FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini - skala 1:43 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
autobusy_prl
User



Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 1400
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 13:37, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

A propos kabin, polecam artykuł który udostępniłem dla ogółu przy pomocy Kolegi SławekH
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez autobusy_prl dnia Śro 14:13, 07 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 13:43, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Może jeszcze wyjdą inne zabudowy z kabiną przedliftową. Ewentualnie Star 244 z kabiną starszego typu. Ja tam się bardzo cieszę nawet z poliftowej, bo rocznik 1986 to wciąż PRL pełną gębą.

Pytanie z jaką zabudową wyjdzie 1142. Jeśli też ze skrzynią, to te modele będą bardzo do siebie podobne. Jeśli znowu się zasugerują pierwszym wynikiem z Google Grafika, to star 1142 w wynikach wyszukiwania wyskakuje też skrzyniowy z czerwoną kabiną...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Raf
Moderator



Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 2057
Przeczytał: 36 tematów

Pomógł: 174 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Oszczepowice k. Brzęczewa

PostWysłany: Śro 13:44, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Pisząc powyżej, że mnie ten "polift' nie kręci - te podobieństwa miałem na myśli...

Toż to prawie 1142 (którego i tak mają dać)... za nowy dla mnie:

Image

Ale - jak pisałem - seria i tak super!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
autobusy_prl
User



Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 1400
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 14:14, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Może i będą podobne ale 1142 jest większym samochodem od 200-ty


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 14:19, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Ja to wiem. Kabina też nie jest ta sama. To inna konstrukcja. Mam jednak mimo to nadzieję, że zobaczymy też w kolekcji starszą kabinę Stara 200 albo 244, a 1142 wyjdzie mimo wszystko w innym kolorze, niż czerwony. Ale to tak życzeniowo i na marginesie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 14:28, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Przy takim "układzie gwiazd" teraz Star 28/29 byłby bardziej wyczekiwanym modelem w tej serii niż 1142.

Ale po drodze jeszcze trochę ciekawych "staroci" ( modele 66, 20, 21 ). Odsłona Stara 21 nie zaciekawa. Marzył ktoś o modelu w takiej zabudowie?😉


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Bartek.
User



Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 822
Przeczytał: 41 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice

PostWysłany: Śro 14:38, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Ja chyba podchodzę do tego inaczej, bo dla mnie osobiście Star 200 obok Robura to wspomnienia z dzieciństwa i niesamowicie cieszę się na myśl, że w końcu postawię go sobie na półce. Smile Bez względu na zabudowę i bez względu na to czy sięga PRLu, czy nie, czy to polift, czy nie. To wciąż nasza, klasyczna "dwuseta". Smile
Zamiast niego mogliśmy dostać coś kompletnie z czapy... jak większość kultowych autobusów.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Śro 14:38, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Przedstawiony tu Star 200 ma już kabinę Stara 1142,klamki drzwiowe są jeszcze starego typu.Pierwsze Stary 200 np. pokazany na MTP w 1974 r. posiadały kabiny modeli 28/29 z tym ,że reflektory umieszczone były w zderzaku.Zdarzak miał wtedy zaokrąglone końcówki. Wmiejsce reflektorów wstawiono poszerzoną atrapę wlotu powietrza.W 1975 r. ruszyła seryjna produkcja Stara 200.Miał on już jednak kanciaty zderzak.Stopniowo zrezygnowano z długiej atrapy a,w miejscu reflektorów wstawiono zaślepki.Stopniowo zaczęto dostosowywać kabinę do nowego pojazdu Stara 1142.Skrócono drzwi,dodano trzecią wycieraczkę i podwyższono dach. Zchwilą rozpoczęcia produkcji Stara1142 /1986 r/ Stary 200 otrzymały też kabinę Stara1142 montując przez jakiś czas stare klamki drzwiowe.Potem i one zostały zmienione.Tak więc końcowa partia Stara 200 miała kompletną kabinę swojego następcy ,ale umieszczoną na sztywno.Obecnie po naprawach czy renowacjach trudno określić z jakiego okresu jest kabina tego stara ponieważ stosowane są różne zamienniki z różnych okresó


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 14:41, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Skąd pomysł, że kabina późnego Stara 200 i 1142 to ta sama kabina? Różnice widać nawet gołym okiem.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Pan_Samochodzik
User



Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 539
Przeczytał: 41 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:39, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Mnie, podobnie jak przedmówców, cieszy, że w ogóle ukaże się Star 200. Będzie zapewne bardzo dobrą bazą do wszelakich konwersji czy przeróbek. Pamiętam dobrze zielonego Stara z zabudową BUMAR, który niegdyś jeździł w firmie specjalizującej się ścinaniem drzewostanu na terenie mojego miasta. Można też pokusić się o wersję strażacką bez przemalowywania kabiny.
A będąc już w jej temacie - dla mnie ta w której wyjdzie model jest dobra, być może ze względu na moje gusta i fakt, że częściej widywałem egzemplarze z tym typem kabiny.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
autobusy_prl
User



Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 1400
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 16:51, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Krzysztof napisał:
Przedstawiony tu Star 200 ma już kabinę Stara 1142,klamki drzwiowe są jeszcze starego typu.Pierwsze Stary 200 np. pokazany na MTP w 1974 r. posiadały kabiny modeli 28/29 z tym ,że reflektory umieszczone były w zderzaku.Zdarzak miał wtedy zaokrąglone końcówki. Wmiejsce reflektorów wstawiono poszerzoną atrapę wlotu powietrza.W 1975 r. ruszyła seryjna produkcja Stara 200.Miał on już jednak kanciaty zderzak.Stopniowo zrezygnowano z długiej atrapy a,w miejscu reflektorów wstawiono zaślepki.Stopniowo zaczęto dostosowywać kabinę do nowego pojazdu Stara 1142.Skrócono drzwi,dodano trzecią wycieraczkę i podwyższono dach. Zchwilą rozpoczęcia produkcji Stara1142 /1986 r/ Stary 200 otrzymały też kabinę Stara1142 montując przez jakiś czas stare klamki drzwiowe.Potem i one zostały zmienione.Tak więc końcowa partia Stara 200 miała kompletną kabinę swojego następcy ,ale umieszczoną na sztywno.Obecnie po naprawach czy renowacjach trudno określić z jakiego okresu jest kabina tego stara ponieważ stosowane są różne zamienniki z różnych okresó


Przedstawiony Star nie ma kabiny Stara 1142 lecz ma kabinę typu 678 (przed rokiem 1986 nosiła symbol 642) a Star 1142 ma typ 671, główne różnice znajdują się wewnątrz kabiny i oczywiście to że w 1142 jest kabina odchylana, wszystko jest ładnie opisane w artykule który podałem na początku tej strony, ale po co przeglądać wątek jak można sobie jakieś bzdurki popisać .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 16:52, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Zawsze DeA mogłaby przygotować model z "modułową" kabiną. Wink Wtedy każdy mógłby potencjalnie zrobić przeróbkę po swojemu np. na coś takiego:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2430
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 17:27, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

W126 napisał:
Skąd pomysł, że kabina późnego Stara 200 i 1142 to ta sama kabina? Różnice widać nawet gołym okiem.

No właśnie sęk w tym, że nie widać 😉
Na przełomie 1986/87 proces unifikacji kabin typów 642 (nowe oznaczenie 678, Star 200, kabina stała) i 671 (Star 1142, kabina odchylana) został zakończony. Odtąd kabiny z zewnątrz różniły się tylko oznaczeniem typu.
Pierwotnie kabina 678 miała być produkowana jako część zamienna do Starów 200, który w produkcji miał zostać zastąpiony Starem 1142 z kabiną 671. Ale Star 200 produkowany był równolegle ze Starem 1142 jeszcze przez 7 lat - do roku 1994 i kabiny 678 były w tym okresie jego seryjnym wyposażeniem.
Jedną z ostatnich zmian kabiny 678 było zastosowanie od 1987 klamek kasetowych z PF 126p.
W modelu prawdopodobnie będą jeszcze klamki klawiszowe starego typu i to będzie ta dodatkowa różnica widoczna gołym okiem.
Polecam przeczytanie artykułu z ATM, który linkował kol. autobusy_prl. Rzetelne źródło i ciekawa treść.
PS. A w Wikipedii jak zwykle trochę prawdy i kilka bzdur. Każdy pisze co chce 😄


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 17:37, 07 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 17:59, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Max, ale różnice gołym okiem można ocenić nie tylko z zewnątrz Smile Można na przykład otworzyć drzwi, zobaczyć inny tunel w kabinie, a zaglądając pod spód też inne mocowanie kabiny. Fakt - mogłem doprecyzować, że nie chodzi mi o różnice widoczne w łatwy sposób na pierwszy rzut oka dla każdego.

A jeszcze co do dwóch zdjęć porównawczych zamieszczonych wyżej, to te 2 samochody nie dość, że mają inne klamki, to jeszcze atrapa jest inna (inna wysokość umieszczenia napisu Star i dodatkowy rząd wycięć). I tu ręki sobie nie dam uciąć, ale nie kojarzę kabiny Stara 200 bez wlotów pod napisem Star i z napisem umieszczonym tak nisko, jak w 1142. Nie kojarzę, co nie znaczy, że nie było. Jak to zwykle bywało z naszą motoryzacją próby unifikacji albo usprawnień/uproszczeń konstrukcji na przestrzeni lat powodowały powstawanie miliona wersji przejściowych, różniących się dosłownie detalami.

Pytanie o obrysówki na zderzaku 1142 ze zdjęcia powyżej. To jakiś gadżet akcesoryjny, czy były montowane w jakichś egzemplarzach fabrycznie?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Jacek_C5
User



Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 386
Przeczytał: 83 tematy

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia

PostWysłany: Śro 18:22, 07 Kwi 2021 Powrót do góry

Hej,

to są współczesne obrysówki, najczęściej montowane na tylnych belkach solówek, naczepach/ przyczepach, do dostania w każdej hurtowni, sklepach z częściami do ciężarówek.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin