FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Samochody PRL Hachette - skala 1:24 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
marakas
User



Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 430
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 30 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 4:11, 09 Sty 2021 Powrót do góry

max napisał:
AZ 24-10 w przeciwieństwie do swej poprzedniczki Wołgi GAZ 24, nie była już oficjalnie importowana do PRL. Ani jeden egzemplarz.
To a propos rozważań nt jej "kultowości" 😉

Tu akurat nie mogę się zgodzic. W połowie lat 80 wołgi 24-10 można było nabyć w naszym kraju za waluty wymienialne. Wiem że paru taksiarzy w tym czasie nabyło ten samochód tą drogą. Za dużo się tego nie sprzedało, ale jedna jeździła u mnie w mieście do połowy lat 90 na taryfie. W motorze pamiętam że przeprowadzano też tzw. badanie drogowe tego auta.


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez marakas dnia Sob 11:37, 09 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
idoneo1
User



Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 883
Przeczytał: 91 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Yeovil

PostWysłany: Sob 10:23, 09 Sty 2021 Powrót do góry

A tymczasem w Rumunii zapowiedź...

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez idoneo1 dnia Sob 10:25, 09 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
toner7
User



Dołączył: 02 Paź 2017
Posty: 294
Przeczytał: 47 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 10:34, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Z jednej strony ta rajdowa Skoda trochę "zaburza" spójność kolekcji... ale z drugiej strony, daje cień nadziei na rajdowe Fpolonezy czy Fiaty... Pożyjemy - zobaczymy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
marakas
User



Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 430
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 30 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 11:47, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Zapewne Czesi i Słowacy już przebierają nogami i szukają kanału dostępu z Rumuni. To że akurat ten model wypadł z polskiej kolekcji a pojawia się w Rumuni jest mało zrozumiale, ale kto tam pojmie ich logikę..
Przypuszczam że ta skoda prędzej czy później pojawi się i tak na rynku jako pudełkowa wersja whiteboxa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
strazaq
Gość






PostWysłany: Sob 12:05, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Gdybym miał wybierać Wartburga lub rajdówkę, to wybrałbym Wartburga i pod tym względem się cieszę, że go dostaliśmy. Ale już np. wybór Skoda, czy Rocar jest zdecydowanie na korzyść Skody. Tak jak piszecie - dziwne są wyroki Hachette. Rumuni nie dostali w ogóle Polonezów, których nakład u nas był ogromny i zalegał na półkach, ale za to mieli Syreny, których prawie nie znają, a u nas w sklepach zniknęły i w wielu miejscach zabrakło.
huml
User



Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1167
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska

PostWysłany: Sob 12:28, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Kupuję tylko polskie, ale ta Skoda u mnie zagości jak u nas wyjdzie Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Bartek.
User



Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 814
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice

PostWysłany: Sob 13:53, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Dziwi mnie brak chociażby Zaporożca...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
M5Q
User



Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 423
Przeczytał: 60 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WZ

PostWysłany: Sob 14:07, 09 Sty 2021 Powrót do góry

marakas napisał:
To że akurat ten model wypadł z polskiej kolekcji a pojawia się w Rumuni jest mało zrozumiale, ale kto tam pojmie ich logikę..


Wybór może być podyktowany potencjalnym sentymentem Rumunów do RS-ki (?)
Byli oni w tamtych czasach bardzo mocno "socjalistyczni", a Skoda 130RS była najlepszym socjalistycznym samochodem w Rajdzie Dunaju (rumuński odpowiednik Rajdu Polski) przez 5 lat z rzędu od 1977 roku, zdobywając 4 razy podium, w tym raz pierwsze miejsce.
Może to taka ichnia autolegenda z czasów socjalizmu? Takie tam dywagacje Smile

Wyniki tu: [link widoczny dla zalogowanych]

Samochód odwzorowany w modelu zajął 12 miejsce w Rajdzie Monte Carlo w 1977.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotrek_EPKK
User



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6154
Przeczytał: 115 tematów

Pomógł: 281 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 14:30, 09 Sty 2021 Powrót do góry

marakas napisał:
Tu akurat nie mogę się zgodzic. W połowie lat 80 wołgi 24-10 można było nabyć w naszym kraju za waluty wymienialne. Wiem że paru taksiarzy w tym czasie nabyło ten samochód tą drogą. Za dużo się tego nie sprzedało, ale jedna jeździła u mnie w mieście do połowy lat 90 na taryfie. W motorze pamiętam że przeprowadzano też tzw. badanie drogowe tego auta.


Potwierdzam też na swoim przykładzie. Na początku lat 90 miał taką (kolor biały) sąsiad. Stąd dość dobrze zapamiętałem ten pojazd - zniknął jakoś w okolicy 1995 roku...

Dla mnie na chwile obecną największym zaskoczeniem serii 130RS w malowaniu rajdowym. Wyroki Hachette są jeszcze bardziej niezbadane niż DeA...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
strazaq
Gość






PostWysłany: Sob 15:55, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Wiem, że to nie jest wątek życzeniowy, ale tak sobie gdybałem ostatnio i spłodziłem listę modeli, które moim zdaniem w tej serii powinny jeszcze wyjść. Chciałem sprawdzić, czy moje życzenia zmieszczą się w liczbie 38 numerów, które jeszcze przed nami. Podkreślam - TO NIE JEST LISTA Z WYDAWNICTWA - to tylko moje gdybania i nie ma się co tym sugerować.

Osobowe (33 modele):
AWZ P70
Dacia 1310
FSO 125p MR'83
FSO Polonez MR'87 lub MR'89
FSO Polski Fiat 127p
FSO Polski Fiat 131p
FSO Polski Fiat 132p
FSO Syrena 100, 101 lub 102
FSO Warszawa 203, 204, 223 lub 224
FSM Polski Fiat 126p FL
FSM Polski Fiat 126 bis
FSM Syrena 105
GAZ-24 Wołga
Moskwicz 412
Moskwicz 2138/2140
Moskwicz 2141 Aleko
Skoda Octavia
Skoda 105 przed faceliftingiem
Skoda 120 po faceliftingu
Skoda Favorit
Tatra 613
Trabant P50
Trabant 1.1
VAZ Łada 2107
VAZ Łada Samara 2108 lub 2109
Wartburg 1.3
Zastava 600, 750 lub 850
Zastava 1100 lub 1100p
Zastava/Yugo Koral
Zastava/Yugo Florida
ZAZ-966 Zaporożec
ZAZ-968M Zaporożec
ZAZ 1102 Tavria

Dostawcze (21 modeli):
Barkas B1000
FSC Żuk A-03
FSC Żuk A-05
FSC Żuk A-07
FSC Żuk A-11
FSM Syrena Bosto
FSM Syrena R20
FSO Polonez Truck
FSO Polski Fiat 125p Pickup
FSO Warszawa Pickup
FSR Tarpan 233
FSR Tarpan 237
FSR Tarpan 239
Skoda 1203
RAF 2203
Wartburg 353 Trans
ZSD Nysa N-57
ZSD Nysa N-59
ZSD Nysa 501
ZSD Nysa 521/522 mikrobus lub towos
ZSD Nysa 521/522 skrzyniowa

Na liście są 54 modele. Jeśli wydawnictwo zamknie się w 60 numerach, to na pewno część z nich się nie ukaże, a moim zdaniem są to modele kluczowe, nie do pominięcia, najistotniejsze z punktu widzenia Polaków. Rumuni pewnie by dopisali jeszcze swoje 5 groszy do tej listy, Czesi i Słowacy swoje itd.

Nie ma na niej modeli samochodów terenowych (GAZ, UAZ itp.), ani samochodów w wersji nadwozia kombi (125p kombi, Warszawa kombi, Wartburg 353 kombi, wszystkie Łady i Moskwicze), ani kabrioletów. Gdyby je dodać, to mamy kolejne minimum 10 modeli.

Jeśli ktoś sobie życzy listę skopiować i przerabiać, to nie widzę problemu. Możecie sobie na przykład wykreślać z niej modele, które są zapowiedziane i będą wychodziły w przyszłości. Zobaczymy ile z nich się pojawi.

Moim zdaniem seria powinna mieć około 100 numerów i wtedy być może temat byłby wyczerpany.


Ostatnio zmieniony przez strazaq dnia Sob 16:28, 09 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2426
Przeczytał: 83 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 16:27, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Piotrek_EPKK napisał:
(.....) Potwierdzam też na swoim przykładzie. Na początku lat 90 miał taką (kolor biały) sąsiad. Stąd dość dobrze zapamiętałem ten pojazd - zniknął jakoś w okolicy 1995 roku (.....)


Na początku lat 90-tych od kilku lat nie istniał PRL, więc ustalmy najpierw czy rozmawiamy na ten sam temat.
Ostatnim GAZem sprowadzanym do PRL na podstawie umowy międzyrządowej była Wołga GAZ 24*, produkowana do roku 1985.
GAZ 24-10 w ofercie producenta pojawił się pod koniec 1986 roku.
Ze względu na jego słabe walory użytkowe, bardzo już widoczną przestarzałą konstrukcję, niską trwałość i ogromną paliwożerność (w tamtym czasie paliwo było reglamentowane) nie zdecydowano się na jego import.
Mogło się zdarzyć, że pojedyncze egzemplarze trafiły do Polski zza granicy, sprowadzone indywidualnie lub via Pekao/Pewex ale były to ilości śladowe, wręcz jednostkowe przypadki.
Sytuacja zmieniła się w roku 1989 wraz z uwolnieniem gospodarki i umocnieniem się złotówki. Samochody zza wschodniej granicy - również Wołgi GAZ 24-10 można było kupić bez problemu nawet na bazarze.
Tylko, że to nie ma nic wspólnego z PRLem, a "kultowość" Wołgi GAZ 24-10 można porównać z M461 w wersji militarnej, samochodu równie "popularnego" w PRL.

*źródła:
Archiwum Dokumentacji Historycznej PRL
Archiwum Akt Nowych
Opracowania wiarygodnych autorów, np. Tomasz Szczerbicki "Samochody w PRL"


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotrek_EPKK
User



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6154
Przeczytał: 115 tematów

Pomógł: 281 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 18:49, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Nie napisałem nic o PRLu, stwierdziłem tylko, że pamiętam taki samochód z początku lat 90... więc chyba nie do mnie ten wykład?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
marakas
User



Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 430
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 30 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 20:25, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Na zakup Wołgi 24-10 za walutę mało kto się decydował. Byli to starsi stażem wspomniani taksówkarze, może ze względu na sentyment - wcześniej posiadane wołgi które w ich opinii były dobrym wozem , i garstka kapeluszników dla których w pamięci wołga to było jeszcze coś...
Była ona droższa od poloneza ale prestiżu w tym czasie już nie dawała większego.

Na szybko znalezione w sieci:
[link widoczny dla zalogowanych]
Trudno zatem zgodzić się z twierdzeniem że nie sprzedano oficjalnie ani jednego egzemplarza. Skoro ktoś te auta w peweksie kupował i były tak samo dostępne dla chętnego i zaopatrzonego w twardą walute jak corolki, sunny na które rzecz jasna mimo wyższej ceny chętnych było więcej.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Xyzxyzxyz
User



Dołączył: 23 Gru 2020
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 21:07, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Tak odchodząc trochę od produkcji ZSRR/Rosyjskiej - mam nadzieję, że zapowiadana Skoda Favorit ukaże się w kolorze bordowym, bo to chyba był najpopularniejszy lakier na tych samochodach. W KAP 1:43 Deagostini była co prawda Favorit, ale w niestety innym kolorze. Może ktoś z wydawnictwa czyta ten temat... Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Skuderia
User



Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 1569
Przeczytał: 94 tematy

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świętochłowice

PostWysłany: Sob 21:08, 09 Sty 2021 Powrót do góry

Nie bylo Škody Favorit w Kultowych Autach PRL.
Moze pomyliles ja z Lada Samara lub Tavria.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin