  | 
		  | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		
		
| 
 
 
| Autor | 
Wiadomość | 
 
    
        Golfpolo 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 24 Sty 2013 
            Posty: 1125 Przeczytał: 43 tematy
  Pomógł: 142 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Czw 10:10, 30 Mar 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Lista cięzarówek  1945-1959 w Prl
 
 
 
Niemcy
 
 
Bmw 325
 
Borgward FW 200 (1938/1939r )
 
Borgward B 1000 ( L-1400)
 
Borgward 3 T 3
 
Borgward B-3000 3
 
Bussing NAG 5t
 
Bussing NAG 10t
 
Bussing NAG 350
 
Bussing NAG 400
 
Bussing N.A.G- 4500
 
Büssing NAG 25 Burglöwe 2,5
 
Büssing NAG-300 3
 
Büssing NAG-350 3,5
 
Büssing NAG 400 4
 
Büssing NAG 4500 A-1
 
Büssing NAG 500 A 5
 
Büssing NAG 650 i 654 6
 
Büssing NAG 900 9
 
Deutz Magirus L-356 6
 
DKW F-8 furgon
 
DKW Schnell -Laster 3/4
 
Faun 150 Z
 
Faun F- 68
 
Faun F 60
 
Faun L-335-D-63 3,5
 
Faun L-450-D-66 4,5
 
Faun L-560-D-67
 
Faun L-560-D-67 6
 
Faun L-600-D-67 6,5
 
Faun L-600-D-87 6,5
 
Faun ZR
 
Ford G917t
 
Ford V 3000 Wersja niemiecka
 
Ford V-8
 
Hanomag SS 50
 
Hanomag SS 100
 
Hanomag SS 55
 
Horch 1A (Horch 108)
 
Horch 901(Kfz 15)
 
Hansa Lioyd 2
 
Hansa Lioyd 2,5
 
Hansa Lioyd 4
 
Hansa Lioyd 5
 
Henschel 25-T1 2,5
 
Henschel 30-T1-T2 3
 
Henschel 40-S1-S2 4
 
Henschel 5G1, 5G2, 5G3 5
 
Henschel 6J1, 6J2, 6J3 6
 
Henschel SJO ciągnik siodłowy z naczepą 7
 
Henschel 36 W 3 9,5
 
Kaelble Z 6 GN-125
 
Kaelble Z 6 GN-110
 
Kaelble S6G 125 ciągnik siodłowy z naczepą 8,5
 
Kaelble S6G 110 ciągnik siodłowy z naczepą 8,5
 
Klockner Deutz S 3000
 
Klockner Deutz A3000
 
Krupp L2H (Kfz 70)
 
Krupp 142 2,5
 
Krupp LD-3,5 M-122 3,5
 
Krupp LD-4 M-232 4
 
Krupp LD-6,5 N-42 6,5
 
Lioyd LT 600
 
Magirus-Deutz Jupiter
 
Magirus-Deutz S 3500 DL 25 1952r
 
Magirus-Deutz Merkur 1959r
 
Mercedes Benz L-326
 
Mercedes-Benz L 1500S
 
Mercedes Benz Typ G-4
 
Mercedes -Benz Unimog 401
 
Mercedes-Benz L-4500
 
Mercedes L 3000F
 
Mercedes Benz TLF- 15 ( Mercedes-Benz 3500)
 
Magirus M 25 3
 
Magirus M 27 3
 
Magirus M 30 3
 
Magirus M 35 3,5
 
Magirus M 40 4
 
Magirus M 45 4,5
 
Magirus M 50 5
 
MAN E 3
 
MAN Z 3,5
 
MAN D 4,5
 
MAN F4 8
 
Mercedes Benz I-1500 OM 138 1,5
 
Mercedes Benz L 2000 2
 
Mercedes Benz L 2500 2,5
 
Mercedes Benz L 3000 3
 
Mercedes Benz L 3750 4
 
Mercedes Benz L-6500-OM54 6,5
 
Mercedes Benz L-6500-OM79 6,5
 
Mercedes Benz L 10 000 10
 
Mercedes Benz TLF- 15 ( Mercedes-Benz 3500)
 
Mercedes szambiarka
 
Mercedes Benz LPM 315
 
Opel Blitz 3.6-36S
 
Opel Blitz 3.6-6700А
 
Opel - Blitz 3 TS 3
 
Opel P-4 Pick- up ( lata 1935-1937)
 
Opel Blitz 1,5t
 
Opel Blitz 1,0t lieferwagen
 
Phänomen Granit 25 (Kubelwagen)
 
Phänomen Granit 25 (wersja zakryta)
 
Phänomen "Granit 25" furgon 1,5
 
Phänomen Granit 30 2.5t
 
Stoewer R200 typ 40
 
Tempo A-400
 
VW typ 82 Kübelwagen
 
VW typ 166 Schwimmwagen
 
Vomag 3 L 3,5
 
Vomag 4,5 L 4,5
 
Vomag 5L-4R-3080 5
 
Vomag 5L-6R-1060 5
 
Vomag 6 L 6
 
Vomag 8 L
 
Vomag 4,5 LHG
 
 
NRD
 
 
Framo V 901/2
 
Horch (IFA) H3A 3
 
IFA Adk 6.3
 
IFA F-8 furgonik 0,5
 
IFA H-3A ciągnik z naczepą
 
IFA H 3A
 
Phanomen Granit 27
 
Phänomen "Granit 27" 2
 
Phänomen "Granit 30" 2,5
 
Phanomen Garant 30k (Robur Granit) karetka
 
Sachsenring S 4000
 
Sachsenring S-4000-1
 
 
USA
 
 
Autocar U-4044 , ciągnik siodłowy z naczepą 6
 
Autocar U-4144 , ciągnik siodłowy z naczepą 6
 
Autocar U- 5044 , ciągnik siodłowy z naczepą 6
 
Autocar U-7144 ciągnik siodłowy z naczepą 10
 
Autocar U-, 8144 ciągnik siodłowy z naczepą 10
 
Bantam BRC 40
 
Chevrolet Pick- Up 1936r
 
Chevrolet ambulans
 
Chevrolet z zabudową typu karetka
 
Chewrolet 3100 panel
 
Chevrolet C-7106
 
Chevrolet C-7107
 
Chevrolet C-7117 2
 
Chevrolet 4109 2
 
Chevrolet G 7107
 
Chevrolet G 7113
 
Chevrolet 4100/7100 Cysterna
 
Corbitt 22fg
 
Corbitt TG-25 ciągnik siodłowy z naczepą 10
 
Dodge WC-51-52 0,75
 
Dodge D60420-C
 
Dodge WC-56-57 0,75
 
Dodge WC-62-63 1,5
 
Dodge T-110-L5 4 28
 
Dodge WC 56 Command Car
 
Dodge WC 57 Command Car
 
Dodge WC 62
 
Dodge WC 63
 
Dodge T-214 WC-51
 
Cadillac Karetka
 
Ford GP
 
Ford G8T ( Ford 6)
 
Ford V8 098t 3t wersja USA
 
Ford seria C
 
Federal 94 x 43A, B, C, ciągnik siodłowy z naczepą 10
 
Ford 2G8T 2
 
Ford BB 2,5
 
Ford V 8-51 3
 
Ford V-3000 S 3
 
GMC CCKW-352, -353 z napędem na jedną oś tylną 4
 
GMC CCKW-352, -353 z napędem na dwie osie tylne 4
 
GMC 353 z otwartą kabiną Cysterna
 
GMC 353 z wciągarką Cysterna
 
GMC 353 z metalową kabiną Cysterna
 
International Harvester M 425 M/426
 
International KS7
 
International KR 11
 
Kenworth Heavy Wrecker M1
 
M425/M426 cysterna
 
Mack NR5 10
 
Mack Nr cd,
 
Willys MA
 
Willys MB /Ford GPW
 
 
Wielka Brytania
 
 
Albion BY5
 
Austin K 2
 
Austin K 2 Cysterna
 
Austin K2/Y Ambulanz
 
Austro-Fiat pożarniczy
 
Aveling Barford Grantham 1949r
 
Bedford OLBD i OWLD 5
 
Bedford OSS i OXC ciągnik siodłowy z naczepą 6
 
Bedford MW 1
 
Bedford OXD 1,5
 
Bedford OYD 4
 
Bedford WTL z 1938/1939r
 
Bedford MWD
 
Bedford OYD
 
Bedford OXC
 
Bedford OWLD
 
Bedford OLB
 
Bedford QLD
 
Ford WOT-6 4
 
Fordson WOT-2 H 1
 
Fordson WOT-8 1,5 Q
 
Fordson Thames /7V
 
Fordson Wot 3
 
Fordson Wot 2
 
Fordson WOT- 6
 
Fordson pożarniczy
 
Guy searchlight lorry
 
Guy 15CWT
 
Guy Ant 0,75
 
Guy Petrol-Electric 3
 
Humber Heavy Utility 1940
 
Leyland mąkowóz
 
Leyland Lynx
 
Land Rover seria I Tickford
 
Land Rover seria I 1952r
 
Morris Commercial CS-8
 
Standard-Vanguard - furgonik
 
Standard-12cwt-Delivery-Van-Vanguard 1952r
 
Standard-12cwt-Delivery-Van-Vanguard-1953r
 
Standard Pick- up--Vanguard 1953r
 
Standard Pick-up 1955r w Prl
 
Standard Van 1958r
 
Thornycroft WOF-DC4-2
 
 
 
Francja
 
 
Citroen Type 23 nazywano też Citroen U- 23
 
Citroen Type 45ugeot DK 5 (niski dach)
 
Ford F598 P
 
Ford V-8 powojenny
 
Matford V8-F01W & V8-F11W
 
Panhard Movic 1949r z naczepą paka
 
Panhard Movic z naczepą autobusową
 
Peugeot DMA
 
Peugeot DK 5J (wysoki dach)
 
Peugeot DK 5J (niski dach)
 
Panhard Movic 6t Cysterna
 
Panhard IE 35 HL ciągnik siodłowy z naczepą 8
 
Renault AGx
 
Renault AHx
 
Renault Juvaquatre Van
 
Renault 1000kg Gaolette
 
Renault R2161 2,5 T Galion
 
Renault 4080 (208D) Cysterna
 
Renault 208D Śmieciarka
 
Renault - AHG, AHG2 0,5
 
 
 
Canada
 
 
 
Chevrolet C8A
 
Chewrolet C-15
 
Chewrolet C-30
 
Chewrolet  C-60
 
Chewrolet C- holownik
 
Dodge D-60 (Dodge T- 110)
 
Dodge D -15 (T- 222)
 
Ford-FC60L 3ton wersja kanadyjska
 
Ford-F-60L 3ton wersja kanadyjska
 
Ford F-15, F-15A 0,75
 
Ford F-30 1,5
 
 
 
Austria
 
 
Austro-Fiat SRM 2,5 18
 
Austro-Fiat 3075 3
 
Austro-Fiat 4 D 90 4
 
Austro-Fiat FD 6 5
 
Saurer-Diesel
 
Saurer SGS-4500
 
Saurer 1 CRD 3,5
 
Saurer 2 CRDV 3,5
 
Saurer 5 BTDV 5,5
 
Steyr 1500
 
Steyr cysterna
 
Steyr 370 3t
 
Steyr-640
 
Steyr -250
 
Steyr 270 (1500A kubelwagen)
 
Steyr 270 (1500 cięzarówka)
 
Steyr 270 (2000 sanitarka)
 
Steyr 270 (2000 radiowy kabina uproszczona drewniana)
 
Steyr 370
 
 
Czechosłowacja
 
 
 
Skoda 256
 
Skoda 706R
 
Skoda 706R po liftingu
 
Skoda 952K
 
Skoda 1101 Furgon
 
Skoda1200 Furgon
 
Skoda 1201 Furgon
 
Skoda 1101, 1200 i 1201 furgonik
 
Skoda 706 R 7,3
 
Skoda 706 RM wywrotka 6,5
 
Skoda 706R polewaczka
 
Praga RND
 
Praga RV
 
Praga V3S
 
Praga S5T ( S5T-1)
 
Tatra T 111 holownik
 
Tatra t 111 przewóz cementu pionowe dwa silosy
 
Tatra 111 VLH 17
 
Tatra 111 CW-8
 
Tatra T 111R do przewozu drewna
 
Tatra 57K
 
Tatra -111R platforma
 
Tatra 111-S2 wywrotka
 
Tatra 111-S wywrotka
 
Tatra 147 Dc- 5
 
Tatra 147 DC -5a
 
Tatra 141
 
Tatra 27H (bH) na gaz drzewny
 
 
 
Polska
 
 
Fiat 621
 
Fiat 621 pożarniczy
 
Fiat 621 pożarniczy
 
Chevrolet pożarniczy przedwojenny
 
Fiat 1100 Pick-up
 
Lublin 51
 
PZinż 153c ( lkw typ unklar)
 
Stal 158 (SA-1)
 
Star 20 Cysterna
 
Star - 20 paka
 
Star 20-HP3 żuraw
 
Star C-60
 
Star C-60 ciągnik siodłowy z naczepą D-60 5,5
 
Star W-14 wywrotka 3,5
 
Star 20 W-14
 
Star 21 ( W-21)
 
Star-21 ( C-21)
 
Star 66
 
Syrena Mikrobus
 
Warszawa pick-up
 
Polskie Dodge WC sanitarka
 
 
 
 
 
 
 
ZSRR
 
 
GAZ AA 1,5
 
Gaz AAA
 
Gaz MM
 
Gaz 51
 
Gaz 63
 
Gaz 67
 
Gaz 69
 
Gaz 69A
 
Maz 205 wywrotka 5t
 
Maz(Jaz)200 wywrotka 7t
 
UralZis-5
 
URALZIS 11 PMZ 7
 
ZIS 5
 
ZIS 150
 
ZIS 585 wywrotka
 
ZiS-5 W
 
Zis -6
 
Zis 150 (ADK Bleichert)
 
 
Włochy
 
 
Fiat Pavesi P4/100
 
Fiat 626 NL 4
 
Fiat 666 N 7 7
 
Fiat 666 N 7/5 7
 
Fiat 680 N 7,7
 
SPA A-10000 10
 
 
Szwecja
 
 
Volvo LV 101-112
 
 
Węgry
 
 
Csepel D450N
 
Dutra DR-50
 
 
Razem 323
 
 
 
Marki ciężarówek w Prl 1945-1959r
 
 
Borgward
 
Bmw
 
Bussing
 
Deutz Magirus
 
DKW
 
Faun
 
Ford Germany
 
Hanomag
 
Horch
 
Hansa- Lioyd
 
Henschel
 
Kaelble
 
Krupp
 
Klockner Deutz
 
Lioyd
 
Magirus-Deutz
 
MAN
 
Mercedes Benz
 
Opel
 
Phänomen Granit
 
Stoewer
 
Tempo
 
VW
 
Vomag
 
Framo
 
Ifa
 
Phanomen NRD
 
Sachsenring
 
Autocar
 
Bantam
 
Chevrolet
 
Corbitt
 
Dodge
 
Federal
 
Ford USA
 
GMC CCKW
 
International Harvester
 
International
 
Kenworth
 
Mack
 
Willys
 
Albion
 
Austin
 
Bedford
 
Fordson
 
Guy
 
Humber
 
Leyland
 
Land Rover
 
Morris
 
Standard
 
Thornycroft
 
Citroen
 
Ford Francja po II WS
 
Matford
 
Panhard
 
Peugeot
 
Renault
 
Breguet
 
Chewrolet Canada
 
Ford Canada
 
Austro-Fiat
 
Saurer
 
Steyr
 
Praga
 
Skoda
 
Tatra
 
Fiat Polska
 
Lublin
 
PZinż
 
Stal
 
Star
 
Fso
 
Gaz
 
Maz
 
Zis
 
UralZis
 
Fiat Włochy
 
SPA
 
Lancia
 
Volvo
 
Csepel
 
Dutra
 
OM
 
Laffly
 
 
85 marki
 
 
Zrobiłem listę marek i typów ciężarówek a także niektórych zabudów na nich
 
stosowanych opisywanych w temacie. Spis w poszczególnych państwach starałem się zrobić mniej więcej alfabetycznie Nie brałem pod uwagę pojazdów kontrowersyjnych, Pojazdy podzieliłem na kraje gdzie były produkowane.
 
Nazwy niektórych pojazdów moga być podobne lub takie same a to dlatego że w różnych krajach były produkowane prawie takie same jak np. niektóre Fordy, Dodge Wszystko jest w temacie. Mogłem tez się przejęzyczyć przy niektórych nazwach.   Lista po kolei jakie były opisywane auta znajduje się też na pierwszej stronie   Liczba na końcu nazwy przy niektórych ciężarówkach mówi o ładowności w tonach.Dwie takie same albo podobne nazwy pojazdu mówią też o różnych zabudowach lub różnym  tonażu | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 2 razy
  Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Pią 17:53, 15 Gru 2023, w całości zmieniany 5 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    | 
                
                 |  
  |  
    
        zetorski 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 29 Paź 2012 
            Posty: 1664 Przeczytał: 93 tematy
  Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            Skąd: Puszcza Kampinoska
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Pią 23:08, 31 Mar 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
              
 
kawał roboty
 
i kawał historii,
 
można sobie wyobrazić skalę różnorodności sprzętu
 
na drogach powojennej Polski.... | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        Golfpolo 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 24 Sty 2013 
            Posty: 1125 Przeczytał: 43 tematy
  Pomógł: 142 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Sob 11:22, 01 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Dzięki wzystkim zainteresowanym za docenienie mojego trudu włozonego w tą listę cięzarówek, Nie jest na pewno idealna.Na dzisiejszy dzień tak wygląda. Nie wziąłem jeszcze pod uwagę wszystkich żródeł. W miarę bedzie aktualizowana .
 
 
 
 
Steyr 370
 
 
Swego czasu przedstawiłem kilka zdjęć ciężarówek do identyfikacji między innymi to foto poniżej.Okazuje sie że jest to Steyr 370 produkowany w latach 1946-1947. Jest też drugie zdjęcie z Wrocławia takiego samego Steyra.Wychodzi na to że Polska w latach 40 kupiła nieznaną liczbe tych ciężarówek. Z tego okresu pochodza też traktory Steyr zakupione przez Polskę.
 
 
  1949r Steyr 370 Choinice
 
 Steyr 370
 
 
[link widoczny dla zalogowanych]
 
 
 Steyr 370
 
   Steyr 370 1947r
 
  1949r Wrocław Steyr 370
 
  1949r Wrocław Steyr 370 na drugim planie
 
  | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        marakas 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 17 Mar 2013 
            Posty: 436 Przeczytał: 1 temat
  Pomógł: 30 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Nie 21:36, 02 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Parę ciekawych kadrów..  
 
 [link widoczny dla zalogowanych] | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 1 raz
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        Golfpolo 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 24 Sty 2013 
            Posty: 1125 Przeczytał: 43 tematy
  Pomógł: 142 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Wto 20:53, 04 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            marakas dzięki za ciekawy filmik . Te Fauny do przewozu cementu wcześniej były opisywane, a tu niestety już niesprawne , możliwe że chwilowo , pewności nie ma.    
 
 
Mercedes L 3000
 
 
 Mercedes L 3000 w Gostyniu
 
 
[link widoczny dla zalogowanych] | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        Golfpolo 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 24 Sty 2013 
            Posty: 1125 Przeczytał: 43 tematy
  Pomógł: 142 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Czw 20:21, 06 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Zis 585 MMZ
 
 Zis 585 MMZ na bazie Zisa 150 Wrocław
 
[link widoczny dla zalogowanych]
 
 
 ZIS 585MMZ na bazie Zisa 164
 
 
ZIS-MMZ-585 był radzieckim samochodem ciężarowym (tzw. wywrotką) z okresu Zimnej Wojny. Wóz produkowano w latach 1949-1965. Dla wozu oznaczonego jako ZIS-MMZ-585L długość całkowita wynosiła 6,04 m, przy szerokości rzędu 2,29 m, rozstawie osi 4 m oraz wysokości liczonej na 2,18 metra. Masa własna dochodziła do 4175 kilogramów. Napęd zapewniał pojedynczy 6-cylindrowy silnik o mocy do 100 KM, pozwalający rozpędzić wóz do 65 km/h na utwardzonej drodze.
 
 
ZIS-MMZ-585 powstał w zakładach MMZ, jako wywrotka, opierająca się konstrukcyjnie na samochodzie ciężarowym ZIS-150. Oba wozy posiadały ten sam układ napędowy, kabinę pasażerską oraz podwozie. Co ciekawe jednak, ładowność dopuszczalna ZIS-MMZ-585 została określona ma 3,5 tony, a zatem o 500 kg mniej, niż w przypadku ZIS-150 co wynikało ze stosunkowo wysokiej masy samej wywrotki.  W toku produkcji powstało kilka wariantów tego samochodu, wśród których można wskazać na przykład: ZIS-MMZ-585W (wersja o poprawionym układzie hydraulicznym) czy ZIS-MMZ-585I (wóz oparty na ZIL-164). Ciężarówki ZIS-MMZ-585 były eksportowane do kilku krajów bloku wschodniego  ZIS-MMZ-585I (wóz oparty na ZIL-164) wizualnie modele różniły się przede wszystkim zmodyfikowaną osłoną
 
 chłodnicy, teraz z pionowymi zamiast poziomych rozpórek, jak poprzednio
 
 
 Zis 585 MMZ Prl 1949r
 
 Zis 585 MMZ Prl
 
 Zis 585 MMZ Prl | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        Golfpolo 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 24 Sty 2013 
            Posty: 1125 Przeczytał: 43 tematy
  Pomógł: 142 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Sob 9:27, 08 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Ciągnik siodłowy Csepel D450N 
 
 
 
 W 1957 roku dzięki stworzeniu własnej pracowni konstrukcyjnej powstaje nowy model D450 o ładowności 5 ton i mocy 95 KM. Również dzięki wzrostowi produkcji w tamtym czasie fabryka postanawia eksport pojazdów do NRD, PRL, ZSRR oraz do Egiptu, Syrii, Nigerii i Chin. 
 
 
Ciągniki siodłowe Csepel D450N zaczęto budować w 1958r
 
Maks. prędkość:	68 kilometrów na godzinę
 
Ładowność:	naczepa: 10 000 kg
 
Zużycie paliwa:	18 l/100 km
 
 
 Ciągnik siodłowy Csepel D450N w Prl Gdynia
 
 Ciągnik siodłowy Csepel D450N w Prl
 
 Ciągnik siodłowy Csepel D450N  w Prl Gdynia
 
 
[link widoczny dla zalogowanych]
 
 
 
[link widoczny dla zalogowanych]
 
 
 
 
 
 
 Csepel D450N  z NRD
 
 Csepel D450N 
 
 
Poniżej jeszcze foto Zisów 585 MMZ na bazie Zisa 150 i Zisa 164 w Prl
 
 Zis 585 MMZ na bazie Zisa 164 i dalszy Zis 585 MMZ na bazie Zisa 150 1964r Westerplatte
 
  Budowa pomnika na Westerplatte | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
  Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Sob 15:26, 08 Kwi 2023, w całości zmieniany 1 raz
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        Golfpolo 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 24 Sty 2013 
            Posty: 1125 Przeczytał: 43 tematy
  Pomógł: 142 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Nie 18:11, 09 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Praga S5T ( S5T-1)
 
 
 W przeciwieństwie do trójosiowej Pragi V3S,Praga S5T jest dwuosiowa , z napędem na tylne koła (oznaczenie 4×2)Na przełomie lat 50 tych i 60 tych
 
Pragi te jako wywrotki  były sprowadzane do Prl.
 
 
 Widać cztery Pragi S5T ( S5T-1) w Prl (foto z wczesniejszego filmu )
 
 
 Praga S5T ( S5T-1) w Prl
 
  Praga S5T ( S5T-1) w Prl
 
 Praga S5T ( S5T-1) w Prl
 
 
[link widoczny dla zalogowanych]
 
 
 Praga S5T ( S5T-1)
 
 
 Model 1/43 ale wersja nowsza  Praga S5T-3
 
 
https://www.youtube.com/watch?v=vzYKgLwcJ7s
 
 
  Praga S5T ( S5T-1)
 
 Praga S5T ( S5T-1)
 
 
[link widoczny dla zalogowanych]
 
foto z netu | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        MAN F4 
        
             
            
  
            Dołączył: 08 Kwi 2023 
            Posty: 9 Przeczytał: 0 tematów
  Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            Skąd: Katowice
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Nie 22:21, 09 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Cześć wszystkim,
 
 
Wczoraj trafiłem na wasze forum - czasem się jeszcze ciekawe odkrycia w internetach zdarzają, porządne forum z dużą wiedzą w czasach fejsbuków i tiktoków.
 
Chylę czoła przed waszą wiedzą, wiele się dzisiaj nauczyłem.
 
 
Sam modelami się nie zajmuję za bardzo (oprócz zbierania kolekcji ciężarówek PRL), 1:43 to trochę mało, za to trafił mi się jeden model w skali 1:1.
 
 
Taki jak MAN F4 z postu z 22 marca, (jako świeżak jeszcze nie mogę wklejać zdjęć). Albo - najprawdopodobniej ten sam.
 
 
 
Mój MAN F4 zaczął swoją karierę w cegielni p. Frischbuttera w Rosenberg/ Heiligenbeil w Prusach Wschodnich, dzisiaj Mamonowo. Auto zostało zakupione dokładnie 22.12.1936 w Królewcu (dane z archiwum firmy MAN). Dwa lata później właściciel cegielni kupił jeszcze jedną ciężarówkę F4. Niestety w sierpniu 1939 o wóz upomniał się Wehrmacht w związku z planowaną rozróbą - zabrali oba MAN-y F4, a dodatkowo właściciela firmy i jego pięknego Forda V8. 
 
I tu historia się urywa. Jedynym śladem jest zdjęcie z Olkusza - artykuł był obudowie dróg, a na pace mojego widać ślady przewożonego asfaltu.
 
Ostatnio auto rzekomo było zarejestrowane w Częstochowie. Potem od początku lat 90-tych MAN stał przy drodze DK94 na przedmieściach Bytomia, pamiętam go z wycieczek maluchem w góry za bajtla. Później firma zakończyła działalność a auto na szczęście udało się dość sprawnie uchronić od palnika.
 
 
Niestety lata ciężkiej pracy w warunkach PRL-owskiego niedoboru wszystkiego odcisnęły piętno na starym 'Mańku'. Wszystko co się urwało lub rozpadło było drutowane tym co było pod ręką. I tak oryginalny silnik MAN D 3555 został zastąpiony silnikiem Csepel od węgierskiego ciągnika Dutra, oryginalna kabina o konstrukcji drewnianej najprawdopodobniej zgniła i została zastąpiona blaszaną szoferką z Tatry 111. Zamiast starego kipra jest teraz zabudowa z nowszego pojazdu przełożona brutalnie z kawałem odpalonej palnikiem ramy. Tylny most to zamiast konstrukcji zwolnicowej MAN zwykły most Raba z Jelcza. 
 
Nawet zderzak został zastąpiony prostym bele-czym zrobionym z ceownika, stąd moje podejrzenie, że w 1945 wóz musiał ulec wypadkowi w okolicy Śląska i nie był już w stanie kontynuować ucieczki przed 'wyzwolicielami'. Obudowa chłodnicy jest mocno pokrzywiona, klepana i spawana, zaś lewy błotnik trzymał się właściwie tylko na szpachli. Nawet tłoczone szczeble atrapy chłodnicy zastąpiła zwykła ogrodzeniowa siatka...
 
 
Z ok 1300 zbudowanych egzemplarzy zostały jeszcze dwa - śmieciarka w zbiorach muzealnych MAN pod Monachium (pełen oryginał) oraz skrzyniowy F4 w kolekcji nieopodal Hamburga - to już luźna interpretacja, bo z oryginalnej ciężarówki została sama rama. 
 
 
Stąd pytanie do bardziej bywałych forumowiczów - czy natrafiliście może na jakiekolwiek zdjęcia mojego wozu z czasów zapewne schyłkowej eksploatacji w latach 80-tych? Nawet wtedy poniemieckie auta musiały już stanowić pewną rzadkość i być może komuś się nasunął pod obiektyw.
 
Wiem tylko, że zanim wylądował na pomniku był pomalowany na kolor jasno zielony.  
 
 
A może był jeszcze jakiś inny F4 w Polsce po 1945?
 
 
Z góry dziękuję za wszelką pomoc!
 
 
pozdr
 
Marek | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        max 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 10 Lip 2011 
            Posty: 2938 Przeczytał: 73 tematy
  Pomógł: 311 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Nie 23:28, 09 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Cześć.
 
Niestety, nie będę mógł Ci pomóc (nie mam zdjęć tego MANa) ale bardzo się cieszę, że o nim napisałeś. Przez parę lat (90'/2000') oglądałem go jak dumnie stał na cokole przed firmą PERIBA na ul. Siemianowickiej w Bytomiu. Potem na kolejne kilkanaście lat straciłem go z oczu i pomimo poszukiwań, niczego się nie dowiedziałem. Byłem przekonany, że skończył w hucie, a tu taka fajna niespodzianka 🙂
 
Życzę Ci żeby udało się doprowadzić ten unikalny samochód do wzorcowego stanu i pełnej sprawności. Nie ustawaj w poszukiwaniach i nie zrażaj się niepowodzeniami, ciekawe materiały wypływają czasem po wielu latach. Wiem to z autopsji bo od ponad 20 tu lat szukam materiałów nt ciężarowych Macków z piekarskiego Montometu. I powoli traciłem już nadzieję kiedy w zeszłym roku uzyskałem niemal jednocześnie 3 historyczne fotografie i inne materiały nt tych samochodów
 
Tobie też się uda.
 
Powodzenia👍
 
max
 
 
PS. Jeśli jest możliwość zobaczenia Twojego MANa, daj znać na priv. | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
  Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 23:29, 09 Kwi 2023, w całości zmieniany 1 raz
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        Golfpolo 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 24 Sty 2013 
            Posty: 1125 Przeczytał: 43 tematy
  Pomógł: 142 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Pon 10:48, 10 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Fajnie że ktoś z zewnątrz czyta nasze forum i uważa je za porządne.
 
Jesli chodzi o Mana F-4 w Prl po 1945r to znalazłem artykuł i zdjęcia Mana F-4 na pomniku. Możliwe że to twój artykuł MAN F4
 
 
 Man F-4 z Olkusza
 
 
 Man F-4 przy drodze w Bytomiu
 
[link widoczny dla zalogowanych] | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        Krecik78 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 01 Wrz 2017 
            Posty: 27 Przeczytał: 12 tematów
  Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Pon 13:17, 10 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            W 2017 stał w skansenie w Rudach
 
 
[link widoczny dla zalogowanych]
 
[link widoczny dla zalogowanych] | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 1 raz
  Ostatnio zmieniony przez Krecik78 dnia Pon 13:29, 10 Kwi 2023, w całości zmieniany 2 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        MAN F4 
        
             
            
  
            Dołączył: 08 Kwi 2023 
            Posty: 9 Przeczytał: 0 tematów
  Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            Skąd: Katowice
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Pon 14:59, 10 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Dokładnie, to artykuł o moim klamocie.
 
Kolega fotografik wymędził, że chce o tym napisać. I bardzo dobrze, bo teraz wóz już trochę rozebrany, jest pamiątka.
 
 
Najstarsze zdjęcie na jakie natrafiłem z Bytomia jest z 1999, ale pamiętam, że musiał już stać ok 1991. 
 
 
W liście samochodów ciężarowych umieszczonej na początku tego wątku jest MAN F4, więc musiał być przynajmniej ten jeden, ale na żaden inny ślad nie udało mi się natrafić. | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        Golfpolo 
        
            User 
            
  
            Dołączył: 24 Sty 2013 
            Posty: 1125 Przeczytał: 43 tematy
  Pomógł: 142 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Pon 19:33, 10 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            Jeśli umiem liczyć to mamy juz trzy slady i nie chodzi chyba o jeden egzemplarz Mana F-4
 
 
-Zdjecia z Olkusza
 
-ZARZĄDZENIE
 
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
 
z dnia 25 lutego 1957 r.
 
w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.Nie robiono by wyliczen dla jednego egzemplarza. Tak jak wcześniej nie raz pisałem, nie kazdemu pojazdowi robiono zdjęcia.
 
-Zdjęcia pomnika w Bytomiu i zdjęcia w Rudzie  ( Chodzi o ten sam egzemplarz Mana F-4 )   | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
    
        MAN F4 
        
             
            
  
            Dołączył: 08 Kwi 2023 
            Posty: 9 Przeczytał: 0 tematów
  Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 
            Skąd: Katowice
        
         
        
         
     | 
 Wysłany:
Pon 23:25, 10 Kwi 2023 | 
  | 
 
 
        
          
            
             
            I właśnie na tym cały wic panowie polega!
 
 
Jeśli MAN F4 znalazł się w zarządzeniu w sprawie norm zużycia paliw płynnych, to znaczny, że pod koniec lat 50-tych musiało być tych wozów w PRL większa ilość, a były to już wtedy auta ok 20-letnie, w większości po ciężkich przejściach wojennych.
 
 
Od kilku lat regularnie poluję na zdjęcia F4 na E-Bayu, mam już kilkanaście oryginałów + ponad drugie tyle zdjęć w książkach i z innych źródeł i nigdzie nie trafiłem na zdjęcie MANa F4 z szeroko rozstawionymi reflektorami i w taki sposób wygiętym zderzakiem. 
 
 
Również demontaż zderzaka, osłony chłodnicy i błotników wskazywał wyraźnie, że MAN musiał w coś zdrowo przyrżnąć, po czym zreanimowali go jak się dało i tak jeździł dalej. To wszystko, plus względna bliskość Olkusza/ okolic gdzie zostało zrobione zdjęcie i Częstochowy, gdzie wóz był ostatnio zarejestrowany pozwala sądzić, że praktycznie na 100% zdjęcia MAN-a z Olkusza pokazują moje auto. A musiały być także inne.
 
Może coś się jeszcze uda wyszperać.
 
 
(nie mogę jeszcze wklejać zdjęć, bo to dopiero mój trzeci post. Jutro postaram się podrzucić parę fotek na poparcie mojej tezy, jak mnie system przepuści  ) | 
           
          
            
                
                
                
  Post został pochwalony 0 razy
              | 
           
         
     | 
     
    
          | 
     
    
          | 
     
    
| 
 | 
 
 
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo 
Powered by  phpBB 
© 2001/3 phpBB Group ::  FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
 
 |   
 | 
		  | 
	 
	
		  | 
		  | 
		  | 
 
 
 |