FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Ciężarówki, które pomagały na budowach w PRL-u Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1959
Przeczytał: 24 tematy

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 12:35, 16 Kwi 2021 Powrót do góry

W tym wątku rozmawiamy o ciężarówkach z epoki PRL (polskich i zagranicznych), które pomagały budować Hutę Katowice i inne wielkie zakłady tamtych czasów. To miejsce na rozmowę m.in. o Tatrach, Krazach, Kamazach, Steyrach, Berlietach i Jelczach w wersjach wywrotek, betoniarek itp. Rozmawiamy o podwoziach, zabudowach, kolorach oraz publikujemy zdjęcia.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Pią 13:29, 16 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 216
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pią 13:29, 16 Kwi 2021 Powrót do góry

Ok. Ale wiec, że nie chodzi mi o pogadaniu o starych ciężarówkach tylko o autentyczności ukazujących się modeli w serii kultowych ciężarówek PRL. Sam je kolekcjonuje i chcialbym aby przypominaly oryginaly sprzed lat. Bede szczery: bardziej pisze do osob odpowiedzialnych w DeA za wydawane modele, aby wzięły pod uwage takie osoby, ktore zetknely sie fizycznie z tymi pojazdami. Jak sam widzisz nigdy nie bylo fabrycznie nowych Krazow wywrotek w takim malowaniu wyprodukowanych w 1978 i po nim - w naszym kraju nie było, ale w kolekcji bedziesz mial kolorystycznie " z czapy" wziete, bo wiem jak kolorystycznie wyglądały, ile ich bylo i w jakich latach pracowały i gdzie. Mała sugestia dla De raczej by na przyszłość nie zaszkodziła, ale "jeśli tak, to tak" jak mawiał Wielki Szu. Obaj bedziemy mieli w przyszlosci modele kolorystycznie wzięte " z czapy", takie jakie sobie producent wymysli, bo zdjecia z tego okresu są a na ogol czarno-biale. A szkoda.
Przy okazji @w126 świetne podsumowanie usystematyzowanie strażackich Starow 20-25.Gratuluję.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:32, 16 Kwi 2021 Powrót do góry

Trafiłeś z tym tematem.
Hutę Katowice zaczęto budować dokładnie 49 lat temu, 15 kwietnia 1972 roku.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 14:37, 16 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1959
Przeczytał: 24 tematy

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:36, 16 Kwi 2021 Powrót do góry

SE2647, ja oczywiście nie narzucam jedynej możliwej formy. Jeśli masz jakieś konkretne intencje i uważasz, że wpis dotyczy konkretnie modelu, to napisz w dziale o modelu. Tylko miej na uwadze, że możesz dostać odpowiedzi na temat realnych ciężarówek i niektórzy koledzy się zdenerwują, że znowu powstaje offtop. Sam nie raz niestety uczestniczyłem w offtopach, aż w końcu postanowiłem też z tym skończyć, bo potem rzeczywiście na forum jest trudno odnaleźć interesujące nas dyskusje.

Piszesz, że masz informacje na temat Krazów w PRLu, ich kolorów, gdzie konkretnie pracowały itd. Masz jakieś szersze dane ile było tych Krazów i możesz coś więcej o nich napisać?

max, ale numer. Rzeczywiście Smile W międzyczasie zmieniłem tytuł tematu z Huty Katowice na ogólnie budowy PRLu zgodnie z sugestią emera, ale wszystko zaczęło się od offtopu o Hucie Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Pią 13:39, 16 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 13:41, 16 Kwi 2021 Powrót do góry

Mam merytoryczne pytanie, które intryguje mnie od dłuższego czasu: czy pamięta ktoś aby samodzielne bataliony inżynieryjno budowlane ( bib ) LWP miały na stanie wywrotki Ził 130?

Wojska te brały udział w bardzo wielu budowach PRL-u, m.in. były zaangażowane przy pierwszej autostradzie w Polsce ( słynna "gierkówka" relacji Katowice Warszawa, via Częstochowa, Piotrków Trybunalski ).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 216
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pią 14:48, 16 Kwi 2021 Powrót do góry

@W126. Przepraszam za dygresje o HK, ale tym sposobem chciałem się tylko uwiarygodnic. Jestem nowy i w ten sposob chcialem sie przedstawic. Mam to już za sobą. Byc moze zaczalem niefortunnie, ale moze teraz będzie lepiej?
Poiewaz forum dotyczy modeli w skali 1:43 to chętnie wezmę udział w temacie który dotyczy malowania poszczególnych marek i modeli oraz ich zbieżności w latach przypadajacych na ich produkcje. Wszyscy bowiem dobrze wiemy, ze kabina Stara nr 1 powstala w 1964 roku i nijak sie ma do 1960 roku. Natomiast sam kolor jest ok. Dla mnie te cechy modelu mają duże znaczenie. Oczywiście przednie kierunkowskazy też mnie drażnią ale cały model bardzo mnie cieszy i uważam że jest udany.
Więc może taki temat: Sugestie i propozycje dla De A, aby modele były jeszcze bardziej poprawne?
Chetnie zaproponuje kolory do Stara 29 np. z 1978 lub Jelcza M 315 z 1981 roku albo IFY W 50 z 1967 czy Skody RTO z 1960 itd.
Moim zdaniem taka wiedza jest szczególnie cenna w przpadku modeli ktore maja byc wzorowane na skali 1:1.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez SE 2647 dnia Pią 14:49, 16 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 216
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pią 15:22, 16 Kwi 2021 Powrót do góry

@bussing. Ja nie pamiętam Zilow 130 w wojsku. Przy "Gierkowce" na naszym terenie pracowały Krazy, ktore w miare dostaw nowych Steyerow do HK, byly przekazywane wojsku właśnie do budowy trasy Katowice-Warszawa.
Wojsko miało tylko swoje Stary W28.
PS @bussing: cenie sobie Twoją rozległą wiedzę na temat motoryzacji a w szczególności dotyczącą autobusów WPK.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 16:05, 16 Kwi 2021 Powrót do góry

Dzięki za miłe słowa. Cóż. Nie jestem jeszcze ekspertem. Cały czas się uczę. Jeśli chodzi o WPK to mam do tego nieistniejącego już przedsiębiorstwa bardzo dużo szacunku. To oni stanowili w Polsce bastion eksploatacji Ikarusów. Bardzo wielu typów. Inni uczyli się od WPK.

Dzięki za info odnośnie tych Ziłów 130
Widocznie wydawało mi się, że bib-y też je miały


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 16:29, 16 Kwi 2021 Powrót do góry

SE 2647 napisał:
(....) Jestem nowy i w ten sposob chcialem sie przedstawic.

Jest do tego odpowiedni dział ale witaj, mam nadzieję na ciekawe rozmowy.
SE 2647 napisał:
Poiewaz forum dotyczy modeli w skali 1:43 to chętnie wezmę udział w temacie który dotyczy malowania poszczególnych marek i modeli oraz ich zbieżności w latach przypadajacych na ich produkcje. (.....).
Chetnie zaproponuje kolory do Stara 29 np. z 1978 lub Jelcza M 315 z 1981 roku albo IFY W 50 z 1967 czy Skody RTO z 1960 itd.
Moim zdaniem taka wiedza jest szczególnie cenna w przpadku modeli ktore maja byc wzorowane na skali 1:1

Chętnie o tym pogadam. Dla mnie też model nie jest wartością samą w sobie. Nie wystarczy, że jest ładnie pomalowany i dobrze poskładany. Najważniejsze jest na ile odzwierciedla oryginał z epoki. Ale nie rób sobie zbyt dużych nadziei 😉. Dla wielu osób kolor kabiny czy miejsce montażu migaczy nie ma znaczenia a dyskusje na ten temat traktują jako czepianie się i szukanie dziury w całym.
SE 2647 napisał:
Wszyscy bowiem dobrze wiemy, ze kabina Stara nr 1 powstala w 1964 roku i nijak sie ma do 1960 roku.

Myślę, że to założenie mocno na wyrost. Z pewnością nie wszyscy to "dobrze wiemy" 😉. Ale to fajny temat do rozmowy.
A tak na marginesie, kabina N20.1 konstrukcji Antoniego Baumela powstała znacznie wcześniej a do produkcji seryjnej weszła we wrześniu 1963 roku.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
spoterek
User



Dołączył: 14 Mar 2021
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: EPKS

PostWysłany: Sob 10:39, 17 Kwi 2021 Powrót do góry

Tak na marginesie Wink

Dla mnie zawsze prawdziwą kopalnią w temacie, był serial "Czterdziestolatek", gdzie można oglądać niesamowity przekrój sprzętu używanego jeszcze w latach, 60-tych, jak i nowoczesnego na tamte czasy - z lat 70-tych, jaki można gdzieniegdzie jeszcze spotkać. To kawał historii, która dzięki temu jakże bardzo na budownictwie opartemu serialowi się zachowała dla potomnych i mimo iż serial obyczajowy, to dla wielu miłośników tematu - jest to serial bardzo branżowy Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 11:47, 17 Kwi 2021 Powrót do góry

Zgadzam się. Serial nad serialami. Mam podobne podejście. Też bardzo często oglądam seriale tylko po to żeby pooglądać sobie samochody z epoki. Autentyczne.
"Czterdziestolatek" prezentuje nam królów wielkich budów PRL-u. Serial "Droga" to tabor PKS. Ponadto: "Daleko od szosy" ( autobusy w Łodzi ).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 11:57, 17 Kwi 2021 Powrót do góry

Jeśli o filmach i jeszcze na temat budowy huty Katowice to polecam "Pejzaż horyzontalny" Janusza Kidawy. Dla mnie rewelacyjny film o tamtych czasach, wieloletni "półkownik", o ile młodzi koledzy wiedzą co to takiego Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 12:02, 17 Kwi 2021 Powrót do góry

Wiem o co chodzi. Słowo "półkownik" nie jako stopień wojskowy ( pułkownik ) tylko dlatego, że film przez wiele lat przeleżał na półce. Cenzura nie dopuściła wcześniej do emisji. Nie widziałem jeszcze.

Ale, ale... Czy w to przedsięwzięcie ( dialogi ) nie był zaangażowany Wiesław Dymny?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5547
Przeczytał: 105 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Sob 12:28, 17 Kwi 2021 Powrót do góry

A ja polecam film dokumentalny na Youtube o budowie Huty Katowice:
https://www.youtube.com/watch?v=bhmDI3TRf2I

Oraz związane z tym 4 filmy, które "zcyfryzował" Tomasz "Ciemny" Ciemnoczułowski, prywatnie mój kolega, mocno związane z Hutą Katowice, czyli budową Linii Hutniczo-Siarkowej. Filmy te kiedyś przedstawiałem, gdy zaczynałem swoje relacje na forum z plenerów fotograficznych na szerokim torze:
1. Prace wstępne: https://www.youtube.com/watch?v=Uc7_GAbSy9o
2. Obiekty inżynieryjne: https://www.youtube.com/watch?v=5x14s_B7LIQ
3. Obiekty kubaturowe: https://www.youtube.com/watch?v=EWXkiOunbxE
4. Za pięć dwunasta - tory: https://www.youtube.com/watch?v=q9JoxmbgybU

Kawał historii, dużo kadrów z budowy jednej z największych inwestycji w PRLu.

A jak kogoś interesuje temat, to polecam również wywiad z człowiekiem, który nadzorował budowę części LHS, później pełnił funkcję naczelnika sekcji drogowej na stacji w Hrubieszowie LHS. Wywiad przeprowadził wspomniany kolega Tomek i warto posłuchać:
https://www.youtube.com/watch?v=1fwszBzC-dc

Polecam oczywiście stronę Tomka o LHS-ie - [link widoczny dla zalogowanych]
Dużo zdjęć (również moich), dużo informacji i ciekawostek, słupek kilometrażowy (zdjęcie z widokiem szlaku co 100 metrów na całej linii - 400km, coś w rodzaju StreetView, zanim takowe powstało). Jest tam również cześć historyczna, opisująca powstanie i budowę linii.

Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 12:32, 17 Kwi 2021 Powrót do góry

Wiesław Dymny był autorem tekstu tytułowej piosenki - tez świetnej.
Do premiery filmu niestety nie dożył, zmarł nagle kilka miesięcy wcześniej.

A co do samochodów, przy budowie huty Katowice pracowały też czteroosiowe wywrotki Steyr (dwie osie przód, dwie tył). Było ich niewiele, nie wiem czy były kupione czy tylko testowane. Od lat szukam informacji na ich temat i choćby jednego zdjęcia ale jak kamień w wodę... Może ktoś z kolegów coś wie?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin