FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Prototyp Polonez Ambulans Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Muzeum Ratownictwa
User



Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 415
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 1:29, 02 Lut 2010 Powrót do góry

Pod koniec lat 80-tych w Nysie próbowano opracować prototyp karetki na bazie Poloneza Trucka. Zna ktoś więcej szczegółów?

Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
buusoola
User



Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 4047
Przeczytał: 68 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraina podziemnej pomarańczy

PostWysłany: Wto 8:28, 02 Lut 2010 Powrót do góry

no ja wiem tyle że w tle jest zamek w Mosznej koło Opola. Polecam Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
smookee
User



Dołączył: 27 Cze 2009
Posty: 4087
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto 10:38, 02 Lut 2010 Powrót do góry

Moszna;]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2868
Przeczytał: 46 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Wto 20:26, 02 Lut 2010 Powrót do góry

ktoś "ukręcił łeb" projektowi najbardziej funkcjonalnej i dopracowanej wersji karetki na Polonezie . Cargo nigdy nie wypełniło luki w braku lekkiej karetki i jej różnego zastosowania


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
RAFLAB
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 928
Przeczytał: 91 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork

PostWysłany: Wto 20:57, 02 Lut 2010 Powrót do góry

Prace nad tymi prototypami rozpoczęły się w roku 1987, powstało około 6 prototypów różniących się od siebie zarówno przodem, jak i tyłem. Nie wszedł on jednak do produkcji nie dla tego, że "ktoś ukręcił łeb projektowi", ale ze względu na olbrzymie problemy konstrukcyjne, a mianowicie Karetka ta budowana była na bazie Trucka, a więc konstrukcja opierała się na wzmocnionych progach, do których przyspawywane były dalsze części konstrukcyjne - czyli nie było to tzw. nadwozie samonośne. W prototypach tych nagminnie występował problem "oddzielania" się części dla chorego od kabiny kierowcy. Nie pomagało zastosowanie laminowanego dachu, ciągnącego od szyby czołowej aż do końca dachu, wzmocnienia całej konstrukcji też nie przynosiły pożądanego efektu i w związku z tymi niepowodzeniami zaniechano w końcu tego projektu. A samom "karetką" w momencie jak była świeżo zrobiona jeździło się ciekawie, ale jako kierowca, lub pasażer, natomiast siedząc w tylnej części na fotelu przeznaczonym dla lekarza wrażenia były już nieciekawe, a to z powodu skośnego schowka nad kabiną, który to zasłaniał widok. Żeby cokolwiek widzieć trzeba było albo położyć się na noszach, albo usiąść na podłodze (sprawdzałem to parokrotnie podczas jazd testowych tymi prototypami). O wiele lepsza widoczność była w egzemplarzu zrobionym stricte do celów wytrzymałościowych, ponieważ nie zastosowano tam skośnego dachu służącego równocześnie jako spoiler, ale zastosowano standardowy płaski dach, a w dobudowanej części nad dachem kabiny zastosowano okno. To na razie tyle o tym


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Muzeum Ratownictwa
User



Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 415
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Śro 0:28, 03 Lut 2010 Powrót do góry

Jeden z prototypów był testowany w Krakowie w WKTS-ie i Politechnice Krakowskiej. Okazało się niestety że pacjent leżący na noszach przeżywał katorgę z powodu problemu z zawieszeniem. Po takiej jeździe był mocno "wytrzepany". Projekt był niedopracowany a później zabrakło już chyba pomysłów i kasy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
szjan-64
User



Dołączył: 27 Cze 2009
Posty: 2880
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków/CHICAGO

PostWysłany: Pią 23:24, 05 Lut 2010 Powrót do góry

No i wyłazi brak porozumienia miedzy uczelniami ,Polonez z tylnym zawieszeniem Me 124 był testowany w AGH.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Muzeum Ratownictwa
User



Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 415
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 12:05, 06 Lut 2010 Powrót do góry

Pomysł karetki był bardzo dobry. Takie auto spokojnie mogło zastąpić zarówno duże Fiaty jak i Nysy. Jednak jak pokazał przykład Lublina i Tarpana "R" to już nie były czasy kiedy polskie znaczyło najlepsze i z początkiem lat 90-tych Ministerstwo Zdrowia poczyniło ogromne zakupy na zachodzie: 1990 - Renault/Sanicar, 1992 - Citroen/Cimos. Lublin w tym czasie praktycznie dalej był niedopracowanym prototypem i w polskim pogotowiu nie było już dla niego miejsca...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2868
Przeczytał: 46 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Sob 22:03, 06 Lut 2010 Powrót do góry

nie zgadzam się z RAFLABEM , wiele uznanych firm produkowało podobne konstrukcje a bardzo podobne nadwozie miał Mercedes oznaczony symbolem MB-280TE , bazujący na podwoziu W-124 i też miało duży okap nad kabiną kierowcy i nikomu to nie przeszkadzało a podejrzewam , że były tam jakieś schowki . Tak , że kogo jak kogo , ale speców z Mercedesa trudno posądzić o "chybione" pomysły. Nadwozie karetki było całe z laminatu , dużo sztywniejsze od metalowego i cały samochód wraz z wyposażeniem medycznym był lżejszy niż późniejszy ambulans na bazie Poloneza Cargo .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 2868
Przeczytał: 46 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Sob 22:12, 06 Lut 2010 Powrót do góry

acha , jeszcze jedno "o ukręcaniu łba" . Jako sympatyk , dokumentalista i "fanatyk" polskiej motoryzacji po roku 1945 , jestem w posiadaniu informacji i zdjęć kilkudziesięciu prototypów . które powstały w biurach konstrukcyjnych "po godzinach pracy" i wszyscy Ci , którzy chociaż "liznęli" coś z historii motoryzacji w PRL-u , wiedzą , że jak coś nie było po linii Partii , to nie miało szans na zaistnienie . I z innej beczki , jestem bardzo ciekaw ilu z was wiedziało , że VW Golf-I , to dokładna kopia Trabanta 603 .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
xiedzu
Moderator



Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 1961
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: óć

PostWysłany: Sob 23:56, 06 Lut 2010 Powrót do góry

jat02 napisał:
I z innej beczki , jestem bardzo ciekaw ilu z was wiedziało , że VW Golf-I , to dokładna kopia Trabanta 603 .

z całym szacunkiem do twojej wiedzy... jeśli "dokładna kopia" znaczy, że oba samochody mają cztery koła, szybę przednią i klapę z tyłu to równie dobrze można powiedzieć, że golf jest kopią syreny 110...
dla zobrazowania:
trabant 603 (klik na fotkę powiększa zdjęcie)
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

syrenka 110
[link widoczny dla zalogowanych]

golf 1
[link widoczny dla zalogowanych]

na tych zdjęciach nie widać i tak bardzo wielu różnic między trabantem a golfem... pomijam już fakt, że trabanta 603 powstało w 1968 roku 9 prototypów różniących się wyglądem, silnikiem, wyposażeniem i innymi "drobiazgami"...

jeśli uznać więc golfa jako kopię trabika 603 tym bardziej należy uznać twingo kopią beskida...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Muzeum Ratownictwa
User



Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 415
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 1:15, 07 Lut 2010 Powrót do góry

Co do wymienionych Mercedesów...ktoś tu chyba myli pojęcia....Karetki na bazie W114,123,124 i nowszych były przerabiane z wersji Kombi. Nadwozie jest metalowe i samonośne jako jedna bryła. Jako produkt wysoko specjalistyczny zostały wytypowane tylko 3 firmy na świecie: Binz
Image, Miesen-Bonn (Niemcy) Image Image oraz Visser (Holandia) Image.

Podobne rozwiązania zastosowało również Volvo Wink
Image
Image


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Muzeum Ratownictwa dnia Nie 1:16, 07 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
szjan-64
User



Dołączył: 27 Cze 2009
Posty: 2880
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków/CHICAGO

PostWysłany: Nie 1:30, 07 Lut 2010 Powrót do góry

W Krakowie w latach 80' był pogotwiu ambulans zabudowany na Mercedesie 123 .Kilka lat było go widać na ulicach .Wiem z opowiadań pracowników że często stał nie sprawny na bazie z powodu braku waluty wymienialnej na części zamienne .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
RAFLAB
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 928
Przeczytał: 91 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork

PostWysłany: Nie 15:33, 07 Lut 2010 Powrót do góry

jat02 napisał:
nie zgadzam się z RAFLABEM , wiele uznanych firm produkowało podobne konstrukcje a bardzo podobne nadwozie miał Mercedes oznaczony symbolem MB-280TE , bazujący na podwoziu W-124 i też miało duży okap nad kabiną kierowcy i nikomu to nie przeszkadzało a podejrzewam , że były tam jakieś schowki . Tak , że kogo jak kogo , ale speców z Mercedesa trudno posądzić o "chybione" pomysły. Nadwozie karetki było całe z laminatu , dużo sztywniejsze od metalowego i cały samochód wraz z wyposażeniem medycznym był lżejszy niż późniejszy ambulans na bazie Poloneza Cargo .


Jat02, chyba nie umiesz uważnie czytać postów. Napisałem wyraźnie że ta sanitarka była robiona na bazie poloneza Trucka, a nie jako całościowe samonośne nadwozie, czyli częśc tylna była dospawywana do kabiny i progów stanowiących część ramy na której trzymała się tylna część tego pojazdu. O problemach konstrukcyjnych wiem z pierwszej ręki, ponieważ samochód ten konstruował mój Ojciec który był przez ostatnie 10 lat funkcjonowania FSD/ZSD Nysa Motor - Głównym Konstruktorem. Mercedesy i Volva robione były z wersji kombi, czyli były to zupełnie inne rozwiązania konstrukcyjne.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Muzeum Ratownictwa
User



Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 415
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Śro 12:25, 10 Lut 2010 Powrót do góry

Szjan takich Mercedesów W123 WKTS Kraków miał dokładnie 3 (2 z darów, a później dokupiono jednego na części). Karierę zaczynały na Łazarza w zespołach "R-1" i Kardiolog. W 1991 roku po przyjściu do Krakowa w darze z Austrii dwóch VW T3 Transporter jeden z nich zastąpił Mercedesa który trafił za Nysę na zespół "WR". W 1993 roku z zakupów rządowych zostały dostarczone 2 Citroeny C25D Cimos które ostatecznie zastąpiły Mercedesy. Trafiły one do oddziału WKTS-Kraków w Myśleniach gdzie służyły do przełomu wieków...w Oddziale tym funkcjonował również Zakład Pogrzebowy i jeden z Mercedesów został do tego celu przystosowany. Późniejsze losy nieznane...

Image
Image
Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin