FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Jelcz - kabiny Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 712
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 44 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 22:17, 12 Lis 2013 Powrót do góry

jat02 napisał:
Odpowiadam:
Max - moje modele powstają na wzór konkretnego pojazdy , kabina jest jak najbardziej typowa .


Twoje modele są bardzo ładne i podziwiam Twoje umiejętności, a przedstawiony Jelcz jest szczególnie interesujący bo ma kabinę będącą hybrydą kabin typu KO 1A i typu 407. Nie spotkałem się nigdy z taką mieszanką, co nie znaczy, ze nie mogło jej być. Dlatego pytałem czy odzwierciedla rzeczywisty pojazd. Jeśli możesz, proszę o zdjęcia oryginału. Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2815
Przeczytał: 47 tematów

Pomógł: 31 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 22:35, 12 Lis 2013 Powrót do góry

hybrydą ?
nie bardzo rozumiem


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 712
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 44 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:11, 12 Lis 2013 Powrót do góry

Chętnie wyjaśnię, tylko nie jestem pewien czy to właściwe miejsce. W razie czego proszę admina o przeniesienie tej dyskusji do innego działu/wątku.

Produkowany od 1968 roku Jelcz 315 wyposażany był w kabinę typu 407 (opracowaną w roku 1966). Kabina ta powstała z wykorzystaniem elementów zmodernizowanej kabiny Żubra A-80 (typu KO 1A) ale znacznie się od niej różniła.
Najbardziej widoczne zewnętrzne różnice pomiędzy kabinami typu 407 i KO 1A to kierunek otwierania drzwi oraz inne błotniki. Zmiana kierunku otwierania drzwi wymusiła zmiany konstrukcji przednich narożników i m.in. spowodowała "odsunięcie" stopnia wejściowego do tyłu, bliżej przednich kół. Wtedy w błotnikach pojawiło się charakterystyczne załamanie profilu. Z dostępnych materiałów wynika, że błotniki takie (z załamaniem) testowane były już w późnych wersjach Żubra. Nie znam natomiast produkcyjnej wersji Jelcza serii 300 z błotnikiem o pełnym profilu tak jak ma to miejsce w Twoim modelu. Model jest dodatkowo ciekawy bo oprócz nietypowych błotników z Żubra posiada kierunkowskazy z późnej wersji produkcyjnej (pierwsze wersje posiadały migacze identyczne jak Żubr czyli prostokątne). Ale w gospodarce planowanego niedoboru zdarzały się różne ciekawe "wynalazki", więc może istniał i taki samochód Wink .W każdym razie sprawa jest ciekawa i chętnie zobaczę zdjęcia oryginału tego nietypowego pojazdu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 0:07, 13 Lis 2013, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
koland
User



Dołączył: 30 Paź 2011
Posty: 334
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 8:17, 13 Lis 2013 Powrót do góry

[link widoczny dla zalogowanych]
Patrząc na powyższe zdjęcie i wykonany model to wg mnie kabina jak najbardziej się zgadza.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 712
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 44 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 17:05, 13 Lis 2013 Powrót do góry

koland napisał:

Patrząc na powyższe zdjęcie i wykonany model to wg mnie kabina jak najbardziej się zgadza.

No zgadza się, tylko z czym?
Rozmawiamy o kabinie modelu Jelcza 315 a Ty wkleiłeś zdjęcie prototypu Jelcza 316. Prototypu bo seryjnie produkowany Jelcz 316 wyposażony był w nową kabinę typu 113.
Prototyp ze zdjęcia posiada kabinę typu 407, typową dla Jelcza 315, która ma wszystkie cechy o których pisałem wyżej. Więc zgadza się, tylko co z czym?
Proponuję tę dyskusję zakończyć bo zaczyna żyć własnym życiem a skupić się na podziwianiu naprawdę bardzo ładnego modelu Wink
Jeśli ktoś ma jeszcze ochotę na dywagacje nt kabin Jelcza, zapraszam na priva, chętnie podzielę się swoją wiedzą na ten temat.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4300
Przeczytał: 138 tematów

Pomógł: 83 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Śro 17:27, 13 Lis 2013 Powrót do góry

Temat jest bardzo ciekawy i warty dalszego rozwoju jawnego, a nie na PW, dlatego wydzieliłem do osobnego wątku - tu można do woli rozmawiać na ten kabin.

max
, masz dużą wiedzę - warto, żebyś się nią dzielił. Znacznie bardziej byłoby to przyswajalne, gdybyś zobrazował przykłady na zdjęciach.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
Moderator



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2038
Przeczytał: 138 tematów

Pomógł: 83 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Czw 2:38, 14 Lis 2013 Powrót do góry

Co z tego, że Jelcz 316 prototyp, jeśli kabinę ma taką, o jakiej mowa? Wink "Obcinamy" co za kabiną i już - na potrzeby tej rozmowy wystarczy Smile

Żubr A 80, kabina KO 1A - drzwi otwierane "pod wiatr", profil błotnika idzie cały czas po łuku.

Image

Image

Image

Image

Image

Jelcz 315, kabina 407 - drzwi otwierane "do przodu", zawieszone na przednim słupku; pzresunięty w tył stopień wejściowy ----> co skutkuje "skróceniem" błotnika - zostaje on "zagięty" w dół w przedniej części i nie jest już płynnym łukiem, tylko ma to swoje załamanie profilu.

Image

Image

Image

Image

Fakt, że w niektórych ujęciach, zwłaszcza od przodu, ta róznica w błotnikach "ginie"... ale chyba nie było - przynajmniej fabrycznie - żadnych przejściowych wersji między tymi kabinami...

--------------------------------------------------
Lista stron, z których pochodza zdjecia:
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

http://www.youtube.com/watch?v=kSBAgJ9XI2U

[link widoczny dla zalogowanych]

http://www.graty.fora.pl/ciezarowki,3/ciezarowki-polskie,63-390.html

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

http://www.youtube.com/watch?v=sjrBcQ2RReA


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Pią 10:51, 15 Lis 2013 Powrót do góry

Chciałem pomóc, ale znalazłem w domowym archiwum tylko coś takiego:

Image

Lekko popsuty.

Osoby widoczne na zdjęciu niestety już odeszły spośród żywych, więc nie ma tu zastosowanie ochrona wizerunku. Jako ciekawostkę napiszę, że osoba z lewej strony to kierowca tegoż Jelcza, który wyszedł niemal bez szwanku z tego wypadku. O ile dobrze pamiętam, to zaczęło się od kolizji z IFĄ, a później rów, dachowanie i... na zdjęciu widać.
Tak ciekawostka.
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin