FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini - skala 1:43 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
PoldoMarc9017_4




Dołączył: 14 Kwi 2023
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 11:45, 03 Mar 2025 Powrót do góry

Panowie, spokojnie, przecież to standardowa praktyka DeA. Owszem wraz z nastaniem kultowych Ciężarówek i Legend FSO weszło to na nieco wyższy poziom (w sensie podejście do kolekcjonerów na naszym rynku), ale teraz już widać obniżenie lotów. Czesi są istotniejszym rynkiem i widać to w podejściu wydawnictwa. Rozumiem Was, ale szkoda nerwów na DeA. Tam liczy się ilość, nie jakość.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
DawidWD
User



Dołączył: 17 Kwi 2021
Posty: 135
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 11:48, 03 Mar 2025 Powrót do góry

Fiat to kpina..


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2780
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 296 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 15:46, 03 Mar 2025 Powrót do góry

PoldoMarc9017_4 napisał:
(....)Czesi są istotniejszym rynkiem i widać to w podejściu wydawnictwa. (....)

Rynek czeski nie jest dla DeA ważniejszy bo jest ponad trzykrotnie mniejszy. Z prostej arytmetyki wynika jakie potencjały mają rynki polski i czeski, i gdzie wydawnictwo może więcej zarobić.
Problem leży w tym, że świadomość kolekcjonerów, a także ogólna kultura techniczna i znajomość historii własnej motoryzacji jest w Czechach na nieporównywalnie wyższym poziomie niż u nas. Widać to na przykładzie prawdziwych samochodów historycznych, na poziomie ich odrestaurowania, ich zgodności z fabryczną specyfikacją i wysokiej jakości wykonania.
Widać to również na poziomie modeli, które po prostu są lepsze od naszych. Rynek czeski ma wyższe wymagania niż nasz i nie jest to wcale powód do radości dla wydawcy bo musi się bardziej przyłożyć do pracy. Ale jak widać, jest to możliwe, wydawca nie bankrutuje z tego powodu ani się na bardziej wymagający rynek nie obraża.
To, że nasze modele są gorsze (to uogólnienie bo nie wszystkie) zawdzięczamy wyłącznie sobie. A właściwie tym wszystkim bezkrytycznym klakierom skaczącym z radości na widok kolejnego gniota w dziwnych kolorach i z merytorycznymi błędami. Nieraz na naszym forum zdarzało mi się czytać bezcenne rady ignorantów nie znających zasad działania wolnego rynku typu: "jak się nie podoba to nie komentuj", "wam to wszystko przeszkadza", "kiedyś to byś dał pięć razy tyle", "zrób lepszy" itp. Było nawet coś o braku wdzięczności dla DeA 😉.
Wydawanie modeli to nie jest działalność charytatywna, to jest normalny biznes. Jeśli nie będziemy się szanować i więcej wymagać to nikt nam nic za darmo nie da.
Sorry za ten przydługi wywód ale śmieszą mnie te lamenty nad spadającym poziomem kolekcji. Zamiast utyskiwać jacy to jesteśmy pokrzywdzeni i dorabiać kolejne teorie spiskowe jak to DeA nas źle traktuje, trzeba sobie zdać sprawę, że sami jesteśmy temu winni. I pamiętać o tym w przyszłości.


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez max dnia Wto 8:20, 04 Mar 2025, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 251
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Wto 11:07, 04 Mar 2025 Powrót do góry

Zamiast tych kiepskiej jakości tekstów w wydawanych gazetkach towarzyszących modelom, można by zamieszczać w podobny sposób teksty dotyczący danego modelu ale poprawne merytorycznie. W jakich latach była produkcja, co obejmowały zmiany w poszczególnych latach itd. Informacje i teksty układane byłyby przez osoby posiadające najwyższy poziom wiedzy, chcące współpracować z wydawcą.
Za opracowanie tekstu dotyczącego modelu polskiego np. Stara, odpowiadalby polski konsultant, ale za np Steyra już Austriak, który byłby wytrawnym znawcą tej marki.
Jakie korzyści z takiego posunięcia? Odpowiedzcie sobie sami.
Tylko czy taki znawcą napisałby, że kipper w Steyerze jest nieoryginalny z powodu takiego czy innego? To już inna sprawa czy podpisałby się pod taką hybrydą? A może to jest sposób na wyeliminowanie takich nieścisłości?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez SE 2647 dnia Wto 11:12, 04 Mar 2025, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2527
Przeczytał: 54 tematy

Pomógł: 189 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:09, 04 Mar 2025 Powrót do góry

W Polsce trudno nawet o sensowne książki w tej tematyce. Poza sagą Jelcza powstało bardzo niewiele na przestrzeni ostatnich 35 lat. Jak w takim razie szukać fachowca do pisania tekstów w gazetkach, skoro oficjalnie nie ma żadnych osób, które mają w tej dziedzinie jakiś autorytet? Na Jelczach zna się Wojciech Połomski, a kto na Starach? Po forach internetowych szukać takich osób? Skąd gwarancja, że tacy ludzie z łapanki napiszą coś z sensem? Swoją drogą jestem bardzo ciekawy kto pisze teksty do gazetki i w jaki sposób wyłoniono tę osobę? Był jakiś casting? Czy może jakaś "pani Krysia", która wczoraj pisała o muminkach, a przedwczoraj o dinozaurach, dostała nowe zadanie i dziś pisze o ciężarówkach na podstawie informacji znalezionych w sieci?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2780
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 296 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:23, 04 Mar 2025 Powrót do góry

Jest parę osób, które mają jakieś pojęcie o motoryzacji czasów PRL. Nie mam na myśli celebrytów pokroju Patryka M, bo to poziom niewiele lepszy od tych gazetek ale np. dziennikarzy z uznanym dorobkiem i wiedzą. Ale im trzeba by zapłacić....
Autor tekstów w gazetkach jest znany, jego nazwisko podawane jest na drugiej stronie każdego wydania. Wg mnie nie ma się co nad nim znęcać bo to nie jego "wina" 😉. Pisze jak potrafi i o tym co wie (a raczej nie wie). Powody leżą po stronie wydawnictwa, które go zatrudniło i bierze za ten bełkot odpowiedzialność. I tu wracamy do punktu wyjścia. Brak presji na DeA i wszystkie te radosne podskoki klienteli o bardzo niskich oczekiwaniach powodują takie efekty. Można się na to zżymać ale nie przypuszczam żeby w ciągu najbliższych lat coś się zmieniło.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotrek_EPKK
User



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6416
Przeczytał: 83 tematy

Pomógł: 289 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 21:32, 04 Mar 2025 Powrót do góry

A ja napiszę coś niepopularnego. Otóż oba modele Premium mi podeszły. Czemu Fiat Biscara? Otóż myślałem, że będzie to to samo co wydany z IXO w wersji Alitalia, a tutaj niespodzianka bo jest to starsza wersja i o ile dobrze tam zerkam to ma logo... Abartha! A ja akurat mam kilka Fiacików wyścigowych z lat 60 i zdaje się, że będą pasować. Ale ogólnie to racja, że nic to już z PRL nie ma wspólnego, prócz przedziału czasowego na świecie i pewnie lepiej byłoby wydać w to miejsce coś innego. Dodam jeszcze przewrotnie, że akurat numer 101 mi się spodobał, bo jest to niezła ciekawostka, kompletnie z nami nie związana, ale godna uwagi Smile


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
NIL86CK
User



Dołączył: 20 Lip 2023
Posty: 41
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 12:59, 09 Mar 2025 Powrót do góry

Oficjalne przedulezenie Kolekcji Kultowe Ciezarowki z epoki PRL-u stalo sie fakem , mamy duzo modeli z Czeskej i Wegerskiej Serii ma to plusy i minusy. Trafiaja sie modele "zapychacze" maly nacisk jest polozony na modele z roszinej motoryzacji dlaczego ...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wojciech1500
User



Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 1445
Przeczytał: 30 tematów

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 8:49, 10 Mar 2025 Powrót do góry

Dlaczego? Tylko i wyłącznie z powodów ekonomicznych i nie ma co szukać tutaj sensacji.

Celem producenta jest przygotowanie najbardziej uniwersalnej gamy modeli, które będzie można sprzedać na różnych rynkach zbytu.

Dlaczego rynek polski jest tak traktowany? Bardzo dobrze podsumował to kolega max kilka postów wcześniej.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2780
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 296 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 17:24, 13 Mar 2025 Powrót do góry

Wczorajszy model Stara 660 cysterny zdaje się przechodzić bez echa.
A pomijając błędy znane z poprzednich wcieleń 660 tki (np. opony) to całkiem miły dla oka model. Świetnie też ilustruje polskie zaangażowanie w misjach stabilizacyjnych ONZ.
No, ale DeA nawet tak prosty i łatwy do zaprojektowania model potrafi spieprzyć 😉
Stary 660 pod flagą Narodów Zjednoczonych występowały z dwiema wersjami dachu. W całości wykonanym z materiału w kolorze jasnego khaki lub z dachem stalowym, typowym dla wersji M2. Tyle, że wówczas metalowy dach był w kolorze białym, takim jak całe nadwozie.
Jest mnóstwo zdjęć, które to ilustrują. Ale jak widać to było zbyt trudne.
Ręce opadają...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
kolowy
User



Dołączył: 27 Kwi 2023
Posty: 214
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kato

PostWysłany: Pią 0:16, 14 Mar 2025 Powrót do góry

Może nie ogarnęli, że były dwa rodzaje dachów?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2780
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 296 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 8:50, 14 Mar 2025 Powrót do góry

No, czegoś znowu nie ogarnęli 🙂
Model ma dach stalowy i to jest OK, były takie wersje w barwach ONZ. Ale wtedy dach powinien być biały.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 9:04, 14 Mar 2025, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 251
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pią 11:50, 14 Mar 2025 Powrót do góry

Gdzieś czytałem, że numer 100 jest szczególny dla osoby, która czyniła wysiłki i starania o ukazanie się Stara w barwach ONZ.
Ale czy był to opiekun merytoryczny?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekSteyr




Dołączył: 17 Mar 2025
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 15:58, 17 Mar 2025 Powrót do góry

witam serdecznie

działając w imeniu gruoy modlelarzy i kolekcjonerów przesyłam propozycj emodlei do kolekcji kulutowe ciężar,owki epoki PRL
1. Jelcz p315/325 przewóz zwierząt
2. jelcz P315/325 Wuko Łodź SC3
3. jelcz P315/325 chłodniczy Igloopol
4. Jelcz S420 - ideał P420 drabina Magirus SD30
5 Jelcz S315/326
6 helcz S416 - demo niebieksie z dachową owiewką i dolnym zderzakowy spoilelernm ze zdublowanymi reflektorami halogenowymi
7 jlecz S416W - kabina krótka, wysokowagonowa - S620W/WW7
8 Star 28/29 furgon
9 Styar 28/29 Igloopol
10 Star 28/29 Zwierzęta
11 Star 244RS rolniczy
czeskie
12. Tatra T138/T146 S1 wywrotka jednostronna
13. Tara T815S1
14 Tatra T815 6x6 skrzyniowy'
15 tatra T815 6x6 ciagnik balastowy
16 Tatra T813 8x8 kolos
17 tatra T813 4x4 żuraw czechy
18 Liaz 110 skrzyniowy - edycja czeska
19 Liaz 110 śmiecioarka Bobt edycja czeska

niemieckie
IFA W50 LA 4x4 rolnictwo wywrotla
21 IFA :W50 LA pożarniczy kabina załogowa


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2527
Przeczytał: 54 tematy

Pomógł: 189 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 16:15, 17 Mar 2025 Powrót do góry

Przyjęliśmy. Wykonujemy Wink

PS. W imieniu jakiej grupy modelarzy Pan działa?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin