FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe autobusy i ich historia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Wto 21:19, 22 Wrz 2020 Powrót do góry

Oczywiście masz zupełną rację Piotrze1-60.
Przepraszam.
Pierwsza dostawa Ikarusów 280.26 do Częstochowy, to 1982 rok.
Datę prezentacji widać na zamieszczonym przez Ciebie zdjęciu.
Przeskoczyła mi pozycja w tabeli dostaw, gdy sprawdzałem ilość zakupionych wozów i stąd mój błąd.

A przy okazji dodam zobrazowanie dostaw Ikarusów 280 do Polski w latach 1974 - 1992.
Zamieszczam wybrane fragmenty ( dotyczące Polski ) zdigitalizowanej wersji dokumentu zakładów Ikarus dotyczącą dostaw autobusów Ikarus 280, z uwzględnieniem wysłanych podtypów i t.zw. konfekcji.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Dla zainteresowanych kolegów spieszę z wytłumaczeniem:
Oryginalna list powstała w czasach, gdy tak Polska, jak i Węgry należały do RWPG, czyli międzypaństwowego układu gospodarczego.
W umowach międzynarodowych językiem "wspólnym", był język rosyjski.
Co do poszczególnych pozycji w tabelach, to pierwsze pole od lewej ukazuje typ/podtyp Ikarusa, druga pozycja, to rok budowy i wysyłki.
Trzecie pole, to kraj odbiorcy, czwarte pole opisuje ilość dostarczonych sztuk. Kolejne definiują zastosowany silnik i skrzynię biegów, ilość miejsc i układ drzwi pasażerskich i w kolejnym polu uwagi.

Przedstawię też krótkie tłumaczenie, które dotyczy pierwszej i trzeciej tabeli:
Pierwsza tabela:
15 autobusów dostarczonych do Polski (Katowice) w 1974 roku.


Trzecia tabela: Okna pasażerskie dzielone na wysokości 1/2 z uchylnymi; 2 i 5 okno po prawej stronie oraz ostatnie okno od strony pola - pełne.
Od 1990 r. jako opcja oferowane są skrzynie biegów ZF Ecomat 4HP500 i Voith D864.3E

Pozdrawiam
Dzidek.

Źródło: Ikarus archiwum.
Zbiory własne.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dzidek dnia Wto 21:45, 22 Wrz 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
AdrianX
User



Dołączył: 04 Lut 2018
Posty: 382
Przeczytał: 24 tematy

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełm & Warszawa

PostWysłany: Wto 21:24, 22 Wrz 2020 Powrót do góry

Przyszła komuś w końcu prenumerata Ikarus+Stonka jak zamówił od numeru ikarusa?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 4:35, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

Zestawienie podtypów 280 w tabelach powyżej jest niekompletne. Gdzie dostawy podtypu 280.02, o którym tyle piszemy, z roku 1982, dla kilku miast?

Była krótka dostawa wersji 280.33 dla Bydgoszczy.

Brakuje jeszcze wielu podtypów wysyłanych do Polski, np. 280.53 dla PKS. Jeździły na trasach podmiejskich Warszawy. Gdzie wersja 280.37 z 1992 roku? Były jeszcze inne, można dalej wymieniać. Np. 280.57, 280.58...


Nie opieramy się na jednym źródle. Nie ufajmy bezgranicznie jednemu źródłu. Mówiliśmy już o tym.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Śro 4:41, 23 Wrz 2020, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
anett
User



Dołączył: 08 Mar 2013
Posty: 118
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 5:15, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

AdrianX napisał:
Przyszła komuś w końcu prenumerata Ikarus+Stonka jak zamówił od numeru ikarusa?


Tak, mi przyszła w poniedziałek. Sam Ikarus, bez Stonki.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Śro 5:50, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

Celowo pominąłem we wczorajszym poście niektóre dostawy, by nie wprowadzać zamieszania, ale skoro kolega BUSSING zarzuca mi niekompletność , to teraz tylko skrótowo uzupełnię i rozszerzę zakres czasowy listy dostaw do roku 1993.

Ikarus 280.46 11 sztuk 1983-1986
Ikarus 280.53 160 sztuk 1985-1987
Ikarus 280.57 11 sztuk 1990
Ikarus 280.58 53 sztuki 1991-1993
Ikarus 280.37 132 sztuki 1992-1994
Ikarus 280.70 351 sztuk 1993-1997

Pozycja pierwsza Typ/podtyp, dalej ilość sztuk i lata dostaw.
Pozdrawiam.
Dzidek.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 5:54, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

OK. Jeszcze 280.02 z 1982 roku i 280.33 z 1989 roku.

Dostawa dla Bydgoszczy ( nie była duża ) to był barter za motorowery i rowery Rometu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Śro 6:09, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

To może pokażesz jakikolwiek wiarygodny dokument, który potwierdzi prawdziwość tego, co napisałeś?

Dzidek.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
decomposed06




Dołączył: 23 Wrz 2020
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 6:18, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

Nie ma takiego autobusu jak Ikarus 280.70 są:
280.70A
280.70B
280.70C
280.70D
280.70E
280.70H
Zagadka, czemu 280.70H powstało przed 280.70E. Gdzie są 280.70F i 280.70G?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 6:20, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

Na zdjęciu zacytowanym przez Piotra 1-60 jest Ikarus 280.02 z pełnymi oknami. Rozpisuje się o tym wielu autorów, na różnych stronach przy okazji historii komunikacji miejskiej w Polsce ( z Poznania, Wrocławia, z Częstochowy, Lublina; nie tylko ).

Podtypy 280.02 dostały miasta: Poznań, Częstochowa, Lublin, Wrocław. Być może też inne. Proszę o uzupełnienie.

Piotrze 1-60: poprosisz przyjaciół by zrobili zdjęcie tabliczki znamionowej posiadanego przez Was Ikarusa 280.02 po remoncie?

Co prawda przeszedł wiele remontów i w ramach modernizacji wymieniono okna ale wyprodukowany jako 280.02.

Widziałem w Poznaniu tę tabliczkę znamionową 280.02 w 1982 roku gdy pierwszy raz podróżowałem tym wozem w Poznaniu. Szkoda, że nie zrobiłem zdjęcia...😆 Tabliczka na przedniej ściance, wewnątrz, blisko drzwi 🙂


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Śro 6:42, 23 Wrz 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
CICHY525
User



Dołączył: 03 Lis 2018
Posty: 583
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Płock

PostWysłany: Śro 11:27, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

decomposed06 napisał:

Zagadka, czemu 280.70H powstało przed 280.70E. Gdzie są 280.70F i 280.70G?

Bo tak naprawdę wersji H nie ma. Oficjalnie nie istnieje coś takiego. W którymś chyba omyłkowo było nabite na tabliczce i tak powstało to H w Ikarusie z 95 roku. A tak naprawdę to były autobusy złożone z czego bądź i można by się pokusić o to że to były 280.37


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez CICHY525 dnia Śro 11:27, 23 Wrz 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Coffee
User



Dołączył: 16 Lis 2011
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Kraków - Borek Fał.

PostWysłany: Śro 12:01, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

No niezbyt: 280.37 miał zupełnie inną konstrukcje pierwszego członu, wymusił to dużo większy i cięższy silnik. 280.70H jest to po prostu wariant silnikowy "siedemdziesiątek", zwanych też "ekologami". Owszem, również i 280.70H miał przesunięte drzwi ale konstrukcja podwozia była nieco zbliżona do 280.26, niż .37.
BTW: 280.37 też miały podtypy: A, B i C.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Coffee dnia Śro 12:08, 23 Wrz 2020, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
CICHY525
User



Dołączył: 03 Lis 2018
Posty: 583
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Płock

PostWysłany: Śro 12:55, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

Dajcie mi dowód na istnienie 70H zanim rozpisywać co miała czego nie miała Wink
Kiedys ktoś drążył temat i o takiej wersji nawet fabryka nie wiedziała.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 13:37, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

Na wersję 280.02 w Polsce z roku 1982, rozumiemy, że już dowodu nie potrzeba ( nie chcesz ) bo jest ich dużo, zgadza się?

Mnie bardziej interesowały wersje z lat 80-tych ( niż nowsze, z lat 90-tych ), jeszcze z drzwiami harmonijkowymi. Miały styl

Ale chciałbym podzielić się z Wami ciekawostką techniczną dotyczącą już wersji z drzwiami drugimi przesuniętymi do przodu, z oryginalnym, nowoczesnym silnikiem marki MAN. Dlaczego te drzwi były przesunięte?

Na zachodzie od dawna nie produkowano już autobusów z leżącym silnikiem pod podłogą, między osiami. Zachodnie autobusy miały często silnik leżący "przewrócony" w lewo. Na lewo głowica, kolektor wylotowy, układ wydechowy. Rura wydechowa po lewej stronie z prostych przyczyn. Żeby nie truć ludzi na chodniku i przystanku. W naszym Ikarusie ten oryginalny, nowoczesny silnik MAN musiał być więc obrócony o 180 stopni. Bo przecież był umieszczony przed osią napędową - patrząc od czoła pojazdu. Głowica była więc po prawej stronie ( na prawą burtę, od strony chodnika ), kolektor wylotowy też. Złożony układ wydechowy i tak musiał mieć wylot na lewej burcie pojazdu. Ale w miejscu gdzie w Ikarusie z silnikiem jeszcze z lat 60-tych RABA-MAN D2156 były schody drugich drzwi, tym razem zachodziła głowica. Nie było miejsca na schody. Drzwi przesunięto więc do przodu👍

Ciekawe wozy. Zdziwiłem się wtedy. Pomyślałem "cóż to się stało, co za modyfikacja"🙂


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Śro 20:37, 23 Wrz 2020, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
Arek
User



Dołączył: 12 Lis 2010
Posty: 495
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Śro 22:32, 23 Wrz 2020 Powrót do góry

Dzidek napisał:

... Okna pasażerskie dzielone na wysokości 1/2 z uchylnymi ...


Jest to, niestety, duże uproszczenie, a tak naprawdę, BZDURA!!!
Niestety DeAgostini tak wykonało zarówno model 260-tki, jak i 280-tki, że okno jest podzielone na pół i część otwierana ma tą samą wysokość co nieotwierana. W rzeczywistości nawet gołym okiem widać, że część otwierana jest wyższa od nieotwieranej!

Dzidek napisał:

... ostatnie okno od strony pola - pełne. ...


Czego???


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Arek dnia Śro 22:33, 23 Wrz 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Czw 5:11, 24 Wrz 2020 Powrót do góry

Kolego Arek.
Nic nie poradzę na to, że pracownicy działu eksportu zakładów Ikarus użyli takich zwrotów i takich proporcji w rubrykach dotyczących uwag, przy sporządzaniu przez nich tego dokumentu.
Jeśli Cię to razi, to wytłumaczę, że chodzi o lewą stronę pojazdu.
Gdybyś przetłumaczył oryginalny tekst z rosyjskiego, to okaże się, że w tekście pojawia się określenie "głuche"- obrazujące pełne, pozbawione przesuwnych elementów okno. To też brzmi co najmniej dziwnie.
W opisach innych typów Ikarusów 280 używane są określenia np. że wywietrzniki w oknach mają 1/3 wysokości okna. To też nie jest precyzyjne, ale widocznie w taki sposób chcieli przekazać informację o różnicach w konstrukcji okien bocznych.

Kolego BUSSING .
Do tej pory nie przedstawiłeś żadnego rzetelnego, merytorycznego i konkretnego argumentu, popartego choć jednym prawdziwym dowodem na to, że to co piszesz, ma pokrycie w rzeczywistości.

Pozdrawiam.
Dzidek.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dzidek dnia Czw 5:14, 24 Wrz 2020, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin