FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini - skala 1:43 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 216
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Nie 19:39, 21 Sie 2022 Powrót do góry

FAMABA Głogów. Kolega@max wspominał o montowaniu betoniarek na podwoziach IFA W 50L

Przy okazji; kolego@mafo podziwiam Twoje świetne fotografie prezentowane w portalu modelarstwo.info i bardzo cenię sobie Twój sposób komunikowania się z użytkownikami. Odnoszę wrażenie, że jesteś lubianym i cenionym kolegą wśród forumowiczów. Jeszcze raz szczere gratulacje i wyrazy mojego uznania.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3148
Przeczytał: 82 tematy

Pomógł: 75 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Nie 22:12, 21 Sie 2022 Powrót do góry

Dzięki za uznanie. Smile

A masz może jakieś fotki tej Ify z betonomieszarkami? Pytam, bo ja takich nie kojarzę, a była by to ciekawa wersja do przeóbki Ify z DeA.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Nie 22:13, 21 Sie 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 216
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pon 5:21, 22 Sie 2022 Powrót do góry

Niestety nie posiadam. Być może wspomniane IFy były tylko u Nas zabudowywane i wracały jako betonomieszarki do NRD. Ja także ich nie kojarzę. Musiało się to dziać na początku lat 70' i zabudowa odpowiadała specyfikacji dla Stara 28.
Swoją drogą dla Ciebie byłaby to świetna konwersja, a dla mnie świetny model.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
imagines7
User



Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 609
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WARSZAWA

PostWysłany: Pon 7:16, 22 Sie 2022 Powrót do góry

Tutaj znajdziecie min. zdjęcia wielu ciężarówek IFA W 50 Smile

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
RICA
User



Dołączył: 10 Lut 2021
Posty: 254
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 12:54, 22 Sie 2022 Powrót do góry

Tu jest sporo o famabie i tam są fotki IFA betoniarka

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2433
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 13:08, 22 Sie 2022 Powrót do góry

SE 2647 napisał:
Niestety nie posiadam. Być może wspomniane IFy były tylko u Nas zabudowywane i wracały jako betonomieszarki do NRD. Ja także ich nie kojarzę. Musiało się to dziać na początku lat 70' i zabudowa odpowiadała specyfikacji dla Stara 28.
Swoją drogą dla Ciebie byłaby to świetna konwersja, a dla mnie świetny model.


Kilka słów tytułem wprowadzenia:
Betonomieszarki PBH21/MSH-2 na krótkich podwoziach Star 25 produkowane były przez FAMABA do końca lat 60-tych, kiedy to w ofercie krajowej zostały zastąpione przez większe i nowocześniejsze BS-21 budowane przez FUB Koszalin na podwoziach Stara 28. FAMABA zaprzestała wówczas produkcji betonomieszarek na podwoziach samochodowych, koncentrując się na innych produktach, głównie produkcji żurawi.

A co do IFY, jeszcze w latach 60-tych w ramach kooperacji RWPG podjęto współpracę z NRD i opracowano betonomieszarkę na podwoziu IFA W50 L. Była to typowa zabudowa PBH21, taka sama jak na Starze 25. Podjęto próby zabudowy większego pojemnika ale bez powodzenia, konstrukcja ramy IFY była zbyt wiotka a wyżej położony środek ciężkości powodował, że pojazd był niestabilny.
Z kolei niska pojemność zabudowy PBH21 powodowała, że pojazd taki nie był atrakcyjny. Podwozie IFY było znacznie droższe niż podwozie Stara przy takich samych możliwościach zabudowy. W celu uatrakcyjnienia oferty, betoniarki na podwoziach IFA łączono w zestawy z holowanym żurawiem budowlanym z wyciągarką ale nie wiem czy to wiele pomogło.
Ilość wyprodukowanych pojazdów nie jest mi znana, źródła do których dotarłem, podają skrajnie rozbieżne dane. Wg jednego, większa ilość (kilkadziesiąt sztuk?) została wyeksportowana do NRD, wg innego skończyło się na jednym egzemplarzu, który prezentowany był m.in. na Targach Lipskich. Jak było - nie wiem ale faktem jest, że taka betoniarka/betoniarki powstała w FAMABA ale także prawdą jest, że w Polsce kariery nie zrobiła.
Reasumując, było to w drugiej połowie lat 60-tych a zabudowa to typowa PBH21. Czyli konwersja modelu nie powinna być trudna. No i dobrze widać trzecie lustro Very Happy

Kilka zdjęć betoniarki solo i w zestawie z holowanym żurawiem.
Jako ciekawostkę dodam, że widoczna na dwóch zdjęciach Warszawa to samochód dyrektora FAMABA, użytkowany do roku 1970-go.

IFA W50L z zabudową PBH21 na terenie zakładu FAMABA.
[link widoczny dla zalogowanych]

IFA na Targach Lipskich.
[link widoczny dla zalogowanych]

I dwa zdjęcia w zestawie z holowanym żurawiem.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
FOTO: Archiwum FAMABA


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pon 13:18, 22 Sie 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 13:18, 22 Sie 2022 Powrót do góry

Zwróćcie uwagę co ta Ifa betoniarka ma narobione z lusterkami, skoro już rozmawialiśmy o tym wcześniej. Brak jest standardowego lusterka na drzwiach kierowcy, a w miejscu na trzecie lusterko pomocnicze zamocowano takie, które pełni rolę standardowego bocznego. To najprawdopodobniej jest lusterko pomocnicze, tylko obrócone razem z pałąkiem w inną stronę.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 216
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pon 15:12, 22 Sie 2022 Powrót do góry

Wycieraczki też zamontowane na "krzyż"


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3148
Przeczytał: 82 tematy

Pomógł: 75 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Pon 21:20, 22 Sie 2022 Powrót do góry

W126 napisał:

w miejscu na trzecie lusterko pomocnicze zamocowano takie, które pełni rolę standardowego bocznego. To najprawdopodobniej jest lusterko pomocnicze, tylko obrócone razem z pałąkiem w inną stronę.

Czyli potwierdza się moja teoria, że w Polsce praktycznie nie było IF W50 z trzecim lustrem. To samo pokazują zdjęcia z postu kolegi imagines7 . Tam też zdecydowana większość IF nie ma trzeciego lustra.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 21:44, 22 Sie 2022 Powrót do góry

Nie wiem, czy się potwierdza. W tej betoniarce ktoś coś rzeźbił z lusterkami i wycieraczkami. Nie mam wystarczającej liczby danych, żeby wyciągnąć takie wnioski ogólnie w temacie wywrotek, skrzyniowych, betoniarek itp. W takiej pozycji umieszczone lusterko boczne najprawdopodobniej było zasłonięte przez słupek kabiny, więc nie wiem po co je tam zamontowali. Może samochód na targi jechał na lawecie, porozkręcali go i ktoś tak bezmyślnie go na miejscu zmontował. Ot zagadka. Wiem na pewno, że te drabiny strażackie, o których wspominałem, miały bardzo często 3 lustra. Wpisz w google SD-30 IFA i kliknij u góry "Grafika", żeby pokazywało zdjęcia jako wyniki wyszukiwania. Praktycznie wszystkie samochody, które Ci wyskoczą były od początku służby w Polsce, a nie w NRD. To są IFY W50L, tylko z dużą kabiną. Zdjęcia są współczesne, ale na starych czarno-białych też te lustra były. Pytanie, czy rozmawiamy też o tych IFAch, czy chodzi Ci tylko o pojazdy użytkowe z krótką kabiną. Wtedy nie wiem i nie będę robił za eksperta.

Na pewno tą dyskusją podsunęliście mi fajny pomysł na przerobienie IFY z przyszłego numeru KCP na betoniarkę z wykorzystaniem gruchy od Stara 25. Ciekawe, czy będzie pasowała do ramy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3148
Przeczytał: 82 tematy

Pomógł: 75 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Pon 21:51, 22 Sie 2022 Powrót do góry

No właśnie chodzi o to, żebyś nie robił za eksperta, jeżeli się nie do końca znasz. Model jest z krótką kabiną i jest sygnowany na rok 1965, a większość tych If jeżdżących po drogach polskich, w okresie PRL-u nie miała trzeciego lusterka.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2433
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:01, 22 Sie 2022 Powrót do góry

No właśnie, zdjęcie z Targów Lipskich raczej nie dowodzi żadnej teorii 😉. Samochód na fotografii ma trzecie lustro, nie ma natomiast lustra bocznego po stronie kierowcy chociaż widoczny jest jego fabryczny wspornik.
Być może to lustro z jakiegoś względu zostało zdemontowane albo nie zostało jeszcze zamontowane bo samochód jest w stanie wyraźnie "nieekspozycyjnym" - vide wycieraczki.
W każdym razie ten pojazd fabrycznie wyposażony był w trzy lustra, podobnie jak samochody pożarnicze, żurawie i ciągniki.
Natomiast większość wersji skrzyniowych i wywrotek w Polsce tych luster nie miała. Większość ale nie wszystkie 😉


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3148
Przeczytał: 82 tematy

Pomógł: 75 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Pon 22:18, 22 Sie 2022 Powrót do góry

Wiem, że nie wszystkie, ale skoro większość nie miała, to wolałbym, żeby DeA wydała model standardowy, który w większości regionów ówczesnej Polski był spotykany na drogach. No ale DeA ma swoje ścieżki i swoje sposoby myślenia i musimy przyjąć to, co nam zaserwują. Najwyżej znów trzeba będzie przerabiać... Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:33, 22 Sie 2022 Powrót do góry

mafo napisał:
No właśnie chodzi o to, żebyś nie robił za eksperta, jeżeli się nie do końca znasz.

Laughing

Pozdrawiam, bo ręce opadają. Dobrej nocy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Bartek.
User



Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 822
Przeczytał: 48 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice

PostWysłany: Pon 22:43, 22 Sie 2022 Powrót do góry

Nie ogarniam, dlaczego to lusterko jest takim problemem. Może mi ktoś to wytłumaczyć? Czy jeżeli były takie samochody w Polsce (nawet jeżeli była to mniejszość) to nie możemy przyjąć, że jest poprawnie? To tylko lusterko... które w dodatku wzbogaca model o kolejny detal.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Bartek. dnia Pon 22:46, 22 Sie 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin