FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Star 28 - wariacje Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1959
Przeczytał: 25 tematów

Pomógł: 152 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 3:00, 06 Maj 2022 Powrót do góry

W demoludach może i wypadaliśmy przyzwoicie. Lokomotywy też robiliśmy bardzo dobre. Jednak na skalę światową na pewno nie mieliśmy przodującej myśli technicznej w motoryzacji. Ciężarówki były powiedzmy niezłe, ale samochody osobowe, to był dramat 20 lat za technologią zachodu. Prawie wszystko na licencjach i to przestarzałych. Może byłoby inaczej, gdyby nasz kraj znalazł się po drugiej stronie żelaznej kurtyny po wojnie. Ale się nie znalazł. Trzeba patrzeć realnie i porównywać fakty, a nie popadać w gierkowski samozachwyt. Z ruskimi u boku nie było szans na sensowny rozwój. Skutki "wyzwalania" nas 80 lat temu są odczuwalne do dziś. A tak w ogóle, to temat był o Starach.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5547
Przeczytał: 107 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Pią 7:17, 06 Maj 2022 Powrót do góry

A które bardzo dobre lokomotywy z RRLu były polskiej konstrukcji, a nie na licencjach...?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 78 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 7:28, 06 Maj 2022 Powrót do góry

Wszystko co napisał Piotrek_EPKK to prawda, ale to nie świadczy o potędze. Polskie zakłady lotnicze w latach 60-tych z rozdzielnika RWPG otrzymały zadanie produkcji samolotów rolniczych.
Do wymienionych przez Piotrka statków powietrznych można jeszcze dodać śmigłowiec Mi-2, którego w wersji rolniczej wyprodukowano ponad 350 sztuk - niemal wszystkie dla ZSRR.
Nie wdając się w szczegóły, z wyjątkiem PZL 106 Kruk, wszystkie pozostałe, w całości lub w zasadniczej części zostały zaprojektowane poza Polską. Sam Kruk powstał w Polsce ale koncepcyjnie wzorowany był na amerykańskim Piper Pawnee a przy jego konstruowaniu czerpano z doświadczeń nabytych przy produkcji i eksploatacji licencyjnego Gawrona, którego miał zastąpić. Do jego napędu stosowano silniki zagraniczne lub produkowane na podstawie licencji.
Wkład polskich konstruktorów w każdym z produkowanych w Polsce typów samolotów rolniczych był różny. Od prostych adaptacji do zaawansowanych prac koncepcyjno-konstruktorskich. Należy je doceniać i być z nich dumnym ale nie popadać w nieuzasadniony zachwyt. Te samoloty i śmigłowce nie były polskimi wynalazkami. Produkowaliśmy ich dużo ale to nie "przodująca polska myśl techniczna" je stworzyła. Wolałbym żeby tak było ale prawda jest inna.

PS. W czasach PRL świadczyliśmy też usługi agrolotnicze do krajów płacących walutami wymienialnymi. To było jedno ze źródeł pozyskiwania dewiz dla niewydolnej, sterowanej odgórnie gospodarki. W tej bardzo ciężkiej, wymagającej dużych umiejętności i ogromnego skupienia pracy zginęło około 70-ciu polskich pilotów, w tym wybitni piloci sportowi, np Pelagia Majewska. Zapewne nie o takiej potędze myślimy...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 7:29, 06 Maj 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1959
Przeczytał: 25 tematów

Pomógł: 152 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 11:52, 06 Maj 2022 Powrót do góry

JarekS napisał:
A które bardzo dobre lokomotywy z RRLu były polskiej konstrukcji, a nie na licencjach...?


ET22 na przykład, nie licząc samych silników i przeniesienia napędu, które wzięto z licencyjnej EU07. Ale ogólnie bardziej mi chodziło o to, że skutecznie modernizowano i unowocześniano licencyjne lokomotywy z wykorzystaniem polskich rozwiązań. W samochodach jak coś robiono na licencji, to pierwsze lata produkcji były niezłe, a późniejsze polskie modernizacje zwykle zmieniały produkt na gorsze, a na kolei niekoniecznie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5547
Przeczytał: 107 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Pią 14:27, 06 Maj 2022 Powrót do góry

Myślałem, że chodziło Ci raczej o Balbinę (SM-42), bo ja bym polemizował ze stwierdzeniem, że Byki (ET-22) były dobrymi lokomotywami... Cool
W każdym razie większość lokomotyw w czasach PRLu w Polsce to pojazdy licencyjne.
Dobra, ale nie o tym jest temat, więc koniec OT.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1959
Przeczytał: 25 tematów

Pomógł: 152 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 14:42, 06 Maj 2022 Powrót do góry

Ja na nią mówię Stonka, ale ta oczywiście jak najbardziej była w pełni polska, więc coś tam polscy inżynierowie jednak potrafili skonstruować. Z mojej strony też koniec OT. Przy okazji przeprosiny dla "właściciela" wątku za mały śmietnik.

Wracając do Stara. Rolnik 244RS jest ogólnie znany, ale ciekawi mnie, czy robiono w Polsce podobną zabudowę na innych podwoziach. Jakieś krótkie serie albo prototypy? Jak się zastanawiam, to nie kojarzę nic podobnego.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
razamanaz
User



Dołączył: 18 Sie 2011
Posty: 493
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 15:27, 06 Maj 2022 Powrót do góry

W126 napisał:
Wracając do Stara. Rolnik 244RS jest ogólnie znany, ale ciekawi mnie, czy robiono w Polsce podobną zabudowę na innych podwoziach. Jakieś krótkie serie albo prototypy? Jak się zastanawiam, to nie kojarzę nic podobnego.


Ja też nie kojarzę. W zakładzie Autosana na Zasławiu robiono natomiast przyczepy rolnicze o bardzo podobnym rozwiązaniu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 78 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:08, 06 Maj 2022 Powrót do góry

W książce "Star znad Kamiennej", śp. Antoni Chmielnicki, były Główny Konstruktor FSC i dyr OBR FSC, wspomina, że specjalne zabudowy rolnicze były zabudowane na Starach 244 i 266. W książce jest kilka zdjęć na których obok Starów 244 RS widać nie tylko prototyp Stara 266 RS ale też Stara 200 z zabudową rolniczą 🙂


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1959
Przeczytał: 25 tematów

Pomógł: 152 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:44, 06 Maj 2022 Powrót do góry

O widzisz. Szukałem kiedyś tej książki, ale za późno i nakład był już wyprzedany. Dzięki za cenne info.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 78 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:47, 06 Maj 2022 Powrót do góry

Książka jest świetna. Oprócz wielu ciekawych informacji na tematy stricte motoryzacyjne, pokazuje też i pozwala zrozumieć codzienność PRL-u.
Warto jej poszukać, nawet z drugiej ręki.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 19:50, 06 Maj 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5547
Przeczytał: 107 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Pią 20:30, 06 Maj 2022 Powrót do góry

I pamiętajmy, że jest to książka napisana przez ojca jednego z naszych forumowych Kolegów, przez co jest jeszcze bliższa sercu wielu z nas.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin