FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini - skala 1:43 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2054
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 159 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:10, 14 Lut 2024 Powrót do góry

Ma też inny zderzak, na dodatek niżej zamocowany.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2497
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 272 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 19:18, 14 Lut 2024 Powrót do góry

Edekyogi napisał:
Czy mnie się tylko wydaje - ale wygląda na to, że były różne warianty kabiny K26.
Ten pojazd poniżej ma coś jakby sponsony na nadkolach (białe) - podobne jak w późniejszej kabinie N20.1
[link widoczny dla zalogowanych]

Nie wydaje Ci się 🙂 O ile wiem, zaprojektowana przez Panczakiewicza kabina K-26 powstała w czterech prototypowych egzemplarzach, wliczając w to nadwozie wozu strażackiego. Jedna z wersji miała takie właśnie zewnętrzne szczątkowe błotniki inspirowane rozwiązaniem Fiata, zapożyczonym również w kabinach Jelczy.
Kabina K-26 pomimo nowoczesnego wówczas wyglądu zewnętrznego powielała wiele przestarzałych rozwiązań, np. kierunek otwierania drzwi oraz sztywne osadzenie na ramie bez możliwości odchylenia. Przy tym składała się z dużej ilości elementów i była skrajnie nietechnologiczna. Doprowadzenia jej do fazy produkcji wielkoseryjnej nie podjęła się wówczas żadna z zachodnich firm karoseryjnych konsultujących ten projekt. Rezygnacja z produkcji K-26 to rzadki w PRL przykład myślenia zdroworozsądkowego 😉.
A co do braku wycieraczek w modelu, to proste. W skanowsnym przez DeA pojeździe ich nie ma bo ktoś je zdemontował. Fachowcom z DeA nie przyszło to widać do głowy i zaprojektowali model bez wycieraczek. Dobrze, że w tym czasie pracownicy muzeum pożarnictwa nie zdemontowali np któregoś z kół...😉


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
huml
User



Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1188
Przeczytał: 68 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska

PostWysłany: Śro 19:53, 14 Lut 2024 Powrót do góry

Nie chodzi o model , a o samochód 1:1. Dlaczego on nie ma wycieraczek. Zawsze mnie to dziwiło kto je zaiwanił 🤣


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
wojtek_
User



Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 211
Przeczytał: 38 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:02, 14 Lut 2024 Powrót do góry

W magazynie jest zdjęcie z wystawy - mam wrażenie że oprócz wycieraczek zamontowanych w dolnej części szyb jest jeszcze jedna różnica - szyba czołowa składa się z dwóch oddzielnych (coś jak w pierwszych starach A28/29). Może prototyp z muzeum w Mysłowicach ma wymienioną szybę na pojedynczą i stąd brak wycieraczek? Tylko głośno myślę...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2497
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 272 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:13, 14 Lut 2024 Powrót do góry

huml napisał:
Nie chodzi o model , a o samochód 1:1. Dlaczego on nie ma wycieraczek. Zawsze mnie to dziwiło kto je zaiwanił 🤣

Ktoś kiedyś te wycieraczki zdjął i tak zostało. Ten Star i tak wygląda nieźle na tle innych. Stan prototypów Syreny 100, Warszawy 210, Syreny 110 Ogara, Warsa i wielu innych unikatowych pojazdów woła o pomstę do nieba.
Kiedyś mnie to strasznie irytowało, ale szkoda zdrowia.... To pokazuje nasz stosunek do własnej historii. Gęby pełne frazesów, orzeł i biało czerwona flaga i "patriotyzm" odmieniany na wszystkie przypadki. I nic poza tym. Szkoda to komentować.

wojtek_ napisał:
W magazynie jest zdjęcie z wystawy - mam wrażenie że oprócz wycieraczek zamontowanych w dolnej części szyb jest jeszcze jedna różnica - szyba czołowa składa się z dwóch oddzielnych (coś jak w pierwszych starach A28/29). Może prototyp z muzeum w Mysłowicach ma wymienioną szybę na pojedynczą i stąd brak wycieraczek? Tylko głośno myślę...


Do czasu opanowania licencji Fiata polski przemysł nie był w stanie wyprodukować giętych szyb o takiej powierzchni dla przemysłu motoryzacyjnego. Więc niezależnie od tego czy szyba kabiny K-26 jest dzielona (w jednym prototypie), czy cała (w innym) to jest to doraźnie zastosowany plexiglass, a nie normalna szyba, która mogłaby mieć zastosowanie w seryjnej produkcji.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 20:22, 14 Lut 2024, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 606
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 64 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 21:13, 14 Lut 2024 Powrót do góry

Dobre foto RABA F26 z węgierskiej serii
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2563
Przeczytał: 72 tematy

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Śro 21:53, 14 Lut 2024 Powrót do góry

Taka mała modyfikacja upodabniająca modelik do oryginału z muzeum:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2054
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 159 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:05, 14 Lut 2024 Powrót do góry

Od razu lepiej.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
artemis
User



Dołączył: 08 Mar 2010
Posty: 260
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 22:39, 14 Lut 2024 Powrót do góry

max napisał:
🤣

...... Stan prototypów Syreny 100, Warszawy 210, Syreny 110 Ogara, Warsa i wielu innych unikatowych pojazdów woła o pomstę do nieba.
Kiedyś mnie to strasznie irytowało, ale szkoda zdrowia.... To pokazuje nasz stosunek do własnej historii. Gęby pełne frazesów, orzeł i biało czerwona flaga i "patriotyzm" odmieniany na wszystkie przypadki. I nic poza tym. Szkoda to komentować...[/quote]

Może nie powinienem pisać wspomnień w tym dokładnie wątku ale:

Wymienione tu prototypy widziałem po raz ostatni (w dobrym stanie) w OBRSO w Falenicy w trakcie jednej z moich tam służbowych wizyt (nie pamiętam , czy w 1994, czy trochę później czy trochę wcześniej )
A może sprawa wygląda tak, że po prostu nie ma już fachowców (inżynierów i modelarzy) którzy te prototypy tworzyli . (FSO nie produkuje już aut od 13 lat.

Moje aktualne stanowisko pracy (w branży) po moim przejściu na emeryturę zostanie za chwilę zlikwidowane (i częściowo przeniesione do Mastricht - to taka Bogatynia tylko w Holandii)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2497
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 272 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:39, 14 Lut 2024 Powrót do góry

sprzewo napisał:
Taka mała modyfikacja upodabniająca modelik do oryginału z muzeum (.....)

Ładnie👍To photoshop czy zmyłeś napis (czym)?

artemis napisał:
(.....) A może sprawa wygląda tak, że po prostu nie ma już fachowców (inżynierów i modelarzy) którzy te prototypy tworzyli . (.....)

No, prawda już prawie nie ma. To jest ostatni dzwonek żeby o coś zapytać.
Właśnie o to chodzi żeby zostało coś dla kolejnych pokoleń. Tych co już nie pamiętają i zajmują się czymś innym. Po to są muzea. Co im zostawimy?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 22:49, 14 Lut 2024, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2563
Przeczytał: 72 tematy

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Śro 22:47, 14 Lut 2024 Powrót do góry

Zmyłem ostrożnie. Jakoś mi nie pasował ten napis
Odrobina perfum na patyczku do uszu wystarczyła. Łatwo poszło


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez sprzewo dnia Śro 22:48, 14 Lut 2024, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
artemis
User



Dołączył: 08 Mar 2010
Posty: 260
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 22:54, 14 Lut 2024 Powrót do góry

max napisał:

No, prawda już prawie nie ma. To jest ostatni dzwonek żeby o coś zapytać.
Właśnie o to chodzi żeby zostało coś dla kolejnych pokoleń. Tych co już nie pamiętają i zajmują się czymś innym. Po to są muzea. Co im zostawimy?


Tylko pytanie czy takie muzea muszą być aż w Chlewiskach ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
artemis
User



Dołączył: 08 Mar 2010
Posty: 260
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 22:54, 14 Lut 2024 Powrót do góry

max napisał:

No, prawda już prawie nie ma. To jest ostatni dzwonek żeby o coś zapytać.
Właśnie o to chodzi żeby zostało coś dla kolejnych pokoleń. Tych co już nie pamiętają i zajmują się czymś innym. Po to są muzea. Co im zostawimy?


Tylko pytanie czy takie muzea muszą być aż w Chlewiskach ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2497
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 272 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:59, 14 Lut 2024 Powrót do góry

Oczywiście, że nie 🙂
Warszawa jest jedyną, znaną mi stolicą niemal 40 milionowego państwa z niezłą historią motoryzacyjną bez oficjalnego, państwowego muzeum motoryzacji. A jest się czym pochwalić. Olewają to wszystkie rządy. Wstyd!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Jakub
User



Dołączył: 17 Lut 2020
Posty: 300
Przeczytał: 28 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 8:27, 15 Lut 2024 Powrót do góry

sprzewo napisał:
Taka mała modyfikacja upodabniająca modelik do oryginału z muzeum:
[link widoczny dla zalogowanych]


Ale oryginał ma ten napis STRAŻ na przodzie:

[link widoczny dla zalogowanych]

Centralne Muzeum Pożarnictwa, czwarty slajd, podpisany jako hala nr 3.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin