FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Przecieki i pewniaki Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
meteor1983
User



Dołączył: 27 Lut 2018
Posty: 219
Przeczytał: 15 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 19:06, 14 Sie 2025 Powrót do góry

W126 czekasz na takiego stara HDS?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2734
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 204 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 19:44, 14 Sie 2025 Powrót do góry

Czekam na każdy model poprawny merytorycznie i zgodny z tytułem serii. Nie ma znaczenia, co ma na pace, jeśli spełnia te dwa warunki. Prenumeratę zerwałem dawno temu, bo mieliście problem i nie byliście w stanie dostarczyć tytułowej zawartości. Kupuję tylko wybrane modele, mimo że nastawiałem się na wszystkie. Raczej mniej, niż więcej, bo niektóre błędy są nie do przyjęcia.

Skup się lepiej na czytaniu merytorycznych postów, których tu ostatnio nie brakuje i na poprawianiu błędów w modelach. Widzę, że interesuje Cię głównie robienie taniej sensacji i niezgrabne budowanie napięcia, co będzie w kolejnych numerach. Gdyby modele były dobre, to kolekcja sama by się sprzedawała. Tymczasem za chwilę wydacie Stara 244, Jelcza S442, Jelcza 325 SC-2, Stara 200 i Jelcza bramowca. Wszystkie z istotnymi błędami. Nie wiem jak chłodnia MS-3, bo konsekwentnie unikasz pytań Sławka sprzewo w jej sprawie. Potem napiszesz, że już za późno na poprawki i że model zatwierdzony.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
meteor1983
User



Dołączył: 27 Lut 2018
Posty: 219
Przeczytał: 15 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 20:06, 14 Sie 2025 Powrót do góry

W temacie chłodni z błędów znaleźliście dwa , obrysowki i druga drabinka od strony kierowcy. Jedno się udało załatwić.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2915
Przeczytał: 50 tematów

Pomógł: 311 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 21:47, 14 Sie 2025 Powrót do góry

Brak drabinki od strony kierowcy nie jest błędem. Ale obrysówki tak, nie powinno ich być.
Co do reszty, galanteria srebrna, zabudowa też - w całości w kolorze aluminium. Kabina w jednym z typowych kolorów Stara lat 70, w necie jest bogaty materiał na ten temat. Podwozie szare, obręcze kół szare lub ew. czarne.
Wszystko.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2734
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 204 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 22:52, 14 Sie 2025 Powrót do góry

Wydaje mi się, że koledze trzeba podać konkretne kolory kabin, bo stwierdzenie, że "w necie jest bogaty materiał na ten temat" skutkuje tym, że sam sobie poszuka i za wzór weźmie zdjęcia z folderów i wystaw. No i w sumie mnie to nie dziwi, bo jak się wyszukuje zdjęć na pintereście, czy jakiejś grupie na fb, to faktycznie pierwsze wyskakują te na próbnych blachach i w cukierkowych wystawowych malowaniach. Trzeba mieć świadomość, że takie malowania były robione w pojedynczych sztukach, specjalnie jako pokazówki lub ewentualnie na eksport, a dla zwykłego klienta były praktycznie niedostępne bez dużej dopłaty. Nikt nie kupował ciężarówek dla ładnego koloru, więc na ulicach tych w drogich lakierach po prostu nie było.

Najbezpieczniejsze na Starze 28 i 29 są odcienie szarości od jasnej po ciemną. Były też żółte, niebieskie, zielone i pomarańczowe, ale tu łatwo zepsuć odcień, jeśli się nie ma właściwego zdjęcia porównawczego albo wzornika. No i do tego oczywiście wojskowe w różnych odcieniach khaki. Reszta, tak jak napisał max. Ja bym dodał szczególny nacisk na chłodnię w całości w kolorze aluminium bez żadnych pasów.

meteor - pokazuj projekty, pytaj o błędy, kolory i konkrety. Dostaniesz odpowiedź. Tylko rób to wtedy, gdy model da się jeszcze zmienić, a nie już po ptakach. Jak będzie widać, że to działa i są efekty poprawek, to będziesz miał zadowolenie forum i grupy na fb.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2990
Przeczytał: 42 tematy

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Pią 5:40, 15 Sie 2025 Powrót do góry

max napisał:
Brak drabinki od strony kierowcy nie jest błędem. Ale obrysówki tak, nie powinno ich być.
Co do reszty, galanteria srebrna, zabudowa też - w całości w kolorze aluminium. Kabina w jednym z typowych kolorów Stara lat 70, w necie jest bogaty materiał na ten temat. Podwozie szare, obręcze kół szare lub ew. czarne.
Wszystko.

Mam wrażenie, że część tych założeń już się nie zrealizuje, jako że meteor już napisał o zamknięciu projektu MS-3. Dziwnie się obawiam, że znów dostaniemy model prototypowy/folderowy, czyli ten szary z niebieskim pasem i niebieskim podwoziem…
Może niech meteor napisze, które modele jeszcze można poprawić i wtedy skupimy się tylko na tych. Szkoda energii na to co już jest nie do uratowania.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sprzewo dnia Pią 5:49, 15 Sie 2025, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 281
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pią 9:34, 15 Sie 2025 Powrót do góry

Odnośnie kolorów kabin w Starach 28/29 i nie tylko, taka mała sugestia. Obserwuję od początku kolekcję ciężarówek i zaobserwowałem, ze do tej pory nie ma w niej ani jednego pojazdu, który miałby kabinę koloru bordowego.
Pisałem już kiedyś że Stary 28/29 z popielatą skrzynią, i podwoziem w skład którego wliczam felgi, zderzak, rama wraz z wyposażeniem miały bordowe kabiny. Dodatkowo przy odbiorze pobierano pałąki do plandeki, która była jaskrawo żółta (odbiór fabrycznie nowego Stara 29 wiosną w 1977roku)
Gotowy schemat na model właśnie opisałem i datowalem go..
A to potwierdzenie treści mojego postu, że bordowe kabiny występowały również w Liazach MT
Fotografia przedstawia na drugim planie interesujące nas pojazdy.
[link widoczny dla zalogowanych]

I jeszcze jeden bardzo ciekawy kolor, na Starach 28/29
Słodki kolor ciemno-fiolkowy, który nie przystawał do samochodu ciężarowego. W filmie "Co mi zrobisz... 1977 jest Fiat mecenasa, którego gra aktor Zakrzynski. To znacznie ciemniejszy odcień tego koloru, który jest na jego Fiacie.
W innym filmie Kogel mogel 1988, jest ten właśnie ciemno fiołkowy Star, który ostrzega długimi światłami aktorkę Panią Kasprzyk, gdy ta jedzie przeciwnym pasem wprost na Starą. Ale to słabe ujęcie i wielu może mieć wątpliwości. W każdym razie, jeśli któryś z kolegów zaproponuje paletę kolorów dla kabin Starów 28/29 w latach 70-tych, to proszę uwzględnić mój wpis, za co serdecznie dziękuję.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez SE 2647 dnia Pią 10:07, 15 Sie 2025, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2990
Przeczytał: 42 tematy

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Pią 10:46, 15 Sie 2025 Powrót do góry

Na twoim zdjęciu jest również Star w kolorze bordowym (po lewej stronie w tle)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gryngol
User



Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 2158
Przeczytał: 33 tematy

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pią 16:59, 15 Sie 2025 Powrót do góry

Czy niektóre z tych kolorów były wykorzystywane w malowaniu STARów i Jelczy?
[link widoczny dla zalogowanych]
Może DeA by się tym posłużyła i dobierała kolory poprawnie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 281
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Sob 10:13, 16 Sie 2025 Powrót do góry

@sprzewo. Jak najbardziej na 3 planie jest Star
@gryngol. Nie podejmuje się odpowiedzieć na Twoje pytanie.
Może kolega @max i @W126 będą bardziej zorientowani w palecie kolorów Stara w 2 połowie lat 70'.
Moim zdaniem to były inne odcienie kolorów Fiata 125p i raczej inna jakość lakierów. W końcu Fiaty były eksportowane za granice. Oprócz Skandynawii i UK duża część trafiała do Francji, gdzie dominuje słoneczny klimat. Stary natomiast miały ciekawe kolorystycznie malowania fabryczne kabin szczególnie w tym wymienionym wcześniej czasie.

Dodam jeszcze, że bordo kabiny często pojawiały się oprócz skrzyni także wśród cystern paliwowych i żurawi. Natomiast fiołek (nazwa nadana finezyjnie przez kierowców, choć bardziej prawidłowo moim zdaniem powinien być określany jako habrowy), to oprócz skrzyni był montowany do cystern mleczarskich.
A na koniec polecam film z 1976 roku na którym jest Star 29 w kolorze bordo. To fabryczny oryginał prawdopodobnie wyprodukowany przed 1973 rokiem. Zwróćcie proszę uwagę na ujęcia z wewnątrz kabiny, co świadczy, że wóz nie przechodził odnowy lakierniczej.

https://youtu.be/Emaz4mfdxrc?si=peKTklMA6fMnlPOf


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez SE 2647 dnia Sob 11:20, 16 Sie 2025, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2915
Przeczytał: 50 tematów

Pomógł: 311 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 11:35, 16 Sie 2025 Powrót do góry

gryngol napisał:
Czy niektóre z tych kolorów były wykorzystywane w malowaniu STARów i Jelczy?
[link widoczny dla zalogowanych]
Może DeA by się tym posłużyła i dobierała kolory poprawnie.

Kabiny seryjnych Starów nie były malowane lakierami z palety Fiata. Jak wszystkie samochody użytkowe w tamtym czasie, lakierowane były krajowymi lakierami, wprawdze o gorszej jakości powłoki ale od lat 70 o zróżnicowanej kolorystyce, wyprodukowanymi z udziałem komponentów, w tym pigmentów zachodnich. Od dośc dawna próbuję znaleźć paletę kolorów FSC stosowaną w latach 70 (bo chyba gdzieś mam...), choć na razie bez rezultatu. Ale ustalenie prawidłowych kolorów modeli to naprawdę nie jest duży problem. Jest wiele zdjęć, które dokumentują prawidłową kolorystykę seryjnych Starów, Jelczy itd. Są nawet samochody zachowane w stanie fabrycznym.
Poniżej link do filmu na którym jest taki fabryczny Star 28. Rozmawialiśmy już zreszta kiedyś o nim, m.in. z Wojtkiem (Wojciech1500). Kabina bahama yellow, podwozie i skrzynia szare, galanteria srebrna, widoczne szczegóły. Takie same kolory powinna mieć wywrotka Star - SHL W28-800.
https://youtu.be/gdT_tUwuQFc?si=NTI99VqlkF-F8Fgp
Podobnych przykładów jest więcej. Fachowa dyskusja (nie mylić z infantylną pseudo ankietą na fb), przeprowadzona z odpowiednim wyprzedzeniem pozwoli na jednoznaczne ustalenie poprawnego wyglądu modelu, łącznie z kolorystyką. Trzeba tylko chcieć.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Sob 12:14, 16 Sie 2025, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2734
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 204 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 15:59, 16 Sie 2025 Powrót do góry

Drugi prawie taki sam egzemplarz jest tutaj https://youtu.be/_27N2jiv-8Q
Właściciel podaje, że zachowany w oryginale, co wydaje się bardzo prawdopodobne. Ma inny kolor skrzyni, ale kabina to dokładnie ten sam odcień żółtego. Rama szara. Detale w chromie.

Ok, to może podsumujmy. wrzucę może te kolory, które moim zdaniem były fabryczne, widziałem je na żywo, a samochody nie wyglądały na odnawiane. Zgadza się to w Waszymi obserwacjami. Palety barw Stara niestety nie mam i nigdy nie miałem. Oprócz tego, co poniżej, kojarzę jeszcze coś w stylu L57 z palety Fiata 125p, czyli brązowozłocisty. Nie mam pewności, czy to był fabryczny kolor Stara, więc go nie wrzucam.
Image

Poza tym były Stary 28 i 29 w kolorach służbowych.
wojsko - khaki
straż pożarna - czerwony sygnałowy oraz khaki, błotniki i zderzaki białe
milicja - niebieski z białym pasem oraz khaki bez pasa albo z niebieskim lub białym pasem
łączność - pomarańczowy z czerwonym pasem

Nie wiem, czy to zamyka temat kolorów 28/29, czy jeszcze ktoś coś?


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 281
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Sob 21:26, 16 Sie 2025 Powrót do góry

Na wstępie dziękuję za przedstawienie palety kolorów sporządzonych przez kolegę @W126.
Jeśli ktoś, coś jeszcze, to chętnie ja wypowiem się właśnie o tym L57 z dużego Fiata. Na ten kolor mówiono "Oliwka" i był to jak najbardziej fabryczny kolor. Co więcej, moim zdaniem to najpopularniejszy kolor w 2 połowie lat 70'
Skrzyniowe, wywrotki czy furgony a przede wszystkim Osinobusy.
Fotografia pocztówkowa z mojego miasta przedstawia nieistniejący już rynek w Śródmieściu, na którym kierowca podjechał sobie do domu. Osinobus słabo widoczny w kolorze zbliżonym do L57. Praktycznie każdy Osinobus w tym czasie miał oliwkowy kolor kabiny.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2915
Przeczytał: 50 tematów

Pomógł: 311 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 23:05, 16 Sie 2025 Powrót do góry

Moje doświadczenia są nieco inne. Kolor określany jako "oliwka" rzeczywiście był w drugiej połowie lat 70 stosowany fabrycznie do malowania kabin Starów. Nie był to to jednak lakier L57 z palety Fiata lecz zbliżony kolorem (chociaż nie jakością) lakier krajowy. Wg mnie kolor ten nie występował częściej niż inne. Nie dominował też w pojazdach z nadwoziem Osinobus. Z prostej przyczyny. Osiny nie produkowały kompletnych pojazdów na stok lecz wyłącznie same nadwozia, które montowane były na podwoziach dostarczonych przez klientów. Mogło się tak zdarzyć, że w pewnym okresie klienci dostarczyli więcej podwozi w jednym z kolorów (np. "oliwka") ale było to raczej dziełem przypadku lub mogło wynikać z tego jakim lakierem aktualnie dysponowała lakiernia FSC - w przypadku podwozi fabrycznie nowych.
Tak czy inaczej "oliwka" z pewnością była jednym z kolorów Starów 28/29/200. Można przyjąć, że kolory przedstawione przez W126 były najpopularniejszymi i najczęściej stosowanymi w Starach.

Ale zdarzały się również inne i nie mam tu na myśli pojazdów targowych, wystawowych itp. Na seryjnych Starach okresowo stosowano też inne kolory z których wymieniłbym dwa. Jeden to jasnoszary z niebieskim odcieniem o popularnej nazwie "gołębi", drugi to jasnożółty (jaśniejszy od bahama yellow). Kolejna sprawa na którą chciałbym zwrócić uwagę to kolorystyka podwozia i skrzyń ładunkowych. Klasyczny kolor to szary, tak malowano zdecydowaną większość podwozi i skrzyń ładunkowych Starów. Myślę, że ponad 90%.
Ale w drugiej połowie lat 70 i na początku 80 zdarzały się odstępstwa od tego wzorca, wg mnie spowodowane rozwijającym się kryzysem gospodarczym i coraz częstszymi brakami w zaopatrzeniu. Wtedy pojawiły się też inne kolory podzespołów pochodzących od kooperantów, którzy lakierowali swoje wyroby tym czym mieli.
W tym okresie skrzynie ładunkowe malowano np. na brązowo, a baki paliwowe były białe. Jedyna w Polsce kołownia w Lublinie lakierowała swoje wyroby (obręcze kół) na czarno. Zdarzały się też serie Starów ze zderzakami w kolorze innym niż szary - czarnym lub brązowym. Jaki był tego powód, nie wiem bo zgodnie z technologią produkcji całe podwozie łącznie ze zderzakiem powinno być malowane na jeden kolor (?). Ale krótkie serie tak lakierowanych Starów również wychodziły z FSC.
Wszystko to dotyczyło pojazdów seryjnych, chociaż stanowiło odstępstwo od wzorca. Wszystko to też mogłoby znaleźć odzwierciedlenie w modelach, zwłaszcza jeśli jeden typ pojazdu (Star 28/29) występuje w wielu odmianach, zabudowach etc. Takie zróżnicowanie kolorystyki na pewno podniosłoby atrakcyjność modeli, byłoby też zgodne z prawdą i lepsze niż jednostkowe wersje samochodów ekspozycyjnych, nie występujące na ulicach, znane jedynie z targowych fotografii.
Ale temat trzeba solidnie i z odpowiednim wyprzedzeniem przedyskutować. I z tego nie będzie lajków i zasięgów 😉

Poniżej dwa przykładowe zdjęcia.
Na pierwszym Star 28 na linii produkcyjnej. Kabina w "gołębim" kolorze, podwozie szare ale obręcze kół czarne. FSC, druga połowa lat 70.
[link widoczny dla zalogowanych]

Star C200. Druga połowa lat 70. Ciekawy kolorystycznie egzemplarz. Kabina jasnożółta, podwozie szare, obręcze kół czarne, bak biały, zderzak brązowy. Malowanie fabryczne, takie też się zdarzały 🙂
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 11:15, 17 Sie 2025, w całości zmieniany 5 razy
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2990
Przeczytał: 42 tematy

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Nie 13:24, 17 Sie 2025 Powrót do góry

meteor1983 napisał:
W126 czekasz na takiego stara HDS?

Jakbyście się zdecydowali to koniecznie w barwach MPO Warszawa (obiłem zdobylibyście pozwolenie). Mam nawet zdjęcie z konkretnymi oznaczeniami.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin