FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Ciężarówki W Prl w pierwszych latach po II WŚ Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Poldi
User



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1319
Przeczytał: 132 tematy

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 10:33, 29 Maj 2022 Powrót do góry

No to co? Dziękuję Very Happy. Biorę tę informację wstępnie za pewnik. Ciekawe jest zatem oznaczenie wozu i zabudowy. Fotografia ukazuje stalowy stelaż z elementami chyba z drewna, na którym spoczywa drabina no i powinny być do tego jeszcze węże. Na masce jest widoczny fragment napisu - oznaczenia. Czyżby to wielka trzynastka, a może fragment litery P - SP ? Poza tym obudowy reflektorów również są chyba czarne.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Poldi dnia Nie 11:07, 29 Maj 2022, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3414
Przeczytał: 48 tematów

Pomógł: 63 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 20:19, 29 Maj 2022 Powrót do góry

Golfpolo napisał:
jat02 jest wg. mnie największym znawcą od wszelkiego rodzaju samochodów w straży pożarnej na naszym forum Ok! i precyzyjnie
określił kolory Kruppa z Bielska Białej.Tylko jakby dopowiedział czy te kolory
wydedukował z tego zdjęcia, bo faktycznie kolory błotników i zderzaka wydają się czarne ,czy rozmawiał z jakimaś człowiekiem który to wie więcej na ten temat, a może są inne zdjęcia tego samochodu lub innych wozów z tamtego okresu.


Na zdjęciu wyraźnie widać różnicę w kolorach błotników , zderzaka i reflektorów . Czerwone nadwozie i czarne elementy karoserii to typowy schemat malowania obcych marek samochodów nie tylko poniemieckich , ale także posowieckich czy po alianckich. Jeżeli chodzi o samochody poniemieckie , wiele , wiele lat temu osobiście widziałem takie samochody jak Opel Blitz 3s , Horch typ 1a , Steyr typ 1500 , Opel Adam 1t. Wszystkie były malowane w/g podobnego schematu . Dotyczy to nie tylko adaptowanych samochodów ciężarowych , ale także obudowanych .

i tak

- Opel Blitz 3s - samochód ciężarowy skrzyniowy o podwyższonych burtach ze stalowym stelażem do mocowania drabiny i bosaków . Wnętrze skrzyni malowane na jasno niebiesko .
- Horch typ 1a , samochód z oryginalną zabudową pożarniczą , wnętrze jasno szare .
- Steyr typ 1500 , samochód z oryginalną zabudową pożarniczą , wnętrze jasno szare .
- Opel Adam 1t - typowa ciężarówka bez dodatkowego wyposażenia , wnętrze skrzyni jasno szare .


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez jat02 dnia Nie 20:31, 29 Maj 2022, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 757
Przeczytał: 141 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 17:03, 30 Maj 2022 Powrót do góry

Dzięki jat02 za wiadomości dotyczące malowania zdobycznych i innych używanych samochodów w straży pożarnej.

Następne auta które były używane w straży pożarnej
Horch 901
Ford V-8
Chevrolet Canada C-60L
Dodge T-214 WC-51



Image Horch 901 Straż pożarna Żuromin
[link widoczny dla zalogowanych]

Image Horch 901

Image Horch 901

Image
Image Ford V-8 OSP Chojno

Image

Image

[link widoczny dla zalogowanych]
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 757
Przeczytał: 141 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:42, 02 Cze 2022 Powrót do góry

Morris CS8

Image Morris CS8 w Prl
ImageMorris CS8 foto porównawcze
ImageMorris CS8 zdobyczny przez Niemców

Image
Image
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 757
Przeczytał: 141 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 22:47, 04 Cze 2022 Powrót do góry

Skoda 706R
Skoda 706R po liftingu

Produkowana w latach 1946-1958r
[link widoczny dla zalogowanych]

ImageSkoda 706R po liftingu
ImageSkoda 706R po liftingu w Prl
ImageSkoda po liftingu w Prl
ImageSkoda 706Rw Prl foto żle podpisane
ImageSkoda 706R starszy model w Prl
ImageSkoda 706R starszy model w Prl
ImageSkoda 706R w Prl

https://www.youtube.com/watch?v=4wbybhLWgok
foto z netu


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
andy ns
User



Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3150
Przeczytał: 41 tematów

Pomógł: 70 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska

PostWysłany: Nie 9:56, 05 Cze 2022 Powrót do góry

Pomalutku do przodu Smile
Golfpolo - świetnie to prowadzisz Ok!
Szkoda że niektóre modele nie są dostępne w "odpowiedniej skali".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 757
Przeczytał: 141 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:41, 06 Cze 2022 Powrót do góry

Dzięki andy ns i Silesion a także innym którzy tu zaglądają że temat się podoba
Jeśli chodzi o wydania tych cięzarówek w skali 1/43 to za dużego wyboru nie ma , ale coraz więcej modeli się pokazuje.Część modeli będzie w tej serii Cięzarówki II Wojny Światowej gdzie test ukazał się we Francji, Myslę że seria się pojawi jak
skończy się seria Samochody Wojskowe II Wojny Światowej to jeszcze trochę potrwa. Wink

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 757
Przeczytał: 141 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:59, 07 Cze 2022 Powrót do góry

Steyr 270 (1500A, 2000A) w Prl

Ciężarówka ta jako poniemiecka była często wykorzystywana we wczesnym Prl
W transporcie ,strazy pożarnej i innych instyrucjach.

ImageSteyr 270 (1500A, 2000A) foto porównawcze
ImageSteyr 270 (1500A, 2000A) w Prl Warszawa
ImageSteyr 270 (1500A, 2000A) w Prl
ImageSteyr 270 (1500A, 2000A) w Prl
ImageSteyr 270 (1500A, 2000A) w Prl Gdańsk
ImageSteyr 270 (1500A, 2000A) w Prl
ImageSteyr 270 (1500A, 2000A) w Prl Poznań (w Wermachcie wykorzystywany jako sanitarka, pojazd radiowy)

PONIŻEJ LINK ODNOŚNIE NAZEWNICTWA I TYPÓW
[link widoczny dla zalogowanych]
FOTO Z NETU


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 757
Przeczytał: 141 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 15:37, 09 Cze 2022 Powrót do góry

Skoda 706

Produkowana w latach 1939r-1943r Na zdjęciu wśród innych ciężarówek
Wszystkie auta mają białe tablice i prawdopodobnie czarne błotniki i koguty
na dachu. Możliwe że są to pojazdy straży. Zdjęcie miałem nie zapisane.
Skoda 706 prawdopodobnie poniemiecka.

Image Skoda 706 w Prl

ImageSkoda 706 Wermacht


Image

Poniżej zdjęcia już były w temacie.Głównie chciałem przedstawić samochody z białymi tablicami, które są bardziej widoczne niż na zdjęciach u góry.
Zdjęcie Steyra 1500A bardziej opisane niż we wcześniejszym poście

Image
ImageSteyr 1500A

Image Chewrolet z konduktu pogrzebowego z pogromu kieleckiego z białą tablicą
Image Fordson Thames/7v z białą tablicą w Prl
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 757
Przeczytał: 141 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 20:54, 10 Cze 2022 Powrót do góry

Odnośnie mojego wczesniejszego postu o Skodzie 706 naszły mnie wątpliwości czy to nie jest
Fiat 634N. Bardzo podobne są te samochody przy tej słabej fotografii

Image
Image Fiat 634

ImageImage
Image Fiat 634 Wrrmacht

Jeśli chodzi o pierwsze foto od góry z tego co się da porównać
Koła takie jak Fiat 634
Koła w Skodzie wyglądają na głębiej osadzone
Pozioma jasna linia na drzwiach też jak w Fiacie 634
Z kolei samochód ze zdjęcia pierwszego jakby nizej siedział widać różnicę koło-zderzak niż czerwony Fiat 634
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3414
Przeczytał: 48 tematów

Pomógł: 63 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 0:29, 11 Cze 2022 Powrót do góry

Na pierwszym zdjęciu na pewno to nie jest Skoda 706 , a w ogóle skąd wiadomo , że zdjęcie jest z Polski ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 757
Przeczytał: 141 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 8:57, 11 Cze 2022 Powrót do góry

Zdjęcie mam od dawna nie podpisane, Zwykle zbierałem zdjęcia z Prl i zasugerowałem się tymi tablicami rejestracyjnymi, Może trafię znowu na oryginalne zdjęcie,Na razie temat zostawiam otwarty.

Guy 15CWT

W Prl z dostaw Unnra i demobilu
Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy opracowany w 1935 roku w brytyjskich zakładach Guy Motors Ltd. w Wolverhampton.
Wykorzystano wiele podzespołów z modeli cywilnych Guy
„Wolf” oraz „Vixen”. Do 1946 roku w zakładach Karrier wyprodukowano 6330 egzemplarzy.

ImageGuy 15CWT w PRL
ImageGuy 15CWT w PRL
ImageGuy 15CWT Foto porównawcze
ImageGuy Foto porównawcze
foto z netu


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
andy ns
User



Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3150
Przeczytał: 41 tematów

Pomógł: 70 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska

PostWysłany: Nie 9:36, 12 Cze 2022 Powrót do góry

Golfpolo napisał:
Odnośnie mojego wczesniejszego postu o Skodzie 706 naszły mnie wątpliwości czy to nie jest
Fiat 634N. Bardzo podobne są te samochody przy tej słabej fotografii


I to jest najważniejsze - nie będąc na 100% pewnym zawsze lepiej o tym wspomnieć niż "twardo obstawiać pewniaka".
I tak trzymaj Golfpolo Smile. Ja niestety nie "siedzę tak głęboko" w temacie i niewiele więcej pomogę ale z przyjemnością
i zaciekawieniem będę dalej promował ten temat. I jak znowu coś "wygrzebię" ze zdjęć to wkleję w temat.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 757
Przeczytał: 141 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 12:50, 12 Cze 2022 Powrót do góry

Dzięki Raf i andy ns za miłe słowa.Wink

Praga RN/RND

Praga RN/RND była czechosłowacką ciężarówką z okresu międzywojennego, II wojny światowej oraz doby powojennej. Praga RND była napędzana pojedynczym silnikiem 4-cylidnrowym o pojemności 4,5 litra i mocy do 60 KM, który pozwalał rozpędzić wóz do 60 km/h.

W 1933 r. w zakładach CKD-Praga podjęto produkcję nowego typu średniej ciężarówki, która była napędzana benzynowym silnikiem 6-cylindrowym i została oznaczona jako Praga RN. Jednak już rok później (1934 r.) wprowadzono do produkcji samochód bliźniaczo podobny do modelu RN, ale który jako jednostkę napędową otrzymał wysokoprężny silnik 4-cylindrowy – wóz ten został oznaczony jako Praga RND. Oba modele okazały się bardzo udane i szybko stały się jednym z najczęściej wykorzystywanych w Czechosłowacji samochodów ciężarowych. Kilka tysięcy wozów tego typu trafiło też na wyposażenie sił zbrojnych tego kraju. W toku II wojny światowej (aż do 1945 roku!) produkcja była kontynuowana na potrzeby niemieckiej armii. Warto dodać, że produkcja samochodów Praga RN/RND trwała aż do 1955 roku, a owe wozy były często traktowane jako baza do różnych wersji pojazdów specjalistycznych, jak np.: samochód pożarniczy.

Pragi na zdjęciach z Prl i zdjęciach porównawczych z taką kabiną i grillem po zmianach w 1938r były produkowane niezmiennie do końca produkcji

ImagePraga RN/RND Łódz
Image Praga RN/RND Bydgoszcz( W filmie podpisana mylnie jako Skoda )
Image




ImagePraga RN/RND polewaczka w Prl

ImagePraga RN/RND na planie filmu w Prl
Image Praga RN/RND Wermacht
foto z netu

Jak by ktoś chciał więcej poczytać to poniżej jest bardzo duzo wiadomości o tej Pradze
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Pon 7:42, 13 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 757
Przeczytał: 141 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 12:52, 15 Cze 2022 Powrót do góry

Mack 10t

Pełna poświęcenia załoga reanimowała posiadany tabor. „Nic się nie zmarnowało. Bussinga ożeniliśmy z Oplem, Bedforda skrzyżowaliśmy z Fordem 8. Montowaliśmy z różnych części lewary do nasuwania przęseł. Z luf dział powstawały wałki mostowe, z pancerzy tygrysów i panter wycinaliśmy łożyska do mostów. Było tego setki ton, z hitlerowskich tygrysów postawiliśmy kilka mostów. Do dziś jest z nich pożytek”.

W Kolonii Popielowskiej nad brzegiem Odry jedna z grup Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robot Mostowych (jak władze przemianowały przedsiębiorstwo) pod kierownictwem Waldemara Uchańskiego stawiała most. Kolejny miał być odbudowany 27 km dalej, ale tam nie był miejsca na prace przygotowawcze. Wobec tego przęsło zbudowano 27 km dalej. Wyzwaniem był transport, bo konstrukcja ważyła 53 tony. Jaworski użył do transportu gąsienicowych goliatów. Przejazd 27 km trwał 6 dni. Pierwszego przebyli 300 m. Ciągnął wszystko GMC 6x6 z pojedynczymi oponami na tylnych osiach. Był to najpopularniejszy samochód ciężarowy – pod koniec 1948 roku było ich 3,5 tys. Najcięższych, 10-tonowych Macków kraj miał tylko 149 sztuk.



T&M nr 9/2015

Robert Przybylski

Image Mack 10t 1948r Prl firmy Beton-Stal


Image Mack 10t 1948r Prl


Image Mack 10t 1948r Prl

ImageMack 10t 1948r Prl

Image Mack 10t 1948r Prl
ImageMack
foto z netu

Cechą charakterystyczną tych ciężarówek były długie zbiorniki na paliwo po obu stronach samochodu

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin