FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe autobusy i ich historia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 9:02, 27 Mar 2020 Powrót do góry

Golfpolo napisał:
Jeśli chodzi o Fiata 666RNL z karoserią Viberti to wychodzi, że było zakupionych więcej niż jeden.
Poniżej na zdjęciach trzy egzemplarze różniące się między sobą
Pierwszy zestaw ma na dachu zamontowane coś dodatkowo
Drugi zestaw ma dach bez widocznych dodatkowych urządzeń
Trzeci Fiat solo ma inne malowanie .

ImageWarszawa

ImageKraków lotnisko

Image Warszawa

foto z netu


No właśnie niekoniecznie...
Jeden zestaw o którym wiemy, zakupiony został przez Orbis ale nie wiemy jak długo jeździł w tych barwach. Przełom lat 40/50 to już mocne uszczelnienie granic i koniec zagranicznego podrozowania. Nie wiemy jak długo zestaw użytkowany był przez Orbis i co ew. dalej się z nim działo.
Co do zdjęć, bardzo możliwe, że autobus ze zdjęć 2 i 3 to ten sam pojazd. Malowany jest tak samo dwubarwnie z ciemniejszym przodem i dachem a różnice moim zdaniem wynikają z oświetlenia. W jednym przypadku autobus parkuje pod Sejmem, w drugim, sądząc po otoczeniu czeka na lotnisku na jakąś delegację. Może był w dyspozycji rządu lub Sejmu? W obydwu przypadkach na burcie widoczne jest to samo logo. Wygląda jak stary emblemat PKS ale pewności nie mam...
Co do zestawu z pierwszego zdjęcia, sprawa też nie jest oczywista. Nie widać przodu ani boków pojazdów. Nie znamy szczegółów malowania, nie wiemy też kiedy zdjęcie zostało zrobione. Zestaw Viberti wyposażony był w rozsuwany dach, który w polskich warunkach wymagał szczególnej dbałości. Może widoczne elementy zostały dodane w późniejszym czasie jako ochrona mechanizmu rozsuwania?
Jest szereg ciekawych pytań na które może uda się uzyskać odpowiedzi ale obecnie co do ilosci zestawów pewności nie ma Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 13:30, 27 Mar 2020, w całości zmieniany 5 razy
Zobacz profil autora
et22




Dołączył: 14 Gru 2018
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 15:16, 27 Mar 2020 Powrót do góry

A czy na pierwszym zdjęciu widoczna na dachu konstrukcja, to nie jest po prostu zsunięty w harmonijkę dach? Chyba nawet widać fragment wewnętrznej, przedniej ściany przyczepy.


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 16:01, 27 Mar 2020 Powrót do góry

Masz dobre oko, świetne spostrzeżenie Smile
Wielokrotnie oglądałem tę fotografię i wiedząc, że dachy zestawu Viberti były rozsuwane nie wpadłem na to.
Teraz po rozciągnięciu zdjęcia dochodzę do tego samego wniosku.
Dzięki za spostrzegawczość i "detektywistyczne" podejście do tematu Wink
Tym samym mamy dodatkowy argument, że zestaw Viberti mógł być tylko jeden.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 16:07, 27 Mar 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 16:13, 27 Mar 2020 Powrót do góry

Dziękuję koledze Kazikowi353 za piękne zdjęcie Fiata 682 RN z napisem Mysłowice na burcie. Napiszcie coś więcej o historii tego modelu w Polsce. Widzę, że są tu osoby ze sporą wiedzą na temat autobusów Fiat☺


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 16:57, 27 Mar 2020 Powrót do góry

O zdjęcia Fiata 682 RN proponuję zapytać kol JarekS Wink
Temat był już omawiany na forum.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 17:04, 27 Mar 2020, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5530
Przeczytał: 117 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Pią 18:01, 27 Mar 2020 Powrót do góry

Proszę Smile
Żeby nie było wątpliwości, że to moje zdjęcia Smile
Znaczy jestem właścicielem, ale to nie ja je zrobiłem. Zdjęcia dostałem od ojca, trudno powiedzieć, skąd on je miał - możliwe, że sam je zrobił. W każdym razie, zdjęcia przedstawiają autobus należący do kopalni Chwałowice, w której pracował mój ojciec. Nie potrafię podać też daty, kiedy zostały zrobione.

Image

Image

Image

Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Pią 16:19, 24 Kwi 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 18:29, 27 Mar 2020 Powrót do góry

Przepiękne zdjęcia FIATA. Bardzo dobre ujęcia. 🙂 Dziękuję serdecznie koledze Jarkowi ! Pozdrawiam przy okazji Forumowiczów że Śląska i z Zagłębia. 🙂 Ziemia cały czas mi bliska


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 18:35, 27 Mar 2020 Powrót do góry

Ładne zdjęcia ładnego autobusu Smile
Jezdzilem nim wielokrotnie na kolonie, wczasy i wycieczki. Pamiętam że był znacznie wygodniejszy od Jelcza 043. Był cichszy, było w nim więcej miejsca i działało w nim radio Wink Kierowcy na niego nie narzekali. Fajny autobus z dzieciństwa Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 18:44, 27 Mar 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
promens
User



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 822
Przeczytał: 46 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 20:13, 27 Mar 2020 Powrót do góry

Kierownica z prawej strony ? Dlaczego ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wojciech1500
User



Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 1390
Przeczytał: 22 tematy

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 20:43, 27 Mar 2020 Powrót do góry

Jarek zaprezentował wspaniałe zdjęcia, to ja też dorzucę coś z rodzinnego albumu. Zdjęcia wykonał mój dziadek w latach 50-tych na rynku w Myślenicach przed przeprowadzką na Śląsk.

Na uwagę oprócz wszechobecnych Fiatów, zasługuje KAVZ, który nie był na polskich drogach zbyt częstym widokiem.

Image

Image

Image

Image

Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 20:56, 27 Mar 2020 Powrót do góry

promens napisał:
Kierownica z prawej strony ? Dlaczego ?

Fiaty użytkowe miały kierownice po prawej stronie do lat 70/80-tych.
Pisaliśmy juz o tym na forum.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Sob 7:07, 28 Mar 2020, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
Jacek_C5
User



Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 391
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia

PostWysłany: Pią 22:00, 27 Mar 2020 Powrót do góry

To może przytoczmy krótką informacje dlaczego tak było:

art z portalu 40ton.net:

"Wszystko tłumaczy włoska infrastruktura, w której do lat 70-tych dominowały bardzo wąskie drogi, często o krętym, górskim charakterze. Na takich trasach kierowca musiał stale obserwować krawędź jezdni, nierzadko znajdującą się nad przepaścią. Wiadomo zaś, że łatwiej robić to siedząc po prawej stronie. Podobne zalety ujawniały się też w czasie przejazdu przez małe miejscowości, gdzie pojazd przejeżdżał bardzo blisko budynków, czy też w miastach, gdzie łatwiej było obserwować zachowanie pieszych. Dopóki więc we Włoszech nie poprawiono jakości dróg, czyli właśnie do końca lat 70-tych, wybór umiejscowienia kierownicy był dla włoskich kierowców ciężarówek oczywisty.

Co ciekawe, kierowcy autobusów mieli podobne argumenty, też wybierając kierownicę po prawej stronie. Ci jednak musieli zmienić swoje przyzwyczajenia już w latach 60-tych, masowo przesiadając się na lewo. Dlaczego? Wynikało to ze zmiany kształtu autobusów, coraz częściej mających silniki z tyłu, a nie obok kierowcy. Zamiast więc montować drzwi dla pasażerów za kierowcą, chciano je teraz ustawiać na samym przodzie, właśnie po prawej."


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 7:19, 28 Mar 2020 Powrót do góry

No właśnie, podobno z Fiatami tak było Wink
A co do zdjęć autobusu KAWZ, to model 663, dość rzadka wersja 4x4 zabudowana na GAZie 63. Fajne zdjęcia Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 10:20, 01 Kwi 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 15:57, 28 Mar 2020 Powrót do góry

[link widoczny dla zalogowanych]


Uwaga !!! Niespodzianka. Chciałbym podzielić się ze wszystkimi linkiem do elektronicznego archiwum węgierskiej prasy motoryzacyjnej AUTO-MOTOR z lat 1948 - 2015.
Wiem, że nie brakuje tu miłośników marki Ikarus. Na stronie głównej wystarczy w wyszukiwarce wpisać hasło "Ikarus". Wyświetlą się wszystkie strony ze wszystkich lat.

W powyższym linku np. strona o pierwszych produktach Ikarusa, o których ostatnio dyskutowaliśmy, tj.:
MAVAG Tr-5 ( autobus przejęty z fabryki Braci Uhry po nacjonalizacji i powstaniu fabryki Ikarus )
RABA Tr-3.5 ( prawdopodobnie pierwszy samonośny autobus na Świecie z silnikiem RABA )
Mavag M5
Ikarus 30

Dalej są ciężarówki i samochody specjalne. Ikarus na początku swojej działalności produkował takie samochody na podwoziu Csepel. Kabiny były tłoczone w fabryce Ikarus Matyasfold.

Na dużym zdjęciu Ikarus 55 dopiero wdrażany do produkcji na początku lat 50-tych.

Jak ktoś chce coś poczytać, nie ma sprawy. Teksty można zaznaczyć i skopiować do Google Tłumacz. Lepiej to wychodzi z języka węgierskiego na angielski. Tłumacz lepiej sobie z tym radzi.


Dostałem dziś ten link od swojego przyjaciela z Węgier. Pomyślałem, że podzielę się tym z pozostałymi Forumowiczami


Post został pochwalony 2 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 7:06, 29 Mar 2020 Powrót do góry

Fajny link, dzięki 😁
To też coś wkleję dla miłośników autobusow.
Bez polityki i historycznych przekłamań.
[link widoczny dla zalogowanych]
Na dole są odnośniki do poszczególnych okresów fabryki.


Post został pochwalony 2 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 7:33, 29 Mar 2020, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin