FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Ciężarówki w Prl 1945-1989r Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1059
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 134 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:10, 30 Mar 2023 Powrót do góry

Lista cięzarówek 1945-1959 w Prl


Niemcy

Bmw 325
Borgward FW 200 (1938/1939r )
Borgward B 1000 ( L-1400)
Borgward 3 T 3
Borgward B-3000 3
Bussing NAG 5t
Bussing NAG 10t
Bussing NAG 350
Bussing NAG 400
Bussing N.A.G- 4500
Büssing NAG 25 Burglöwe 2,5
Büssing NAG-300 3
Büssing NAG-350 3,5
Büssing NAG 400 4
Büssing NAG 4500 A-1
Büssing NAG 500 A 5
Büssing NAG 650 i 654 6
Büssing NAG 900 9
Deutz Magirus L-356 6
DKW F-8 furgon
DKW Schnell -Laster 3/4
Faun 150 Z
Faun F- 68
Faun F 60
Faun L-335-D-63 3,5
Faun L-450-D-66 4,5
Faun L-560-D-67
Faun L-560-D-67 6
Faun L-600-D-67 6,5
Faun L-600-D-87 6,5
Faun ZR
Ford G917t
Ford V 3000 Wersja niemiecka
Ford V-8
Hanomag SS 50
Hanomag SS 100
Hanomag SS 55
Horch 1A (Horch 108)
Horch 901(Kfz 15)
Hansa Lioyd 2
Hansa Lioyd 2,5
Hansa Lioyd 4
Hansa Lioyd 5
Henschel 25-T1 2,5
Henschel 30-T1-T2 3
Henschel 40-S1-S2 4
Henschel 5G1, 5G2, 5G3 5
Henschel 6J1, 6J2, 6J3 6
Henschel SJO ciągnik siodłowy z naczepą 7
Henschel 36 W 3 9,5
Kaelble Z 6 GN-125
Kaelble Z 6 GN-110
Kaelble S6G 125 ciągnik siodłowy z naczepą 8,5
Kaelble S6G 110 ciągnik siodłowy z naczepą 8,5
Klockner Deutz S 3000
Klockner Deutz A3000
Krupp L2H (Kfz 70)
Krupp 142 2,5
Krupp LD-3,5 M-122 3,5
Krupp LD-4 M-232 4
Krupp LD-6,5 N-42 6,5
Lioyd LT 600
Magirus-Deutz Jupiter
Magirus-Deutz S 3500 DL 25 1952r
Magirus-Deutz Merkur 1959r
Mercedes Benz L-326
Mercedes-Benz L 1500S
Mercedes Benz Typ G-4
Mercedes -Benz Unimog 401
Mercedes-Benz L-4500
Mercedes L 3000F
Mercedes Benz TLF- 15 ( Mercedes-Benz 3500)
Magirus M 25 3
Magirus M 27 3
Magirus M 30 3
Magirus M 35 3,5
Magirus M 40 4
Magirus M 45 4,5
Magirus M 50 5
MAN E 3
MAN Z 3,5
MAN D 4,5
MAN F4 8
Mercedes Benz I-1500 OM 138 1,5
Mercedes Benz L 2000 2
Mercedes Benz L 2500 2,5
Mercedes Benz L 3000 3
Mercedes Benz L 3750 4
Mercedes Benz L-6500-OM54 6,5
Mercedes Benz L-6500-OM79 6,5
Mercedes Benz L 10 000 10
Mercedes Benz TLF- 15 ( Mercedes-Benz 3500)
Mercedes szambiarka
Mercedes Benz LPM 315
Opel Blitz 3.6-36S
Opel Blitz 3.6-6700А
Opel - Blitz 3 TS 3
Opel P-4 Pick- up ( lata 1935-1937)
Opel Blitz 1,5t
Opel Blitz 1,0t lieferwagen
Phänomen Granit 25 (Kubelwagen)
Phänomen Granit 25 (wersja zakryta)
Phänomen "Granit 25" furgon 1,5
Phänomen Granit 30 2.5t
Stoewer R200 typ 40
Tempo A-400
VW typ 82 Kübelwagen
VW typ 166 Schwimmwagen
Vomag 3 L 3,5
Vomag 4,5 L 4,5
Vomag 5L-4R-3080 5
Vomag 5L-6R-1060 5
Vomag 6 L 6
Vomag 8 L
Vomag 4,5 LHG

NRD

Framo V 901/2
Horch (IFA) H3A 3
IFA Adk 6.3
IFA F-8 furgonik 0,5
IFA H-3A ciągnik z naczepą
IFA H 3A
Phanomen Granit 27
Phänomen "Granit 27" 2
Phänomen "Granit 30" 2,5
Phanomen Garant 30k (Robur Granit) karetka
Sachsenring S 4000
Sachsenring S-4000-1

USA

Autocar U-4044 , ciągnik siodłowy z naczepą 6
Autocar U-4144 , ciągnik siodłowy z naczepą 6
Autocar U- 5044 , ciągnik siodłowy z naczepą 6
Autocar U-7144 ciągnik siodłowy z naczepą 10
Autocar U-, 8144 ciągnik siodłowy z naczepą 10
Bantam BRC 40
Chevrolet Pick- Up 1936r
Chevrolet ambulans
Chevrolet z zabudową typu karetka
Chewrolet 3100 panel
Chevrolet C-7106
Chevrolet C-7107
Chevrolet C-7117 2
Chevrolet 4109 2
Chevrolet G 7107
Chevrolet G 7113
Chevrolet 4100/7100 Cysterna
Corbitt 22fg
Corbitt TG-25 ciągnik siodłowy z naczepą 10
Dodge WC-51-52 0,75
Dodge D60420-C
Dodge WC-56-57 0,75
Dodge WC-62-63 1,5
Dodge T-110-L5 4 28
Dodge WC 56 Command Car
Dodge WC 57 Command Car
Dodge WC 62
Dodge WC 63
Dodge T-214 WC-51
Cadillac Karetka
Ford GP
Ford G8T ( Ford 6)
Ford V8 098t 3t wersja USA
Ford seria C
Federal 94 x 43A, B, C, ciągnik siodłowy z naczepą 10
Ford 2G8T 2
Ford BB 2,5
Ford V 8-51 3
Ford V-3000 S 3
GMC CCKW-352, -353 z napędem na jedną oś tylną 4
GMC CCKW-352, -353 z napędem na dwie osie tylne 4
GMC 353 z otwartą kabiną Cysterna
GMC 353 z wciągarką Cysterna
GMC 353 z metalową kabiną Cysterna
International Harvester M 425 M/426
International KS7
International KR 11
Kenworth Heavy Wrecker M1
M425/M426 cysterna
Mack NR5 10
Mack Nr cd,
Willys MA
Willys MB /Ford GPW

Wielka Brytania

Albion BY5
Austin K 2
Austin K 2 Cysterna
Austin K2/Y Ambulanz
Austro-Fiat pożarniczy
Aveling Barford Grantham 1949r
Bedford OLBD i OWLD 5
Bedford OSS i OXC ciągnik siodłowy z naczepą 6
Bedford MW 1
Bedford OXD 1,5
Bedford OYD 4
Bedford WTL z 1938/1939r
Bedford MWD
Bedford OYD
Bedford OXC
Bedford OWLD
Bedford OLB
Bedford QLD
Ford WOT-6 4
Fordson WOT-2 H 1
Fordson WOT-8 1,5 Q
Fordson Thames /7V
Fordson Wot 3
Fordson Wot 2
Fordson WOT- 6
Fordson pożarniczy
Guy searchlight lorry
Guy 15CWT
Guy Ant 0,75
Guy Petrol-Electric 3
Humber Heavy Utility 1940
Leyland mąkowóz
Leyland Lynx
Land Rover seria I Tickford
Land Rover seria I 1952r
Morris Commercial CS-8
Standard-Vanguard - furgonik
Standard-12cwt-Delivery-Van-Vanguard 1952r
Standard-12cwt-Delivery-Van-Vanguard-1953r
Standard Pick- up--Vanguard 1953r
Standard Pick-up 1955r w Prl
Standard Van 1958r
Thornycroft WOF-DC4-2


Francja

Citroen Type 23 nazywano też Citroen U- 23
Citroen Type 45ugeot DK 5 (niski dach)
Ford F598 P
Ford V-8 powojenny
Matford V8-F01W & V8-F11W
Panhard Movic 1949r z naczepą paka
Panhard Movic z naczepą autobusową
Peugeot DMA
Peugeot DK 5J (wysoki dach)
Peugeot DK 5J (niski dach)
Panhard Movic 6t Cysterna
Panhard IE 35 HL ciągnik siodłowy z naczepą 8
Renault AGx
Renault AHx
Renault Juvaquatre Van
Renault 1000kg Gaolette
Renault R2161 2,5 T Galion
Renault 4080 (208D) Cysterna
Renault 208D Śmieciarka
Renault - AHG, AHG2 0,5


Canada


Chevrolet C8A
Chewrolet C-15
Chewrolet C-30
Chewrolet C-60
Chewrolet C- holownik
Dodge D-60 (Dodge T- 110)
Dodge D -15 (T- 222)
Ford-FC60L 3ton wersja kanadyjska
Ford-F-60L 3ton wersja kanadyjska
Ford F-15, F-15A 0,75
Ford F-30 1,5


Austria

Austro-Fiat SRM 2,5 18
Austro-Fiat 3075 3
Austro-Fiat 4 D 90 4
Austro-Fiat FD 6 5
Saurer-Diesel
Saurer SGS-4500
Saurer 1 CRD 3,5
Saurer 2 CRDV 3,5
Saurer 5 BTDV 5,5
Steyr 1500
Steyr cysterna
Steyr 370 3t
Steyr-640
Steyr -250
Steyr 270 (1500A kubelwagen)
Steyr 270 (1500 cięzarówka)
Steyr 270 (2000 sanitarka)
Steyr 270 (2000 radiowy kabina uproszczona drewniana)
Steyr 370

Czechosłowacja


Skoda 256
Skoda 706R
Skoda 706R po liftingu
Skoda 952K
Skoda 1101 Furgon
Skoda1200 Furgon
Skoda 1201 Furgon
Skoda 1101, 1200 i 1201 furgonik
Skoda 706 R 7,3
Skoda 706 RM wywrotka 6,5
Skoda 706R polewaczka
Praga RND
Praga RV
Praga V3S
Praga S5T ( S5T-1)
Tatra T 111 holownik
Tatra t 111 przewóz cementu pionowe dwa silosy
Tatra 111 VLH 17
Tatra 111 CW-8
Tatra T 111R do przewozu drewna
Tatra 57K
Tatra -111R platforma
Tatra 111-S2 wywrotka
Tatra 111-S wywrotka
Tatra 147 Dc- 5
Tatra 147 DC -5a
Tatra 141
Tatra 27H (bH) na gaz drzewny


Polska

Fiat 621
Fiat 621 pożarniczy
Fiat 621 pożarniczy
Chevrolet pożarniczy przedwojenny
Fiat 1100 Pick-up
Lublin 51
PZinż 153c ( lkw typ unklar)
Stal 158 (SA-1)
Star 20 Cysterna
Star - 20 paka
Star 20-HP3 żuraw
Star C-60
Star C-60 ciągnik siodłowy z naczepą D-60 5,5
Star W-14 wywrotka 3,5
Star 20 W-14
Star 21 ( W-21)
Star-21 ( C-21)
Star 66
Syrena Mikrobus
Warszawa pick-up
Polskie Dodge WC sanitarka






ZSRR

GAZ AA 1,5
Gaz AAA
Gaz MM
Gaz 51
Gaz 63
Gaz 67
Gaz 69
Gaz 69A
Maz 205 wywrotka 5t
Maz(Jaz)200 wywrotka 7t
UralZis-5
URALZIS 11 PMZ 7
ZIS 5
ZIS 150
ZIS 585 wywrotka
ZiS-5 W
Zis -6
Zis 150 (ADK Bleichert)

Włochy

Fiat Pavesi P4/100
Fiat 626 NL 4
Fiat 666 N 7 7
Fiat 666 N 7/5 7
Fiat 680 N 7,7
SPA A-10000 10

Szwecja

Volvo LV 101-112

Węgry

Csepel D450N
Dutra DR-50

Razem 323


Marki ciężarówek w Prl 1945-1959r

Borgward
Bmw
Bussing
Deutz Magirus
DKW
Faun
Ford Germany
Hanomag
Horch
Hansa- Lioyd
Henschel
Kaelble
Krupp
Klockner Deutz
Lioyd
Magirus-Deutz
MAN
Mercedes Benz
Opel
Phänomen Granit
Stoewer
Tempo
VW
Vomag
Framo
Ifa
Phanomen NRD
Sachsenring
Autocar
Bantam
Chevrolet
Corbitt
Dodge
Federal
Ford USA
GMC CCKW
International Harvester
International
Kenworth
Mack
Willys
Albion
Austin
Bedford
Fordson
Guy
Humber
Leyland
Land Rover
Morris
Standard
Thornycroft
Citroen
Ford Francja po II WS
Matford
Panhard
Peugeot
Renault
Breguet
Chewrolet Canada
Ford Canada
Austro-Fiat
Saurer
Steyr
Praga
Skoda
Tatra
Fiat Polska
Lublin
PZinż
Stal
Star
Fso
Gaz
Maz
Zis
UralZis
Fiat Włochy
SPA
Lancia
Volvo
Csepel
Dutra
OM
Laffly

85 marki

Zrobiłem listę marek i typów ciężarówek a także niektórych zabudów na nich
stosowanych opisywanych w temacie. Spis w poszczególnych państwach starałem się zrobić mniej więcej alfabetycznie Nie brałem pod uwagę pojazdów kontrowersyjnych, Pojazdy podzieliłem na kraje gdzie były produkowane.
Nazwy niektórych pojazdów moga być podobne lub takie same a to dlatego że w różnych krajach były produkowane prawie takie same jak np. niektóre Fordy, Dodge Wszystko jest w temacie. Mogłem tez się przejęzyczyć przy niektórych nazwach. Wink Lista po kolei jakie były opisywane auta znajduje się też na pierwszej stronie Smile Liczba na końcu nazwy przy niektórych ciężarówkach mówi o ładowności w tonach.Dwie takie same albo podobne nazwy pojazdu mówią też o różnych zabudowach lub różnym tonażu


Post został pochwalony 2 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Pią 17:53, 15 Gru 2023, w całości zmieniany 5 razy
Zobacz profil autora
zetorski
User



Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1370
Przeczytał: 87 tematów

Pomógł: 39 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puszcza Kampinoska

PostWysłany: Pią 23:08, 31 Mar 2023 Powrót do góry

Ok!
kawał roboty
i kawał historii,
można sobie wyobrazić skalę różnorodności sprzętu
na drogach powojennej Polski....


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1059
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 134 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 11:22, 01 Kwi 2023 Powrót do góry

Dzięki wzystkim zainteresowanym za docenienie mojego trudu włozonego w tą listę cięzarówek, Nie jest na pewno idealna.Na dzisiejszy dzień tak wygląda. Nie wziąłem jeszcze pod uwagę wszystkich żródeł. W miarę bedzie aktualizowana .



Steyr 370

Swego czasu przedstawiłem kilka zdjęć ciężarówek do identyfikacji między innymi to foto poniżej.Okazuje sie że jest to Steyr 370 produkowany w latach 1946-1947. Jest też drugie zdjęcie z Wrocławia takiego samego Steyra.Wychodzi na to że Polska w latach 40 kupiła nieznaną liczbe tych ciężarówek. Z tego okresu pochodza też traktory Steyr zakupione przez Polskę.

Image 1949r Steyr 370 Choinice
ImageSteyr 370

[link widoczny dla zalogowanych]

ImageSteyr 370
Image Steyr 370 1947r
Image 1949r Wrocław Steyr 370
Image 1949r Wrocław Steyr 370 na drugim planie
Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
marakas
User



Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 430
Przeczytał: 16 tematów

Pomógł: 30 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 21:36, 02 Kwi 2023 Powrót do góry

Parę ciekawych kadrów..
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1059
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 134 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 20:53, 04 Kwi 2023 Powrót do góry

marakas dzięki za ciekawy filmik . Te Fauny do przewozu cementu wcześniej były opisywane, a tu niestety już niesprawne , możliwe że chwilowo , pewności nie ma. Wink

Mercedes L 3000

ImageMercedes L 3000 w Gostyniu

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1059
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 134 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 20:21, 06 Kwi 2023 Powrót do góry

Zis 585 MMZ
ImageZis 585 MMZ na bazie Zisa 150 Wrocław
[link widoczny dla zalogowanych]

ImageZIS 585MMZ na bazie Zisa 164

ZIS-MMZ-585 był radzieckim samochodem ciężarowym (tzw. wywrotką) z okresu Zimnej Wojny. Wóz produkowano w latach 1949-1965. Dla wozu oznaczonego jako ZIS-MMZ-585L długość całkowita wynosiła 6,04 m, przy szerokości rzędu 2,29 m, rozstawie osi 4 m oraz wysokości liczonej na 2,18 metra. Masa własna dochodziła do 4175 kilogramów. Napęd zapewniał pojedynczy 6-cylindrowy silnik o mocy do 100 KM, pozwalający rozpędzić wóz do 65 km/h na utwardzonej drodze.

ZIS-MMZ-585 powstał w zakładach MMZ, jako wywrotka, opierająca się konstrukcyjnie na samochodzie ciężarowym ZIS-150. Oba wozy posiadały ten sam układ napędowy, kabinę pasażerską oraz podwozie. Co ciekawe jednak, ładowność dopuszczalna ZIS-MMZ-585 została określona ma 3,5 tony, a zatem o 500 kg mniej, niż w przypadku ZIS-150 co wynikało ze stosunkowo wysokiej masy samej wywrotki. W toku produkcji powstało kilka wariantów tego samochodu, wśród których można wskazać na przykład: ZIS-MMZ-585W (wersja o poprawionym układzie hydraulicznym) czy ZIS-MMZ-585I (wóz oparty na ZIL-164). Ciężarówki ZIS-MMZ-585 były eksportowane do kilku krajów bloku wschodniego ZIS-MMZ-585I (wóz oparty na ZIL-164) wizualnie modele różniły się przede wszystkim zmodyfikowaną osłoną
chłodnicy, teraz z pionowymi zamiast poziomych rozpórek, jak poprzednio

ImageZis 585 MMZ Prl 1949r
ImageZis 585 MMZ Prl
ImageZis 585 MMZ Prl


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1059
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 134 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 9:27, 08 Kwi 2023 Powrót do góry

Ciągnik siodłowy Csepel D450N


W 1957 roku dzięki stworzeniu własnej pracowni konstrukcyjnej powstaje nowy model D450 o ładowności 5 ton i mocy 95 KM. Również dzięki wzrostowi produkcji w tamtym czasie fabryka postanawia eksport pojazdów do NRD, PRL, ZSRR oraz do Egiptu, Syrii, Nigerii i Chin.

Ciągniki siodłowe Csepel D450N zaczęto budować w 1958r
Maks. prędkość: 68 kilometrów na godzinę
Ładowność: naczepa: 10 000 kg
Zużycie paliwa: 18 l/100 km

ImageCiągnik siodłowy Csepel D450N w Prl Gdynia
ImageCiągnik siodłowy Csepel D450N w Prl
ImageCiągnik siodłowy Csepel D450N w Prl Gdynia

[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]





ImageCsepel D450N z NRD
ImageCsepel D450N

Poniżej jeszcze foto Zisów 585 MMZ na bazie Zisa 150 i Zisa 164 w Prl
ImageZis 585 MMZ na bazie Zisa 164 i dalszy Zis 585 MMZ na bazie Zisa 150 1964r Westerplatte
Image Budowa pomnika na Westerplatte


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Sob 15:26, 08 Kwi 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1059
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 134 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 18:11, 09 Kwi 2023 Powrót do góry

Praga S5T ( S5T-1)

W przeciwieństwie do trójosiowej Pragi V3S,Praga S5T jest dwuosiowa , z napędem na tylne koła (oznaczenie 4×2)Na przełomie lat 50 tych i 60 tych
Pragi te jako wywrotki były sprowadzane do Prl.

ImageWidać cztery Pragi S5T ( S5T-1) w Prl (foto z wczesniejszego filmu )

ImagePraga S5T ( S5T-1) w Prl
Image Praga S5T ( S5T-1) w Prl
ImagePraga S5T ( S5T-1) w Prl

[link widoczny dla zalogowanych]

ImagePraga S5T ( S5T-1)

ImageModel 1/43 ale wersja nowsza Praga S5T-3

https://www.youtube.com/watch?v=vzYKgLwcJ7s

Image Praga S5T ( S5T-1)
ImagePraga S5T ( S5T-1)

[link widoczny dla zalogowanych]
foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
MAN F4




Dołączył: 08 Kwi 2023
Posty: 9
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Nie 22:21, 09 Kwi 2023 Powrót do góry

Cześć wszystkim,

Wczoraj trafiłem na wasze forum - czasem się jeszcze ciekawe odkrycia w internetach zdarzają, porządne forum z dużą wiedzą w czasach fejsbuków i tiktoków.
Chylę czoła przed waszą wiedzą, wiele się dzisiaj nauczyłem.

Sam modelami się nie zajmuję za bardzo (oprócz zbierania kolekcji ciężarówek PRL), 1:43 to trochę mało, za to trafił mi się jeden model w skali 1:1.

Taki jak MAN F4 z postu z 22 marca, (jako świeżak jeszcze nie mogę wklejać zdjęć). Albo - najprawdopodobniej ten sam.


Mój MAN F4 zaczął swoją karierę w cegielni p. Frischbuttera w Rosenberg/ Heiligenbeil w Prusach Wschodnich, dzisiaj Mamonowo. Auto zostało zakupione dokładnie 22.12.1936 w Królewcu (dane z archiwum firmy MAN). Dwa lata później właściciel cegielni kupił jeszcze jedną ciężarówkę F4. Niestety w sierpniu 1939 o wóz upomniał się Wehrmacht w związku z planowaną rozróbą - zabrali oba MAN-y F4, a dodatkowo właściciela firmy i jego pięknego Forda V8.
I tu historia się urywa. Jedynym śladem jest zdjęcie z Olkusza - artykuł był obudowie dróg, a na pace mojego widać ślady przewożonego asfaltu.
Ostatnio auto rzekomo było zarejestrowane w Częstochowie. Potem od początku lat 90-tych MAN stał przy drodze DK94 na przedmieściach Bytomia, pamiętam go z wycieczek maluchem w góry za bajtla. Później firma zakończyła działalność a auto na szczęście udało się dość sprawnie uchronić od palnika.

Niestety lata ciężkiej pracy w warunkach PRL-owskiego niedoboru wszystkiego odcisnęły piętno na starym 'Mańku'. Wszystko co się urwało lub rozpadło było drutowane tym co było pod ręką. I tak oryginalny silnik MAN D 3555 został zastąpiony silnikiem Csepel od węgierskiego ciągnika Dutra, oryginalna kabina o konstrukcji drewnianej najprawdopodobniej zgniła i została zastąpiona blaszaną szoferką z Tatry 111. Zamiast starego kipra jest teraz zabudowa z nowszego pojazdu przełożona brutalnie z kawałem odpalonej palnikiem ramy. Tylny most to zamiast konstrukcji zwolnicowej MAN zwykły most Raba z Jelcza.
Nawet zderzak został zastąpiony prostym bele-czym zrobionym z ceownika, stąd moje podejrzenie, że w 1945 wóz musiał ulec wypadkowi w okolicy Śląska i nie był już w stanie kontynuować ucieczki przed 'wyzwolicielami'. Obudowa chłodnicy jest mocno pokrzywiona, klepana i spawana, zaś lewy błotnik trzymał się właściwie tylko na szpachli. Nawet tłoczone szczeble atrapy chłodnicy zastąpiła zwykła ogrodzeniowa siatka...

Z ok 1300 zbudowanych egzemplarzy zostały jeszcze dwa - śmieciarka w zbiorach muzealnych MAN pod Monachium (pełen oryginał) oraz skrzyniowy F4 w kolekcji nieopodal Hamburga - to już luźna interpretacja, bo z oryginalnej ciężarówki została sama rama.

Stąd pytanie do bardziej bywałych forumowiczów - czy natrafiliście może na jakiekolwiek zdjęcia mojego wozu z czasów zapewne schyłkowej eksploatacji w latach 80-tych? Nawet wtedy poniemieckie auta musiały już stanowić pewną rzadkość i być może komuś się nasunął pod obiektyw.
Wiem tylko, że zanim wylądował na pomniku był pomalowany na kolor jasno zielony.

A może był jeszcze jakiś inny F4 w Polsce po 1945?

Z góry dziękuję za wszelką pomoc!

pozdr
Marek


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2417
Przeczytał: 97 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:28, 09 Kwi 2023 Powrót do góry

Cześć.
Niestety, nie będę mógł Ci pomóc (nie mam zdjęć tego MANa) ale bardzo się cieszę, że o nim napisałeś. Przez parę lat (90'/2000') oglądałem go jak dumnie stał na cokole przed firmą PERIBA na ul. Siemianowickiej w Bytomiu. Potem na kolejne kilkanaście lat straciłem go z oczu i pomimo poszukiwań, niczego się nie dowiedziałem. Byłem przekonany, że skończył w hucie, a tu taka fajna niespodzianka 🙂
Życzę Ci żeby udało się doprowadzić ten unikalny samochód do wzorcowego stanu i pełnej sprawności. Nie ustawaj w poszukiwaniach i nie zrażaj się niepowodzeniami, ciekawe materiały wypływają czasem po wielu latach. Wiem to z autopsji bo od ponad 20 tu lat szukam materiałów nt ciężarowych Macków z piekarskiego Montometu. I powoli traciłem już nadzieję kiedy w zeszłym roku uzyskałem niemal jednocześnie 3 historyczne fotografie i inne materiały nt tych samochodów
Tobie też się uda.
Powodzenia👍
max

PS. Jeśli jest możliwość zobaczenia Twojego MANa, daj znać na priv.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 23:29, 09 Kwi 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1059
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 134 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 10:48, 10 Kwi 2023 Powrót do góry

Fajnie że ktoś z zewnątrz czyta nasze forum i uważa je za porządne.
Jesli chodzi o Mana F-4 w Prl po 1945r to znalazłem artykuł i zdjęcia Mana F-4 na pomniku. Możliwe że to twój artykuł MAN F4

ImageMan F-4 z Olkusza

ImageMan F-4 przy drodze w Bytomiu
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krecik78
User



Dołączył: 01 Wrz 2017
Posty: 23
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 13:17, 10 Kwi 2023 Powrót do góry

W 2017 stał w skansenie w Rudach

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Krecik78 dnia Pon 13:29, 10 Kwi 2023, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
MAN F4




Dołączył: 08 Kwi 2023
Posty: 9
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Pon 14:59, 10 Kwi 2023 Powrót do góry

Dokładnie, to artykuł o moim klamocie.
Kolega fotografik wymędził, że chce o tym napisać. I bardzo dobrze, bo teraz wóz już trochę rozebrany, jest pamiątka.

Najstarsze zdjęcie na jakie natrafiłem z Bytomia jest z 1999, ale pamiętam, że musiał już stać ok 1991.

W liście samochodów ciężarowych umieszczonej na początku tego wątku jest MAN F4, więc musiał być przynajmniej ten jeden, ale na żaden inny ślad nie udało mi się natrafić.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1059
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 134 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:33, 10 Kwi 2023 Powrót do góry

Jeśli umiem liczyć to mamy juz trzy slady i nie chodzi chyba o jeden egzemplarz Mana F-4

-Zdjecia z Olkusza
-ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 25 lutego 1957 r.
w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.Nie robiono by wyliczen dla jednego egzemplarza. Tak jak wcześniej nie raz pisałem, nie kazdemu pojazdowi robiono zdjęcia.
-Zdjęcia pomnika w Bytomiu i zdjęcia w Rudzie ( Chodzi o ten sam egzemplarz Mana F-4 ) Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
MAN F4




Dołączył: 08 Kwi 2023
Posty: 9
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Pon 23:25, 10 Kwi 2023 Powrót do góry

I właśnie na tym cały wic panowie polega!

Jeśli MAN F4 znalazł się w zarządzeniu w sprawie norm zużycia paliw płynnych, to znaczny, że pod koniec lat 50-tych musiało być tych wozów w PRL większa ilość, a były to już wtedy auta ok 20-letnie, w większości po ciężkich przejściach wojennych.

Od kilku lat regularnie poluję na zdjęcia F4 na E-Bayu, mam już kilkanaście oryginałów + ponad drugie tyle zdjęć w książkach i z innych źródeł i nigdzie nie trafiłem na zdjęcie MANa F4 z szeroko rozstawionymi reflektorami i w taki sposób wygiętym zderzakiem.

Również demontaż zderzaka, osłony chłodnicy i błotników wskazywał wyraźnie, że MAN musiał w coś zdrowo przyrżnąć, po czym zreanimowali go jak się dało i tak jeździł dalej. To wszystko, plus względna bliskość Olkusza/ okolic gdzie zostało zrobione zdjęcie i Częstochowy, gdzie wóz był ostatnio zarejestrowany pozwala sądzić, że praktycznie na 100% zdjęcia MAN-a z Olkusza pokazują moje auto. A musiały być także inne.
Może coś się jeszcze uda wyszperać.

(nie mogę jeszcze wklejać zdjęć, bo to dopiero mój trzeci post. Jutro postaram się podrzucić parę fotek na poparcie mojej tezy, jak mnie system przepuści Wink)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin