FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Zdęcia Ikarusa 250 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 10:53, 09 Sie 2021 Powrót do góry

Poszukuję zdjęć polskich Ikarusów 250 (Orbis, Almatur, Turysta etc) w schemacie malowania: góra 2/3 czerwony, dół 1/3 biały - jak na poniższym zdjęciu.
[link widoczny dla zalogowanych]
Foto: NET


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3407
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 17:45, 09 Sie 2021 Powrót do góry

Mam tylko jedno zdjęcie takiego Ikarusa , ale tylko od przodu , przewoźnik nieznany , ten po lewej .
[link widoczny dla zalogowanych]

Zdjęcie mam opisane "ORBIS Gliwice" , ten po prawej .

Aczkolwiek Jelcz ogórek , którego fragment widać (a także część loga) , sugerowało by , że wszystkie autobusy mogą być z ORBIS-u.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez jat02 dnia Pon 17:54, 09 Sie 2021, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
andrzej50_lodz
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 726
Przeczytał: 105 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Pon 22:01, 09 Sie 2021 Powrót do góry

W ORBIS-ie w takim zestawie kolorów Ikarusów nie było. Na zdjęciu jest wprawdzie Ikarus 256, ale jest właśnie w zestawie kolorów Ikarusów z ORBIS-u. Zdjęcie z netu.Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3407
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:05, 10 Sie 2021 Powrót do góry

Nie jest powiedziane , że nie było , a powyższe zdjęcie to chyba jakaś ofertówka , numery rejestracyjne są obce.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:21, 10 Sie 2021 Powrót do góry

To jest współczesne zdjęcie Ikarusa 256. Autobus należy do czeskiego kolekcjonera. Często można go spotkać na zlotach. Na pewno nie stanowi wzorca dla historycznych autobusów Orbisu Smile
Ikarusy 256 użytkowane w Orbisie oprócz wzorca ze zdjęcia występowały też w innych schematach malowania. W necie jest wiele zdjęć, wystarczy poszukać.
Ale moje pytanie dotyczyło dwunastometrowych Ikarusów 250. Do Polski sprowadzono ich w sumie 108 sztuk.
Pierwsze pojawiły się na początku lat 70-tych i przynajmniej część z nich była w takim malowaniu jak przedstawiłem w poprzednim poście. W kolejnych latach przeważały już w schemacie biały-czerwony-biały.
Jat02, dzięki za zdjęcie. Mam je ale to też jedyne do którego dotarłem. Nawiasem mówiąc stanowi też ilustrację w Wikipedii. Opisane jest jako wykonane w Dreźnie w 1972 roku.
Temat aktualny, wszelkie informacje na temat dwieściepięćdziesiątek w takim malowaniu mile widziane.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Wto 19:30, 10 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 462
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Wto 21:08, 10 Sie 2021 Powrót do góry

Witam.
Skąd kolego max posiadasz informację, że część ze 108 Ikarusów 250 eksploatowanych przez różne podmioty gospodarcze w latach 70-tych posiadała malowanie takie, jak przedstawiałeś w pierwszym poście?
Jaka część?
I skąd ta liczba 108 sztuk?
Chętnie odpowiem merytorycznie na Twoje pytanie, zawarte w temacie, jednak wpierw poproszę o odniesienie się do moich pytań.
Pozdrawiam.
Dzidek.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dzidek dnia Wto 21:09, 10 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 22:06, 10 Sie 2021 Powrót do góry

Informacje o ilości wyprodukowanych Ikarusów serii 200, w tym modelu 250 dla Polski pochodzi z: Gerlei T., Kukla L., Lovasz G., Gordulo Legendak. Az Ikarus evszazados tortenete, Ikarus, Budapest 2006
Niestety nie wiem jaka ich ilość malowana była wg schematu przedstawionego przeze mnie w pierwszym poście. Ale, że takie były, jestem pewien. Pamiętam je doskonale, przy czym kojarzą mi się, z pierwszymi pojazdami tego typu spotykanymi w Polsce. Autobusem ORBISU w takim malowaniu jechalem w 1974 roku na wycieczkę do Pragi. Takim jak na zdjęciu załączonym przez kolegę Jat02
Sądzę, że kolejne zdjęcia Ikarusów 250 w takim malowaniu prędzej czy później wypłyną. Myślę, że to tylko kwestia czasu. Skoro znalazło się jedno, zapewne znajdą się kolejne.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
andrzej50_lodz
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 726
Przeczytał: 105 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Wto 22:55, 10 Sie 2021 Powrót do góry

Wg informacji od mojego kuzyna, który jeździł w ORBIS-ie kilka lat jako kierowca, nie było Ikarusów w malowaniu z odwrotnym ustawieniem kolorów. Znalazłem kilka zdjęć Ikarusów, które potwierdzają moje informacje.
Image

Image

Image

Image

Image

Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:14, 10 Sie 2021 Powrót do góry

To są zdjęcia powszechnie znane od lat. Nikt nie kwestionuje faktu, że większość Ikarusów ORBISU była malowana wg schematu czerwony-biały-czerwony. Ale to nie znaczy, że wszystkie. Na trzecim zdjęciu od góry jest autobus w innym schemacie, biały od dachu do górnej krawędzi błotników, niżej czerwony. Więc Twoje zdjęcia niczego nie potwierdzają Smile Raczej udowadniają, że było więcej schematów malowania Ikarusów ORBISU. A zapewniam, że były też w malowaniu "odwrotnym", takim jak na zdjęciu zamieszczonym przez Jat02.
Być może było ich niewiele i nie występowały we wszystkich bazach ORBISU ale je pamiętam. Co do Twojego kuzyna, to wybacz ale to żaden argument Wink W trakcie kilku lat pracy mógł się z nimi nie spotkać ale to nie znaczy, że ich nie było.
Ale wracając do meritum. Poszukuję wszelkich zdjęć Ikarusów 250 w takim malowaniu. Niekoniecznie ORBISU. Wszelkich innych operatorów i podmiotów.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Wto 23:19, 10 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 462
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Wto 23:19, 10 Sie 2021 Powrót do góry

Ikarus 250 zaprezentowany na zdjęciu kolegi jat02 nie był własnością ORBISU.
Jest to autobus pozyskany z ekspozycji MTP, który zasilił tabor wykorzystywany przez ówczesną rządową kolumnę transportu.
Dzięki dobrze widocznej tablicy rejestracyjnej można bardzo precyzyjnie określić jego przynależność.
Autobus po około dwóch latach eksploatacji został przekazany do ministerstwa hutnictwa.
Dodam jedno z ogólnodostępnych zdjęć ukazujących właśnie ten pojazd.

[link widoczny dla zalogowanych]

Na początku lat 70-tych praktycznie wszystkie autobusy marki Ikarus, sprowadzane do Polski były poddawane przeglądom i regularnie serwisowane na zajezdni WPK w Katowicach. Wszelkie naprawy wykonywane były w Warsztacie Głównych katowickiej zajezdni.

Zaprezentowana fotografia zapewne nie jest jednoznaczna.
Jestem jednak w posiadaniu kolejnych ujęć, które zostały wykonane przez jedną z osób uwidocznionych na zdjęciu, gdzie można potwierdzić autentyczność pojazdu. Z oczywistych względów nie dodam tych zdjęć.
Dane ilościowe podane w cytowanej przez kolegę maxa książce też niestety nie odpowiadają prawdzie.
Wg list importowych ilość sześciu podtypów Ikarusów 250, które zostały sprowadzone do Polski na początku lat 70-tych zawiera się w liczbie 126 sztuk.
Nie kwestionuję informacji zawartych we wspomnieniach. Jednak przyznam, że nawet drobna sugestia warta jest potwierdzenia jakimkolwiek śladem dowodu.
Ale skoro kolejne zdjęcia Ikarusów mają, jak to określił kolega max, wkrótce wypłynąć, to jestem tym stwierdzeniem jak najbardziej zainteresowany.
Ja przez prawie 30 lat pozyskałem 14 fotografii pochodzących w większości z prywatnych zbiorów.
Życzę zatem powodzenia.
Pozdrawiam.
Dzidek.

A'propos. Na zdjęciach zaprezentowanych przez kolegę Andrzeja, Ikarus ukazany na trzeciej od góry fotografii, to Ikarus 255.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dzidek dnia Wto 23:35, 10 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:49, 10 Sie 2021 Powrót do góry

Dziękuję za ciekawe informacje i pozwolę sobie na komentarz.
Tablica rejestracyjna Ikarusa ze zdjęcia rzeczywiście jest dobrze widoczna. Postaram się zatem ustalić na tej podstawie kto był właścicielem tego pojazdu.
Zdjęcie kol. Dzidka istotnie można uznać za kontrowersyjne bo nic z niego nie wynika.
Trudno mi też uwierzyć, że "praktycznie wszystkie" Ikarusy sprowadzane do Polski na początku lat 70-tych serwisowane i naprawiane były w WPK Katowice. Może tak było ale postaram się i to sprawdzić.
Co do przywołanego przeze mnie źródła, uważam je za wiarygodne i przy nim pozostanę, zwłaszcza że nie miałem dotąd okazji oglądać wymienionych list importowych.
Mam nadzieję, że kolejne zdjęcia Ikarusów 250 w takim schemacie malowania i nieobarczone klauzulą tajności jednak się znajdą. Wprawdzie nie napisałem poprzednio, że będzie to "wkrótce" jak błędnie zacytował kol. Dzidek ale nie miałbym nic przeciwko temu.
Dobrej nocy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3407
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 1:13, 11 Sie 2021 Powrót do góry

Na zdjęciu , które zamieściłem jest w sumie 5 pojazdów , 2 Jelcze po obu stronach zdjęcia mają typowe malowania ORBIS-u z charakterystycznym pasem pod oknami , w tle jest jeszcze Jelcz 014/015 , dlatego sądzę , że wszystkie te pojazdu mogą należeć do jednego przewoźnika , ale mogę się mylić . Nie wiem na 100% , ale nie było chyba odgórnego zalecenia dotyczącego malowania pojazdów ORBIS-u . Najczęściej były czerwono-biało-czerwone , ale , skoro były biało-czerwone , to mogły być również czerwono-białe i nie sądzę , żeby można było to udowodnić , bez względu na to , kto , kiedy i jak długo był kierowcą tego przewoźnika .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1553
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 157 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 7:45, 11 Sie 2021 Powrót do góry

I tak z tematu zdjęć Ikarusa 250 w konkretnym malowaniu, zrobił się temat o ORBISie...Smile
Napiszę więc raz jeszcze, że poszukuję zdjęć Ikarusów 250 w takim malowaniu, użytkowanych przez wszelkie polskie podmioty.

Ale co do samego ORBISu Wink
Wygląda na to, że na przełomie lat 60/70 pojawił się pewien standard malowania autobusów ORBISu. Wprowadzono barwy z grubsze odpowiadające narodowym a poszczególne marki miały podobny ich układ, chociaż różniący się między sobą. Ale i od tego było wiele odstępstw, czego dowodzą zachowane fotografie i dostępny materiał filmowy.
Jeśli chodzi o zamieszczone przez Ciebie zdjęcie, nie zdążyłem jeszcze ustalić właściciela pojazdu ale na pewno będę starał się to zrobić bo mam poważne wątpliwości czy był to pojazd kolumny rządowej.
Przejrzałem natomiast swoje archiwum i znalazłem fotografię warszawskiej bazy ORBISu przy ul Łopuszańskiej. To zdjęcie folderowe, które wielokrotnie pojawiało się później w materiałach ORBISu. Pokazuje nowoczesny sprzęt, którym dysponował ORBIS na początku dekady lat 70-tych.
[link widoczny dla zalogowanych]

W rzędzie Ikarusów po prawej stronie, w środku stoi "jak byk" autobus w takim właśnie malowaniu.
Można wprawdzie budować teorię, że jest to pojazd kolumny rządowej, który zaplątał się w to miejsce ale byłaby to teoria bardzo naciągana.
Tę fotografię dedykuję kol. Dzidkowi, którego życzenie o mających się "wkrótce" pojawić kolejnych zdjęciach, spełniło się nadspodziewanie szybko.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 9:22, 11 Sie 2021, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 1764
Przeczytał: 100 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Śro 11:48, 11 Sie 2021 Powrót do góry

Tego typu malowanie jak na zdjęciu z pierwszego postu najczęściej kojarzy mi się z autobusami Sovtransavto, poniżej link do przykładowej fotka zza wschodniej granicy:
[link widoczny dla zalogowanych]

i jeszcze wygoglowana przykładowa fotka:

Image

Zatem może na bazie w Warszawie stanął właśnie taki autobus z ówczesnego "bratniego ZSRR"? - To tylko mój pomysł/domysł i próba wyjaśnienia... Dowodu na to nie mam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Śro 11:53, 11 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 462
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Śro 21:17, 11 Sie 2021 Powrót do góry

Witam.
Z góry dziękuję za dedykację zamieszczonego zdjęcia.
Marna jest jednak jakość tej fotografii zaprezentowanej przez kolegę max'a.
Posiadam z swoich zbiorach lepszą kopię.
I zaraz zadam konkretne i merytoryczne pytanie:
Jest to na 100% Ikarus 250 ???
Jak masz tą pewność, to szczerze Ci pogratuluję.
Odniosę się do kolejnych sugestii zawartych w Twoim poście.
We wczorajszej informacji opisałem historię Ikarusa 250, którego fotografię zamieścił kolega Jat02. Znam szczegóły i starałem się rzetelnie przekazać zdobyte na przestrzeni lat wiadomości.
Skoro je kwestionujesz... Twój problem.
Nie istnieje nic takiego, jak klauzula tajności. Jest tylko dość jasno określona
granica przyzwoitości i odpowiedzialności prawnej dotycząca publikacji zdjęć pochodzących z prywatnych archiwów.
Na tym forum miałem już z tego powodu pewne problemy, choć pokazałem zdjęcia pozyskane z ogólnodostępnej strony internetowej.
Ale skoro zostało dodane przez kolegę max'a zdjęcie ukazujące bazę ORBIS-u, to ja dodam fotografię katowickiej zajezdni z 1974 roku.
Pomijam w tym momencie sprawę kolorystyki zaprezentowanych autobusów.

[link widoczny dla zalogowanych]

Czy jesteś pewny, że na przedstawionym zdjęciu wszystkie pojazdy są własnością WPK Katowice?
Jest to przecież teren ten zajezdni.
Czy widoczny Ikarus 250, to autobus będący na stanie WPK Katowice?

Nie będę czekał na odpowiedź, bo służbowo muszę wyjechać na kilka dni do Budapesztu.

Pozdrawiam.
Dzidek.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin