FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 ZIS 150 i żuraw HP3 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 1829
Przeczytał: 124 tematy

Pomógł: 48 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Pią 11:44, 17 Wrz 2021 Powrót do góry

Zakładam ten wątek dla dyskusji o montażu żurawia Beichert HP3.
Poniżej przeniesione wpisy z działu o modelach.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 474
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 39 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Czw 17:51, 16 Wrz 2021
PRZENIESIONY
Pią 11:46, 17 Wrz 2021
Powrót do góry

Warto wspomnieć, że na podwoziu samochodu ZiS 150 w Zakładach Urządzeń Technicznych w Bielsku-Białej zabudowywano nadwozie - dźwig-żuraw HP3 czyli taki jak montowano w latach 50/60XXw. na samochodzie Star 20, a później wersję zmodernizowaną na samochodzie Star 25.
Żurawie samochodowe na podwoziu samochodu ZiS 150 eksportowano głównie do krajów byłego ZSRR.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1598
Przeczytał: 82 tematy

Pomógł: 163 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:48, 16 Wrz 2021
PRZENIESIONY
Pią 11:47, 17 Wrz 2021
Powrót do góry

Piotrze, skąd ta informacja, że w Bielsku-Białej żurawie Bleichert (HP-3) montowano na ZISach 150, a następnie reeksportowano je do ZSSR?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 474
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 39 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Czw 19:00, 16 Wrz 2021
PRZENIESIONY
Pią 11:48, 17 Wrz 2021
Powrót do góry

@max:...ze strony firmy, która do dziś się kontynuuje tradycje Bielskich Zakładów Budowy Maszyn. Od 1951 roku Bielskie Zakłady Urządzeń Technicznych a od 1966 r. Bielskie Zakłady Urządzeń Technicznych "Befared".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1598
Przeczytał: 82 tematy

Pomógł: 163 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 20:39, 16 Wrz 2021
PRZENIESIONY
Pią 11:48, 17 Wrz 2021
Powrót do góry

Znam tę firmę i jej historię ale informacji o ZISach 150 nie znalazłem. Czy mógłbyś mnie jakoś naprowadzić?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 474
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 39 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Czw 21:33, 16 Wrz 2021
PRZENIESIONY
Pią 11:50, 17 Wrz 2021
Powrót do góry

@max: Oto strona: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015
Przeczytał: 47 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 21:47, 16 Wrz 2021
PRZENIESIONY
Pią 11:51, 17 Wrz 2021
Powrót do góry

dodam tylko, że w ZSRR powstawały potem Lazy 690:
[link widoczny dla zalogowanych] - bazą był Ził 164 (następca? Zis 150).
A może żurawie z ZSRR były tam tylko np. naprawiane lub jakoś modyfikowane?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1598
Przeczytał: 82 tematy

Pomógł: 163 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 23:18, 16 Wrz 2021
PRZENIESIONY
Pią 11:52, 17 Wrz 2021
Powrót do góry

Piotr1-60 napisał:
@max: Oto strona: [link widoczny dla zalogowanych]


Piotrze,
Najpierw napisałeś, że w Bielskich Zakładach Urządzeń Technicznych żurawie Bleichert (HP3) montowano na ZISach 150 i reeksportowano je do ZSRR.
Na pytanie skąd masz takie informacje (bo o niczym takim wcześniej nie słyszałem), napisałeś że ze strony BEFAREDu, spadkobiercy i kontynuatora BZUT. Tak zrozumiałem. Ale nic takiego tam nie ma, o czym Ci napisałem.
W odpowiedzi przesłałeś mi link do strony innej firmy ‐ PHU "KUBA". Ale tam również nie ma takich informacji. Przeciwnie, napisano tam, że żurawie Bleichert (HP3) montowano w Bielsku-Białej tylko na podwoziach Stara. Natomiast żurawie Bleichert produkowano też w ZSRR i tam montowano je na podwoziach Studebakera i ZISa.
Wiadomo również, że te produkowane w Niemczech Wschodnich montowano na podwoziach IFA H6.
Zapytam jeszcze raz.
Czy masz jakieś konkretne dowody na to co wcześniej napisałeś o montażu w Bielsku-Białej żurawi HP3 na podwoziach ZISów 150?
Czy może po prostu przyjmiemy, że to pomyłka?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 8:54, 17 Wrz 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 474
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 39 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Pią 14:53, 17 Wrz 2021 Powrót do góry

@max: Z tego co pamiętam to połączyłem dwa fakty... to co przeczytałem w necie na temat żurawi samochodowych oraz to, że będąc w wojsku widziałem żuraw-dźwig HP3 na podwoziu samochodu ZiS 150. Być może, to Ty rzuciłeś nowe światło na te moje, być może błędne skojarzenia - jednak zabudowa jaką widziałem w JW była praktycznie IDENTYCZNA jak na Starach.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1598
Przeczytał: 82 tematy

Pomógł: 163 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 15:03, 17 Wrz 2021 Powrót do góry

To co widziałeś w wojsku nie stanowi dowodu, że w BZUT montowano żurawie HP 3 na ZISach 150 i eksportowano je do ZSRR.
Ale czasem tak bywa, że coś się źle pokojarzy i poplącze 😉
Nie ma co dalej tego ciągnąć, myślę, że temat wyjaśniony.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 246
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Sob 9:22, 18 Wrz 2021 Powrót do góry

Wracając do samej ciężarówki ZIS 150 to chciał bym dodać kilka faktów.Pojazd produkowany pod koniec lat 40-tych miał trochę inną szoferkę.Zapewnie podobnie jak i Gaz 51 była ona wykonana na drewnianym szkielecie. W takim kształcie produkowano ten pojazd w Gruzji jako KAZ .Dopiero później Gruzini opracowali inny już własny pojazd. Rumunia też zakupiła licencję tego Zisa. Tam występował pod nazwą SR-101.Pojazd ten zapoczątkował późnbiejszą produkcję cięzarówek SR131 Carpati. W Chinach ZIS występował pod nazwą Jefang, Donfeng.Z chińską odmianą tej ciężarówki kojarzy /w tym kolorze/ mi się obraz z telewizji DDR,która pokazywała wydarzenia w Pekinie w 1989 r. Kolumna takich Jefangów jechała ulicami Pekinu obrzucana kamieniami i czym tam popadło.Jeden z kierowców dostał pewnie takim przedmiotem i zjechał na pobocze.Oczywiście został rozszarpany przez tłum.Pozostałe pojazdy gnały dalej.Każdy ratował sikebie.
A tak z własnego podwórka.Zisam 150 pamiętam raczej jako wywrotkę,których pełno było na budowach i ulicach miasta pod koniec lat 50-tych.Barwa ich też nie odbiegała od przedstawionego modelu.Zisy 150 jako ciężarówki wojskoweto widywało się podczas Dni Morza z zainstalowanymi na nich reflektorami. Tak zapamiętałem ten typ pojazdu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin