FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Ciężarówki w Prl 1945-1989r Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 7:31, 30 Cze 2022 Powrót do góry

Lista ciężarówek z tematu, gdzie wymieniona jest tylko marka. Brak zdjęć,nie wiadomo jaki typ, a były użytkowane w Prl .Lista będzie uzupełniana jeśli coś znajdę w jakimś artykule, że będzie opisana tylko marka bez możliwości identyfikacji.

-Bedford
-Man
-Mercedes
-Tempo
-OM
-Laffly
-Tornicroft

Prowadzę też listę na pierwszej stronie w pierwszym poście cięzarówek zidentyfikowanych używanych w Prl.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 9:22, 01 Lip 2022 Powrót do góry

Fiat 626
Fiat 666

Fiaty o których tu mowa były po wojnie importowane do Prl.Użytkowane były między innymi w PKS. Jeśli są obok siebie można je zidentyfikować po wielkości .Fiat 666 był większy od Fiata 626.Jeśli widać tylko jedno auto to trudno powiedzieć który to Fiat.Były bardzo podobne do siebie.
Przedstawiem kilka szczegółów po czym można je odróżnić
-odległość lamp przednich od zderzaka
-kształt szyb Fiat 666 miał szyby w kształcie rombu a fiat 626 bardziej prostokątne
-kształt górnego odcinka atrapy
-odległość stopnia na błotniku od dolnej części drzwi
pokazałem to na zdjęciach porównawczych.
Jeśli chodzi o pakę to Fiat 626 zawsze miał boczną burtę podzieloną na cztery pola Fiat 666 mógł mieć boczną burtę podzieloną na cztery pola lub na więcej pól.



Image

ImageFIAT 666
ImagefIAT626

Image
Image

Image
Image Fiat 626 w Prl
Image Fiat 666 w Prl
Image Fiat 626 w Prl

[link widoczny dla zalogowanych]


Image wycinek z gazety 1948r.
Materiały z netu


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Sob 7:17, 02 Lip 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 10:51, 03 Lip 2022 Powrót do góry

Kenworth Heavy Wrecker M1

Znalazłem ciekawe zdjęcie holownika amerykańskiego użytkowanego w Gdyni z 1948r.



Image Kenworth Heavy Wrecker M1 w Gdyni

Pojazd ten budowały dwie firmy Ward LaFrance / Kenworth Heavy Wrecker M1
Ogólnie mówiac były dwie wersje tych holowników
-z zamkniętą kabiną wersja starsza
-z płócienną kabina wersja nowsza

Pojazd z Gdyni przedstawia wersję starszą którą mozna odróznić co za firma zbudowała ten pojazd.np.
- Kształt błotników
-górna częśc maski nad silnikiem w Kenworth jest płaska a w Ward LaFrance
trochę szpiczasta
-osłona grilla
-drzwi

wersje nowsze z płóciennym dachem były trudne do odróżnienia

ImageWard LaFrance

Image Kenworth Heavy Wrecker M1
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]




Ward LaFrance / Kenworth Heavy Wrecker M1 / ​​M1A1
Ward LaFrance / Kenworth Truck, Heavy Wrecker, 6-tonowy, 6x6 ma dwa główne warianty: Model M1 z cywilną metalową kabiną i zakrzywionymi błotnikami, a następnie Model M1A1 z płóciennym miękkim dachem, płaskimi wojskowymi błotnikami i innymi zmianami. Model z otwartą kabiną był często wyposażony w uchwyt na karabin maszynowy. W ramach dwóch głównych modeli, produkcja Ward La France i Kenworth obejmowała szereg podmodeli, jak wyjaśniono poniżej, w sumie wyprodukowano 4925 pojazdów.
Ward LaFrance / Kenworth Heavy Wrecking Truck był podwoziem 6x6 z wrakiem o masie 6 ton (10 ton w niektórych dokumentach). Oprócz wciągarek i dźwigu ciężarówki były wyposażone w podpory i przewoziły sprzęt spawalniczy oraz różne narzędzia do odzyskiwania. Potężny niszczyciel odniósł duże sukcesy w swojej roli i był chwalony przez wojska, które go używały. Główny zarzut dotyczył podwójnych tylnych kół, które miały tendencję do zbierania gruzu i były trudne do serwisowania lub wymiany.ImageWard LaFrance


Image Wersja M1A1 czyli nowsza z kabiną z brezentu
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 20:31, 05 Lip 2022 Powrót do góry

Bedford MWD

Image Samochód_fabryki_zapałek_Bystrzyca Kłodzka 1947r Bedford MWD

Image Prl 1946 Bedford MWD

ImageBedford MWD foto porównawcze

Image
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 21:21, 08 Lip 2022 Powrót do góry

Bedford OYD
Bedford OXC
Bedford OWLD
Bedford OLB

Poniżej zdjęcia Bedfordów z Prl,
ImageBedford OYD


ImageBedford OXC
Image
ImageBedford OWLD Gdynia
ImageBedford OLB

[link widoczny dla zalogowanych]

https://www.youtube.com/watch?v=dsBXtziUOB4
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Sob 6:59, 09 Lip 2022, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:22, 10 Lip 2022 Powrót do góry

Tatra 57K

Oprócz typowych ciężarówek z mojej strony będe przedstawiał tu samochody terenowe alianckie i tzw Kubelwageny a także vany i furgony z pierwszych lat po II Wojnie Światowej


Tatra 57 produkowana była od 1932 roku w wersji cywilnej, a od 1941 jako wariant Kübelwagen 57k. Podwozie wyposażone jest w typową dla Tatra centralną ramę rurową, posiada napęd na przednie koła i hamulce linkowe. Chłodzony powietrzem czterocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 1256 cm3 dostarcza 23 KM. Pojazdy produkowane później mają koraliki w drzwiach. Długość samochodu to zaledwie 3,5metra.

ImageTatra 57K Gdynia 1946r

Image Tatra 57k foto porównawcze
W 1941 roku Tatra dodała 57K Kübelwagen , który był wojskowym czterodrzwiowym kabrioletem dla niemieckiego Wehrmachtu podczas II wojny światowej , oficjalnie oznaczonym jako „Leichter Personenkraftwagen” (le. Pkw.) Tatra 57K. [2] Został skonstruowany według specyfikacji niemieckich, ze zwiększonym prześwitem i silnikiem o pojemności 1256 cm3, rozstrojonym do 23 KM (17 kW). [7]

Od 1941 do 1945 roku Tatra wyprodukowała 5415 egzemplarzy Tatra T 57 K, które były często używane przez nazistowskie siły policyjne. [2] Produkcja tego modelu była kontynuowana do 1947 roku.


ImageTatra 57k foto porównawcze

Maska silnika otwierała się razem z błotnikami dzięki temu był łatwy dostęp do silnika
ImageTatra 57k foto porównawcze
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
andy ns
User



Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3553
Przeczytał: 45 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska

PostWysłany: Nie 15:33, 10 Lip 2022 Powrót do góry

Golfpolo Ok!
A wracając jeszcze do tematu z Tempo to fajnie że się wyjaśniło z tym milicyjnym.
Szkoda tylko że przez ten cały czas większość z nas traktowała Borgward jako Tempo.
Co do drugiego zdjęcia to było podpisane że Tempo i raczej nie widzę tu żadnych przeróbek.
Fakt że zdjęcie jest marne ale o ile max widzi po prawej koła "bliźniaki" to ja z lewej widzę
błotnik na pojedyncze koło Smile Ale mogła być też jakaś przeróbka, trochę "towaru" ma na sobie...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Amik
User



Dołączył: 11 Sie 2011
Posty: 165
Przeczytał: 36 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Nie 18:26, 10 Lip 2022 Powrót do góry

Dołożę garść informacji odnośnie Mercedesów używanych tuż po wojnie. Do krakowskiej straży pożarnej w okresie 1946-1947 trafił rekwizytowy Mercedes LF8. Kolejny tego typu pojazd był również na wyposażeniu OSP w Międzylesiu koło Warszawy. Informacje te znalazłem w książce „Mercedes a sprawa polska” autorstwa Jana Tarczyńskiego i Tomasza Szczerbińskiego. Poniżej fragment książki o tychże ciężarówkach. Moim zdaniem był to Typ L 1500S w zabudowie Löschfahrzeug (LF8). Tego typu zabudowę produkowano w latach 1943-1944.

[link widoczny dla zalogowanych]

Zdjęcie z niemieckiej z wikipedii:
Image


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Amik dnia Nie 18:33, 10 Lip 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Amik
User



Dołączył: 11 Sie 2011
Posty: 165
Przeczytał: 36 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Nie 18:43, 10 Lip 2022 Powrót do góry

Golfpolo napisał:
Tatra 57K

W temacie Tatry wklejam współczesne zdjęcia mojego autorstwa zrobione w muzeum Tatry w Kopřivnicy.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:30, 12 Lip 2022 Powrót do góry

Skoda 952

Pojazd 4x2 pochodzenia czeskiego, produkowany w latach 1941-1943 do 1626 egzemplarzy (w tym 100 kommandeurwagenów i 30 karetek), używany przez Whermacht. Typy: Kübelwagen (Kfz.15), Kommandeurwagen (Kfz.21) (kabriolet), Sanitätskraftwagen (Kfz.31?) (pogotowie ratunkowe).
Rozwinięciem tej wersji był produkowany w niewielkiej serii model 956 z napędem na wszystkie koła.

Image Skoda 952 Gdynia


Image






ImageSkoda 952 foto porównawcze
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 9:01, 14 Lip 2022 Powrót do góry

Dodge WC 56 Command Car
Dodge WC 57 Command Car (posiada wciągarkę)

Pierwszy od drugiego różnił się wciągarką

ImageDodge WC 56 Command Car Nowy Sącz lata 50-te
ImageDodge WC 57 Command Car

ImageImage
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
andy ns
User



Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3553
Przeczytał: 45 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska

PostWysłany: Czw 13:12, 14 Lip 2022 Powrót do góry

Takie jeszcze fotki Dodge znalezione kiedyś (jak szukałem karetek) na Forum Odkrywca (bardzo ciekawe forum, polecam
szczególnie lubiącym historię):


Image

OSP Wojcieszyce


Image

Straż portowa Gdynia 1948 r.

Pole do popisu dla robiących "strażaki" Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 9:27, 15 Lip 2022 Powrót do góry

andy ns ciekawe zdjęcia tych Dodge WC- 56 , Ogólnie Dode WC można podzielić na trzy grupy. Różnią się wyposażeniem lub zabudową i wymiarem
Pszody takie same

-Dodge WC 51 i pochodne
-Dodge WC 56 i pochodne (dowódcze)
-Dodge WC 62 i pochodne (dodatkowa tylna oś)
Różnią się wyposażeniem lub zabudową

[link widoczny dla zalogowanych]

Najwięcej samochodów terenowych i cięzarówek poniemieckich i z Unrra demobilu zachowało się w straqży.
Jak na razie nigdzie nie mogę trafić na duże cięzarówki poniemieckie w Prl
np. Faun ,Krupp, Bernard, Berliet, Unic i inne. Część z nich np. francuskich mogła się wykruszyć w czasie wojny i nie zostało nic, a część wywieziona do ZSRR.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 11:23, 16 Lip 2022 Powrót do góry

Dodge WC 62
Dodge WC 63


[link widoczny dla zalogowanych]


W Polsce znajduje się obecnie około dziesięciu Dodge-ów wc 63

ImageDodge-ów WC 63

Image Dodge WC 62/63

Image Dodge WC 62 Leszno koło Warszawy

ImageDodge wc 62

ImageDodge WC 62 Brwinów
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 17:19, 19 Lip 2022 Powrót do góry

VW typ 82 Kübelwagen

W 1938 Wehrmacht przedstawił zapotrzebowanie zakładom Volkswagena na pojazd wojskowy. Pod koniec roku prototyp, typ 62 podano testom. Szereg modyfikacji sprawił, że uzyskano typ 82. Pojazd wyposażono w nadwozie samonośne, przez co uzyskano znaczny spadek masy (masa własna 725 kg, masa całkowita 1175 kg) oraz wytrzymałości zderzeniowej. Silnik chłodzony powietrzem, o pojemności 985 cm i mocy 23 KM, nadawał pojazdowi prędkość do 80 km na godz. Samochód miał składaną szybę i otwarte nadwozie z brezentowym dachem. Z uwagi na niezawodność i łatwość naprawy Kubelwageny powszechnie wykorzystywano na wszystkich teatrach II wojny światowej. Liczba wyprodukowanych egzemplarzy sięgnęła 50 tys. Opracowano też wiele innych wersji tego samochodu, np. na gaz drzewny, czy nawet odmianę półgąsienicową. Na potrzeby walk w Afryce opracowano specjalne opony.





Image Szczecinek

Image Warszawa 1948r

Image Zakopane1947r

Image Warszawa 1948r
Image Katowice 1948r
Image


[link widoczny dla zalogowanych]

foto z netu


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin