FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Fiat 643 i Żubr - czy to przypadek z podobieństwem? Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Sob 9:34, 02 Lip 2011 Powrót do góry

Image

Coraz bardziej podoba mi się seria ciężarówek Altayi. Dumam nad tym, czy by nie poszerzyć zainteresowań kolekcjonerskich o półeczkę takich pojazdów - z twardym reżimem budżetu przeznaczonego na nie. Miałam przecież w domu falconowego Volvo F89 - był ekstra. Wywrotka Berliet GBH na fotkach wygląda rewelacyjnie. Szkoda, że jest zielona, a nie żółta, jakie jeździły w Transbudzie:

[link widoczny dla zalogowanych]

Pod poniższym linkiem altayowy Fiat w barwach portugalskiego przedsiębiorstwa (wodociągowego?) z Lisbony:

[link widoczny dla zalogowanych]

Image

Francuski Chausson przecież zaprojektował (naszkicował) kabiny Starów 28 (29, 200), może z kolei Fiat był "zamieszany" w Żubra? Alternatywnie, może Fiat, który wystawiał się w latach 50. na MTP w Poznaniu został po prostu skopiowany?
smookee
User



Dołączył: 27 Cze 2009
Posty: 4078
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Sob 15:25, 02 Lip 2011 Powrót do góry

Może inaczej - jak masz dany styl w jakimś okresie, podobne wymiary pojazdów, ograniczone możliwości gięcia blach (a więc i wydziwiania w projekcie) to i są szanse, że pojazdy będą podobne Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Sob 18:23, 02 Lip 2011 Powrót do góry

smookee napisał:
Może inaczej - jak masz dany styl w jakimś okresie, podobne wymiary pojazdów, ograniczone możliwości gięcia blach (a więc i wydziwiania w projekcie) to i są szanse, że pojazdy będą podobne Smile


Czasami faktycznie zaskakująco podobne były efekty owego gięcia:

Jugosłowiańskie (słoweńskie konkretnie) Tomosy z lat 70. - proszę spojrzeć na kształt zbiornika paliwa:

Image

Image

Czyż nie przypomina do złudzenia tego z Rometów 205, 200?

Image

Image
pako3110
User



Dołączył: 17 Mar 2011
Posty: 1258
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poland

PostWysłany: Sob 9:25, 09 Lip 2011 Powrót do góry

smookee napisał:
Może inaczej - jak masz dany styl w jakimś okresie, podobne wymiary pojazdów, ograniczone możliwości gięcia blach (a więc i wydziwiania w projekcie) to i są szanse, że pojazdy będą podobne Smile


gdyby byly podobne,ale one sa niemal identyczne ! Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
Moderator



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2150
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 99 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Sob 9:41, 09 Lip 2011 Powrót do góry

Sa zbudowane według tej samej koncepcji i bardzo podobnych założeń, ale w zadnym razie nie są takie same. Pogdybać, że być może konstruktorzy kabiny "zapatrzyli się" na Fiata można... bo gdybać można o wszystkim Mr. Green
W kazdym bądź razie Smookee napisał już wszytsko, co było na ten temat do napisania - chyba, że ktoś lubi gdybologię stosowaną Wink
A naprawdę wygląd pojazdów użytkowych w tamtych czasach (i polskich realiach) wynikał przede wszystkim z możliwości technologicznych i (przede wszystkim) kosztów zastosowania danej technologii.

Pozdrawiam Very Happy

P.S. Żubr ewoluował od takiej postaci kabiny (zwróćcie uwagę na technologię - najprostsze, najtańsze co tylko może być - manufakrura z warsztatu w zasadzie - płaska blacha z usztywniającymi żłobieniami - takie coś robi sie ręcznie, przesuwając arkusz między rolkami żłobiarki...)

Image

Chcąc w jak najprostszy sposób zmieścić za fotelami leżankę dla kierowcy... nie ma duzego pola manewru. Podobnie reflektpory muszą znaleźć się w mniej więcej jedynym konkretnym miejscu (i od razu w ramach ciekawostki: reflektroy pochodzące od Warszawy M20 - trafiły wtedy do wszytskich pojazdów projektowanych w owym czasie - bo już były w produkcji i ich użycie zmniejszało koszty), a wlot powietrza do chłodnicy też nie chce sie pzresunac gdziekolwiek indziej bez ekstrawagancji Wink

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Sob 10:01, 09 Lip 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Sob 10:21, 09 Lip 2011 Powrót do góry

Spoko, faktycznie można przyjąć, że w danym okresie były dostępne takie, a nie inne oszczędnościowe technologie obróbki blach. Nie chodzi mi o sztuczne spory - "gdybologiczno-mniemanologiczne", bo zaraz rzuci się na mnie znowu Marco, że mu tu zaśmiecam forum spamem Wink.

Po prostu Dziwny Magu trochę za dużo w polskich powojennych konstrukcjach motoryzacyjnych dosyć wyraźnych inspiracji zachodnimi konstrukcjami. Projektanci Żubra opracowując wstępne szkice, założenia wymiarowe, kształt szoferki mogli wzorować się na Fiacie, bo ten jest ciut starszy.
MARCO
User



Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 3720
Przeczytał: 50 tematów

Pomógł: 68 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 10:28, 09 Lip 2011 Powrót do góry

pako3110 napisał
Cytat:
gdyby byly podobne,ale one sa niemal identyczne !

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

W którym miejscu są identyczne.

Dziwny Mag i smookee wyjaśnili to chyba na chłopski rozum. Zupełnie inna technologia. FIAT w tamtych czasach potężna fabryka z doświadczeniem a u Nas dopiero początki produkcji ciężarówek Wink

Banshee napisała
Cytat:
bo zaraz rzuci się na mnie znowu Marco, że mu tu zaśmiecam forum spamem

Neutral Neutral Neutral


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez MARCO dnia Sob 10:55, 09 Lip 2011, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
smookee
User



Dołączył: 27 Cze 2009
Posty: 4078
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Sob 10:47, 09 Lip 2011 Powrót do góry

Banshee napisał:
Projektanci Żubra opracowując wstępne szkice, założenia wymiarowe, kształt szoferki mogli wzorować się na Fiacie, bo ten jest ciut starszy.


Podpatrzeć mogli, bo czemu by nie, ale nawet gdyby te konstrukcje (chodzi o wygląd, bo konstrukcyjnie to pewnie niewiele tam wspólnego) były rozwijane równolegle to mogły po ukończeniu wyglądać podobnie Kwadratowy
Ale może jakaś mądra książka o Żuberku mogłaby coś wyjaśnić w tej kwestii? Ja takiej nie mam niestety Kwadratowy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Sob 10:52, 09 Lip 2011 Powrót do góry

MARCO napisał:

Banshee napisała
Cytat:
bo zaraz rzuci się na mnie znowu Marco, że mu tu zaśmiecam forum spamem

Neutral Neutral Neutral
A nie jest tak


Niech to ocenią może Admin i Modzi, a nie Ty. Nie wiem, co Cie użarło, Kolego, że masz takie uczulenie na mnie od dłuższego już czasu. Odczep się może w końcu ode mnie, albo zainteresuj administrację forum, swoimi uwagami na mój temat. Jeśli oni to potwierdzą - dostanę warna lub bana.
Dziwny Mag
Moderator



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2150
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 99 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Sob 12:42, 09 Lip 2011 Powrót do góry

Ludkowie kochani... Smile Luz... lato jest, wakacje Mr. Green (no, kto ma ten ma Wink )...
@Banshee - jeśli Marco ma na Ciebie alergię, to Jego problem Cool Inna sprawa, że tutaj kilka postów wyżej ty tą "alergię" przywołałaś Wink

@Marco - prawda, że Banshee dużo tematów zakłada, że tematy te często nie są bezpośrednio związane z modelami - ale myślę, ze są ciekawe i pomocne więcej, niż kilku osobom.

Piwo Super

W ogóle- taki ładny dzień, a my przed monitorem? Laughing

Pozdrawiam serdecznie! Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin