FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Legendy FSO - produkcja, montaż, prototypy, ciekawostki. Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 12:05, 23 Lis 2020 Powrót do góry

Założyłem ten temat żeby nie śmiecić w głównym wątku nt modeli - legend FSO.
Zapraszam wszystkich, którzy mają wiedzę na ten temat i chcieliby się nią podzielić lub dowiedzieć się czegoś nowego.
Na początek temat już wywołany - Fiat 130.
Czy ktoś ma wiedzę na temat "polskiego" wątku tego pojazdu?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Pan_Samochodzik
User



Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 539
Przeczytał: 42 tematy

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 12:25, 23 Lis 2020 Powrót do góry

Cytując Wikipedię:
Maksymalnie do kilkunastu sztuk Fiatów 130 zostało zmontowanych w zakresie montażu końcowego w Polsce w FSO jako Fiat 130p; zostały one przeznaczone dla rządu i instytucji państwowych.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 15:53, 23 Lis 2020 Powrót do góry

Dzięki, znam tę informację.
Tyle, że Wikipedia nie jest wiarygodnym źródłem. Redagować ją może każdy kto ma wystarczająco dużo tupetu a niekoniecznie wiedzy.
Wprawdzie ignoranci (to nie do Ciebie 😉) traktują Wikipedię jako "dowód", ale to oczywista bzdura.
Może znajdą się bardziej wiarygodne informacje.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pon 16:04, 23 Lis 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 16:32, 23 Lis 2020 Powrót do góry

Ciężko będzie z tymi "dowodami" obecnie. Cechą FSO było to, że w ewidencji produkowanych pojazdów były delikatnie mówiąc pewne rozbieżności. Niektóre, krótkie serie eksportowe, nawet nie zawsze ewidencjonowano jaki wersje specjalne. Ujmowano jako zwykłe wersje.

Ja mam "równoległe" pytanie o kolejną LEGENDĘ FSO: o samochód FSO ( Fiat 125p ) z silnikiem benzynowym 1.6 DOHC. W końcu była to wersja fabryczna czy nie? Są w internecie filmy z takim samochodem ale to przeróbki warsztatowe. Mam pytanie czy fabryka produkowała pod koniec produkcji takie Fiaty ( FSO już wtedy oficjalnie )?

Jeżeli był taki samochód, to ten silnik 1 6 DOHC był "fiatowski czy innego producenta?

Nie mam na myśli wersji rajdowych ( typu Monte Carlo, Akropolis ) tylko "cywilne", eksportowe.

Nie jest tajemnicą Fiat 1.6 z silnikiem Diesla. Ale to już inna historia.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Pon 17:14, 23 Lis 2020, w całości zmieniany 6 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 17:18, 23 Lis 2020 Powrót do góry

BUSSING napisał:
Ciężko będzie z tymi "dowodami" obecnie. Cechą FSO było to, że w ewidencji produkowanych pojazdów były delikatnie mówiąc pewne rozbieżności. Niektóre, krótkie serie eksportowe, nawet nie zawsze ewidencjonowano jaki wersje specjalne. Ujmowano jako zwykłe wersje. (....)


Myślę, że to nieuprawniona opinia. Dane nt produkcji FSO są dość precyzyjne. Sądzę, że sprawa Fiata 130 też zostanie jednoznacznie wyjaśniona.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Pon 17:59, 23 Lis 2020 Powrót do góry

Co do Fiata 130p jedno jest pewne - był. Kwestią dyskusyjną jest to, czy był montowany. Jak już wspomniałem kilka lat temu czytałem wypowiedź, że zostały one sprowadzone do kraju w całości a w FSO zamieniono tylko znaczki na "Polski Fiat".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 18:05, 23 Lis 2020 Powrót do góry

A ten Fiat 125p z silnikiem 1.6? Która legenda jest prawdziwa? Może do Fiatów przez krótki czas montowano w FSO jeden z silników 1.6 Poloneza? Nie DOHC


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:28, 23 Lis 2020 Powrót do góry

QLIG napisał:
Co do Fiata 130p jedno jest pewne - był. (.....)


Tak, masz rację, na pewno Fiatem 130 ze zmienionym emblematem na "Polski Fiat" jeździł ówczesny dyrektor naczelny FSO Jerzy Bielecki. Samochód był normalnym, włoskim Fiatem, zmiana emblematu w tym wypadku była zrozumiała, nie wypadało żeby dyrektor państwowej fabryki produkującej samochody jeździł autem obcego producenta. Tym bardziej, że Jerzy Bielecki był członkiem KC. Bliskie relacje FSO z Fiatem powodowały, że Włosi godzili się na taki "rebranding".
Tak wynika ze wspomnień osób związanych z FSO zorientowanych w temacie.
Taki sam samochód wystąpił w "Życiu na gorąco".
Pytanie czy to ten sam samochód czy dwa różne? I czy może było ich więcej.
W każdym razie na pewno nie montowano ich w Polsce.

Pocztówka z rysunkiem PF 130p i artykuł w prasie to żaden dowód bo w tamtych czasach odwalano nie takie numery propagandowe 😉


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pon 19:32, 23 Lis 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Poldi
User



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1583
Przeczytał: 98 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 20:36, 23 Lis 2020 Powrót do góry

A jak wytłumaczyć zacytowany tutaj na forum artykuł zamieszczony w prasie niemieckiej na temat Fiata 130 p?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
huml
User



Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1170
Przeczytał: 89 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska

PostWysłany: Pon 21:37, 23 Lis 2020 Powrót do góry

"W 1977 roku Włodzimierz Soporek, Jacek Bartoś, Lech Walaszek skonstruowali fiata 125p z sześciocylindrowym silnikiem widlastym z fiata 130, którego rozbił kierowca Jerzego Bieleckiego, dyrektora FSO. Przy pojemności 3238 ccm osiągano 125kW"

Przynajmniej jedna sztuka musiała być, możliwe że z Polskim Fiatem na przedzie. Ciekawi mnie kiedy trafił do Polski i kiedy został rozbity ?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez huml dnia Pon 21:43, 23 Lis 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 0:09, 24 Lis 2020 Powrót do góry

Wiadomo, że co najmniej jeden Fiat 130 został zakupiony dla Urzędu Rady Ministrów.
Niestety, nie wiem w którym dokładnie roku. Wg wspomnień pracownika URM było to na początku lat 70-tych.
Prawdopodobnie ten samochód widoczny jest na zdjęciach z otwarcia Trasy Łazienkowskiej w 1974 roku. Jedzie w kolumnie za jamnikiem PF 125p kabrio w którym siedzą m.in. Piotr Jaroszewicz i Tadeusz Wrzaszczyk. Samochód jest prawdopodobnie czarny lub bardzo ciemno granatowy. Na atrapie widoczny jest włoski emblemat Fiat.
Samochód wg wspomnień ww. był kłopotliwy w obsłudze, miał rozbudowane instalacje: elektryczną i hydrauliczną i dość szybko został spisany ze stanu garaży URM. Mniej więcej w tym czasie takim samochodem służbowym zaczął się poruszać dyr Bielecki z FSO. Jak wcześniej pisałem, w jego samochodzie oryginalny emblemat Fiat został zmieniony na Polski Fiat. Samochodu tego dyr Bielecki używał do roku 1977, kiedy to jego kierowca miał wypadek. Samochód owinął się o drzewo i nie nadawał się do odbudowy. Silnik że skrzynią biegów nie zostały uszkodzone i zostały wykorzystane do budowy II wersji wyścigowego Fiata 125p.
Taki sam Fiat 130 ze zmienionym emblematem wystąpił w "Życiu na gorąco", który to serial kręcony był w latach 1977 - 78. Teoretycznie mógł to być ciągle ten sam samochód. Tak twierdzi m.in. Marek Ponikowski, dziennikarz i publicysta motoryzacyjny "Motoru", "Motogratki", który w latach 70 - tych aktywnie funkcjonował w środowisku motoryzacyjnym Warszawy.
Być może jednak, jak pisze QLIG, Fiatów 130 kupiono kilka i w części z nich zmieniono z powodów propagandowych oryginalne emblematy na "Polskie Fiaty".
W każdym razie, a tego dotyczyły wątpliwości, Fiatów 130 nie montowano w Polsce.
Dane nt montażu są precyzyjne i znane. Dostępne są w Rocznikach Statystycznych z tamtych lat oraz historycznych publikacjach, m.in. "Opowieść o FSO", "Historia FSO SA" i innych. Wynika z nich, że montaż prowadzony był w latach 1973-1983. Łącznie w tym okresie zmontowano 73 376 pojazdów sześciu typów, tj Fiatów 127p, 128 Coupe/3p, 131p, 132p, Ritmo oraz Zastawa 1100p/1100p Mediteran.
Znane są dokładne wartości przypadające na poszczególne typy i lata montażu.
Nie ma ani jednej sztuki Fiata 130.
Ten samochód jako rzekomy produkt polski nie pojawia się też na żadnej wystawie, prospekcie czy ofercie dewizowej sprzedaży.
Myślę, że wniosek jest oczywisty, ten samochód z pewnością nie był w Polsce montowany.
Sprawą otwartą pozostaje ile ich kupiono i w ilu zmieniono emblemat na polski.
I pewnie tego też się z czasem dowiemy 😉

PS. Za kilka dni będę w domu, postaram się ten post zilustrować zdjęciami.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Wto 17:42, 24 Lis 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
M5Q
User



Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 423
Przeczytał: 54 tematy

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WZ

PostWysłany: Wto 11:05, 24 Lis 2020 Powrót do góry

BUSSING napisał:
A ten Fiat 125p z silnikiem 1.6? Która legenda jest prawdziwa? Może do Fiatów przez krótki czas montowano w FSO jeden z silników 1.6 Poloneza? Nie DOHC


Wydaje mi się, że tu mamy do czynienia z połączeniem dwóch historii.

Pierwsza to wspomniany przez BUSSINGa powszechnie znany Polski Fiat 125p 1600 Monte Carlo, czyli krótka seria "usportowionych" Fiatów z 1974 roku. W tym samym czasie powstawała również seria 1800 Akropolis. Oba miały silniki DOHC z Fiatów 132.
Silnik 1600 miał oznaczenie 132B.000, 1800 132B1.000.

Druga historia to schyłek lat 80-tych, kiedy to FSO zaprzestało już zakupu silników DOHC od Fiata. Domyślam się, że przyczyną było zaprzestanie produkcji tylnonapędowych Fiatów, dotychczas produkowane silniki DOHC zostały przeprojektowane do przedniego napędu i nie dało się ich już w prosty sposób zamontować w tylnonapędowych produktach FSO.
Dlatego też kolejna legenda FSO - Polonez 2000, marzenie większości kierowców jeżdżących wówczas wyrobami FSO, od około 1988 roku przestał być wyposażany we fiatowskiego 2.0 DOHC 132C2.000 (lub 132 D1.000) o mocy 112KM. Zamiast tego FSO zaczęło montować fordowskiego 2.0 SOHC o mocy 105KM ze Sierry/Scorpio.
Nie znalazłem obecnie żadnej pisemnej informacji na ten temat, ale pamiętam dość mgliście opowieści o schyłkowej produkcji z lat 1990-1991, kiedy to właśnie wkładano do ostatnich egzemplarzy FSO125p również silniki Poloneza 1600 OHV - w sumie to konstrukcja bliźniacza do 1500 i technicznie nie sprawiało to żadnego problemu, a te 5KM więcej nie wymagało żadnych innych zmian.
I to raczej jedyne 1.6 w końcowym FSO125p.

Edit: trochę poszperałem i znalazłem dowód pośredni na istnienie wersji 1600.
Książka "Naprawa samochodów FSO125p" zawiera między innymi dane dotyczące wersji:

- 1600 (1598 cm3 - CB - 87 KM) w modelu serii 115 DCO (z Poloneza)

[link widoczny dla zalogowanych]

Może któryś z kolegów posiada tą książkę i może sprawdzić czy coś więcej na temat wersji 1600 tam się pojawia?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez M5Q dnia Wto 12:34, 24 Lis 2020, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 12:17, 24 Lis 2020 Powrót do góry

Bardzo dziękuję za powyższe wyjaśnienia 👍


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2429
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 14:07, 24 Lis 2020 Powrót do góry

M5Q napisał:

Może któryś z kolegów posiada tą książkę i może sprawdzić czy coś więcej na temat wersji 1600 tam się pojawia?


Mam tę książkę, nic więcej na ten temat tam nie ma.
Tzn jest info, że w FSO 125p stosowane są silniki z Poloneza w wersjach AA i AB oraz że przewidziane jest zastosowanie silnika CB.
Eugeniusz Kaim pisał tę książkę w końcu lat 80-tych, kiedy procesy unifikacyjne 125p i Poloneza postępowały i założył że dotyczyć też będą silnika CB.
Podane oznaczenie 115DCO to VIN przewidziany dla takiej konfiguracji.
O ile mi wiadomo żaden samochód z takim VINem nie został zarejestrowany. W innych publikacjach, dokumentach, fotografiach etc., informacje o silniku CB w FSO 125p nie występują.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Wto 14:17, 24 Lis 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 14:52, 24 Lis 2020 Powrót do góry

Nie jest wykluczone, że jednak taka krótka seria FSO z silnikiem 1.6 powstała... Tylko nie zdążyli wpisać ( zapisać ). Legenda podobna jak z Fiatem 130 z FSO 😉


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Wto 16:18, 24 Lis 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin