FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Pegaso Cabezon w Polsce Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2426
Przeczytał: 84 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 7:59, 22 Lip 2022 Powrót do góry

Temat tych samochodów we flocie PEKAES, a w kolejnych latach u przewoźników krajowych wydaje się na tyle ciekawy a jednocześnie szerzej nieznany, że warto o nim pogadać.
Zapraszam.

Na początek kolorystyka. Czy na pewno podwozia były ciemnozielone? A inne elementy pojazdu?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 8:10, 22 Lip 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 214
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Nie 7:33, 24 Lip 2022 Powrót do góry

Przed setkami lat, kiedy nie było maszyn, urządzeń i wszelkiego rodzaju wynalazków, naukowcy zajmowali się opisywaniem przyrody. Opisywali rośliny, zwierzęta i otaczającą przyrody często nadając łacińskie nazwy (systematyka. Dla przeciętnego człowieka nie było ważne do jakiego rodzaju czy rodziny należy przelatujący nad jego głową kolorowy motyl. Ale ktoś kto był nim zafascynowany wiedział o nim wszystko w szczególności np. o jego rzadkości występowania w przyrodzie.
Podobnie jest z nami. Jesteśmy fascynatami a zarazem odkrywcami rzeczy, po których nie ma już śladu. W pewien sposób naszą rodzima motoryzację opisał i usystematyzował inżynier Pan Andrzej Zielinski, ale opisy nie uwzględniają w żaden sposób kolorystyki pojazdów. Powiedzmy sobie szczerze nikt tym się nie zajmował. Nie były skatalogowane numery kolorów ,łlktóre mogłyby być pomocne teraz. Dlatego obecnie po tak długim czasie trudno jest ustalić istotne szczegóły. A warto je ustalić, ponieważ pojazdy te dostały drugie życie w postaci zminiaturyzowanej.
Mnie do tej pory dziwi fakt, że nikt z wydawnictwa nie zainteresował się Twoją osoba, abyś mógł jako konsultant merytoryczny uczestniczyć przy odtwarzaniu kolekcji ciężarówek czy innych pojazdów. Twoja wiedza dla mnie jest niezmierzona. Co do kolorystyki Pegaso 1064 mam swoją własną teorię, ale jeśli mylilbym się co do koloru podwozia, to jest to możliwe i nie wykluczam, że mogło być czarne.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Jaca
User



Dołączył: 05 Paź 2021
Posty: 448
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 8:03, 24 Lip 2022 Powrót do góry

Poprostu Deagostini nie stać na wiedzę @max'a.
Dowiedziałem się kto pomagał w zestawieniu Kultowych ciężarówek,
gdyby dea pojechało do największego prywatnego muzeum miałoby co skanować, przynajmniej mam podstawę foto jak dokładnie (?) przerobić poloneza Cargo na ambulans ( jak by wydali w legendach to będę miał dwa)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2426
Przeczytał: 84 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 18:37, 24 Lip 2022 Powrót do góry

SE 2647 napisał:
(.....) Twoja wiedza dla mnie jest niezmierzona. Co do kolorystyki Pegaso 1064 mam swoją własną teorię, ale jeśli mylilbym się co do koloru podwozia, to jest to możliwe i nie wykluczam, że mogło być czarne.

Myślę, że stanowczo przeceniasz moje możliwości ale dziękuję za miłe słowa 🙂.
Pegaso Cabezon od dzieciństwa imponowały mi charakterystyczną "przyczajoną" sylwetką i specyficznym brzmieniem 200 konnego diesla. Od lat stanowią też przedmiot mojego zainteresowania.
Wracając do meritum, myślę że jednak się mylisz.
Podwozia "polskich" Pegaso, zarówno ciągników 2011 jak i solówek 1064 malowane były na kolor pomarańczowo czerwony. Z wyjątkiem zderzaka przedniego malowanego na kolor kabiny.
A co do nadwozi, skrzynie ładunkowe "polskich" Pegaso 1064 oraz sprzęganych z nim przyczep DAF (produkowanych w Hiszpanii) wykonane były z aluminium i było to wówczas nowoczesne i wyprzedzające swój czas rozwiązanie. Podyktowane to było koniecznością spełnienia ówczesnych przepisów TIR (DMC zestawu 38t, max TARA 13,5t). Nie było stosowane na krajowy rynek hiszpański. Producent Pegaso (ENASA) przywiązywał do tego kontraktu dużą wagę, samochody dla PEKAESu były wykonywane na wyższym poziomie niż auta kierowane na inne rynki. Jako ciekawostkę można też podać, że okres oczekiwania na ten samochód na rynku hiszpańskim wynosił około jednego roku.

PS. Spotkałem się już kilkakrotnie z opiniami o zielonych podwoziach Pegaso ale nie udało mi się zobaczyć takich zdjęć. A pamięć i dostępne materiały świadczą o czymś innym 😉


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3119
Przeczytał: 102 tematy

Pomógł: 73 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Nie 19:37, 24 Lip 2022 Powrót do góry

Na forum baumaschinenbilder.de znalazłem takie zdjęcie w kolorach i wydaje się, że nie było kolorowane w programach graficznych, tylko zrobione na kolorowej kliszy.

Image

Fotka jest z tej strony:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Nie 19:38, 24 Lip 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2426
Przeczytał: 84 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 20:24, 24 Lip 2022 Powrót do góry

To zdjęcie było, jak sądzę w dobrej wierze przez kogoś podkolorowane, wyostrzone czy coś w tym stylu. Żyje w internecie już kilkanaście lat.
Z uwagi na nienaturalne kolory, nie odpowiadające barwom tych samochodów jest przez większość zainteresowanych uważana za fejk na bazie czarno białej.
Ale masz rację, to zdjęcie zostało ponad 50 lat temu wykonane na błonie barwnej, tyle że marnej jakości.
Oryginał wygląda tak:
[link widoczny dla zalogowanych]
Barwy są mocno wyblakłe ale kolor podwozia można rozróżnić.

Lepsze będzie to zdjęcie wykonane równie dawno ale na porządnej błonie Eastman Kodak:
[link widoczny dla zalogowanych]

A w uzupełnieniu mojego poprzedniego wpisu, zdjęcie materiału nt kontraktu ENASA na sprzedaż do Polski Pegaso 2011 i 1064:
[link widoczny dla zalogowanych]

Kluczowe dla naszych rozważań jest tutaj ostatnie zdanie w którym mowa jest o powodach zastosowania aluminium do budowy skrzyń ładunkowych pociągów drogowych Pegaso 1064 + przyczepa DAF.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 214
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Nie 20:59, 24 Lip 2022 Powrót do góry

Nie mam pojęcia czy publikacja tej fotografii nie wiąże się z kosztami, a tych chciałbym uniknąć. Dlatego proszę o wpisanie następującego tekstu: "Initial lot of 20 Pegaso truck 1064A/2".
Fotografia jest barwna i sprawia wrażenie oryginału. Plandeka jest na niej zielona. Proszę też zwrócić uwagę na nr rejestracyjne pojazdów. Z opisu wynika, że pierwsze egzemplarze sprowadzono w marcu 1967 roku. Wcześniej czytałem że było to w 1963 roku.
Tak czy inaczej dziękuję za pomoc w wyjaśnieniu spornych zagadnień i cieszę się że nasz model ma oparcie w materiałach fotograficznych. Naprawdę sprawiły mi one wielką przyjemność i potwierdziły że felgi były koloru czerwonego a burty były aluminiowe. Ja przed laty czytałem, że Scania jako pierwsza wprowadziła burty aluminiowe i to było na przełomie lat 60/70.
Nie sądziłem, że wcześniej przed Scanią był Pegaso. Bardzo przepraszam za wprowadzenie w błąd. Dziękuję koledze@max i @mafo
A tak przy okazji: jeśli w 1958 roku sprowadzono 10 pierwszych Magirusow Jupiter to dopiero w 1967 wprowadzono Pegaso?
A co było w latach 1958-67? Magirus Mercury i Fiat ?
A czy zauważyliście pewną nieścisłość w opisie zdjęcia cytowanego wcześniej przeze mnie? Też wątpliwy jest ten opis. Powiększając fotografie można to dostrzec.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez SE 2647 dnia Pon 5:51, 25 Lip 2022, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1954
Przeczytał: 25 tematów

Pomógł: 152 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 0:36, 25 Lip 2022 Powrót do góry

Zdjęcie wrzucone przez mafo jest cyfrowo obrabiane we współczesnym programie graficznym. To efekt podciągnięcia suwaka nasycenia i potem kontrastu. Taki zabieg podbija mocno kolory i na finalnym produkcie zgadza się zwykle kolor podstawowy, ale odcień odbiega od rzeczywistości. Czyli wiadomo, że felgi były w jakimś odcieniu czerwieni, a kabina w odcieniu zieleni. Co do koloru plandeki trudno wyrokować, bo brązowy zafarb mógł powstać na przykład w wyniku błędnego ustawienia balansu bieli i zbyt niskiej temperatury barwowej zdjęcia (zbyt ciepłe kolory). Moim zdaniem niewykluczone, że plandeka była zielona, tak samo jak na dolnym zdjęciu maxa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2426
Przeczytał: 84 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 7:26, 25 Lip 2022 Powrót do góry

Plandeki były ciemnozielone. Zarówno w samochodach Pegaso 1064, przyczepach DAF oraz naczepach Fruehauf sprzęganych z ciągnikami 2011.
Kolor plandek w trakcie eksploatacji nieco się zmieniał pod wpływem czynników atmosferycznych ale fabrycznie nowe były w kolorze nadwozia, tak jak twierdzą koledzy SE 2647 i W126
[link widoczny dla zalogowanych]

Co do lat w których realizowano dostawy Pegaso dla PEKAES to w polskiej literaturze spotkać można rok 1963, 1967 lub 1968. Podobnie wygląda sprawa z ilością, padają liczby 130, 170, 200 (najbardziej wiarygodna) i 300. Precyzyjna weryfikacja jest utrudniona bo nie bardzo wiadomo kogo zapytać.
Początkowo też byłem przekonany, że realizacja kontraktu zaczęła się w roku 1963 ale wiarygodne źródła hiszpańskie podają, że dostawy (na kołach) rozpoczęto w styczniu 1967 od partii 20 tu zestawów Pegaso 2011 + naczepa Fruehauf (też produkcji hiszpańskiej). Te naczepy, w odróżnieniu od przyczep DAF, miały konstrukcję całostalową.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 21:35, 25 Sty 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin