FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 NYSA 522 spolonezowana - prototyp Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
RAFLAB
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 827
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork

PostWysłany: Pią 0:59, 16 Gru 2016 Powrót do góry

Szanowni, jak już większość z Was wie, jako "dzieciak" miałem przyjemność jeździć różnymi prototypami robionymi w Nysie z racji pracy mojego Taty jako konstruktora w Fabryce Samochodów Dostawczych, zwanej później Zakładem Samochodów Dostawczych, a jeszcze później Nysa Motor.
Podczas niedawnej wizyty u rodziców, znalazłem stare pódełko ze slajdami na których znalazłem ujęcie jednej z takich "perełek", o której podejrzewam zdecydowana większość z Was nawet nie słyszała, a ja miałem przyjemność wozić się tym.
Mianowicie na początku lat '90 - tych, kiedy to zakład w Nysie był już filią FSO Warszawa i produkcja Poloneza Trucka rosła z dnia na dzień, Nyskie biuro konstrukcyjne próbowało w jakiś sposób "unowocześnić" tanim kosztem przestarzałą już Nyskę i mimo wszystko utrzymać jej produkcję. Jedną z takich prób, było jej "spolonezowanie".
Ze "starej" Nyski, zostało nadwozie i rama, a praktycznie cała reszta była "przeszczepiona" z Poloneza, czyli począwszy od silnika wraz ze skrzynią biegów - co było największą porażką, bo samochód ten kompletnie nie miał mocy, żeby jechać, poprzez deskę rozdzielczą, kolumnę kierowniczą wraz z kierownicą no i oczywiście fotele - to było najprzyjemniejsze w tym wszystkim. Zawieszenie i tylny most też były w jakiś sposób modyfikowane, ale niestety nie jestem w stanie już powiedzieć w jaki (tzn, tato mój już nie pamięta Wink ). Koła były od Tarpana, czyli o rozmiar mniejsze.
Charakterystyczne dla tego prototypu było to, że miał on specyficzne "przetłoczenie" wzdłuż boków i na tylnych drzwiach (nadwozie było z sanitarki i posiadało z tyłu podwójne otwierane na przeciwległe boki drzwi), oraz wydłużone tylne lampy do których zintegrowano światło cofania.
Polonezo-Nyska była dodatkowo wygłuszona i niezmiernie estetycznie i dokładnie wykończona, co w połączeniu z fotelami z Poldka dawało efekt niesamowitego komfortu podczas jazdy.

Image

Na tym zachowanym ujęciu nie widać większości z tych rzeczy o których piszę, więc musicie uwierzyć mojej pamięci i wspomnieniom mojego ojca.

No i jak to ja, po powrocie do domu, postanowiłem powiększyć moją "mini kolekcję" Nysek o ten właśnie prototyp.
Po zakupie "Erki" , wybebeszeniu jej, zdjęciu lakieru etz., zacząłem robić charakterystyczne "przetłoczenia"

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Jak z tym się uporałem, to trzeba było przystąpić do robienia poprawnego wnętrza, tak więc wszystkie fotele, kolumna kierownicza wraz z kierownicą i deska rozdzielcza z Nyki poszło sobie do "bezpiecznego" pudełeczka, a w to miejsce zagościły elementy z Poloneza

Image

Image

Image

Image

No i trzeba było zacząć malować.
Oryginalny kolor lakieru jakim była malowana w dolnej części jest dzisiaj nie do ustalenia, więc chciałem dobrać coś podobnego, specjalnie podjechałem do punktu gdzie "mieszają" lakiery i po znalezieniu odcienia jaki wydawało mi się że pamiętam, zleciłem zrobienia puchy w sprayu
(kosztowała niemało), ale zeźliłem się niesamowicie jak zacząłem nim malować, nie dość, że odcień znacząco odbiegał od tego jaki określiłem, to jeszcze cholerny szprey "pluł" i dosłownie "rzygał" tą farbą, niestety zareklamowć już nie zdążyłem, bo punkt się zamknął (teraz to i ja wiem dlaczego Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad )

Wyszło jak wyszło

Image

Image

Image

Image

Image

Wnętrze też trzeba było oczywiście "malnąć" Laughing

Image

Image

Image

Image

Image


Po zrobienu tych zdjęć i przed finalnym montażem, po telefonicznej "konsultacji" z tatą, zmieniłem trochę układ foteli wewnątrz, ponieważ dołożyłem jeszcze jeden fotel z lewej strony i przesunąłem układ foteli po prawej, niestety nie mam zdjęć finalnych Crying or Very sad

Po złożeniu wszystkiego do kupy, trzeba było pobawić się z wykończeniówką.

Image

Image

Image

Image

Po wypolerowaniu bocznych i tylnych szybek z "mlecznego" Erkowego zaszronienia i kilku jeszcze pierdółkach, efekt finalny prezentuje się tak:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Mam nadzieję, że nie zamęczyłem Was Wink
P.S.
Sorry za jakość zdjęć, nie dość że robione telefonem, to jeszcze chyba nigdy nie nauczę się ich robić poprawnie - no cóż Cool Cool Cool


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez RAFLAB dnia Pon 20:47, 02 Kwi 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
zetorski
User



Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 729
Przeczytał: 122 tematy

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puszcza Kampinoska

PostWysłany: Pią 11:35, 16 Gru 2016 Powrót do góry

ciekawa historia wsparta zdjęciami
i co najważniejsze zilustrowana
budową modelu w skali 1:43
...
godne podziwu Smile
gratuluję


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
andy ns
User



Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 2079
Przeczytał: 92 tematy

Pomógł: 50 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska

PostWysłany: Pią 12:27, 16 Gru 2016 Powrót do góry

Rafale, również gratuluję pomysłu i wykonania, szczególnie że dotyczy polskiej myśli technicznej Smile a tego u nas mało a właśnie prototypy
pokazywały na co stać polskich konstruktorów, niezależnie czy było
to lepsze czy też trochę "bez sensu" Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
arekgru
User



Dołączył: 10 Lut 2013
Posty: 234
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Swarzędz

PostWysłany: Pią 13:52, 16 Gru 2016 Powrót do góry

Kawał dobrej roboty Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
wtk
User



Dołączył: 02 Sty 2016
Posty: 218
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: okolice Wrocławia

PostWysłany: Pią 20:38, 16 Gru 2016 Powrót do góry

To się nazywa pasja!! Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
RAFLAB
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 827
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork

PostWysłany: Pią 21:17, 16 Gru 2016 Powrót do góry

Dziękuje za miłe słowa, budują dusze Laughing Laughing Laughing
może uda mi się jutro zrobić zdjęcia przy dziennym świetle, to podmienię te finałowe, które są fatalne Wink
Andrzeju co do polskiej myśli technicznej to masz aż nadto racji, ponieważ mieliśmy ( i mamy nadal - rozwinę to za chwilę) bardzo dobrych i zdolnych konstruktorów, ale panujący wtedy układ polityczny nie do końca pozwalał na finalizowanie ich prac, ale pozytywne jest to że mogli to robić - przykładami są właśnie te różnorakie prototypy, a dzisiaj ci równie zdolni i kreatywni inżynierowie których Polska wykształciła, pracują dla firm, nie zawsze pozostawiających owoce ich pomysłów u nas, ale takie mamy teraz kapitalistyczne czasy, gdzie głównym wykładnikiem jest ekonomia i rachunek ekonomiczny - czyli generalnie chodzi mi o to, że jakby się dobrze temu przyjrzeć, to za "komuny" nasi konstruktorzy mogli bez oglądania się na "koszty" tworzyć jeżdżące prototypy - to czy byłe wdrażane do seryjnej produkcji jest zupełnie osobnym tematem - , natomiast dzisiaj ????, kto wyłoży na to kasę ????, czemu w okolicach Gliwic nie widzimy jakiś prototypów Opla, w Tychach, czy w Bielsku prototypów Fiata, w Poznaniu VW ???, ale rozpisałem się nie na temat Embarassed
Zdradze tylko, że na "warsztacie" jeszcze jedna Nyska, ale nie prototyp, tylko seryjna, z tym że - jak to się mówiło - niskonakładowa Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
psotec
User



Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 468
Przeczytał: 44 tematy

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tczew

PostWysłany: Sob 2:12, 17 Gru 2016 Powrót do góry

Bardzo mnie się podoba ta Nyska, kawał dobrej roboty i co więcej...
to hołd oddany Ojcu i inżynierom, którzy tworzyli i do dziś mogli by tworzyć.
Myślę tu o Twoim i moim Ojcu Rafale, a także wielu innych, o których wiemy i też nie wiemy. O wykonawcach, którzy budowali prototypy bo mieli na to chęć pomimo tego, że im tego nie zlecił, albo mieli takie wytyczne.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
autobusy_prl
User



Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 881
Przeczytał: 68 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:30, 01 Kwi 2018 Powrót do góry

Sorki za odgrzebanie wątku, tak sobie ostatnio czytam i oglądam "starości"
Mam prośbę Rafale, czy mógłbyś przesłać mi zdjęcia tej nyski prototypu na @ : [link widoczny dla zalogowanych]
tutaj już zdjęcia wygasły, chętnie również przypomniałbym sobie wygląd Twojego modelu .
Jeżeli to nie problem dla Ciebie to proszę o "transfer" plików Smile
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
imagines7
User



Dołączył: 21 Lut 2013
Posty: 451
Przeczytał: 37 tematów

Pomógł: 33 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WARSZAWA

PostWysłany: Pon 6:44, 02 Kwi 2018 Powrót do góry

Niestety, nie widzę zdjęć Sad


Błąd! - Error 404

Strona lub plik, którego szukasz nie istnieje.

Czy tylko ja ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Cochise
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 1209
Przeczytał: 60 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hrubieszów

PostWysłany: Pon 8:43, 02 Kwi 2018 Powrót do góry

Nie nie tylko ty, miło by było gdyby Rafał odświeżył fotki.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Poldi
User



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 366
Przeczytał: 115 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 11:41, 02 Kwi 2018 Powrót do góry

Dołączam się do prośby Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
MARCO
User



Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 3605
Przeczytał: 87 tematów

Pomógł: 61 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pon 14:48, 02 Kwi 2018 Powrót do góry

Nie wyrażę pochwały dopóki nie zobaczę fotek.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
RAFLAB
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 827
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork

PostWysłany: Pon 20:52, 02 Kwi 2018 Powrót do góry

No to udało się przywrócić foki - niestety nie wiem, czemu tak rozjeżdżają forum, rozmiar nie jest duży, a wygląda to jak wygląda Evil or Very Mad

autobusy_prl - jak pisałem wyżej, udało mi się znaleźć jeden slajd, który widać jako pierwsze zdjęcie - więcej nie posiadam.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
matiko98
User



Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 12
Przeczytał: 98 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Wto 17:22, 03 Kwi 2018 Powrót do góry

Kiedyś na stronie oldtimery.com wypłynęło zdjęcie nysek, na którym na drugim planie znajduje się chyba ten sam egzemplarz:
Image

Poza tym na pierwszym planie jest kolejne ciekawe dzieło inżynierów z Nysy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez matiko98 dnia Wto 17:25, 03 Kwi 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
RAFLAB
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 827
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork

PostWysłany: Wto 17:36, 03 Kwi 2018 Powrót do góry

Ooo, tego zdjęcia nie widziałem, to chyba z tego samego dnia co moje Laughing , niewątpliwie to samo miejsce ( jakieś 100 metów od domu moich rodziców), a ta skrzyniowa Polonyska, to z tego samego projektu - środek i silnik z Poloneza, ta dodatkowo miała jeszcze koła, skrzynie, boczne kierunkowskazy i klamki od Trucka Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin