FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Żubr A80 i jego koła Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:59, 31 Mar 2021 Powrót do góry

Żubr C90, prototyp ciągnika siodłowego ze zdjęcia opracowany i zbudowany został w 1960 roku w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Mototoryzacyjnego w Warszawie. To samo biuro skonstruowało też wcześniej Żubra A80.
Żubr C90 obok tarczowych kół 20" posiadał też wszystkie zmiany wprowadzone później w samochodzie Żubr A80/62 z wyjątkiem kabiny KO-1A, nad którą prace konstrukcyjne prowadzone w JZS jeszcze trwały.
Na bazie tego prototypu zbudowano krótką serię (wg różnych źródeł kilku lub kilkunastu) seryjnych ciągników siodłowych już ze zmidernizowaną kabiną i skróconą ramą w części za osią tylną.
Samochód z uwagi na wady konstrukcyjne znane już z Żubra A80 nie był udany i produkcji nie kontynuowano.

Co do wcześniejszej dyskusji.
To oczywiste, że każdy może waloryzować i zmieniać swoje modele jak chce i bez niczyjego przyzwolenia 😄. Też planuję jeden z modeli Żubra wyposażyć w trilexy, ale nie dlatego że koła tarczowe są w tym modelu niewłaściwe. A od takiej opinii, jeszcze w poprzednim wątku zaczęła się cała dyskusja 😉


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 21:40, 31 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3079
Przeczytał: 106 tematów

Pomógł: 70 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Śro 22:32, 31 Mar 2021 Powrót do góry

max napisał:
Też planuję jeden z modeli Żubra wyposażyć w trilexy, ale nie dlatego że koła tarczowe są w tym modelu niewłaściwe. A od takiej opinii, jeszcze w poprzednim wątku zaczęła się cała dyskusja 😉

OK, rozumiem, ale patrząc na temat Zestaw kół do Żubra A80 firmy Resin Labor, to koła w modelu nie do końca są prawidłowe i nie chodzi tu o kolor felg. Zatem może należałoby zmienić te oryginalne z modelu na prawidłowe z Resin Labor? No i wtedy model będzie bardziej przypominał oryginał z lat 60 ubiegłego wieku.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Śro 22:33, 31 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 7:50, 01 Kwi 2021 Powrót do góry

Masz rację.
Poprzednia dyskusja zaczęła się od modelu a dalej toczyła się wokół prawdziwych samochodów, co spowodowało, że nie do końca mówiliśmy o tym samym.
Same obręcze kół w samochodzie - wzorcu modelu są z grubsza ok (poza kolorem). Niewłaściwy jest węgierski tylny most Raba, który prawdopodobnie został wymieniony jeszcze w trakcie eksploatacji pojazdu. Było to zjawisko powszechne bo polski most z Huty Łabędy był obok silnika najbardziej awaryjnym elementem Żubra.
Ale w modelu felgi tworzą jeden element z końcówkami mostu i tylne koła pomimo prawidłowych obręczy są w całości nieprawidlowe.
Oczywiście, że warto je wymienić na te z końcówkami polskiego mostu, dyskutowaliśmy już o tym rok temu przy okazji prezentacji pięknego modelu Żubra kolegi RAFLAB.
http://www.motoshowminatura.fora.pl/warsztat,45/zubr-pierwsza-seria,20977.html
Można też wymienić na miniatury 22" trilexów, niezależnie od tego czy taka wersja była produkowana seryjnie czy nie 😉


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3079
Przeczytał: 106 tematów

Pomógł: 70 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Czw 13:30, 01 Kwi 2021 Powrót do góry

max napisał:
Niewłaściwy jest węgierski tylny most Raba, który prawdopodobnie został wymieniony jeszcze w trakcie eksploatacji pojazdu. Było to zjawisko powszechne bo polski most z Huty Łabędy był obok silnika najbardziej awaryjnym elementem Żubra.

Most od Raby jest nieprawidłowy, oczywiście, ale jeżeli ktoś chce mieć egzemplarz w trakcie wieloletniej eksploatacji, to już most od Raby będzie pasował, bo mógł być zmieniony po usterkach w trakcie eksploatacji.
A tak w ogóle to most jest ważny, ale w modelu stojącym na półce, czy w gablotce to go nie widać. Dlatego nie razi tak oczu. Natomiast jeżeli chce się mieć model odwzorowujący realny samochód, to powinno się zmienić przede wszystkim te elementy, które widać w stojącym modelu. Taką częścią jest np. kierownica, która powinna być biała, a w modelu jest czarna i to jest nieprawidłowe. Także po zmianie felg i pomalowaniu kierownicy model zaczyna naprawdę zbliżać się do realnego samochodu. Smile

______
Edit

max napisał:

Ale w modelu felgi tworzą jeden element z końcówkami mostu i tylne koła pomimo prawidłowych obręczy są w całości nieprawidlowe.
Oczywiście, że warto je wymienić na te z końcówkami polskiego mostu, dyskutowaliśmy już o tym rok temu przy okazji prezentacji pięknego modelu Żubra kolegi RAFLAB.

Z tego wynika, że ta duża piasta w tylnej feldze jest nieprawidłowa i pasująca do tylnego mostu od Raby. OK. Natomiast znalazłem ostatnio jeszcze takie zdjęcia z instrukcji obsługi Żubra z 1966 r. i tam na zdjęciu jest właśnie taka duża piasta w tylnej feldze, co sugerowałoby, że oryginalnie takie felgi w Żubrach też były... :roll:

Image

Zdjęcie zaczerpnięte z tej strony:
[link widoczny dla zalogowanych]

_____
Edit 2

Teraz patrzę i to zdjęcie z instrukcji dotyczy chyba Jelcza, bo drzwi kabiny otwierają się do przodu, a nie do tyłu tak jak w Żubrze... Embarassed
Jednak nie można za szybko wierzyć opisom w internecie... Evil or Very Mad


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Czw 14:15, 01 Kwi 2021, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 594
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 14:47, 01 Kwi 2021 Powrót do góry

mafo napisał:
(...) zdjęcie z instrukcji dotyczy chyba Jelcza, bo drzwi kabiny otwierają się do przodu, a nie do tyłu tak jak w Żubrze... (...)

Lepiej. Na fotce jest Jelcz-315E z nową skrzynią ładunkową, z metalowymi burtami i plandeką dostosowaną do przepisów celnych.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Czw 14:48, 01 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 14:53, 01 Kwi 2021 Powrót do góry

No to już właściwie sobie odpowiedziałeś ale potwierdzę. Tak, widoczna, duża osłona piasty jest elementem nieoryginalnego węgierskiego mostu Raba. Od końcówki mostu z Huty Łabędy różni się w sposób widoczny.
Samochód ze zdjęcia to Jelcz 315E czyli w wersji ze skrzynią ładunkową z metalowymi, dzielonymi burtami i zmienioną plandeką z zamknięciem dostosowanym do wymagań przepisów celnych.
Ta wersja posiadała też dodatkowy stopień wejściowy do kabiny i ogólnie lepsze wykończenie. Głównym odbiorcą tej wersji była NRD.
A Jelcz 315 (nie tylko wersja E) różnił się zewnętrznie od Żubra A80/62 nie tylko tylnym mostem i kierunkiem otwierania drzwi.
Miał też inny profil błotnika przedniego, inną atrapę (z siatką Ledóchowskiego), wywietrzniki na ścianie przedniej kabiny, wycieraczki zawieszone na górnych krawędziach szyb, inne kierunkowskazy i jeszcze parę drobiazgów. Po tym najłatwiej rozpoznać jaki to samochód.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3079
Przeczytał: 106 tematów

Pomógł: 70 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Czw 15:22, 01 Kwi 2021 Powrót do góry

Dzięki koledzy Max i Edekyogi. Całe życie człowiek się uczy...
Zastanawia mnie jeszcze malowanie tego Żubra. Czy to niebiesko-białe malowanie kabiny było tylko wystawowe, czy też takie Żubry gdzieś pracowały w PRL-u? Szukam zdjęć i nie za bardzo mogę znaleźć takie, które mogłyby pasować do takiego malowania kabiny.
Znalazłem filmik na YouTube ze zdjęciami Żubrów i jest jeden Żubr w takim malowaniu kabiny 1:36, natomiast troszkę dalej bo w 1:44 jest to samo zdjęcie i kolory Żubra już inne... Twisted Evil
https://www.youtube.com/watch?v=-sUORxVRXYE
Natomiast pozostałe znane mi zdjęcia z normalnego użytkowania pokazują praktycznie jednobarwne kabiny tej ciężarówki... Czasem tylko dach jest jaśniejszy niż pozostała część kabiny.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Czw 15:23, 01 Kwi 2021, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 15:45, 01 Kwi 2021 Powrót do góry

Zdecydowana większość to koloryzowane zdjęcia czarno białe.
A już zupełnym kuriozum jest przerobiony w photoshopie Żubr z dodaną trzecią osią. Internet pełen jest takich bzdur umieszczanych tam przez nieodpowiedzialnych "twórców".
Kolorowe zdjęcia Żubra z epoki to prawdziwa rzadkość, mnie zdarzyło się widzieć ze dwa razy. Zawsze były to pojazdy z ciemnozieloną, jednobarwną kabiną. Ale pojazdy wystawowe na pewno malowane były bardziej atrakcyjnie. Ostatnio kol RICA wspominał o takiej fotografii przedstawiającej produkty JZS ok roku 1960-go na stacji benzynowej w okolicach Wrocławia ale nie wiem gdzie jej szukać.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 15:46, 01 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
RICA
User



Dołączył: 10 Lut 2021
Posty: 250
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 16:37, 01 Kwi 2021 Powrót do góry

Trzyosiowego Żubra zrobiłem na zeszłorocznego Prima aprilis i widzę że zdjęcie chyba żyje własnym życiem Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 594
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 19:54, 01 Kwi 2021 Powrót do góry

Potwierdzam co napisał max. Z dzieciństwa pamiętam, że Żubry miały kabiny ciemnozielone - coś jak british racing green


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3079
Przeczytał: 106 tematów

Pomógł: 70 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Czw 21:05, 01 Kwi 2021 Powrót do góry

max napisał:
Zawsze były to pojazdy z ciemnozieloną, jednobarwną kabiną.


No właśnie nie zawsze kabina była jednokolorowa. Mam takie fotki znalezione w necie:

Image
Image
Image
Image

Tu fotki są czarno-białe, ale kolor góry kabiny jest jaśniejszy niż dół...


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2418
Przeczytał: 94 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 22:22, 01 Kwi 2021 Powrót do góry

Edekyogi napisał:
(.....) coś jak british racing green

Bo to taki zwierzęcy kolor. Kolor Jaguarów i Żubrów 😁

mafo napisał:
max napisał:
Zawsze były to pojazdy z ciemnozieloną, jednobarwną kabiną.


No właśnie nie zawsze kabina była jednokolorowa (....)

Napisałem o kolorowych zdjęciach Żubrów, które widzialem. Były na nich samochody z ciemnozielonymi kabinami. Ale Żubry w takim samym kolorze, podobnie jak Edekyogi pamiętam też z dzieciństwa. Może były też w innych kolorach ale nie wiem, nie widzialem, nie pamiętam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 22:24, 01 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
RICA
User



Dołączył: 10 Lut 2021
Posty: 250
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 10:14, 02 Kwi 2021 Powrót do góry

Kolorystyka Żubrów to głównie niebieskie i zielone ale innych kolorów z palety używanej w JZS nie można wykluczyć ale to raczej wyjątki. Bądź co bądź trochę jednak tych pojazdów wyprodukowano. Na bank Żubry z kabiną KO-1 te z ryjkiem wyprodukowane w jelczu były niebieskie. Zdjęcie z książki WP na lini montażowej w oryginale jest w kolorze i zapewne występowały też w zielonym malowaniu.

ten tu jest ciemnozielony
[link widoczny dla zalogowanych]

a ten na ponad 50% jest beżowy
[link widoczny dla zalogowanych]

osobną kolorystyką jak wiadomo są pojazdy dla wojska i pod zabudowy chłodnie z mielca


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3079
Przeczytał: 106 tematów

Pomógł: 70 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Pią 13:39, 02 Kwi 2021 Powrót do góry

RICA napisał:
ten tu jest ciemnozielony
[link widoczny dla zalogowanych]

Dół kabiny zapewne tak, ale góra kabiny jest jaśniejsza i może być jasnozielona

RICA napisał:
a ten na ponad 50% jest beżowy
[link widoczny dla zalogowanych]

Ten nie jest beżowy. To jest Żubr wystawowy i jest niebiesko-biały.

RICA napisał:
osobną kolorystyką jak wiadomo są pojazdy dla wojska i pod zabudowy chłodnie z mielca

O kolorach dla wojska nie rozmawiamy, bo to rzeczywiście osobny temat.

Ja jeszcze przypominam sobie ciemnoczerwony kolor kabiny, ale mogę się mylić. Po tylu latach pamięć bywa zawodna.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
autobusy_prl
User



Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 1407
Przeczytał: 57 tematów

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 8:13, 05 Kwi 2021 Powrót do góry

Odnośnie kół w Żubrach, w książce z 1966 roku pt. "Przyczepy i naczepy samochodowe" są zdjęcia/ryciny samochodów Żubr z kabiną ryflowaną na trilexach i tarczowych, oraz z kabiną późniejszą na trilexach . Niestety nie mam jak zrobić skanów a na zdjęciu może nie być tak widoczne, ale postaram się jakoś zamieścić .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin