FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Ciężarówki, które pomagały na budowach w PRL-u Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2430
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 13:24, 17 Maj 2021 Powrót do góry

SE 2647 napisał:
(.....) Jak pamiętasz wczesniejsze Jelcze 315 z kabiną K01 nie byly produkowane w wersji samowyladowawczej.(.....)


Jelcze 315 nigdy nie były wyposażane w kabiny KO1 ani nawet w ich wersje rozwojowe KO1-A. Od początku produkcji w styczniu 1968 r Jelcze 315 wyposażane były w kabiny typu 407, a od stycznia 1971 r pod oznaczeniem 315M w kabiny typu 113.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 13:56, 17 Maj 2021 Powrót do góry

Bardzo dziękuję za odpowiedzi!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 216
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pon 14:40, 17 Maj 2021 Powrót do góry

Tak, oczywiście chodzi o kabine typu 407.
Przepraszam.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 597
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 14:40, 19 Maj 2021 Powrót do góry

Betonomieszarki / gruszki samochodowe montowane na STAR-ach.

Koledzy mam parę pytań do znawców tematu:
- ko był producentem gruszki MS-2 i jej zmodernizowanej wersji (napęd hydrauliczny) MSH-2 Montowanej na STAR 20/21/25;
- czy były istotne różnice w stosunku do gruszek PBH-21 produkcji FAMABA Głogów;
- ko był producentem i typ gruszki (inny kształt) montowanych na STAR 28/29 i chyba nawet 200.

Problem poważny i pilny...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2430
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:26, 19 Maj 2021 Powrót do góry

Producentem MS-2, MSH-2 była Głogowska Fabryka Maszyn Budowlanych. Wtedy jeszcze nie nazywała się FAMABA. PBH-21 to ich wersja rozwojowa również tego samego producenta, montowana na "krótkim" Starze 25.
Z przechylanym pojemnikiem o pojemność użytkowej mieszalnika - 1,8 m3
Pojemność geometryczna - 2,6 m3.
Napęd hydrauliczny.
Masa zabudowy - 1,5 tony.

Betoniarki BS-21 na podwoziu Stara 28 produkowała Fabryka Urządzeń Budowlanych (FUB) Koszalin.
Pojemność zasypowa 2,5 m3, geometryczna 4,2 m3.
Pojemnik nieuchylny, napęd hydrauliczny.
Masa zabudowy - 1,4 tony.


Post został pochwalony 2 razy
Zobacz profil autora
solaris
User



Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 124
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pawłowice / k Jastrzębia -Zdroju

PostWysłany: Nie 22:02, 30 Maj 2021
PRZENIESIONY
Pon 17:03, 31 Maj 2021
Powrót do góry

pavellz napisał:
A tak z innej beczki - czy czasem prawdziwa Tatra nie powinna mieć klapy nad tym kołem wyciągarki?

W latach ' 80 czasem w zastępstwie miałem okazję jechać taką Tatrą 813. Tatrą woziłem elementy z fabryki domów FADOM które ulokowane były w Żorach oraz Jastrzębie-Bzie.
Woziło się elementy bloków , szkół na nowo powstające osiedla w Żorach , Jastrzębiu ,Cieszynie Katowicach Łaziskach Ģórnych oraz wiele innych miejsc.
Zauważyłem w tym modelu wiele szczegółów których nie uwzględniono, jak wycięcie w zderzakach na stopy przydatne do czyszczenia przedniej szyby itp
Oczywiście kolega trafnie zauważył że klapa nad wyciagarką były
Zauważyłem brak dużego zbiornika na paliwo do webasta.
Zbiornik znajdował się od strony pasażera za kabiną .
Między kabiną , a skrzynią ładunkową.
Wlew ukośnie montowany , a zbiornik zaraz pod szybą.
Brakuje trzeciego balastu betonowego przy rurze wydechowej.
Siedzenia oraz maska silnika w tej Tatrze były czarne.
Z tyłu oparcie kanapy było podnoszone i robione było łóżko.
Mogły spać 2 osoby jedną pod drugą.
W kabinie przy podsufitce była manetka do obsługi szperacza dachowego

Oczywiście model za te pieniądze pięknie wykonany wyzwala u mnie emocje.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5547
Przeczytał: 101 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Pon 9:08, 31 Maj 2021
PRZENIESIONY
Pon 17:04, 31 Maj 2021
Powrót do góry

solaris napisał:
W latach ' 80 czasem w zastępstwie miałem okazję jechać taką Tatrą 813. Tatrą woziłem elementy z fabryki domów FADOM które ulokowane były w Żorach oraz Jastrzębie-Bzie.
Woziło się elementy bloków , szkół na nowo powstające osiedla w Żorach , Jastrzębiu ,Cieszynie Katowicach Łaziskach Ģórnych oraz wiele innych miejsc.

Kurde, jeździłeś pod moim blokiem! W Cieszynie na Skrajnej Smile
Fascynowały mnie te zestawy, jeżdżące pod moim balkonem Smile
Pamiętam, że razem z Tatrami, jeździły też Steyr'y ciągniki siodłowe z naczepami dwuosiowymi - naczepy miały skrętne osie. Kojarzysz może, co to były za naczepy?
Pamiętasz jaki to był dokładnie typ przyczepy do Tatry - P402, P403, P404 czy może P251?
Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
solaris
User



Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 124
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pawłowice / k Jastrzębia -Zdroju

PostWysłany: Pon 11:13, 31 Maj 2021
PRZENIESIONY
Pon 17:05, 31 Maj 2021
Powrót do góry

Jarku na temat naczep rozmawiałem na PW z max'em .
Niestety ale takich zestawów że skrętną tylną osią na mojej bazie nie było . Mieliśmy tylko jednego lub 2 Steyr'y ze zwykłą 2 lub 3 osiową niskopodłogówką.
Tatry 813 ciągnęlý u nas przyczepy 16 kołowe ( 8 kołowy wózek z przodu i z tyłu z silnikiem spalinowym na górze ) - 40 tonowe firmy ZREMB
Wiem że w Katowicach Tatry ciągnęły 60 tonowe przyczepy .
Na jednym wózku było 12 kół
Obsługiwały chyba FADOM w Świętochłowicach


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5547
Przeczytał: 101 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Pon 11:53, 31 Maj 2021
PRZENIESIONY
Pon 17:05, 31 Maj 2021
Powrót do góry

Dzięki solaris za info.
Pamiętam przyczepy 16 kołowe, tych 24 kołowych nie widziałem nigdy na na oczy. Skoro mówisz, że były to 40-to tonowe, to musiały być to przyczepy serii P-402/3/4. P-251 była nieco mniejsza (krótsza i węższa), ale konstrukcyjnie bardzo podobna do P402.
Do naszego modelu trochę bardziej pasuje P-251, gdyby ktoś chciał budować. P402, zbudowana zgodnie z wymiarami, przytłoczy sam model Tatry.
Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Pon 17:11, 31 Maj 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3137
Przeczytał: 86 tematów

Pomógł: 73 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Wto 9:33, 01 Cze 2021 Powrót do góry

solaris napisał:

Zauważyłem brak dużego zbiornika na paliwo do webasta.
Zbiornik znajdował się od strony pasażera za kabiną .
Między kabiną , a skrzynią ładunkową.
Wlew ukośnie montowany , a zbiornik zaraz pod szybą.
Brakuje trzeciego balastu betonowego przy rurze wydechowej.

A czy masz może zdjęcia jak dokładnie wyglądał zbiornik paliwa do webasto oraz jak duży i w którym dokładnie miejscu był ten balast trzeci?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Wto 9:33, 01 Cze 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
solaris
User



Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 124
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pawłowice / k Jastrzębia -Zdroju

PostWysłany: Śro 9:24, 02 Cze 2021 Powrót do góry

mafo - Prezentowany model ma tylko miejsce na 3 balast.
Trzeci balast powinien znajdować się między dwoma istniejącymi w modelu tam skąd wychodzi komin rury wydechowej.
Trzeci balast miał półokrągłe wycięcie na komin.
Zazwyczaj Tatry 813 jeżdziły bez tego trzeciego balastu.
Dlaczego ?
Komin na samym dole jest połączony z wylotu dwóch kolektorów wydechowych ( z lewej i prawej strony silnika ).
Dodatkowo skierowanie w tym miejscu spalin do komina ku górze ,
powodowało że że miejce te było bardzo narażone na przepalanie i tak dość grubej rury komina na tym miejscu.
Aby to naprawić trzeba było wyciągnąć 3 balast.
Balast że względu na wagę ( trudno mi dziś powiedzieć ile ważył , ale myślę że gdzieś około 1 tony ) trzeba było użyć dżwig u lub suwnicę na warsztacie.
Balasty miały wystające metalowe zaczepy po 2 szt .
Na balastach w modelu nie są zaznaczone.
Po usunięciu balastu wkraczali mechanicy i spawacz do przepalonego komina .
Awarie tego typu były dość częste i nikt po wyciągnięciu tego balastu nie zaprzątał sobie głowy aby go znowu zakładać.

Także żadna Tatra która była w ruchu nie posiadała tego trzeciego balastu.
Myślę że Tatra która była wzorem dla naszego modelu także go nie miała i wydawca nawet nie zdawał sobie chyba sprawy że tam czegoś może brakować.


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 597
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 21:41, 04 Cze 2021 Powrót do góry

ZREMB P-600 + T813TP
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Pią 22:24, 04 Cze 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
solaris
User



Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 124
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pawłowice / k Jastrzębia -Zdroju

PostWysłany: Sob 7:52, 05 Cze 2021 Powrót do góry

Rozmawiałem z kolegą starszym ode mnie.
Kojarzy przyczepy P-600 które były ciągnione przez niemieckie ciągniki Faun'y
Zestawy były w firmie produkujące jakieś turbiny w Katowicach
Nazwy dokładnie nie pamięta. ELEKTROMONTAŻ lub ELEKTROBUD
Może komuś przydatna będzie taka informacja


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 216
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pon 16:40, 04 Paź 2021 Powrót do góry

Za kilka tygodni kolejny klasyk i mam w tym momencie na myśli Jelcza 640 SW.
Jelcz SW 640 może nas wprowadzić w ciekawy rozdział samochodów ciężkich. Ponieważ podwozie Jelcza bylo identyczne ze Steyrem 1490 (6 razy 4) to byc moze na tej bazie zobaczymy wlasnie Steyera wywrotke, ktora wystepowala w Transbudach wielu innych regionach naszego kraju? Oczywiście nie byla to liczba znaczaca w porownaniu z bylym wojewodztwem katowickim, ale pojazd jak najbardziej zasluguje na miano kultowego.

Innym nieco osobliwym modelem Steyera byl model w ukladzie 6 razy 6, który byl stosowany głównie na placach budowy Huty Katowice. Byly to pojazdy wyposażone w "ozebrowane" kipry tylnozsypowe typu ,"koleba". Pojazdy te mialy napedzane wszystkie kola i znaczaco różniły wysokością, dlatego też wysoko zawieszona kabina byla nielada wyzwaniem dla mniej sprawnych kierowców.
W tym wypadku podwozie i uklad zamontowanych w niej elementów nie będzie kompatybilny z wersją 6 razy 4 Jelcza i Steyera.
Czy bylaby jakas szansa na taką wersje Steyera?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Silesion
User



Dołączył: 20 Sty 2022
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 11:24, 28 Maj 2022 Powrót do góry

Ciekawy (dla oka) reportaż o rozwoju komunikacji drogowej i samochodowej na Śląsku w latach 70.

https://www.youtube.com/watch?v=9bI_MF89GUM

Cały materiał (22 min) [link widoczny dla zalogowanych]

Image


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Silesion dnia Sob 11:24, 28 Maj 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin