FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Modele pojazdów Milicji Obywatelskiej Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Pon 18:47, 21 Gru 2015 Powrót do góry

MILICJA OBYWATELSKA (MO) - umundurowana formacja państwowa o charakterze policyjnym służąca do utrzymania ładu i porządku, walki z przestępczością oraz zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, działająca w Polsce Ludowej i w Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1944–1990.

Utworzona na podstawie Manifestu Lipcowego Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego oraz dekretu o powołaniu MO z 7 października 1944, rozwiązana w kwietniu 1990 i przekształcona w Policję.

Do służby niezbędne były pojazdy. Pod koniec wojny i zaraz po jej zakończeniu do służby wcielano co tylko się da, w kraju produkcji nie było a na auta z zagranicy nie było na razie szans. Używano więc w dalszym ciągu koni, bryczek konnych, rowerów. Jeśli chodzi o pojazdy mechaniczne, to źródeł było kilka - otrzymane z wojska i podobnych instytucji, pozostawione przez Wehrmacht bądź na nim zdobyte, zarekwirowane od osób cywilnych. Stąd po wojnie ogromna różnorodność marek i modeli, jak i różny ich stan techniczny. Brano wszystko, co jeździło, albo po naprawach do jeżdżenia się nadawało. Braki lusterek, świateł - nieistotne.

Dlatego najpopularniejszym w tym okresie były pojazdy wojskowe - z amerykańskich - Willysy, Dodge, Chevrolety, Studebackery , niemieckie VW Typ 82, Ople Blitzy, rosyjskie Zisy, Gazy. Oraz Fiaty, które przetrwały wojenną zawieruchę a były produkowane w kraju. Oznaczane tabliczkami MO na zderzakach, bądź malowanymi literami MO w różnych miejscach i różnych kombinacjach.

Pierwszym nowym autem milicyjnym była Warszawa M20. Jednak dalej auta milicyjne wyglądały jak wyglądały - nie istniały przepisy o ich wyglądzie i kolorze. Wystarczyć musiały litery MO malowane na drzwiach, oraz lampka sygnalizacyjna na dachu.

Dopiero w latach 70-tych wprowadzono malowanie białe z niebieskim pasem wzdłuż nadwozia a w latach późniejszych niebieskie z białym paskiem. Ale dalej trafiały się auta w różnych nietypowych kolorach - zielone, czerwone, żółte, czarne itp itd...

_______________________________________________________

Tyle historii, czas na prezentację - wszystkie modele na podstawie długo zdobywanych zdjęć, wspomnień itp. W przypadku kilku, zwłaszcza tych z lat 1944, 1945 trudno było odgadnąć kolor z powodu starych, bądź niewyraźnych zdjęć, ale starałem się wzorować na malowaniach fabrycznych tych modeli.

Nie mam takich talentów jak inni, więc niektóre nie będą powalać na kolana.

VOLKSWAGEN Typ82

Image

Jeden z najpopularniejszych niemieckich samochodów wojskowych z czasu II WŚ. Tu w malowaniu milicji z 1945 roku, gdzieś na ziemiach zachodnich.
Auto w bardzo dobrym stanie wizualnym, oznakowane literkami MO na drzwiach oraz biało czerwoną flagą na błotniku.

VOLKSWAGEN Typ 82

Image

To samo co wyżej, ale tym razem gorsza wizualnie wersja z Komendy Wojewódzkiej MO z Wrocławia, rok 1945. Widać, że auto trochę przeszło - jeden reflektor od n/n pojazdu, uszkodzona osłona przednia.


OPEL BLITZ

Image

Tym razem najpopularniejsza niemiecka ciężarówka wojenna. W tym nadwoziu produkowana jeszcze kilka lat po wojnie. Cofające się na zachód wojska niemieckie zostawiły ich trochę w naszym kraju, więc siłą rzeczy musiały "służyć" w milicji. Z potwierdzonych informacji - dwa Blitzy były na wyposażeniu Komendy Wojewódzkiej MO w Radomiu w 1945r. Zdjęć niestety brak.
Malowań miały kilka rodzajów, wybrałem kolor znaleziony na zdjęciach Blitzów stacjonujących w Radomiu w czasach wojny.

STUDEBACKER US6

Image

Amerykańska ciężarówka stworzona na potrzeby armii w czasie wojny.
Po podpisaniu ustawy Lend-Lease Act, model ten stał się podstawowym samochodem ciężarowym oferowanym sojusznikom, bardzo duże ilości trafiły do ZSRR i do polskiej armii.
31 marca 1946 w takim służbowym pojeździe zginął w zasadzce komendant MO w Bochni Stanisław Gruszka i kilku funkcjonariuszy z plutonu operacyjnego KP MO

JEEP WILLYS

Image

Najpopularniejsze auto II Wojny Światowej, wyprodukowane na specjalne zamówienie armii amerykańskiej. Przedstawiać go chyba nie trzeba.
W dość sporych ilościach trafiło do ZSRR i do polskiego wojska.
Używane w milicji. Był np jednym z pierwszych samochodów Komendy Milicji w Olsztynie. Ale używany w wielu innych jednostkach.


GAZ 67

Image

Radziecki odpowiednik Jeepa Willysa. Jedno z podstawowych aut milicji, używane długo po wojnie. ( znane są zdjęcia z tablicami rejestracyjnymi wprowadzonymi w 1956 roku )

CDN....


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Sob 20:43, 28 Paź 2017, w całości zmieniany 7 razy
Zobacz profil autora
MARCO
User



Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 3945
Przeczytał: 36 tematów

Pomógł: 80 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pon 18:56, 21 Gru 2015 Powrót do góry

No pięknie zaczynasz. Czekamy na następne.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Pon 20:01, 21 Gru 2015 Powrót do góry

DODGE WC51

Image

Jedna z wersji popularnej ciężarówki amerykańskiej serii oznaczonej literami WC. Zarazem obok sanitarki jedna z najczęściej występujących w naszym kraju. Używana zarówno przez wojsko polskie, milicję, straż pożarną jak i inne instytucje. Model WC51 był na wyposażeniu m.in Komendy Wojewódzkiej MO w Bydgoszczy.

CHEVROLET C8 A

Image

Bardzo charakterystyczne auto, ze względu na sylwetkę nie do pomylenia z innymi autami. W Polsce nazywany potocznie "Canadą" od miejsca produkcji. Jeden z najliczniej występujących samochodów amerykańskiego koncernu w Polsce po wojnie. ( Istniały nawet kompanie wojska mające na wyposażeniu wyłącznie "Canady" ) Jedyne zdjęcie C8 w służbie MO jest niestety na tyle niewyraźne, że nie widać czy to wersja z kołem zapasowym z boku, czy bez...Widać jedynie zarys charakterystycznej sylwetki


FIAT 508C

Image

Popularny samochód włoskiego koncernu, wprowadzony do produkcji w 1939 roku i w niewielkich ilościach zmontowany w Polsce. Z racji pojemności silnika często nazywany Fiatem 1100.
Takie mocno zdezelowane auto, wybrakowane i na szybko naprawiane było na wyposażeniu jednej z komend w woj. lubelskim w 1946 roku.

ZIS 5

Image

Radziecka ciężarówka, następca Zisa Amo. Wyprodukowana w dużych ilościach, popularna również w naszym kraju. Z różnych źródeł wynika, że była często używana przez milicję - a na pewno dwie sztuki były w 1945 roku na wyposażeniu Komendy Milicji w Wałczu.

ZIS 5W

Image

Ta sama konstrukcja co wyżej, ale w związku z problemami z dostępnością materiałów do produkcji samochodów ZiS-5, które pojawiły się wkrótce po rozpoczęciu wojny, w 1942 roku znacznie uproszczono konstrukcję pojazdu, m.in. zastępując dotychczas metalową kabinę, kabiną wykonaną z drewna. Taki samochód był na wyposażeniu Komendy Wojewódzkiej MO w Łodzi, przynajmniej do 1946 roku. 3 maja był użyty podczas akcji stłumienia manifestacji studenckiej z okazji uchwalenia Konstytucji 3-go maja

CDN...


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Pon 22:32, 21 Gru 2015, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
andy ns
User



Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3475
Przeczytał: 41 tematów

Pomógł: 77 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska

PostWysłany: Pon 21:19, 21 Gru 2015 Powrót do góry

Ot i o to chodziło Smile
Dobrze że dokładasz troszkę historii do każdego pojazdu, całkiem inaczej odbiera się zdjęcia modeli Wink
Z mojej strony jeszcze propozycja dołożenia przynajmniej jednego ujęcia
modelu - przód-bok i tył-bok.
VW bardzo ładny, mój Opel dociera do mnie od ponad miesiąca ale nie może dojechać...
Chevrolet i Dodge już w anulowanym temacie mi się podobały, a teraz odświeżone są jeszcze lepsze Wink
Pewnie po nowym roku z niektórymi modelami "pójdę śladami Qliga" Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Pon 21:25, 21 Gru 2015 Powrót do góry

Zgadzam się z Andrzejem, dodatkowe ujęcia dopięły by temat, zwłaszcza że zdjęcia są dobrej jakości i ma się ochotę trochę dłużej po-kontestować dany model.
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Pon 22:18, 21 Gru 2015 Powrót do góry

W sumie racja Wink Ogarnę zdjęcia jak będę miał znowu troszkę więcej czasu.
Na razie od jutra mam nocki aż do 1 dnia świąt, to czasu mało, albo raczej chęci Wink
Niestety jestem winien przeprosiny - zamieszczony wcześniej seledynowy Mercedes prawdopodobnie nie był tym modelem, o który chodziło autorowi wspomnień. Więc do czasu wyjaśnienia sytuacji pozostanie poza kolekcją...
Ale nudno nie będzie -czekam na drugiego VW Typ82, pojawi się też trójkołowiec z wielkopolski.
I wiele innych oczywiście.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Władek
User



Dołączył: 14 Lip 2010
Posty: 893
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Jastrzębie - Zdrój

PostWysłany: Pon 22:29, 21 Gru 2015 Powrót do góry

Kapitalna kolekcja, świetnie zaprezentowana Wink Modele wykonane naprawdę świetnie, aż czuć klimat ! Nic tylko podziwiać !

Gratuluję !

Pozdrawiam !

Piotr


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Wto 16:38, 22 Gru 2015 Powrót do góry

RENAULT 1000 Kg

Image

Francuska ciężarówka o ładowności 1 tony ( stąd nazwa ). Po zakończeniu wojny popularna w Polsce, najczęściej używana przez Pocztę Polską, ale była też na wyposażeniu Warszawskiej Milicji. Lekko zużyta i odrapana, ale sprawna.

CITROEN 11CV TRACTION AVANT

Image

Francuski samochód, zaprezentowany w 1934 roku. Wywołał zachwyt innowacyjnością zastosowanych rozwiązań technicznych. Było to pierwsze auto z przednim napędem (Traction Avant - z fr. znaczy „napęd przedni”) posiadało samonośne nadwozie zbudowane na płycie ramowej, niezależne zawieszenie kół (według projektu Ferdynanda Porsche), hamulce hydrauliczne wszystkich kół, samonastawny silnik. Ze względu na doskonałe właściwości jezdne bardzo chętnie używany przez gangsterów a w czasie wojny przez Gestapo. Po II Wojnie Światowej oficjalnie sprowadzany do Polski, w większości używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa. Ale jako oznakowany radiowóz pojawił się też w Warszawskiej Milicji.

OSTNER

Image
Image

Trójkołowiec niemieckiej produkcji. Popularny w Niemczech przed wojną i w jej trakcie. Podobne pojazdy, ale popularniejsze produkował też Goliath i Tempo. Mniej znane wypuszczała też firma Ostner Fahrzeugfabrik z Drezna. I właśnie jeden z pojazdów tej marki, który przetrwał wojenną zawieruchę, został naprawiony na prędko i przy użyciu tego co było pod ręką ( np inne światła w różnych rozmiarach ) był używany przez Milicję w Kępnie - od zakończenia wojny do 1947 roku, kiedy to z powodu braku części zamiennych odstawiono go na bok.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Wto 16:41, 22 Gru 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Władek
User



Dołączył: 14 Lip 2010
Posty: 893
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Jastrzębie - Zdrój

PostWysłany: Wto 16:58, 22 Gru 2015 Powrót do góry

Kolejne kapitalnie zaprezentowane modele Wink Nie muszę chyba dodawać że jest dodałem ten temat do ulubionych Smile

Pozdrawiam !

Piotr


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Śro 10:47, 23 Gru 2015 Powrót do góry

Zostajemy jeszcze w dawnych czasach.

DKW F8

Image

Samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę DKW w latach 1939-1942 ( oraz pod marką IFA przez zakłady VEB Automobilwerk Zwickau w latach 1948–1955 po tym, jak fabryka DKW pozostała w radzieckiej strefie ) Autko napędzane przez dwusuwowy silnik R2 o pojemności 0,6 lub 0,7 l. Jednym takim autem dysponowała po wojnie Komenda Milicji w Drawsku. Poza drobnymi odrapaniami nie wyglądało źle.


FSO WARSZAWA M20

Image
Image

Pierwszy osobowy samochód produkowany w Polsce po wojnie. ( Produkcja ruszyła w 1951 r ) Na darowanej nam "za darmo" licencji radzieckiej Pobiedy. A że do darmowej licencji trzeba było kupić dokumentację, trudno Smile
Odkąd weszła do produkcji, masowo trafiała na wyposażenie MO. Oczywiście kolory były przypadkowe, nie było wtedy "barw milicyjnych".


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Śro 11:26, 23 Gru 2015, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Śro 18:28, 23 Gru 2015 Powrót do góry

Edycja w pierwszym poście - żeby zachować mniej więcej chronologię czasową prezentowanych modeli. Doszedł drugi VW Typ82

A niżej kolejny:

MERCEDES W111

Image
Image

Niemiecka limuzyna klasy wyższej, zaprezentowana na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1959 roku. Auto wręcz niedostępne w Polsce, ale jakimś cudem jeden egzemplarz był używany w warszawskiej drogówce.

GAZ M21 Wołga

Image

Samochód osobowy klasy średniej wyższej, produkowany w radzieckich zakładach GAZ w Gorkim. Dość popularny w służbie milicyjnej. Czarną, oznakowaną używała poznańska drogówka w latach 50-tych.

GAZ M22 Wołga
Image

Odmiana kombi wspomnianego wyżej modelu. Równie często spotykana w milicji, występująca w różnych kolorach - jakie akurat się trafiły.

FSO WARSZAWA M20

Image
Image

Opisywane już wcześniej. Tym razem model po modernizacji ( m.in. inna atrapa przednia, kierunkowskazy ). W dalszym ciągu podstawowy model polskiej milicji - dalej w zupełnie przypadkowych kolorach.
Bordowa na wyposażeniu komendy milicji we Wrocławiu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Śro 19:28, 23 Gru 2015, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
andy ns
User



Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3475
Przeczytał: 41 tematów

Pomógł: 77 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska

PostWysłany: Czw 2:19, 24 Gru 2015 Powrót do góry

Fajnie że utrzymujesz chronologię Smile
Będzie coś jeszcze z samych początków milicji ?
Mercedesik fajny.
Tak czy inaczej czekamy na ciąg dalszy prezentacji Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Czw 13:01, 24 Gru 2015 Powrót do góry

Będę się starał, żeby coś z początków się pojawiło. Mam w planach dwa, ale wymagają praktycznie robienia od nowa - z cięciem, szlifowaniem i składaniem z kilku w jedno. Jeżeli się uda, to zaprezentuję, bo będę próbował - części się "zbierają"


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Czw 15:40, 24 Gru 2015 Powrót do góry

Ten Mercedes W111 ma skrętne koła? Wink
Jaka to firma?
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Pią 13:01, 25 Gru 2015 Powrót do góry

Z serii "Bond Collection" Wink Bo tylko ten był dostępny jak szukałem. Ma skręcone koła na stałe.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin