FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Bucegi SR113 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 226
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Śro 11:59, 08 Cze 2022 Powrót do góry

Ja pamiętam te samochody z branży energetycznej, tak jak pisał @Max. Prawdopodobnie do naszego kraju sprowadzano tylko pojazdy bez zabudowy. U nas powstawały specjalistyczne zabudowy do nich. Czy ktoś potrafi opisać te zabudowy?
Być może były też sprowadzane w innej zabudowie?
Prawdę mówiąc spodziewałem się innej zabudowy aniżeli w kolejnym numerze serii "Kultowe ciężarówki..."
Może w przyszłości pojawi się z polską specjalisty6czna zabudową.
Moim zdaniem Bucegi SR 113, to drugi po paszowozie model, który nie był eksploatowany w PRL w takiej zabudowie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2491
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 272 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 13:09, 08 Cze 2022 Powrót do góry

Tak napisałem, że pamiętam te samochody z energetyki, gazownictwa i innych przedsiębiorstw.
I tu chciałbym dopisać kilka słów wyjaśnienia.
Pisałem w odniesieniu do zapowiedzi modelu SR 113 Bucegi ale temat nie dawał mi spokoju i muszę tę poprzednią wypowiedź skorygować.
SR 113 był samochodem ciężarowym średniej kategorii wagowej i ładowności 5 ton. Czy w tej postaci był sprowadzany do Polski - nie pamiętam.
Natomiast z całą pewnością do Polski importowano samochody o niższej ładowności 2,5 t i napędzie 4x4. Nosiły symbol SR 132 i miały nazwę Carpati. Zewnętrznie nie różniły się od SR 113, miały taką samą kabinę ale nieco krótsze podwozie i jak już napisałem, napęd na wszystkie koła. Użytkowane były m.in. w energetyce, budownictwie i innych przedsiębiorstwach gdzie potrzebny był napęd 4x4.
Te samochody sprowadzane były w wersjach skrzyniowych (na pewno) a być może również w innych lub jako podwozia do zabudowy. W energetyce na części skrzyń ładunkowych zabudowywano np. kabiny brygadowe własnej konstrukcji.

Poniżej zdjęcie SR 132 w typowej wersji skrzyniowej z plandeką. Pochodzi z filmu "Brunet wieczorową porą" 🙂
[link widoczny dla zalogowanych]

I jeszcze jedno z "Czterdziestolatka".
Tutaj widoczny fragment zabudowy brygadowej.
[link widoczny dla zalogowanych]

A tutaj w kadrze z filmu "Droga" między Jelczami widoczny jest przód albo SR 113 Bucegi albo SR 131/132 Carpati. W każdym razie nie wygląda żeby miał napęd na przedni most 😉
[link widoczny dla zalogowanych]

To na razie tyle. Mam jeszcze jakieś zdjęcia tych samochodów ale dostęp do nich będę miał za około 3 tygodnie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 13:37, 08 Cze 2022, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
gryngol
User



Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1748
Przeczytał: 53 tematy

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Śro 14:11, 08 Cze 2022 Powrót do góry

Człowiek tyle razy te filmy oglądał, a nie dostrzegł tych samochodów. Brawo za celne oko i cenne wskazówki gdzie szukać Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Kazik353
User



Dołączył: 26 Wrz 2012
Posty: 765
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mysłowice

PostWysłany: Śro 16:24, 08 Cze 2022 Powrót do góry

Z tego co jest napisane na tym forum do Polski trafiło 500 szt. ciężarówek marki Bucegi.

[link widoczny dla zalogowanych]

Był nawet wrzucony filmik z YouTuba, ale niestety jest już nie dostępny.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotrek_EPKK
User



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6199
Przeczytał: 81 tematów

Pomógł: 281 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Śro 17:17, 08 Cze 2022 Powrót do góry

No i pięknie, wszystko jasne! Czuje się w temacie mądrzejszy, dzięki max Idea


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2491
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 272 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 17:20, 08 Cze 2022 Powrót do góry

Do Polski trafiło ponad 500 rumuńskich ciężarówek marki SR (Steagul Rosu - Czerwony Sztandar) ale większość to były SR 132 Carpati o ładowności 2,5 t i napędzie 4x4. Prawdopodobnie były też Carpati SR 131, ładowność 3 t, napęd 4x2.
Co do SR 113 Bucegi, nie jestem pewien ile i czy w ogóle trafiły do Polski. Ale pewnie z czasem i to się wyjaśni 🙂
Dzisiaj taka ilość wydaje się wręcz śladowa ale wówczas samochodów było znacznie mniej i rumuńskie ciężarówki stały się normalnym składnikiem krajobrazu 😉
Co do SR 132, to były całkiem niezłe pojazdy z dobrymi silnikami i o dość dużej dzielności terenowej. I w latach 60/70 ich jakość była jeszcze zupełnie przyzwoita. Słaby serwis i brak części zamiennych spowodował, że ich import nie był kontynuowany i dość szybko zniknęły z pola widzenia.


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 17:27, 08 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin