FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Bartek.
User



Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 555
Przeczytał: 97 tematów

Pomógł: 83 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice

PostWysłany: Śro 22:30, 15 Cze 2022 Powrót do góry

Na grupie facebook'owej jeden z użytkowników wrzucił zdjęcie naszego SR 113 Bucegi. Jest to zdjęcie wrzucone wcześniej przez użytkownika z Rumunii na ich grupie 1/24 Hachette z zapytaniem gdzie taki model zdobyć.

[link widoczny dla zalogowanych]

No i po komentarzach wnioskuję, że koledzy z Rumunii... nam zazdroszczą. Very Happy
Pytają gdzie zdobyć, ile kosztuje, kiedy się ukaże i żałują, że u nich nie ma takiej serii. Smile Co akurat nie jest dziwne - to w końcu ich motoryzacja.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Poldi
User



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1319
Przeczytał: 134 tematy

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:37, 15 Cze 2022 Powrót do góry

Piękna ciężaróweczka Super


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Silesion
User



Dołączył: 20 Sty 2022
Posty: 68
Przeczytał: 89 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 8:04, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Bartek. napisał:
Na grupie facebook'owej jeden z użytkowników wrzucił zdjęcie naszego SR 113 Bucegi...


Model po waloryzacji (na wzór rumuńskiego filmu "Wyścig")? Z pewnością ładniejszy od tego na zdjęciu z zapowiedzi.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Bartek.
User



Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 555
Przeczytał: 97 tematów

Pomógł: 83 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice

PostWysłany: Czw 9:36, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Właściwie to różni się tylko kalkomanią na drzwiach.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Arku-1982
User



Dołączył: 02 Kwi 2022
Posty: 33
Przeczytał: 6 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 16:24, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Wpis nie na temat

Podobno kabina Bucegi powstała przy współpracy, a może nawet w całości zaprojektowana przez Francuską firmę Chausson, to o tyle ciekawe, że to ta sama firma która projektowała bądz współpracowała przy Starze z serii 200. Jestem już stary byku (1982) i pamiętam filmy z okresu PRL, zawsze podobały mi się te egzotyki z Rumunii, ale nie wiedziałem jak się nazywają, nawet myliłem je przez pewien czas z radzieckimi Gazami i Ziłami, ale mówimy tu o czasach pre - internetowych lata 90e.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
emer
User



Dołączył: 20 Paź 2012
Posty: 2027
Przeczytał: 34 tematy

Pomógł: 51 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 16:29, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Wpis nie na temat

Arku-1982 napisał:
Jestem już stary byku (1982)


Młodzieńcze nie grzesz! Nie pytaj nawet o roczniki niektórych uczestników naszego forum. Tym bardziej mnie nie pytaj Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Arku-1982
User



Dołączył: 02 Kwi 2022
Posty: 33
Przeczytał: 6 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 16:51, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Regulamin pkt 7. Mod.

Tak tylko żartuję, ale jedno jest pewne, pasja kolekcjonera jest wiecznie żywa, a nawet nas odmładza Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1644
Przeczytał: 102 tematy

Pomógł: 167 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:29, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Wpis nie na temat

Arku-1982 napisał:
Podobno kabina Bucegi powstała przy współpracy, a może nawet w całości zaprojektowana przez Francuską firmę Chausson, to o tyle ciekawe, że to ta sama firma która projektowała bądz współpracowała przy Starze z serii 200. (.....)

Kabinę nowych modeli SR (113, 131/132) zaprojektował Chausson na rumuńskie zlecenie. Rumuni chwalili się tym, podobnie jak produkowanym na licencji Forda silnikiem v8, który napędzał te samochody. Słusznie uznawali to za atrybuty nowoczesności tych pojazdów, chociaż silniki v8 pomimo wielu zalet nie należały do oszczędnych 🙂
Kabiny typu 641/642 do przyszłej rodziny Stara 200 też projektował Chausson (a silnik opracował austriacki instytut AVL prof Lista) ale my się do tego niechętnie przyznajemy pisząc co najwyżej o francuskich lub austriackich konsultacjach. No bo jakże, taka motoryzacyjna potęga a tu jacyś Francuzi czy jeszcze ktoś...😉
Rumuni zresztą przez wiele lat konsekwentnie współpracowali z firmami francuskimi w wielu dziedzinach gospodarki, w tym w przemyśle motoryzacyjnym.
Efektem tego jest m.in Dacia, która z roku na rok oferuje coraz szerszą gamę przyzwoitych, niedrogich samochodów i zyskuje popularność w kolejnych krajach, nie tylko Europy.
A w FSO hula wiatr...


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 794
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 22:03, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Wpis nie na temat

Powyższy post jest dla mnie interesujący. Czytałem bowiem różne wersje, w różnych źródłach. Jak to więc było z tą bardzo udaną i estetyczną kabiną Stara 28/29? "Narysował" ją inżynier/projektant polski czy francuski z Chausson?

Słyszałem do tej pory, że Francuzi pomogli ale technologicznie. Powyższy post rzuca trochę inne światło na sprawę. Nie mam tej książki "Star znad kamiennej" gdyż wciąż jest niedostępna w wydawnictwie. Trochę jestem tym zdziwiony


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 22:05, 16 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
gryngol
User



Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1003
Przeczytał: 90 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 22:13, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Wpis nie na temat

@Bussing
Na szybko zdjęcia kilku stron z książki "Star znad Kamiennej"
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 794
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 22:33, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Wpis nie na temat

Bardzo dziękuję! Przeczytam te wszystkie strony z dużym zainteresowaniem. Zatem jest to dzieło naszych projektantów - jak wynika z tej pasjonującej lektury.

Ktoś pisał, że kupi z tej kolekcji wszystkie wersje nadwoziowe na bazie stara 28/29 bo modele są ładne. W istocie. Chyba też tak zrobię bo lubiłem te ciężarówki


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 1915
Przeczytał: 72 tematy

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Czw 23:23, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Wpis nie na temat

Ja to pisałem Wink
Mieszkałem w dzieciństwie przy zajezdni PKS, więc się napatrzyłem. Sentyment pozostał. Teraz pozostaje mieć nadzieję, że te dwa Stary 28/29 nie będą jedynymi Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1644
Przeczytał: 102 tematy

Pomógł: 167 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 23:34, 16 Cze 2022 Powrót do góry

Wpis nie na temat

BUSSING napisał:
Bardzo dziękuję! Przeczytam te wszystkie strony z dużym zainteresowaniem. Zatem jest to dzieło naszych projektantów - jak wynika z tej pasjonującej lektury. (.....)

Kolego Bussing, być może przeczytałeś niezbyt uważnie albo inaczej rozumiesz proces projektowania.
W FSC powstał model nowej kabiny, swego rodzaju wizja wykonana ręcznie w metalu. Rzeczywiście ładnej o nowoczesnej, spójnej stylistyce.
Dziełem Chaussona było dokonanie obliczeń konstrukcyjnych, wprowadzenie niezbędnych korekt kształtu, określenie ilości i kształtu poszczególnych wytłoczek, wykonanie tłoczników do nich oraz opracowanie procesu technologicznego produkcji.
Czyli zaprojektowanie kabiny.
Kabina została zaprojektowana bardzo dobrze i produkowana była bez większych zmian do połowy lat 80 tych.
Bez tej "pomocy technologicznej" Chaussona, kabina typu 642 nie powstałaby jako nowoczesny, masowy produkt jaki znamy z naszych dróg.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 8:06, 17 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 247
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Pią 10:40, 17 Cze 2022 Powrót do góry

Wpis nie na temat

Z ksiązki" Star z nad Kamiennej" wynika jasno,że kabina opracowana została przez naszych prokjektantów.Natomiast Chausson opracował proces technologiczny jej wykonania na taśmie produkcyjnej.Chyba ,że nie umiem czytać między wierszami.Zastanawia mnie tylko dlaczego kabina greckiej ciężarówki jest taka podobna do naszej.Raczej jej nie sprzedawaliśmy /tak jak to robiliśmy dla Csepela/,a więc albo Chausson,sp;rZedał naszą myśl konstrukcyjną ,albo to jak zwykle prxzejaw naszej megalomanii,że ktoś nas kopiował.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1644
Przeczytał: 102 tematy

Pomógł: 167 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 12:12, 17 Cze 2022 Powrót do góry

Wpis nie na temat

Nikt nie odmawia polskim konstruktorom wkładu w powstanie kabiny typu 642 ale gdyby nie udział Chaussona, prawdopodobnie pozostałaby na etapie nietechnologicznego prototypu. Tak jak wiele konstrukcji z czasów PRL.
Udział wiodącej wówczas światowej firmy motoryzacyjnej w tworzeniu tej kabiny powinien być powodem do dumy a nie pomniejszany lub przemilczany na skutek megalomanii (właśnie!) i niepotrzebnych kompleksów.
Dość o tym.
Kabiny Stara na greckich pojazdach to nic dziwnego. Były tam eksportowane w latach 70 tych i montowane na ciężarówkach marki Namco Milicar.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 14:05, 17 Cze 2022, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin