FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Polskie samochody Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Cochise
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 1277
Przeczytał: 25 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hrubieszów

PostWysłany: Śro 11:57, 31 Sty 2018 Powrót do góry

Tak mi przyszło do głowy co by stworzyć małe kompendium modeli polskich aut. Wszystkie te informacje są porozsypywane po różnych źródłach, a wydaje mi się, że przydałby się mały i prosty informator. O co chodzi? Już tłumaczę, ja np zbieram modele przede wszystkim polskich aut i tak dajmy na to duży Fiat. Ile powinno być modeli i czym powinny się wyróżniać, by mieć komplet. Oczywiście chodzi mi o różnice znaczące dla modeli, bo np pojemności silnika różniły się tylko znaczkiem.
I tak wersje podstawowe:
1 sedan, małe kratki wentylacyjne w tylnych słupkach, pionowe tylne reflektory, znaczek licencji fiata, małe okrągłe kierunkowskazy w przednich błotnikach, przednia atrapa cala czarna (wąskie żeberka bez oddzielonych gniazd reflektorów), klamki tak zwane "skalpele"
wnętrze: stara konsola, biegi przy kierownicy brak zagłówków.
1A sedan - tak samo chyba jedyna różnica to klamki kasetowe.
1B - kombi, szczerze mówiąc nie wiem cy były jakieś różnice w kombi.
1D Jamnik? / Jamnik cabrio?

2 sedan, praktycznie to samo jedynie przednia atrapa cała pochromowana i posiadająca szersze żeberka. Innych różnic nie kojarzę,
2A sedan- jw - też były wersje chyba ze skalpelami i kasetonami.
2B kombi- jw.
2C pick-up?
2D Jamnik? / Jamnik cabrio?

3 sedan wersja MR, tutaj sporo mian, wysokie kratki wentylacyjne w tylnych słupkach, poziome reflektory z tyłu, znika znaczek licencji i okrągły kierunkowskaz z przedniego błotnika. przednia atrapa plastikowa z wyraźnie oddzielonymi gniazdami na reflektory, przednie pozycje i kierunki lekko zachodzą na bok błotnika. Brak kłów na zderzakach. Wnętrze, biegi w podłodze, nowa konsola, zagłówki.
3A sedan- nie wiem czy to była konkretna wersja cy tylko występująca w reklamach, ale kojarzę pochromowane ramki dookoła reflektorów i chyba tyle,
3B kombi - miał jakieś różnice w stosunku do sedana? nie licząc oczywiście tych wynikających innego nadwozia?
3E - skrzynia poloneza inna konsola, zewnątrz różnic nie kojarzę.

prototypy:
a- terenowy na podzespołach Nivy
B- skrócony.

wersje rajdowe.

Co sądzicie o czymś takim? jakby stworzyć takie zestawienia dla fiata, poloneza, malucha, syreni itd.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
User



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Śro 13:54, 31 Sty 2018 Powrót do góry

NIeco karkołomne zadanie, choć oczywiście da się. Ale jak np w takim 125p/ FSO 1500 chcesz uwzględnić wszystkie zmiany w wyglądzie, to masz na dzień dobry z 6 "wersji" bazowych...

Pi razy drzwi:
1) metalowa atrapa (ta, którą nazwałeś "chromowaną"), wąski (niski, najmniejszy) wlot powietrza na słupku, klamki skalpele.
2) jak wyżej, tylko powiększony wlot powietrza w tylnym słupku (ten "mały", a faktycznie średni)
3) czarna, plastikowa atrapa i kalmki kasetowe / jeszcze gdzieś wczęśniej zmiana rozmiaru opon, ale pomijalne w 1:43
4) tak zwany MR - nowa deska rozdzielcza itp (ale w eksporcie do Wielkiej Brytanii już w "wersji 3" była nowa deska); nowy prżód i tył - lampy, zderzaki, atrapa... mały (średni) wlot powietrza w słupku
5) jak wyżej, tylko duży, wysoki wlot powietrza w słupku
6) nowe znaczki - okrągłe logo "FSO", plastikowe kołpaki, wloty powietrza w słupku zamiienione na plastikowe, czarne...

Do tego te umowne wersje "1" - sedan i pick-up (chyba tlyko prototyp), "2" i każda kolejna: sedan, kombi i pick-up; gdzieś w trakcie pojawia się pick-up wydłużony... Do tego "jamniki" zakryte i cabrio na "3" i chyba "4"...

- i to wszystko ledwie zarys ogólny, bo na 125p się za bardzo nie znam Cool

Zerknij tutaj: Arrow [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Śro 14:12, 31 Sty 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Śro 14:26, 31 Sty 2018 Powrót do góry

Fajne by to było, ale jakby jeszcze podparte zdjęciami Wink
Może kto się zna w temacie to się pobawi ?
Są tu miłośnicy danego modelu, to każdy mógłby po jednym "obrobić" jakby się komuś chciało.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
huml
User



Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1167
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska

PostWysłany: Śro 19:28, 31 Sty 2018 Powrót do góry

Temat rzeka Wink Między 5 a 6 jescze jest różnica znaczka z przodu ( prostokąt chrom zmieniony na prostokąt czarny ) , a okrogłe znaczki też były dwa różne w zależności od roku.

Magu do 4 dodaj brak bocznych kierunków

Cochise znaczek licencji zniknął dopiero póżniej chyba w 1983


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez huml dnia Śro 19:53, 31 Sty 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Cochise
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 1277
Przeczytał: 25 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hrubieszów

PostWysłany: Śro 19:55, 31 Sty 2018 Powrót do góry

Magu, Huml wiem, że to dosyć karkołomne zadanie i temat rzeka, ale takie małe kompendium z ilustracjami jak słusznie zauważył Qlig, myślę, że było by fajne i przydatne i daóło by się je stworzyć wspólnymi siłami.
np:

Pi razy drzwi:
1) metalowa atrapa..., wąski (......) wlot powietrza na słupku, klamki skalpele.
Image
występował z klamkami kasetonowymi
Image
itd...

takie rzeczy jak zmiana znaczka czy wlotów w słupkach z metalowych na plastikowe to można dopisać w uwagach lub nawet pominąć. Tak samo kołpaki itp, a do wersji podstawowej dopisać, że na jej bazie powstał jamnik różniący się wstawką w środku auta itd. Nie chodzi też o stworzenie wykazu modeli bo to nie kronika FSO ani encyklopedia Fiata.
Wiem, że wszystkie te rzeczy można znaleźć na różnych stronach, ale może by jednak spróbować takie podstawowe informacje zgromadzić w jednym miejscu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
huml
User



Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1167
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska

PostWysłany: Śro 20:05, 31 Sty 2018 Powrót do góry

Jeszcze przed tym pierwszym który wstawiłeś jest jeszcze węższy słupek. Ten twój jest dopiero drugi Wink


Image


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez huml dnia Śro 20:10, 31 Sty 2018, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
przemek77
Gość






PostWysłany: Śro 20:36, 31 Sty 2018 Powrót do góry

Skoro już temat powstał to proponuje zacząć od wersji przedprodukcyjnej:
[link widoczny dla zalogowanych]

Różnice:
- brak wlotów na tylnych słupkach
- białe klosze przednich kierunkowskazów
- kołpaki z włoskiego 125
Cochise
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 1277
Przeczytał: 25 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hrubieszów

PostWysłany: Śro 22:38, 31 Sty 2018 Powrót do góry

No proszę jakie fajne rzeczy Smile spróbuję znaleźć fotkę do przedprodukcyjnego i jakoś to ogarnąć.
O już jest Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Cochise dnia Śro 22:39, 31 Sty 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
zetorski
User



Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1374
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 39 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puszcza Kampinoska

PostWysłany: Śro 23:30, 31 Sty 2018 Powrót do góry

Kolejną "różnicą znaczącą" było wprowadzenie
w konkretnym którymś roku otworów wentylacyjnych
w przednim pasie pod atrapą (za przednim zderzakiem).
...
Była o tym mowa ze dwa lata temu na którymś z wątków,
ale za pomocą forumowej przeglądarki nie mogę tego znaleźć.

Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
User



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Czw 0:24, 01 Lut 2018 Powrót do góry

@Cochise - i lepiej bazowac tylko na materiałach archiwlanych lub silnie zweryfikowanych. Zestaw metalowa atrapa i kasetowe klamki to chyba nie fabryka...? Aczkolwiek nie stwierdzam, tylko pytam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Czw 0:25, 01 Lut 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Cochise
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 1277
Przeczytał: 25 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hrubieszów

PostWysłany: Czw 8:34, 01 Lut 2018 Powrót do góry

Widzisz Magu są rzeczy do ustalenia, widziałem takie foto chyba w folderze reklamowym stąd zakładam, że to jednak fabryka.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
przemek77
Gość






PostWysłany: Czw 10:15, 01 Lut 2018 Powrót do góry

Metalowa atrapa w katalogu części dla modelu 73/74 występowała jako opcja
jacek j
User



Dołączył: 20 Lut 2015
Posty: 760
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Czw 12:51, 01 Lut 2018 Powrót do góry

Na początku był też zamek w klapie bagażnika, póżniej przetłoczenie, aż na końcu brak przetłoczenia.

W modelu MR 75 miałem podłokietnik w tylnej kanapie, który póżniej zlikwidowano, podobnie jak duże rączki do zamykania drzwi (nie wiem jak to nazwać) , ale w 75 miałem takie jak w polonezie, natomiast w latach 90 juz tylko taki jak ten z tyłu.

Do tego w MR 83 były różne liczniki.
Tzn. Najpierw termometr, a w latach 90 okrągłe, a osobiście miałem obrotomierz nie ze wskazówką tylko diodowy.

Nastąpiła też w desce rozdzielczej zamiana miejsca obrotomierza z radiem (ale to chyba MR 75/83)
No i drążek skrzyni biegów - MR 75 prosty pionowo, w latach 90 skośny, jak w Polonezie


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez jacek j dnia Czw 12:57, 01 Lut 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
przemek77
Gość






PostWysłany: Czw 18:05, 01 Lut 2018 Powrót do góry

Do tego wszystkiego możemy dodać jeszcze np to, że wspomniane już wcześniej wloty (w zasadzie wyloty) powietrza gdzieś około 1983r stały się czarne zamiast srebrnych, podobnie z ramkami kierunkowskazów, dalej listwy ozdobne, zarówno te na progach (często zdejmowane zaraz po zakupie ) jaki i te na drzwiach, szukając kolejnych zmian, kołpaki na kołach zastąpione zostały plastikowymi podkładkami pod śruby.

Podsumowując sam byłem posiadaczem pięciu 125p z różnych roczników (1971, 1976, 1981, 1983, 1989) i każdy czymś się różnił.

Gdzieś około 1977 - 78r powstał model w odmianie LUX. Z zewnątrz różnił się prostokątnymi reflektorami (według niektórych pochodzącymi z Wartburga)
[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez przemek77 dnia Sob 12:01, 03 Lut 2018, w całości zmieniany 1 raz
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin