FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Pojazdy z UNRRA / Na drogach PRL u tuż po wojnie / zdobyczne Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Dziwny Mag
Moderator



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2134
Przeczytał: 98 tematów

Pomógł: 97 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Nie 23:09, 01 Sty 2012 Powrót do góry

Napisałem to najpierw w temacie Falcona z pytaniem o Opla i Mercedesa, ale lepije będzie założyć nowy temat.

W kontekście rozmaitości jeżdżących w okresie powojennym po polskich drogach...
W ramach UNRRA dostarczano rozmiaty sprzęt służacy do odbudowy kraju - w tym cieżarówki, naczepy... ale nie każdy już wie / pamięta, że przewaznie był to sprzęt używany, często także z demobilizacji różnych służb okołoarmijnych. Trafiłem właśnie na zdjęcie jakiegoś "wynalazku", który może być jednostkowym przypadkiem Smile

[link widoczny dla zalogowanych]

I kolejny - furgon-chłodnia Freuhauf Centrali Rybnej:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

I typowy już Chevrolet C15, w rzadkije wersji holownika:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Śro 0:49, 11 Lip 2012, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2886
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Nie 23:59, 01 Sty 2012 Powrót do góry

Dziwny Mag napisał:
Napisałem to najpierw w temacie Falcona z pytaniem o Opla i Mercedesa, ale lepije będzie założyć nowy temat.
I typowy już Chevrolet C15, w rzadkije wersji holownika:
[link widoczny dla zalogowanych]

parę lat temu znalazłem taki oryginalny holownik


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 1798
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 16:18, 02 Sty 2012 Powrót do góry

Dziwny Mag napisał:
Trafiłem właśnie na zdjęcie jakiegoś "wynalazku", który może być jednostkowym przypadkiem Smile

[link widoczny dla zalogowanych]


a to nie Bedford? Oczywiście jakaś wersja po modyfikacjach.


Kolejne zdjecia:
Zdaje się Fordzik?
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Falcon dnia Pon 16:19, 02 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 1798
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 23:52, 02 Sty 2012 Powrót do góry

a to co za cieżarówka?
[link widoczny dla zalogowanych]
Diamond?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2886
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Pon 23:53, 02 Sty 2012 Powrót do góry

Mack


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 1798
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 0:14, 03 Sty 2012 Powrót do góry

Dzięki za naprowadzenie Smile a wiesz może jaki typa Macka? Wygląda jak NR-14


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2886
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Wto 1:20, 03 Sty 2012 Powrót do góry

masz rację , to jest NR-14 z napędem 6x4 , używany przez armię amerykańską , kanadyjską i brytyjską
długość-8179mm
szerokość-2438mm
wysokość-3175mm


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
Moderator



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2134
Przeczytał: 98 tematów

Pomógł: 97 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Śro 0:54, 11 Lip 2012 Powrót do góry

Rozszerzam nieco temat Wink

Natrafiłem właśnie na zdjęcia doskonale pokazujące klimat polskiej motoryzacji z pierwszych lat po 2 wojnie światowej.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] Smile

[link widoczny dla zalogowanych] - opony - najcenniejszy i najtrudniejszy do zdobycia element. Zresztą - jakiekolwiek zdjęcia ze składowisk / magazynów aut "porzuconych" - prawie zawsze są bez kół; z kolei ciężarówki z kołami bliźniaczymi bardzo często mają pozdejmowane po jednym kole od pary.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2886
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Śro 7:11, 11 Lip 2012 Powrót do góry

taki "zwyczaj" nie ominął też wojska , na wielu zdjęciach widać Studebakery czy GMC na pojedynczych kołach na tylnych osiach


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 585
Przeczytał: 153 tematy

Pomógł: 61 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 16:35, 30 Mar 2013 Powrót do góry

Mam pytanie,czy może ktoś wie lub ma dostep do materiałów jakie konkretnie samochody osobowe i w jakich ilościach były pozyskane z Unrra.Druga sprawa,to jakie samochody zakupił rząd polski i w jakich ilościach w latach 1946 -1956. Chodzi mi o konkretne typy i roczniki.Znam ogólnie dostępne materiały.Te materiały są mało konkretne i ogólne.Czy np.Buicki były standartowe , czy specjalnie podrasowane dla rządu.Miło bym też widział mało znane zdjęcia archiwalne i dokumenty.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 1798
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 20:19, 30 Mar 2013 Powrót do góry

obawiam, się że z takimi danymi będzie problem...nie kojarzę żeby póki co wypłynęło coś takiego.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2886
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Nie 9:48, 31 Mar 2013 Powrót do góry

mimo wrogości ówczesnego rządu do wszystkiego co imperialistyczne , to większość używanego sprzętu miało właśnie takie pochodzenie , nie wiadomo , czy zachowały się jakiekolwiek dokumenty dotyczące wielkości oraz asortymentu pojazdów z importu zza żelaznej kurtyny , w/g mnie jedynym źródłem mogłyby być archiwa wydziałów komunikacji , ale gdzie tego szukać i czy takie informacje nie są objęte jakąś głupawą klauzulą tajności


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez jat02 dnia Nie 9:49, 31 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
Moderator



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2134
Przeczytał: 98 tematów

Pomógł: 97 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Nie 13:21, 31 Mar 2013 Powrót do góry

Jest bardziej prozaicznie - wydziały komunikacji mają obowiązek archiwalne dokumenty przechowywać tylko przez okres 5 lat. Później mogą zostać zniszczone. Praktyka jest rozmaita; ale też osoba prywatna, "z ulicy" dostępu do tego nie dostanie.

Przy okazji - bo raz po raz pojawia się legendarny wątek jakichś rzekomo specjalnych wersji aut dla rządu czy milicji - w olbrzymiej większości przypadków to bajki, miejskie legendy. Zwłaszcza, gdy chodzi o pojazdy dla administracji, urzędników. Zwykłe, fabryczne, seryjne auta. (Szczególnie w epoce, gdzie jełsi potzrebny był operacyjnie syzbszy /mocniejsyz wóz, to kupowano szybszy / mocniejszy, a nie "tunningowano" coś słabszego).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Nie 13:21, 31 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 1798
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 15:37, 31 Mar 2013 Powrót do góry

poza tym rządowe wozy mogły być utrzymywane w lepszej sprawności niż prywatne (przynajmniej choć trochę lepszy dostęp do cześci) stąd nawet po latach używania mogły uchodzić za szybsze, a po prostu były w lepszym stanie technicznym.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
walus025
User



Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 258
Przeczytał: 123 tematy

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opatówek-Kalisz-Wrocław

PostWysłany: Nie 22:19, 31 Mar 2013 Powrót do góry

Może przyda się wyszukiwarka zespołów archiwalnych na stronie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Znajdziemy tam zespoły różnych instytucji i/lub urzędów które znajdują się we wszystkich AP w Polsce. Nie dostaniemy może bardzo szczegółowych danych, ale będziemy mieli podstawowe informacje o zespole i znajdującym się w nim liczbie i charakterystyce jednostek archiwalnych.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin