Autor |
Wiadomość |
Kędzior
User
Dołączył: 02 Lut 2010
Posty: 1096 Przeczytał: 68 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Oz
|
Wysłany:
Pon 17:52, 12 Maj 2025 |
 |
Taką samą zabudowę lawety mam od kilku już lat na modelu Pegaso z hiszpańskiej serii, więc standardowo, po najmniejszej linii oporu DeA poszło na łatwiznę. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|
 |
gryngol
User
Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 2069 Przeczytał: 33 tematy
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Śro 15:16, 21 Maj 2025 |
 |
Jak tam dzisiejszy Jelcz PR06? Kupił ktoś? Jak ocenia? Da się coś z niego wycisnąć?  |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2571 Przeczytał: 49 tematów
Pomógł: 193 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 16:36, 21 Maj 2025 |
 |
U mnie mimo zamówienia w kiosku nie przyszedł ani jeden. Szukam teraz kogoś, kto ma na zbyciu w normalnej cenie, bo kolega, który zaoferował pomoc w kupnie też nie dostał. Szkoda przepłacać na wiadomych portalach. Mimo kiepskiej zabudowy wydaje mi się, że warto kupić ten model dla samej kabiny i podwozia. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
mafo
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3832 Przeczytał: 51 tematów
Pomógł: 86 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno
|
Wysłany:
Śro 19:30, 21 Maj 2025 |
 |
Kabina i podwozie w mojej ocenie dobre, natomiast zabudowa jaka jest to już było pisane. Zabrana z Pragi. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
sprzewo
User
Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2879 Przeczytał: 43 tematy
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka
|
Wysłany:
Śro 20:18, 21 Maj 2025 |
 |
Kabina na plus, zabudowa niestety nie jest PR06. Co gorsze, liny i kółka odlane są jako jeden element, zatem wymiana lin nie będzie łatwa. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2818 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 21:30, 21 Maj 2025 |
 |
Zabudowa nie jest z PR 06, to już wiemy. Mnie natomiast zaintrygowały te dwie duże butle z tlenem stojące bez zabezpieczenia za kabiną. Czym się mógł inspirować "twórca" tego modelu, może ktoś wie? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2571 Przeczytał: 49 tematów
Pomógł: 193 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 22:07, 21 Maj 2025 |
 |
Ktoś im pewnie powiedział, że dawniej wozili na nim za kabiną butle z tlenem i acetylenem do spawania, więc kreatywny grafik wrzucił, żeby było "realistycznie". I tak dobrze, że ich poziomo nie położyli. Ciekawi mnie, czy oni w ogóle gdzieś skanowali taki model, czy całość powstała wyłącznie na bazie zdjęć i opowieści. Czy zabudowa z Pragi jest z premedytacją założona z oszczędności z myślą, że rynek i tak taki model przyjmie z radością, czy może była trudność ze znalezieniem właściwej do zeskanowania. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Śro 22:08, 21 Maj 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2818 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 7:28, 22 Maj 2025 |
 |
Myślę, że nie ma obecnie w Polsce wzorcowego Jelcza PR 06. Ta konstrukcja wzorowana na podobnych drugowojennych konstrukcjach USA, okazała się bardzo sprawna i długowieczna ale czas zrobił swoje. Te, które pozostały, wymęczone, po remontach i przebudowach mocno odbiegają od oryginału. Można wprawdzie było na ich podstawie i zdjęć z epoki zaprojektować prawidłowy model PR 06 ale do tego trzeba odrobiny wiedzy i chęci.
Myślę, że DeA poszło inną drogą. Model to taki konglomerat dostepnej zabudowy z innego modelu i rozwiązań z kilku różnych, zachowanych PR 06. Z jednego pionowy wydech za kabiną, z innego podwójny stopień (dziura) wejściowy do kabiny, z kolejnego pomarańczowe koła, a jeszcze z innego podest za kabiną z butlami. Co się projektantowi wydało atrakcyjne. Problem w tym, że nie są to elementy typowego PR 06. Kosultant merytoryczny, o ile w ogóle jest ktoś taki, po raz kolejny dał ciała. Model mimo to wydaje się atrakcyjny, a duża ilość detali sprawia dobre wrażenie.
A co do wspomnianych wcześniej butli, znalazłem trzy współczesne (post PRL) fotografie PR 06 z podestem za kabiną do ich mocowania. Samochody ze zdjęć są w różnych barwach ale bardzo do siebie podobne i być może przedstawiają ten sam pojazd na przestrzeni lat. W każdym razie jakby co, "takie też były".
Żeby jednak zachować minimum zgodności merytorycznej, należałoby jedną z butli, tę wewnętrzną przemalować na żółto (niebieska - tlen, żółta - acetylen). I zgodnie z zasadami BHP dorobić solidne mocowanie butli do ściany nadwozia 😉. |
Post został pochwalony 3 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 9:17, 22 Maj 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
SE 2647
User
Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 261 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin
|
Wysłany:
Czw 12:13, 22 Maj 2025 |
 |
W Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przy ul. Wawrzyńca wśród eksponatów jest dobrze zachowany egzemplarz pr 06. Jak będziesz w Krakowie, to polecam przyjrzeć się temu eksponatowi. On tam stoi od ponad 25 lat, więc jest szansa, że jest oryginalny w 100%, ale ostateczną ocenę pozostawiam Tobie. |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez SE 2647 dnia Czw 12:23, 22 Maj 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2818 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 14:23, 22 Maj 2025 |
 |
Dziękuję za informację, chętnie go zobaczę. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
capritec
User
Dołączył: 30 Gru 2010
Posty: 437 Przeczytał: 44 tematy
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów
|
Wysłany:
Czw 15:02, 22 Maj 2025 |
 |
SE 2647 napisał: |
W Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przy ul. Wawrzyńca wśród eksponatów jest dobrze zachowany egzemplarz pr 06. Jak będziesz w Krakowie, to polecam przyjrzeć się temu eksponatowi. On tam stoi od ponad 25 lat, więc jest szansa, że jest oryginalny w 100%, ale ostateczną ocenę pozostawiam Tobie. |
Aktualnie ten Jelcz znajduje się w magazynach MIT (Muzeum Inżynierii i Techniki - obecna nazwa MIM) i nie jest udostępniony do publicznej ekspozycji. Jeśli ktoś jest nim zainteresowany, to mam parę zdjęć sprzed kilku miesięcy. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
Edekyogi
User
Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 622 Przeczytał: 3 tematy
Pomógł: 64 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Czw 15:37, 22 Maj 2025 |
 |
Skoro już mowa o holownikach na bazie Ogórka - to taki mały off.
Swego czasu (tak 50 lat temu ) widziałem na własne oczy taki agregat Karosy z trzyosiowym podwoziem w służbie warszawskiego MPA (nr taborowy 21).
Znacznie później wygrzebałem w inecie trzyosiowy holownik MPA (nr taborowy 39) - chyba Diamond T 969 z Lend-Lease czy innej UNRRA.
Tak na oko - to jest ten sam pojazd - tylko ze zmienionym nadwoziem
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Czw 15:39, 22 Maj 2025, w całości zmieniany 2 razy
|
|
 |
 |
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2571 Przeczytał: 49 tematów
Pomógł: 193 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 18:20, 22 Maj 2025 |
 |
Rewelacja. Nie widziałem tych zdjęć. Na 99% to jest to samo podwozie, bo nawet zderzak z przodu mu dali ten sam. Bardzo ciekawa przeróbka. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2818 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 19:17, 22 Maj 2025 |
 |
Zderzak był przymocowany do ramy więc po prostu został na swoim miejscu. Był solidnej konstrukcji ponieważ Diamond T 969 Wrecker przystosowany był również do przepychania niesprawnych pojazdów. Na zdjęciu linkowanym przez Edekyogi jest jego drugie wcielenie (trzecie z kabiną Karosy) z przebudowaną szoferką. Pierwotnie samochód miał nadwozie półotwarte z płóciennym dachem. Mam kilka zdjęć tego ciekawego pojazdu z początku jego służby w MZK ale nie chcę tu śmiecić. Jeśli ktoś chciałby o tym pogadać, proszę założyć osobny temat.
A na marginesie, rozmawialiśmy już o tym kilka lat temu. A może kilkanaście...😉 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2571 Przeczytał: 49 tematów
Pomógł: 193 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 19:42, 22 Maj 2025 |
 |
Tak na logikę powinno być z tym zderzakiem, ale na zdjęciach wydaje się trochę dalej odsunięty od osi po założeniu nowej kabiny. Albo to kwestia perspektywy albo coś kombinowali i np. wydłużyli ramę z przodu. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|