FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Ciężarówki w Prl 1945-1989r Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 21:16, 25 Maj 2024 Powrót do góry

Star 29 Hydromil I

Na początku lat 70 tych Fabryka Samochodów Specjalizowanych Polmo - SHL z Kielc przystąpiła do opracowywania na podwoziu samochodu ciężarowego STAR 29 (później stosowano także w małych ilościach podwozie STAR 28 nowego wozu tzw. armatki wodnej Hydromil 1, przystosowanej do rozpraszania zgromadzeń ulicznych. Do napędu pompy wody zastosowano silnik 116.C pochodzącego z samochodu osobowego FIAT 125p. Pojazd miał jedno działko wodne, umieszczone w obrotowej wieżyczce, dodatkowo zastosowano sześć dysz kierunkowych, znajdujące się z przodu i po bokach kadłuba, służące do samoobrony pojazdu. Pojazd ze względu na ogólną konstrukcję nie należał do udanych wozów swojej klasy, jednak okazał się "hitem" eksportowym fabryki SHL z Kielc. Samochód sprzedano do Węgier, Czechosłowacji, NRD, Bułgarii i ZSRR, gdzie był szeroko stosowany w tłumieniu protestów (zwłasza w NRD), związanych z upadkiem Bloku Wschodniego.

Do NRD sprzedano okoł 50szt Star Hydromil 1





https://www.youtube.com/watch?v=G6TyNus1SpM&list=PLBZa6vLqxKsrRaqiO6kK7FbcsXJK90Phm&index=9

ImageHydromil 1 Nowa Huta 1982r

Image Hydromil 1 DDR

ImageHydromil 1 DDR

Image Star 29 Hydromil 1 Węgry

https://www.youtube.com/watch?v=PlIW2GapUAc


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 9:36, 30 Maj 2024 Powrót do góry

Polski Budołaz

O tym pojeżdzie już dawno temu pisałem w innym temacie.Nie dawno zostały odnalezione 2 z trzech sztuk Budołazów . Prawdopodobnie jeden z nich ma być odbudowany w Oławie

ImageBudołaz z artykułu poniżej
[link widoczny dla zalogowanych]


Image Budołaz nr. 1

Image Budołaz nr. 2

https://www.youtube.com/watch?v=DvZysSk0ahQ
foto z Netu


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Piotrek_EPKK
User



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6202
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 281 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw 12:10, 30 Maj 2024 Powrót do góry

Polski Unimog! Poprosimy w Kultowych Ciężarówkach Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 16:37, 30 Maj 2024 Powrót do góry

Ja też jak Piotrek_EPKK , Zetorski i na pewno wielu innych cieszę się z odnalezienia polskich prototypów,
i żeby były wydane w skali 1/43 w serii Kultowe Cężarówk PRL- u . Nic co polskiego w temacie motoryzacji nie powinno być pominięte a tym bardziej pojazdy oryginalne na prawie 100% w zależności z jakim agregatem byłyby spięte .Widać to na pace jednego z Budołazów.
Jeśli ktoś nie obejrzał filmu do końca to Budołazy na zlecenie Warszawskiego Instytucie Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, w latach osiemdziesiątych montaż Budołazów (polskich Unimogów) zlecono firmie która już była prewzentowa w tym temacie ZREMB Radom.


Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2564
Przeczytał: 64 tematy

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Czw 18:40, 30 Maj 2024 Powrót do góry

Oby ktoś je odrestaurował, bo patrząc na zdjęcia jest potencjał. A w temacie KCP - nic tylko się dołączyć do życzenia kolegów Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2055
Przeczytał: 58 tematów

Pomógł: 160 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 12:37, 01 Cze 2024 Powrót do góry

Znalezisko świetne, ale powiem Wam, że jak patrzyłem na filmie Mikiciuka, jak oni je z ziemi wyrywali, to prawie płakałem. Dlaczego w tym kraju nie ma porządnej instytucji podległej pod ministra kultury, która by się zajmowała takimi znaleziskami i miała na to fundusze? Dlaczego to zawsze prywatni pasjonaci zabierają takie sprzęty i potem połowa z nich gnije gdzieś pod chmurką, bo komuś się zdaje, że będzie robił, a czasu albo kasy brak? Gdyby to ode mnie zależało, to wypadałoby te samochody solidnie zabezpieczyć, podkopać najpierw koła bez szarpania, podjechać lawetą, delikatnie pociągnąć i wywieźć gdzieś do suchego hangaru. A nie na chama wyrywać z ziemi na improwizowanym holu jakimś samochodem ciężarowym. Patrzyłem z przerażeniem, czy rozerwą go na pół, czy nie. Jak ktoś w ziemi znajdzie kawałek ceramicznej skorupki po średniowiecznym garnku, to mu zaraz archeolog zablokuje pół działki. A jak taki rarytas polskiej historii techniki stoi i gnije, to nikogo nie obchodzi i najwyżej jakiś Janusz zabierze za cenę złomu i postawi u siebie na placu. Film u Mikiciuka bardzo ciekawy i to niebywała gratka zobaczyć Budołazy z bliska na współczesnym filmie. Chociaż jeśli ktoś szuka wiedzy o nich, to polecam raczej bardziej merytoryczne źródła pisane, bo ten Pan nie przykłada zbyt dużej wagi do poprawnej polszczyzny w wypowiedziach, ani do 100% poprawności historycznej. Tak czy owak informacja świetna i podaję jeszcze raz link, na wypadek gdyby ktoś przegapił w postach wyżej. Warto zobaczyć.

https://youtu.be/DvZysSk0ahQ


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 16:56, 02 Cze 2024 Powrót do góry

W126 to wyciąganie tych pojazdów nie było profesjonalne, ale Budołazy zrobione solidnie i się udało. Też uważam że powinno być to zrobione bardziej umiejętnie .

Star 266c 4x4 Unistar

ImageStar 266c 4x4 Unistar Replika kierowcy Mazura.
Image Star 266c 4x4 Unistar nr 6 z Rajdu Jelcza w 1988r

Jeśli chodzi o nazwę to sa różne. Ja będę sie posługiwał najbardziej znaną nazwą taka jak w KCP czyli Star 266c 4x4 Unistar.Unistar to nazwa tez innego Stara. Przedstawie historie w skrócie. Powstały cztery egzemplarze Dwa dla załóg polskich i dwa dla załogi fińskiej. Jeden miał być w Finlandii a drugi w Polsce treningowy. Star 266c 4x4 Unistar powstał po zlikwidowaniu trzeciego mostu i skróceniu tylnej częsci samochodu.Samochód był budowany z wykorzystaniem doświadczeń z rajdu Dakar w 1988r. Na piachu lepiej daje sobie radę napęd 4x4 niż trzy osie dlatego usunięto trzeci most w błocie natomiast odwrotnie. Rajd Dakar to w dużej mierze piasek.
Zanim doszło do Rajdu Paryż Dakar w 1989r w którym Stary 266c 4x4 nie mogły uczestniczyć z powodu zmiany regulaminu wg. którego od 1989r nie dopuszczano prototypów to jedna z teorii. Stary uczestniczyły w innych imprezach np. Rajd Jelcza w 1988r.
Według numeracji z tego rajdu zrobiłem wykaz który Star nosił jaki numer

Na początku samochody Star 266c 4x4 Unistar miały malowanie jak poniżej
czyli biało- granatowo niebieskie.

Image

Poniżej Star 266c 4x4 Unistar. W Rajdzie Jelcza 1988r nr 9 załoga fińska
Image
Image

Poniżej Star 266c 4x4 Unistar Nr 15
Image
Image
Image

Poniżej Star 266c 4x4 Unistar Nr 19 czyli ten treningowy
Image
Image

Poniżej podwójne amortyzatory w Star 266c 4x4 Unistar
Image

Jeden z tych Starów czyli ten treningowy nr 19 jest w Polsce przerobiony częściowo.
Drugi prawdopodobnie za granicą u jakiegoś kolekcjonera
Trzeci pracował jako śmieciarka w Grójcu
Czwarty po awari został rozebrany na części.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Nie 19:48, 02 Cze 2024, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:18, 04 Cze 2024 Powrót do góry

Star 266c 4x4 Unistar

Ciężarówki te wzięły udział w dwóch rajdach Jelcza w 1988r i w 1989r

Poniżej zdjęcia i film z Rajdu Jelcza 1989r gdzie wzięły udział wszystkie cztery Stary 266c 4x4 Unistar

Image


Image


Image

Image

https://www.youtube.com/watch?v=fu8ATNgeGPM


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
andy ns
User



Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3553
Przeczytał: 37 tematów

Pomógł: 82 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska

PostWysłany: Śro 21:41, 05 Cze 2024 Powrót do góry

Golfpolo - może troszkę nie w aktualnym temacie ale ogólnie chyba tak Very Happy
Niedawno natknąłem się, na całkiem jeszcze w formie, Lublina 51.
Co prawda bez silnika ale jak na swoje lata to byłaby jeszcze dobra baza do odbudowy.
Tym bardziej z taką zabudową Smile

Image
Image
Image
Image
Image
Image


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5601
Przeczytał: 73 tematy

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Czw 5:54, 06 Cze 2024 Powrót do góry

Cześć.
Ja mam jeszcze dwa pytania odnośnie Unistara, w kontekście modeli repliki, który dostaliśmy w Kultowych Ciężarówkach.
1. Replika, w malowaniu "40 lat", której model dostaliśmy, została zbudowana współcześnie przez Jerzego Mazura, na wzór pojazdu, który w 1988 roku wystartował w Rajdzie Jelcza z numerem 6 i zajął wtedy 5-te miejsce?
2. Czy Unistary w 1989 roku w ogóle nie pojechały na start rajdu do Paryża, czy może pojechały, ale nie zostały dopuszczone na starcie do rajdu? Gdzieś przeczytałem, że fabryka w Starachowicach zrezygnowała ze startu, a Jerzy Mazur pojechał na start rajdu tylko jako kibic (w nagrodę za Rajd Jelcza) czyli wynikałoby z tego, że Unistary w ogóle nie pojechały do Paryża.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 11:25, 09 Cze 2024 Powrót do góry

Jeśli chodzi o start Unistarów w Rajdzie Paryż Dakar w !989r to wg tego co wyczytałem bo są różne pogłoski w sprawie Unistarów .

Rajd Paryż – Tunis – Dakar 1989 to 11. edycja Rajdu Dakar. Start odbył się 25 grudnia 1988 z Paryża, 13 stycznia 1989 w Dakarze.

Ciężarówki w tym rajdzie nie startowały ale nie znaczy że nie uczestniczyły w rajdzie. Kilkadziesiąd ciężarówek jako pomoc techniczna i obsługa rajdu uczestniczyła w tym rajdzie. Pogłoska mówiła że Finowie chcieli odkupić Stara którym mieli wystartować w tym rajdzie jak zmieniono regulamin.Może coś w tym być bo Finowie startowali też w samochodach osobowych w tym rajdzie i Star mógłby być do obsługi któregoś z samochodów osobowych.Obsługa też musiała w miarę nadązać za główną grupą ale dlaczego jeśli to prawda nie doszło do tranzakcji nie wiadomo.
Ludzie którzy piszą ksiązki nie podają wszystkich wiadomości przed ukazaniem się książki na dany temat. Znam jedną taką osobę która zbiera materiały już kilka lat i nic nie można się na razie dowiedzieć.
Regulamin rajdu zmieniono w ten sposób że w rajdzie nie mogły startować prototypy nie tylko ciężarówek ale też samochodów osobowych i motocykli nie odnosiło się to do pojazdów obsługi




Unistary nigdy nie widziały Francji bo decyzja o nowym regulaminie zapewne dużo wcześniej dotarła do wszystkich zapisanych uczestników Rajdu 89 Paryż Dakar
Malowanie modelu wg mnie pochodzi z samochodu uczestniczącym w Rajdzie Jelcza 88 tylko pomylono numer rejestracyjny powinien być XKI 501


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Czw 16:11, 13 Cze 2024, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 16:28, 09 Cze 2024 Powrót do góry

Jeśli chodzi o stare samochody które widuje się przy drogach to praktycznie są nie do kupienia Właściciele tak windują ceny że są prawdziwą zaporą dla ludzi którzy by chcieli odnowić dany pojazd. Ja niedawno jechałem na wycieczkę do Ojcowa i po drodze też widziałem samą budę od Lublina taką jak pokazał andy ns w jakiejś miejscowości.Nieraz takie rzeczy się zdarzają.

Jak już jesteśmy przy rajdach ciężarówek to następny rajdy z udziałem Starów C-200 Węgry i Fiinlandia

Image

Image


[link widoczny dla zalogowanych]

https://www.youtube.com/watch?time_continue=49&v=xwRfeXJKQSk&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2F40ton.net%2F&source_ve_path=MTM5MTE3LDIzODUx&feature=emb_title

Image


Image


Image

Image
Image

Image


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Nie 18:17, 09 Cze 2024, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
hans
User



Dołączył: 02 Wrz 2021
Posty: 40
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 12:08, 11 Cze 2024 Powrót do góry

Golfpolo napisał:

Trzeci pracował jako śmieciarka w Grójcu

Prawie pewne info ,że to wóz z reklamą "Stokowski"
Kabina cała czerwona?
Pewnie nie ma foty .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1093
Przeczytał: 65 tematów

Pomógł: 139 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 12:39, 11 Cze 2024 Powrót do góry

hans a skąd wiesz że to akurat ten Star z Rajdu Jelcza 89 z reklamą Stokowski,moze wiesz coś więcej.Ja info co napisałem o tym Starze z Grójca, że pracował jako śmieciarka, wiem z filmiku Dominnika.Jako śmieciarka pracował wiele lat.Widziano go też jak w tej kolorystyce stał tam na stacji paliwowej Zdjęcia nie ma.Jeszcze jest jedno info że Mazur miał jakieś namiary o Starze 266c 4x4 Unistar pracujący gdzies w Bieszczadach może to ten z Grójca tam został sprzedany, ale go nie znalazł, a szukał go tuż przed zrobieniem repliki czyli dość póżno Ze Starachowic w czasie przenosin muzeum też zginął Jeden ze Starów 200 który brał udział w Rajdzie na Węgrzech i w Finlandii.Ciekawe Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Wto 14:00, 11 Cze 2024, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Abarth098
User



Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 2730
Przeczytał: 60 tematów

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 20:03, 11 Cze 2024 Powrót do góry

Golfpolo napisał:

Jak już jesteśmy przy rajdach ciężarówek to następny rajdy z udziałem Starów C-200 Węgry i Fiinlandia


Nie rajdy tylko wyścigi i liczę na coś z tej tematyki w kolekcji ciężarówek. Najlepiej dokładnie takiego Stara jak pokazałeś i jakiegoś Jelcza do kompletu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin