w wydawnictwie zależy na tym jak powinna wyglądać prawidłowa wywrotka i jest czas na zmiany to powinien to być model tego samochodu:
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Jelcz W640JS/W640 produkowany był w latach 1974-1983 w ilości około 3 tys. sztuk. W poszczególnych latach zmieniały się przednie migacze i lampy główne (prostokątne lub poczwórne okrągłe) ale to najbardziej charakterystyczna polska 3-osiowa wywrotka z czasów PRL.

Tą drogą poszli też Koledzy z Resin Labor tworząc znakomity i świetnie zdetalowany model żywiczny.
[link widoczny dla zalogowanych]

Wprawdzie w 1981 roku pojawiły się kabiny typu 136 ze zmodernizowaną ściana przednią (inne przetłoczenia atrapy, większa klapa rewizyjna) ale w 1983 roku JZS zaprzestały produkcji podwozi dla wywrotek i produkcja ich została zakończona. Około 90% wywrotek W640 wyprodukowanych w latach 1974-83 wyglądała tak jak na ww. zdjęciach.
Później z uwagi na brak dewiz na zakup wózków tandemowych tylnego zawieszenia produkcję przerwano. Nieudane próby zastosowania mostów węgierskich spowodowały konieczność opracowania konstrukcji własnej co konstruktorom z Jelcza znakomicie się udało na bazie mostów licencyjnego autobusu Berliet. Ale do produkcji 3-osiowe wywrotki Jelcza wróciły dopiero na przełomie 1988/89 czyli kiedy PRL się kończył.
I to już zupełnie inna historia Very Happy

foto: 1 - archiwum JZS
2 - Wiesław Kwiatkowski
3 - Resin Labor


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 597
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 14:10, 12 Sty 2021 Powrót do góry

strazaq napisał:
(...)Nazwa C620 jest logiczna. C - to ciągnik, 6 - to 3 osie, 2 - to napęd na jedną oś, 0 - kolejna wersja modernizacji (...)

(...) model nie przedstawia Jelcza C-620, bo znam te ciągniki z widzenia, a najbliższy jest wizualnie wersji seryjnej 642 (...)


Kolego strazaq. Napisałem dużo - i jak widzę chyba niezrozumiale.
Nie chodzi mi o indeksy C, S, W, P - bo wiadomo o co chodzi (rodzaj zabudowy).
Chodzi mi o indeks cyfrowy. Sugerowane przez Kolegę wyjaśnienie oznaczenia 620 według formuły osiowej było w Jelczu przyjęte dla rodziny Jelcz-Steyr 420/640/842/662. A ten nieszczęsny C620 jest pochodną rodziny 410 z KRÓTKIM zwisem kabiny - gdzie nie stosowano takiej indeksacji.
Model wywrotki, tak jak i skrzyniowego przedstawia właśnie Jelcza z KRÓTKIM zwisem z rodziny 410 i nijak nie może być wizualnie zbliżony do Jelcza 642 z DŁUGIM zwisem kabiny.

max napisał:
(...) Ciągnik siodłowy C620 nie miał odpowiednika w dotychczasowym programie rodziny 300 i oznaczony został zgodnie z nowym kluczem indeksowym, tj. 6 = 6 kół (3 osie), 2 = 2 napędzane, 0 = niewykorzystane (...)


No i właśnie tutaj jest ta zmyłka Jelcza - do której właściwie rodziny należy ten nieszczęsny Jelcz C620.
A jak już napisałem wcześniej - był taki numer 318 dla układu 6-2-0 z podnoszoną tylną osia wleczoną (prototyp). Wystarczyło ten C620 nazwać C418 i byłaby zachowana logika w numeracji następców rodziny 300.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Wto 14:23, 12 Sty 2021, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
strazaq
Gość






PostWysłany: Wto 14:20, 12 Sty 2021 Powrót do góry

Wiem o co Ci chodzi. Po prostu w samochodzie z krótkim zwisem zastosowano numerację podwozia z długim zwisem. Wszystko byłoby ok, gdyby to był samochód z inną kabiną i podwoziem z rodziny steyrowskiej. Ot wyjątek od reguły, ale i tak uważam, że na podstawie oznaczenia C620 można rozszyfrować to, co napisałem, czyli ciągnik, 3 osie, napęd na jedną oś, więc jest to w pewnym sensie logiczne, chociaż niekonsekwentne ze strony producenta.

Dobra, zakończmy już ten wątek oznaczeń. Ja wiem o co Ci chodzi. Ty chyba niekoniecznie ufasz w moją wiedzę i próbujesz mnie dokształcać, chociaż nie ma takiej potrzeby. Po prostu nie chcę tu robić wywodów jak z książki i używam skrótów myślowych. Pracowałem na tych Jelczach serii 300 i 400, miałem ich kilka na stanie, więc serio nie musisz mnie uczyć numeracji.
Kędzior
User



Dołączył: 02 Lut 2010
Posty: 998
Przeczytał: 104 tematy

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Oz

PostWysłany: Śro 8:11, 13 Sty 2021 Powrót do góry

Star nabyty i raczej nie odbiega od wersji testowej, ale dokładnie sprawdzę po pracy, w domu. Seria już cieszy się dużym zainteresowaniem, a znajomy z kiosku powiedział, że pierwszy klient po model był już po 5 rano. Nie wiem jak będzie z dostępnością, ale przy mnie zeszły 2 sztuki. Zadzwoniłem dziś również do BOK DeA i tam pani poinformowała mnie, że starzy prenumeratorz serii muszą poczekać z decyzją o tym cz kontynuować starą prenumeratę, cz założyć nową do przyszłego tygodnia, gdyż właśnie trwają uzgodnienia w firmie w tym zakresie. Kazała dzwonić w poniedziałek.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kędzior dnia Śro 8:12, 13 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
TOM-T21
User



Dołączył: 21 Paź 2013
Posty: 99
Przeczytał: 45 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 11:37, 13 Sty 2021 Powrót do góry

Witam ponownie .Otrzymałem bardzo szybko odpowiedz z wydawnictwa jestem mile zaskoczony wręcz błyskawicznie w ciagu 48 godzin .Tu większy fragment :
" Poniewaz kolekcja dopiero uklazala sie na rynku przedstawione zostaly jedynie pierwsze modele naszej kolekcji. Strona internetowa kolekji bedzie systematycznie aktualizowana.
Niestety nie znamy jeszcze nastepnych modeli- przykro nam.
Panskie zapytanie przekazano do naszej redakcji."

Reasumująć nie znają lub nie mogą na razie ujawnić jakie będą kolejne pojazdy -szkoda .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
marcin1323
User



Dołączył: 14 Sie 2012
Posty: 172
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: EPPL

PostWysłany: Śro 14:16, 13 Sty 2021 Powrót do góry

Ja w Płocku kupiłem chyba ostatni już Sad wywiało gorzej niż wersję testową.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin