FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Zdęcia Ikarusa 250 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 7:58, 12 Sie 2021 Powrót do góry

Dziękuję za kolejną porcję informacji. Każdą czytam z zainteresowaniem i nadzieją na poszerzenie wiedzy.
Co do zamieszczonej przeze mnie fotografii, cieszę się że posiadasz lepszą kopię i proszę o jej umieszczenie na forum. Myślę, że w tym przypadku "granice przyzwoitości i odpowiedzialności prawnej" nie zostaną przekroczone a przy okazji może uda się zdobyć 100% pewności czy czerwono-biały Ikarus to model 250.
Bo, odpowiadając na zadane pytanie, nie mam całkowitej pewności że to model 250 ale porównując ten autobus do Ikarusów stojących obok, wiele na to wskazuje. Koreluje to również z moimi wspomnieniami o których pisałem.
Jeśli chodzi o zdjęcie Ikarusa z Drezna, zakładam że udzieliłeś informacji na jego temat wg swojej najlepszej wiedzy ale minęło 50 lat, pamięć bywa zawodna więc staram się te informacje zweryfikować. Zawsze tak robię więc nie ma się o co obrażać.
Proces weryfikacji trwa, dotarłem m.in. do autora zdjęcia z Drezna i byłych pracowników bazy ORBISU na Łopuszańskiej, więc myślę że dowiemy się czegoś więcej i na temat samej fotografii i na temat serwisu i napraw Ikarusów ORBISU w latach 70-tych.
Natomiast co do zdjęć bazy WPK Katowice - pojęcia nie mam czyją własnością są przedstawione na nim pojazdy, a zwłaszcza Ikarus 250. To Ty jesteś znawcą historii WPK, więc jeśli Ty nie wiesz to już nie wiem kto...
W każdym razie zawsze można przyjąć, że to radziecki Ikarus z bratnią wizytą pozuje do zdjęcia z polskimi kolegami 🤣.
A wracając do meritum, temat dotyczy zdjęć polskich Ikarusów 250 w malowaniu góra 2/3 czerwony, dół 1/3 biały.
Wszelkie informacje na ten temat mile widziane.
PS. W najbliższym czasie też mi się szykują wyjazdy służbowe ale na szczęście w ramach Unii Europejskiej więc nie przewiduję kłopotów z łącznością i postaram się odpowiadać na bieżąco.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 8:07, 12 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
xiedzu
Moderator



Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2035
Przeczytał: 35 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: óć

PostWysłany: Pią 19:58, 13 Sie 2021 Powrót do góry

Jeśli chodzi o rzeczone malowanie Ikarusa 250 (czerwony-czerwony-biały) niestety nie posiadam w swoich zbiorach takiego, a szukałem od lat sam i z pomocą ludzi interesujących się Ikarusami...
Ale być może wypłynie w końcu jakieś skoro wśród wielu zdjęć Ikarusów Orbisu czerwono-biało-czerwonych czasem znajdą się takie jak Andrzeja biało-biało-czerwony czy poniższy w poszukiwanym schemacie czerwony-czerwony-biały.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Były też inne:
[link widoczny dla zalogowanych]
Poszukiwany schemat pojawił się również na Ikarusie 256 Juventuru:
[link widoczny dla zalogowanych].
A skoro był 256 to czemu nie 250?
Nie czekając na potwierdzenie dodałem do mojej kolekcji taki model:
[link widoczny dla zalogowanych]
Ale dalej będę śledził ten wątek w oczekiwaniu na zdjęcie 250-tki z epoki w poszukiwanym malowaniu...


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 22:02, 13 Sie 2021 Powrót do góry

Fajne zdjęcia i bardzo fajny model 👍


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 22:22, 13 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
mkazik
User



Dołączył: 26 Maj 2021
Posty: 152
Przeczytał: 61 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Sob 0:30, 14 Sie 2021 Powrót do góry

Ten Juventur ze zdjęcia to na moje oko 250, nie 256.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 7:38, 14 Sie 2021 Powrót do góry

Mam te same wątpliwości, przy czym dotyczą nie tylko Ikarusa Juventuru. Orbis z drugiego zdjęcia to wg mnie też 250.
Napisałem wczoraj priv do Xiedza z pytaniem dlaczego uważa, że to model 256. Jeszcze nie mam odpowiedzi.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 773
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 9:05, 14 Sie 2021 Powrót do góry

Ikarusy na zdjęciu gdzie "wysypała się" na krótki postój wycieczka, to Ikarusy 256. Ikarus z Juventuru z małym Fiatem, to model 250.

Modelik w skali 1:43 Ikarusa na zdjęciu poniżej ( Juventuru ), to model 250.59


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 9:24, 14 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 10:35, 14 Sie 2021 Powrót do góry

Jestem tego samego zdania.
Ikarus ORBIS ze zdjęcia drugiego od góry to też model 250.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
xiedzu
Moderator



Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2035
Przeczytał: 35 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: óć

PostWysłany: Sob 12:44, 14 Sie 2021 Powrót do góry

Może się mylę ale najprostszym sposobem rozróżnienia 250 i 256 jest ilość bocznych okien - dłuższa 250-tka ma sześć okien + kierowcy, krótsza 256-tka ma pięć + kierowcy...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mkazik
User



Dołączył: 26 Maj 2021
Posty: 152
Przeczytał: 61 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Sob 13:18, 14 Sie 2021 Powrót do góry

Nie do końca, bo 250 występowała również w wersjach z dłuższymi oknami (1+5) [link widoczny dla zalogowanych] Najlepiej rozpoznawać po klapach, ew. garbach na dachu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mkazik dnia Sob 13:26, 14 Sie 2021, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 773
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 13:21, 14 Sie 2021 Powrót do góry

Ikarusy 250 z lat 70-tych, wcześniejsze niż podtyp 250.59, miały na prawej burcie cztery wielkie okna pomiędzy drzwiami dla pasażerów. Było ich trochę, np. 250.05, 250.58 etc. Model 250.59 miał już tych okien 5 pomiędzy drzwiami pasażerskimi. Ale to tylko jedna z różnic, widoczna na pierwszy rzut oka. Było dużo zmian konstrukcyjnych w nowszym modelu 250.59. Platforma podwozia zunifikowana z nowszym modelem 256 ( oczywiście dłuższa ). Konstrukcja dachu z hutniczych, giętych profili o przekroju prostokątnym - tak jak w pozostałych modelach z serii 200. Pierwsze Ikarusy 250 miały konstrukcję dachu z produkowanych na prasach przez fabrykę Ikarus lekkich ceowników o większym przekroju lecz z wyciętymi okrągłymi otworami na całej powierzchni pionowej ścianki profilu. Późniejsze rozwiązanie, zunifikowane z całą serią 200 , było oczywiście mniej pracochłonne.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 820
Przeczytał: 61 tematów

Pomógł: 70 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 13:33, 14 Sie 2021 Powrót do góry

mkazik napisał:
Nie do końca, bo 250 występowała również w wersjach z dłuższymi oknami (1+5) [link widoczny dla zalogowanych] Najlepiej rozpoznawać po klapach, ew. garbach na dachu.


Nawet na zdjęciu 250-tki z Sovtransavto wrzuconym przez mafo w tym wątku jest 5 + 1 okien po lewej stronie. Nie ma niestety tak dobrze, że okna mówią wszystko. Na odległość, gdy nie widać szczegółów na marnych czarno-białych zdjęciach, dość trudno stwierdzić jednoznacznie, czy to 250, czy 256.

Orbis z drugiego zdjęcia xiedza, jak i Juventur, to są 250 z większymi oknami. Mają 4 klapy bagażowe pomiędzy kołami, a 256 miał 3.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Sob 13:37, 14 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
mkazik
User



Dołączył: 26 Maj 2021
Posty: 152
Przeczytał: 61 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Sob 13:51, 14 Sie 2021 Powrót do góry

Dodam jeszcze, że bodaj ClassicBus wypuścił 250.58 (z oknami 1+5) w takim schemacie malowania.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 14:20, 14 Sie 2021 Powrót do góry

xiedzu napisał:
Może się mylę ale najprostszym sposobem rozróżnienia 250 i 256 jest ilość bocznych okien - dłuższa 250-tka ma sześć okien + kierowcy, krótsza 256-tka ma pięć + kierowcy...

Jak już koledzy wyżej napisali, ilość okien nie jest tu jednoznacznym wyznacznikiem typu 250. Pierwsze wersje miały tych okien mniej niż późniejsza wersja 250.59. Widać to dobrze na poniższych zdjęciach gdzie z uwagi na widoczne oznaczenie, wątpliwości nie budzi typ pojazdu.
To zdjęcia polskich 250-tek:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

A tu zdjęcia radzieckich Ikarusów 250 wykonane w latach 1970 i 1971:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Dodatkowym dowodem są zdjęcia pokazywanego już Ikarusa 250 z Drezna. Zostały wykonane w 1972 roku.
Tutaj obydwa są "an face"
[link widoczny dla zalogowanych]
A tutaj ten prawy w widoku z boku.
[link widoczny dla zalogowanych]
Na wszystkich fotografiach widoczna jest ilość okien.
I jeszcze jedna kwestia.
Ww. fotografie zostały wykonane w latach 1970-1972. Na 1970 rok datowane też jest zamieszczone wcześniej zdjęcie bazy ORBIS na ul. Łopuszańskiej w Warszawie.
Natomiast Ikarus 256 wg cytowanego już przez mnie źródła "Gerlei T., Kukla L., Lovasz G., Gordulo Legendak. Az Ikarus evszazados tortenete, Ikarus, Budapest 2006", produkowany był seryjnie od roku 1974. Nie mógł się więc znaleźć na wcześniejszych zdjęciach Smile
Czyli reasumując zyskaliśmy dwa a może trzy fotografie (bo na pierwszym, czarnobiałym zdjęciu zamieszczonym przez Xiędza chyba też jest 250) potwierdzające taki schemat malowania polskich Ikarusów 250. Nie tylko ORBISU ale też Juwenturu. Bardzo się z tego cieszę bo to oznacza, że z moją pamięcią nie jeszcze tak źle Wink.
Będę się jeszcze starał ustalić właściciela tego lewego Ikarusa z Drezna, a swoją drogą ciekawe czy i kiedy wypłyną kolejne fotografie w takim schemacie malowania.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 21:26, 15 Sie 2021, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
mkazik
User



Dołączył: 26 Maj 2021
Posty: 152
Przeczytał: 61 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Sob 15:08, 14 Sie 2021 Powrót do góry

Zastanawiałem się nad frontem 250 z Juventuru (tej ze zdjęcia z maluchem), ale ostatnie zdjęcie 250 z Orbisu rozwiało moje wątpliwości. Juventurowa ma taki sam układ wlotów w klapach. Tak więc na 80% będzie egzemplarzem ze starszym typem przodu. W późniejszych latach układ wlotów zmienił się.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mkazik dnia Sob 15:11, 14 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 12:40, 30 Sie 2021 Powrót do góry

Wydawało się, że temat czerwono-białych Ikarusów 250 został wyjaśniony ale kolega Dzidek odniósł się do tematu w prywatnej wiadomości, zarzucając mi nierzetelność i braki w wiedzy, które w efekcie doprowadziły do błędnych wniosków.
Kolega Dzidek twierdzi bowiem, że autobus ze zdjęć xiędza to Ikarus 255 a nie 250 i w związku z tym "w trosce o prawdę" prosi o zamieszczenie na forum sprostowania w tej sprawie.
Przywołane przez mnie w dyskusji źródło "Gerlei T., Kukla L., Lovasz G., Gordulo Legendak. Az Ikarus evszazados tortenete, Ikarus, Budapest 2006" kolega Dzidek określa jako niewiarygodne, zawierające wiele błędów i wymagające weryfikacji.

Nie przepadam za tego rodzaju przepychankami i najchętniej machnąłbym na nie ręką ale zarzuty są poważne więc krótko się do nich odniosę na forum bo sądzę, że temat interesuje nie tylko mnie.
Zacznę od końca. Przywołane przez mnie źródło uważam za wiarygodne bo zawarte tam informacje nie kolidują z innymi do których miałem/mam dostęp. Poza tym nie spotkałem się dotąd z opinią, że opracowanie to zawiera błędy i jest niewiarygodne. Pozostanę więc przy swoim zdaniu.

A co do autobusów, jestem przekonany że na zdjęciach umieszczonych przez xiędza jest autobus Ikarus 250. Wg mnie świadczą o tym charakterystyczne elementy jak ilość klap/pokryw w dolnej części nadwozia (między błotnikami), charakterystyczne 3 wywietrzniki dachowe oraz wyraźnie dłuższy rozstaw osi oraz całego nadwozia (o około 1 m).
Dla mnie sprawa jest oczywista i o żadnym sprostowaniu nie ma mowy.

Zgadzam się jednak, że moja wiedza na temat autobusów Ikarus nie jest tak dogłębna jak innych Kolegów na forum, dlatego zachęcam do dalszej dyskusji w tej sprawie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin