FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini - skala 1:43 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Kędzior
User



Dołączył: 02 Lut 2010
Posty: 1096
Przeczytał: 68 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Oz

PostWysłany: Pon 17:52, 12 Maj 2025 Powrót do góry

Taką samą zabudowę lawety mam od kilku już lat na modelu Pegaso z hiszpańskiej serii, więc standardowo, po najmniejszej linii oporu DeA poszło na łatwiznę.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gryngol
User



Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 2069
Przeczytał: 33 tematy

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Śro 15:16, 21 Maj 2025 Powrót do góry

Jak tam dzisiejszy Jelcz PR06? Kupił ktoś? Jak ocenia? Da się coś z niego wycisnąć? Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2571
Przeczytał: 49 tematów

Pomógł: 193 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 16:36, 21 Maj 2025 Powrót do góry

U mnie mimo zamówienia w kiosku nie przyszedł ani jeden. Szukam teraz kogoś, kto ma na zbyciu w normalnej cenie, bo kolega, który zaoferował pomoc w kupnie też nie dostał. Szkoda przepłacać na wiadomych portalach. Mimo kiepskiej zabudowy wydaje mi się, że warto kupić ten model dla samej kabiny i podwozia.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3832
Przeczytał: 51 tematów

Pomógł: 86 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Śro 19:30, 21 Maj 2025 Powrót do góry

Kabina i podwozie w mojej ocenie dobre, natomiast zabudowa jaka jest to już było pisane. Zabrana z Pragi.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2879
Przeczytał: 43 tematy

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Śro 20:18, 21 Maj 2025 Powrót do góry

Kabina na plus, zabudowa niestety nie jest PR06. Co gorsze, liny i kółka odlane są jako jeden element, zatem wymiana lin nie będzie łatwa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2818
Przeczytał: 40 tematów

Pomógł: 302 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 21:30, 21 Maj 2025 Powrót do góry

Zabudowa nie jest z PR 06, to już wiemy. Mnie natomiast zaintrygowały te dwie duże butle z tlenem stojące bez zabezpieczenia za kabiną. Czym się mógł inspirować "twórca" tego modelu, może ktoś wie?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2571
Przeczytał: 49 tematów

Pomógł: 193 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:07, 21 Maj 2025 Powrót do góry

Ktoś im pewnie powiedział, że dawniej wozili na nim za kabiną butle z tlenem i acetylenem do spawania, więc kreatywny grafik wrzucił, żeby było "realistycznie". I tak dobrze, że ich poziomo nie położyli. Ciekawi mnie, czy oni w ogóle gdzieś skanowali taki model, czy całość powstała wyłącznie na bazie zdjęć i opowieści. Czy zabudowa z Pragi jest z premedytacją założona z oszczędności z myślą, że rynek i tak taki model przyjmie z radością, czy może była trudność ze znalezieniem właściwej do zeskanowania.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Śro 22:08, 21 Maj 2025, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2818
Przeczytał: 40 tematów

Pomógł: 302 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 7:28, 22 Maj 2025 Powrót do góry

Myślę, że nie ma obecnie w Polsce wzorcowego Jelcza PR 06. Ta konstrukcja wzorowana na podobnych drugowojennych konstrukcjach USA, okazała się bardzo sprawna i długowieczna ale czas zrobił swoje. Te, które pozostały, wymęczone, po remontach i przebudowach mocno odbiegają od oryginału. Można wprawdzie było na ich podstawie i zdjęć z epoki zaprojektować prawidłowy model PR 06 ale do tego trzeba odrobiny wiedzy i chęci.
Myślę, że DeA poszło inną drogą. Model to taki konglomerat dostepnej zabudowy z innego modelu i rozwiązań z kilku różnych, zachowanych PR 06. Z jednego pionowy wydech za kabiną, z innego podwójny stopień (dziura) wejściowy do kabiny, z kolejnego pomarańczowe koła, a jeszcze z innego podest za kabiną z butlami. Co się projektantowi wydało atrakcyjne. Problem w tym, że nie są to elementy typowego PR 06. Kosultant merytoryczny, o ile w ogóle jest ktoś taki, po raz kolejny dał ciała. Model mimo to wydaje się atrakcyjny, a duża ilość detali sprawia dobre wrażenie.
A co do wspomnianych wcześniej butli, znalazłem trzy współczesne (post PRL) fotografie PR 06 z podestem za kabiną do ich mocowania. Samochody ze zdjęć są w różnych barwach ale bardzo do siebie podobne i być może przedstawiają ten sam pojazd na przestrzeni lat. W każdym razie jakby co, "takie też były".
Żeby jednak zachować minimum zgodności merytorycznej, należałoby jedną z butli, tę wewnętrzną przemalować na żółto (niebieska - tlen, żółta - acetylen). I zgodnie z zasadami BHP dorobić solidne mocowanie butli do ściany nadwozia 😉.


Post został pochwalony 3 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 9:17, 22 Maj 2025, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 261
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Czw 12:13, 22 Maj 2025 Powrót do góry

W Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przy ul. Wawrzyńca wśród eksponatów jest dobrze zachowany egzemplarz pr 06. Jak będziesz w Krakowie, to polecam przyjrzeć się temu eksponatowi. On tam stoi od ponad 25 lat, więc jest szansa, że jest oryginalny w 100%, ale ostateczną ocenę pozostawiam Tobie.


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez SE 2647 dnia Czw 12:23, 22 Maj 2025, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2818
Przeczytał: 40 tematów

Pomógł: 302 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 14:23, 22 Maj 2025 Powrót do góry

Dziękuję za informację, chętnie go zobaczę.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
capritec
User



Dołączył: 30 Gru 2010
Posty: 437
Przeczytał: 44 tematy

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów

PostWysłany: Czw 15:02, 22 Maj 2025 Powrót do góry

SE 2647 napisał:
W Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przy ul. Wawrzyńca wśród eksponatów jest dobrze zachowany egzemplarz pr 06. Jak będziesz w Krakowie, to polecam przyjrzeć się temu eksponatowi. On tam stoi od ponad 25 lat, więc jest szansa, że jest oryginalny w 100%, ale ostateczną ocenę pozostawiam Tobie.


Aktualnie ten Jelcz znajduje się w magazynach MIT (Muzeum Inżynierii i Techniki - obecna nazwa MIM) i nie jest udostępniony do publicznej ekspozycji. Jeśli ktoś jest nim zainteresowany, to mam parę zdjęć sprzed kilku miesięcy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 622
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 64 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 15:37, 22 Maj 2025 Powrót do góry

Skoro już mowa o holownikach na bazie Ogórka - to taki mały off.
Swego czasu (tak 50 lat temu Sad ) widziałem na własne oczy taki agregat Karosy z trzyosiowym podwoziem w służbie warszawskiego MPA (nr taborowy 21).
Znacznie później wygrzebałem w inecie trzyosiowy holownik MPA (nr taborowy 39) - chyba Diamond T 969 z Lend-Lease czy innej UNRRA.
Tak na oko - to jest ten sam pojazd - tylko ze zmienionym nadwoziem
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Czw 15:39, 22 Maj 2025, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2571
Przeczytał: 49 tematów

Pomógł: 193 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:20, 22 Maj 2025 Powrót do góry

Rewelacja. Nie widziałem tych zdjęć. Na 99% to jest to samo podwozie, bo nawet zderzak z przodu mu dali ten sam. Bardzo ciekawa przeróbka.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2818
Przeczytał: 40 tematów

Pomógł: 302 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 19:17, 22 Maj 2025 Powrót do góry

Zderzak był przymocowany do ramy więc po prostu został na swoim miejscu. Był solidnej konstrukcji ponieważ Diamond T 969 Wrecker przystosowany był również do przepychania niesprawnych pojazdów. Na zdjęciu linkowanym przez Edekyogi jest jego drugie wcielenie (trzecie z kabiną Karosy) z przebudowaną szoferką. Pierwotnie samochód miał nadwozie półotwarte z płóciennym dachem. Mam kilka zdjęć tego ciekawego pojazdu z początku jego służby w MZK ale nie chcę tu śmiecić. Jeśli ktoś chciałby o tym pogadać, proszę założyć osobny temat.
A na marginesie, rozmawialiśmy już o tym kilka lat temu. A może kilkanaście...😉


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2571
Przeczytał: 49 tematów

Pomógł: 193 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 19:42, 22 Maj 2025 Powrót do góry

Tak na logikę powinno być z tym zderzakiem, ale na zdjęciach wydaje się trochę dalej odsunięty od osi po założeniu nowej kabiny. Albo to kwestia perspektywy albo coś kombinowali i np. wydłużyli ramę z przodu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin