FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Szeroki tor LHS oraz koleje tradycyjne. Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4414
Przeczytał: 108 tematów

Pomógł: 84 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Śro 1:21, 26 Sty 2011 Powrót do góry

Cześć.
Tomek Ciemnoczułowski, twórca portalu LHS.pl, obrobił i udostępnił cztery filmy z 1977 roku, które nagrane były oryginalnie na taśmie celuloidowej 16mm, przedstawiające budowę Linii Hutniczo-Siarkowej. Jak wcześniej wspominałem, linia ta służy do przewozu rudy żelaza (do dziś) z Krzywego Rogu na Ukrainie do Huty Katowice bez przeładunku i zmiany wózków wagonowych. Jest to prawie 400km szerokiego toru, o tzw. rosyjskim rozstawie (1520mm), czyli o 8,5cm szerszy od rozstawu polskiego (1435mm). Jednocześnie jest to najdalej na zachód wysunięty szeroki tor, od granicy z Ukrainą prawie pod same Katowice.
Zachęcam do oglądnięcia historycznych filmów, w których widać sporo migawek z PRLu - techniki budowlanej, motoryzacja, zwykłe ulice. Ta budowa była ogromnym przedsięwzięciem inżynieryjnym, które trwało zaledwie 3 lata!
Filmy były wcześniej niepubliczne, wczoraj zostały udostępnione dla wszystkich.

Jeśli kogoś temat zaciekawił, zapraszam oczywiście na stronę "Ciemnego", czyli [link widoczny dla zalogowanych] w której oprócz przebogatej galerii zdjęciowej (są tam również moje zdjęcia), warto obejrzeć tzw. słupek kilometrażowy: [link widoczny dla zalogowanych] - przy każdym hektometrze zrobione zdjęcie z widokiem w obie strony (hektometr to słupek co 100 metrów) - jest prawie 100% pokrycie zdjęciowe całego szlaku (400km * 10 słupków * 2 = prawie 8000 zdjęć).

A oto filmy:
Część 1 - Prace wstępne - KLIK
Część 2 - Obiekty inżynierskie - KLIK
Część 3 - Obiekty kubaturowe - KLIK
Część 4 - Za pięć dwunasta: tory - KLIK

Na kanale YouTube Tomka "Ciemnego" można znaleźć również podobne filmy przedstawiające budowę Dworca Centralnego w Warszawie oraz Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK).

Pozdrowienia


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Pon 22:52, 10 Cze 2013, w całości zmieniany 5 razy
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Śro 12:35, 26 Sty 2011 Powrót do góry

Są jakieś zdjęcia?
Bo filmy nie działają na moim komputerze.
Uszkodzony jest troszeczkę.
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4414
Przeczytał: 108 tematów

Pomógł: 84 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Śro 12:46, 26 Sty 2011 Powrót do góry

Zdjęcia historyczne z budowy tej linii są na portalu LHS.pl w odpowiednim dziale galerii:
[link widoczny dla zalogowanych]

Cała galeria:
[link widoczny dla zalogowanych]

Pozdrowienia


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2827
Przeczytał: 59 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 13:02, 26 Sty 2011 Powrót do góry

gigantyczna inwestycja i to 30 parę lat temu , teraz (przynajmniej u nas w Polsce) nie do zrealizowania mimo całego postępu technologicznego , pierwszy raz spotykam się z tego rodzaju dokumentem z tamtych lat , oglądałem z zaciekawieniem , dzięki Ci za znalezienie tego tematu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4414
Przeczytał: 108 tematów

Pomógł: 84 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Śro 16:39, 26 Sty 2011 Powrót do góry

jat02 napisał:
gigantyczna inwestycja i to 30 parę lat temu , teraz (przynajmniej u nas w Polsce) nie do zrealizowania mimo całego postępu technologicznego

Tak, to prawda - inwestycja o znaczeniu strategicznym, swoiste "pospolite ruszenie", nawet dziś robi ogromne wrażenie.

jat02 napisał:
pierwszy raz spotykam się z tego rodzaju dokumentem z tamtych lat

Tak, rzadkością są tak dobrze zachowane i tak udokumentowane inwestycje. Nawet kroniki filmowe z ówczesnych czasów nie obrazują tak dokładnie jakiegoś tematu, jak tu budowa LHSu.
Trzeba przy tym dodać, że LHS w początkowej fazie eksploatacji, gdy w Polsce panował głęboki kryzys, był znienawidzony przez okolicznych mieszkańców, bo panowało przekonanie, że tymi pociągami wywozi się nasze dobra narodowe do Związku Radzieckiego (dlatego u nas nie było nic w sklepach).


jat02 napisał:
dzięki Ci za znalezienie tego tematu

Proszę bardzo Very Happy
Z tym, że LHSem interesuję się od kilkunastu lat, a Tomka "Ciemnego" (twórcy portalu LHS.pl oraz autora "cyfryzacji" filmów) znam osobiście, a linki sam mi podesłał.
Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Śro 21:08, 26 Sty 2011 Powrót do góry

Często jeżdżę na stację LHS w Sławkowie.
Uwielbiam tam robić zdjęcia.
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4414
Przeczytał: 108 tematów

Pomógł: 84 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Czw 2:25, 27 Sty 2011 Powrót do góry

maciejka250 napisał:
Uwielbiam tam robić zdjęcia.

Pokaż Smile

Sławków o poranku - jesień 2010:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Najbardziej klimatycznym miejscem na LHS w końcówce toru jest Kepie i masyw Białej Góry.
Pozdrowienia


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Wto 1:49, 26 Maj 2015, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
motomichał
User



Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 259
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: chełm

PostWysłany: Sob 23:20, 29 Sty 2011 Powrót do góry

Sorry za mały OFF, ale mam miłe wspomnienia związane z LHS, a dokładniej z lokomotywownią w Bortatyczach Smile
O ile była okazja mój wujek zabierał mnie do pracy i zwiedzałem co się dało i gdzie się dało, niejednokrotnie "prowadziłem" Gagariny na tzw. "manewrach pod szopą" Mr. Green
Ech piękne czasy....


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez motomichał dnia Sob 23:22, 29 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4414
Przeczytał: 108 tematów

Pomógł: 84 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Nie 2:37, 30 Sty 2011 Powrót do góry

Taki OT, to nie OT Very Happy
Zazdroszczę Ci, też chciałbym pojeździć Gagarinem. Mam nadzieję, że to sie kiedyś spełni...
W Bortatyczach byłem w zeszłym roku, jak "zaliczałem cały szlak" - na terenie szopy byłem 2 popołudnia z rzędu i strasznie mi się podobało, że nikogo nie interesowało, jak się rozłożyłem ze sprzętem i kręciłem się po terenie, robiąc 3 miliony zdjęć. Przyzwyczaili się już do częstych wizyt fotoamatorów Smile
Kilka fotek z zeszłego roku z Bortatycz:

Image

Image

Image

Image

Image

A w ogóle, to się nieźle tam uśmiałem z rozmowy na radiu (zasłyszanej na skanerze), jak dyżurny do jednego mechanika (dla laików - do maszynisty):
- Dyżurny: A co to to tu stoi?
- Mechanik: Noooooo, lokomotywa!
- Dyżurny: No ja widzę, że to nie autobus... Ja się pytam, gdzie ona ma iść...
A do tego zamojski akcent, myślałem, że tam padnę ze śmiechu Very Happy

Pozdrowienia.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Wto 1:50, 26 Maj 2015, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4414
Przeczytał: 108 tematów

Pomógł: 84 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Nie 2:12, 13 Mar 2011 Powrót do góry

Zapraszam na kolejną relację z wielkiej budowy - tym razem to Dworzec Centralny w Warszawie. Długie, ale warto obejrzeć:

EDIT: Linki są dostępne na PW - filmy zostają po pewnym czasie zmienione na niepubliczne ze względu na możliwe problemy z prawami autorskimi.

Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Śro 20:46, 23 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2827
Przeczytał: 59 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 11:45, 13 Mar 2011 Powrót do góry

kolejny kawałek polskiej historii budownictwa , oglądając te filmy dopiero teraz zdajemy sobie sprawę z ogromu tej dworcowej inwestycji , dziękuję za kolejną wycieczkę w przeszłość


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4414
Przeczytał: 108 tematów

Pomógł: 84 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Śro 22:04, 23 Mar 2011 Powrót do góry

Jeśli jest ktoś zainteresowany, to posiadam linki do 3-ech kolejnych filmów o projektowaniu i budowie CMK - Centralnej Magistrali Kolejowej, tzw. węglówki, która miała połączyć Śląsk z portami w Gdańsku/Gdyni, a która została zrealizowana jedynie w połowie - ze Śląska do Warszawy. Była to i tak największa inwestycja kolejowa w PRLu.
Filmy mają charakter niepubliczny, więc jak ktoś chce obejrzeć, to zapraszam na PW.
Pozdrowienia


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4414
Przeczytał: 108 tematów

Pomógł: 84 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Sob 22:55, 26 Mar 2011 Powrót do góry

Ruda żelaza do Huty Katowice, jedzie po LHS-ie z kopalni rud w Krzywym Rogu (centralna Ukraina). Jak ktoś chce zobaczyć zdjęcia z tej kopalni, to polecam, bo robią wrażenie:
[link widoczny dla zalogowanych]

Pozdrowienia


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Wto 1:51, 26 Maj 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
SlawekH
Moderator



Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 1527
Przeczytał: 98 tematów

Pomógł: 56 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Sob 23:05, 26 Mar 2011 Powrót do góry

Niesamowite wyrobisko ...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2827
Przeczytał: 59 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 23:16, 26 Mar 2011 Powrót do góry

wysłać taką wywrotkę na "zakopiankę"


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin