FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Nietypowe pojazdy poliicji 1990 - 2007 i SM (do 2012) Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Jacek_C5
User



Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 386
Przeczytał: 83 tematy

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia

PostWysłany: Sob 20:40, 13 Lut 2021 Powrót do góry

W126 napisał:


PS. Muszę uważać na słowa i bardzo precyzyjnie pisać posty, bo na tym forum momentalnie wszelkie nieścisłości w formułowaniu zdań są wyłapywane.


Cześć Kolego,
myslę, że nie tylko "na tym forum" tylko ogólnie rzecz biorąc. Pisząc w takim tonie i w ten sposób, a potem czytając Twoje wiadomości można odnieść wrażenie, że jesteś pewny tego co piszesz, a jest inaczej.
Ktoś, kto "nie siedzi w temacie" , np. ja, może zostać wprowadzony w błąd, a inna osoba może takie informacje nawet nieświadomie dalej przekazać i tak się właśnie rodzą plotki.
Znaczną "siłą" tego forum sa posty merytoryczne i wnoszące fakty do rozmów, a nie gdybanie...
Jest takie powiedzenie " lepiej mądrze stać niż głupio biegać" - to kieruję ogólnie już do wszystkich, który produkują posty jeden za drugim, czasami bez refleksji.

Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 21:01, 13 Lut 2021 Powrót do góry

Czasem po prostu trudno jest przekazać sporą ilość informacji tak, żeby nie użyć skrótów myślowych. Raczej unikam pisania elaboratów, a posty i tak wychodzą mi dość długie. Wiem, że takie posty się po prostu ciężko czyta. Gdy przekazuję informacje niesprawdzone, to staram się to zaznaczać. W pozostałych przypadkach mam intencje, by nie przekazywać plotek i opieram się często na źródłach. Jeśli źródłem jest użytkownik pojazdu, to oczywiście mogą się pojawić plotki, bo nie jest to źródło pisane, ani żaden dokument. Tak się też przytrafiło w przypadku tego Volkswagena.

Oficjalne warunki kontraktu przedstawił max. Ja dodałem do tego trochę informacji zakulisowych od pracownika resortu. Prawda pewnie leży częściowo pośrodku. Przeprowadzono oficjalne testy przed zakupem samochodów dla MSW. W testach brały też udział modele Renault. Volkswagen oczywiście wygrał, nie podważam jego przydatności ani lepszych parametrów, ale czy wcześniejszy prezent był tak zupełnie bez znaczenia? To pewnie wiedzą tylko w ministerstwie.

Dodam jeszcze tylko jedno z ulubionych powiedzonek w służbach podległych MSW. "Papier wszystko przyjmie". Coś się swego czasu o tym przekonałem, ale to na inną rozmowę.

Tak czy siak dzięki za dobrą radę. Postaram się nie pisać informacji niesprawdzonych.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Sob 21:07, 13 Lut 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
andrzej50_lodz
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 839
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Sob 22:21, 13 Lut 2021 Powrót do góry

Czy takie były?

Image

Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 22:34, 13 Lut 2021 Powrót do góry

Tak, to jest wersja variant, o której wspominałem. Przyszły w tym samym czasie, co sedany. Nie wiem jaki był stosunek ilości sedanów do variantów, ile było jednych i drugich, ani ile było Transporterów T4, które przyszły w tym samym okresie.

Nie udało mi się też dotrzeć do informacji jakie radiotelefony montowano w tych pojazdach. Czy przychodziły już z jakimś niemieckim sprzętem, czy może montowano w nich polskie Radmory, ewentualnie jedne z pierwszych Motoroli już u nas na miejscu w Polsce. Z tego co się orientuję policja niemiecka używała zupełnie innych urządzeń łączności, które nie były w Polsce popularne.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Sob 22:46, 13 Lut 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2430
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 10:50, 14 Lut 2021 Powrót do góry

W126 napisał:
Tak, to jest wersja variant, o której wspominałem. Przyszły w tym samym czasie, co sedany. Nie wiem jaki był stosunek ilości sedanów do variantów, ile było jednych i drugich, ani ile było Transporterów T4, które przyszły w tym samym okresie.

Czy na pewno?
O ile wiem, w puli kilkudziesięciu jasnoniebieskich pojazdów pochodzących z daru rządu Niemiec były wyłącznie Passaty - sedany i kombi. Nie było wśród nich Transporterów T4.
Te pojawiły się później za sprawą kontraktu MSW - VW, wówczas w puli 3 tys pojazdów obok Vento i Passatów były również T4. Wszystkie pojazdy policyjne z tego kontraktu były w "typowym" policyjnym kolorze granatowym.

Natomiast T4 dla Straży Pożarnej pochodzące z tego kontraktu nie były w lakierowane na typowo strażacki czerwony kolor. Miały kolor ciemniejszej czerwieni wpadające nieco w bordo i brąz. Ten kolor nie cieszył się dużym powodzeniem na rynku prywatnym i VW zaoferował takie pojazdy z dodatkowym rabatem. MSW wyraziło zgodę na odstępstwo od obowiązujących wówczas przepisów dzięki czemu uzyskało lepszą cenę. Te samochody zgodnie z zamówieniem MSW zostały w Antoninku odpowiednio doposażone (tak jak pojazdy dla Policji) i oznakowane (oklejone) pasem i numerami taktycznymi w kolorze czerwonym (chociaż przepisy dopuszczały też kolor biały - jak w Policji). Wyglądało to kuriozalnie bo czerwone oznakowanie na "prawie czerwonym" lakierze było niemal niewidoczne. To w połączeniu z nieprzepisowym kolorem pojazdów dało początek historii o rzekomym szwindlu Kulczyka ze sprzedażą pojazdów zalegających w jakichś portach lub magazynach.
Legenda żyje do dzisiaj chociaż większość Volkswagenów z tego kontraktu po wyjątkowo pracowitym życiu odjechała już do krainy wiecznych łowów 😉


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 10:56, 14 Lut 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 11:17, 14 Lut 2021 Powrót do góry

O jasnoniebieskich T4 słyszałem z co najmniej kilku źródeł, a jeden człowiek, którego znałem osobiście wspominał przez ostatnie lata kilka razy, że nawet widział taki samochód w oklejeniu naszej policji z belką Hella, więc historia jest w moim odczuciu pewna. Gdy zrobiłem małe poszukiwania tego samochodu, to natknąłem się na kilka artykułów, gdzie T4 był wymieniony w pierwszej partii pochodzącej z daru RFN. Niestety nie dokopałem się do oficjalnych dokumentów z przekazania tych samochodów. Nie wiem też ile ich było. Może w całej puli, był jeden lub dwa i to wystarczyło, by wspomnieć, że były.

O tych z późniejszego kontraktu oczywiście wiem. O strażackich też. Strażackie były w odróżnieniu od policyjnych robione w pełni blaszanej budzie bez okien. Z przodu na dachu była belka, zamiast pojedynczych kogutów, jak w wersji dla policji. W środku miały zabudowane stelaże z szufladami ze sprzętem. Niektóre miały na środku dachu maszt oświetleniowy. Wspominałem wcześniej, że we Wrocławiu był rodzynek w PSP, malowany na jasnoniebiesko i oklejony pasem w identyczny sposób, jak te ciemnoczerwone. Jeździł początkowo w JRG 9 jako lekki ratownictwa technicznego, a z czasem przeniesiono go na JRG 3, jako lekki kwatermistrzowski po tym, gdy w JRG 9 zastąpił go Mascott. Widziałem go wielokrotnie na żywo jeszcze w latach '90. Jeśli chodzi o numery operacyjne, to w partii strażackiej większość pojazdów, z którymi się spotkałem nie miała w tamtym czasie numerów. Był czerwony pas odblaskowy i czerwony napis straż na drzwiach. Numery doklejane były później i zwykle były one białe. Samochody cieszyły się dużym uznaniem i często do dziś jeżdżą w OSP, bo są trudne do zajechania.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Nie 11:19, 14 Lut 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2430
Przeczytał: 76 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 11:33, 14 Lut 2021 Powrót do góry

W126 napisał:
O jasnoniebieskich T4 słyszałem z co najmniej kilku źródeł (.....). Może w całej puli, był jeden lub dwa i to wystarczyło, by wspomnieć, że były. (.....)

Mogło tak być. Nie spotkałem się z informacją o jasnoniebieskich T4, sam też takiego nie widziałem ale kto wie....
Już parokrotnie pojawiały się zdjęcia lub artykuły z epoki, które korygowały naszą dotychczasową wiedzę.
W126 napisał:
(.....) Był czerwony pas odblaskowy i czerwony napis straż na drzwiach. Numery doklejane były później i zwykle były one białe.

Tak, masz rację. Fabryczne oznakowanie, wspólne dla wszystkich pojazdów z kontraktu zawierało czerwony pas, napis "Straż" i nr alarmowy 998. Numery operacyjne były doklejane później. Były białe lub czerwone jak pozostałe oznakowanie. Zróżnicowana była również wielkość numerów.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 11:45, 14 Lut 2021, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Wto 14:18, 16 Lut 2021 Powrót do góry

Oficjalnie Polska nie otrzymała jasnoniebieskich T4 ( w sensie od rządu Niemiec dla rządu Polski ) Jeżeli był, to jedynie na takich samych zasadach, jak VW Golf II z KP Chybie - otrzymany w prezencie od władz miasta Amstetten dla policji w Chybiu - osobiście przywiózł go wójt Chybia siedząc za jego kierownicą.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
kajmat




Dołączył: 14 Cze 2018
Posty: 6
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 21:58, 18 Lut 2021 Powrót do góry

Błękitne / jasnoniebieskie T4 były w policji jesienią 1991 r., a zatem mniej więcej w czasie gdy pojawiły się błękitne / jasnoniebieskie Passaty. Co najmniej jeden był w Krakowie, był taki też co najmniej jeden w Warszawie (takiego z Warszawy można nawet zobaczyć na zdjęciu wyszukując w sieci hasło: "Nocny patrol błękitnym VW T4 należącym do BPI KSP. Październik 1991"). Na pewno błękitne / jasnoniebieskie T4 służyły do pilotaży (jako pojazd zamykający) kolumn bankowozów NBP na przełomie 1994/1995 r., podczas operacji denominacji złotówki, gdy NBP rozwoził do swoich skarbców w całej Polsce nowe pieniądze i zbierał z nich stare, przeznaczone ostatecznie do utylizacji. Wówczas T4 miały oprócz standardowych 3 lamp niebieskich na dachu (w układzie 2+1) dodatkową lampę czerwoną, zamocowaną obok tylnej niebieskiej. O ile dobrze pamiętam, kolor zarówno Passatów, jak i tych T4 wynikał z testowania innej barwy niż kolor niebieski, otrzymany w spadku po MO. Jak wiemy, ostatecznie wybrano wersję granatową. Niestety, dokumentacja fotograficzna tych T4 jest dość skromna i na jej podstawie trudno wywnioskować w jakiej ilości i gdzie trafiły te pierwsze policyjne T4.

uzupełnienie:
Inne zdjęcie błękitnego T4 z BPI (widok z otwartą III klasą) można odnaleźć w sieci wpisując hasło: "Jeden z Policjantów umundurowany na czarno - pod pagon wsunięty beret. Drugi z Funkcjonariuszy "klasycznie" "


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kajmat dnia Wto 16:05, 28 Wrz 2021, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Pon 9:16, 21 Cze 2021 Powrót do góry

Jasnoniebieski T4 należący do KSP podczas patrolu Warszawy, październik 1991 rok. Zdjęcie ( raczej kadr z nagrania VHS ze strony ZOMOZA )
[link widoczny dla zalogowanych]

I ten sam egzemplarz z czasopisma "Motor Hobby" z tego samego roku
[link widoczny dla zalogowanych]

Był to egzemplarz otrzymany od policji niemieckiej. Używany w 8 kompanii OPKSP.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Pon 9:22, 21 Cze 2021, w całości zmieniany 6 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3522
Przeczytał: 30 tematów

Pomógł: 67 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 10:49, 21 Cze 2021 Powrót do góry

Ten z gołym tyłkiem to też niezły egzemplarz .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Pon 11:55, 21 Cze 2021 Powrót do góry

Dlatego kończy w III klasie Smile Której nie było w "granatowych" T4 fabrycznie robionych dla Policji...

I jeszcze czerwony Poldek Caro z 26 Komisariatu Policji w Warszawie:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Zdjęcia ze strony ZOMOZA


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Pon 11:56, 21 Cze 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 22:59, 21 Cze 2021 Powrót do góry

kajmat napisał:
Błękitne / jasnoniebieskie T4 były w policji jesienią 1991 r., a zatem mniej więcej w czasie gdy pojawiły się błękitne / jasnoniebieskie Passaty. Co najmniej jeden był w Krakowie, był taki też co najmniej jeden w Warszawie (takiego z Warszawy można nawet zobaczyć na zdjęciu wyszukując w sieci hasło: "Nocny patrol błękitnym VW T4 należącym do BPI KSP. Październik 1991"). Na pewno błękitne / jasnoniebieskie T4 służyły do pilotaży (jako pojazd zamykający) kolumn bankowozów NBP na przełomie 1994/1995 r., podczas operacji denominacji złotówki, gdy NBP rozwoził do swoich skarbców w całej Polsce nowe pieniądze i zbierał z nich stare, przeznaczone ostatecznie do utylizacji. Wówczas T4 miały oprócz standardowych 3 lamp niebieskich na dachu (w układzie 2+1) dodatkową lampę czerwoną, zamocowaną obok tylnej niebieskiej. O ile dobrze pamiętam, kolor zarówno Passatów, jak i tych T4 wynikał z testowania innej barwy niż kolor niebieski, otrzymany w spadku po MO. Jak wiemy, ostatecznie wybrano wersję granatową. Niestety, dokumentacja fotograficzna tych T4 jest dość skromna i na jej podstawie trudno wywnioskować w jakiej ilości i gdzie trafiły te pierwsze policyjne T4.

uzupełnienie:
Inne zdjęcie błękitnego T4 z BPI (widok z otwartą III klasą) można odnaleźć w sieci wpisując hasło: "Jeden z Policjantów umundurowany na czarno - pod pagon wsunięty beret.Jeden z Policjantów umundurowany na czarno - pod pagon wsunięty beret. Drugi z Funkcjonariuszy "klasycznie" "


Nie "gdzieś w sieci" tylko na Facebooku. Warto zawsze napisać konkretnie albo po prostu wkleić link. Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Wto 9:03, 22 Cze 2021 Powrót do góry

Na Zomozie znalazłem jeszcze fajne foto Żuka:
[link widoczny dla zalogowanych]

Oraz takie dziwne coś, co nie mam pojęcia co to i na co to:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Wto 9:05, 22 Cze 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
cichy555
User



Dołączył: 21 Lip 2010
Posty: 194
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 11:57, 22 Cze 2021 Powrót do góry

kolejna ciekawostka z Zomozy - nie znalazłem czy była (może w niewidocznych juz obrazach):

Volvo ze Stołecznej Policji
Image
Image
Image

oraz taki Polonez
Image

Alfa (źródło na obrazku)
Image


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez cichy555 dnia Wto 12:44, 22 Cze 2021, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin