FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Żubr A80 i jego koła Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1642
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 167 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:49, 28 Mar 2021 Powrót do góry

RICA napisał:
(....) W Żubrze zastosuję Trilexy przynajmniej w jednym ale to za jakiś czas.

Zrobisz jak zechcesz ale w 22" trilexy wyposażony był Żubr A-80 z kabiną KO-1.
Model przedstawia samochód Żubr A-80/62 z kabiną KO-1A, który wyposażony był w tarczowe obręcze kół w rozmiarze 20". Czyli z grubsza takie jak w modelu.
Można wprawdzie natrafić na nieliczne zdjęcia Żubra z nową kabiną KO-1A i 22" trilexami ale są to prototypy lub pojazdy ekspozycyjne a nie samochody seryjne.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 23:51, 28 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
RICA
User



Dołączył: 11 Lut 2021
Posty: 156
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 10:27, 29 Mar 2021 Powrót do góry

I tu się kolego grubo mylisz Żubr z taką kabiną był produkowany na Trilexach i bardzo dużo takich wersji wypordukowano. Kabinę KO-1 produkowano w latach 1959-61, kiedy to weszła KO-1A i nadal na trilexach i dopiero w 1962 zaczęto stosować koła 20 calowe. A zdjęć z KO-1A na trilexach nie brakuje.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1642
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 167 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 13:03, 29 Mar 2021 Powrót do góry

Może się mylę, a może nie Wink
Wszystkie znane mi źródła podają, że kabina KO-1A weszła do produkcji w tym samym czasie co zmiana kół na tarczowe 20" (i kilka innych zmian, w tym modernizacja silnika). Ale może było tak jak napisałeś, że zmiany nie były równoczesne tylko następowały krocząco...
Możesz podać jakieś konkretne źródła tej wiedzy?
PS. Jeśli mamy nadal dyskutować na ten temat, proponuję założenie nowego tematu w dziale "Gadamy o samochodach"


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 532
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 44 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 13:33, 29 Mar 2021 Powrót do góry

RICA napisał:
(...) W Żubrze zastosuję Trilexy (...)

A skąd wytrzaśniesz felgi i opony 22" ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
RICA
User



Dołączył: 11 Lut 2021
Posty: 156
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 14:17, 29 Mar 2021 Powrót do góry

Tak to chyba już temat na osobną dyskusję. Wiem, np z książek W. Połomskiego a poza tym wychowałem się koło fabryki wiec to jest wiedza że tak powiem dość naturalna. Faktem jest że modernizacja była krocząca przez cały okres produkcji Żubra inna sprawa że większoć produkcji to już na 20ach. A opony z trilexami kupię w Resin Labor, choć są dla Ogórka, ale do Żubra będą w sam raz Smile.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1642
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 167 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:26, 29 Mar 2021 Powrót do góry

Z książek Wojciecha Połomskiego, a konkretnie z pierwszej części sagi o Jelczu, "Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952-1970" (tam jest mowa o Żubrze) nie wynika to co napisałeś. W. Połomski potraktował sprawę modernizacji w Żubrze dość ogólnikowo bez podawania szczegółowych dat ich wprowadzenia.
Z jego informacji wynika jedynie, że zmodernizowana kabina KO-1A opracowana została własnymi siłami w Jelczu (zastosowano w niej m.in. parapet z montowanego w Jelczu autobusu Karosa/Skoda 706 RTO) i zaprezentowano ją w roku 1961. W. Połomski nie podaje kiedy wprowadzono ją do seryjnej produkcji. Podaje natomiast, że zmodernizowany Żubr A80/62 zawierał inne zmiany, oprócz kabiny również silnik S560, koła tarczowe 20", inne piasty, bębny hamulcowe i szczęki. Nie informuje czy wszystkie te zmiany były wprowadzane jednocześnie, chociaż wydaje się to logiczne.
Wynika to natomiast z innych źródeł, np. "Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960" i "Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965" A. Zielińskiego lub artykułów R. Przybylskiego w periodykach motoryzacyjnych (np. "Trucks&Machines").
Wg nich cały pakiet zmian, w tym m.in. kabina KO-1A z parapetem z Karosy, silnik S560, tarczowe koła 20" wprowadzony został do produkcji seryjnej wiosną 1962 roku.
Czy tak było na pewno - do końca nie wiem ale tej wersji się trzymam jako najbardziej prawdopdobnej.
Co do fotografii, być może są zdjęcia z epoki normalnie eksploatowanych seryjnych Żubrów z kabiną KO-1A na trilexach ale do tej pory nie widziałem. Na pewno są fotografie takich prototypów i samochodów ekspozycyjnych.
Z drugiej strony są zdjęcia Żubra ze starą kabiną KO-1 na 20" kołach tarczowych i co z tego? Wiemy, że to zdjęcia prototypów, które w takiej konfiguracji nie weszły do produkcji.
A co do własnej pamięci, wiem że bywa zawodna. Nie wiem ile miałeś lat w roku 1962 żeby takie szczegóły zapamiętać ale od tego czasu minęło 60 lat...
Pozdrawiam,
max


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 532
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 44 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 18:54, 29 Mar 2021 Powrót do góry

RICA napisał:
(...) opony z trilexami kupię w Resin Labor, choć są dla Ogórka ale do Żubra będą w sam raz (...)

Dwa cale różnicy na średnicy to jest prawie 51 mm (50,8 mm) - co w 1/43 daje 1,2 mm.
Niby mało - ale bardzo widoczne. To będzie tak jak z kołami od STAR-266 (12.00-20) postawionymi na STAR-660 (12.00-18 - co zrobili niestety nasi koledzy od żywicznych KIT-ów polskich ciężarówek


PS: Kabina KO-1A Żubra na trilexach na fotce w książce Połomskiego - widać, że nie jest ostateczna produkcyjna. Na przetłoczeniu po tylnym bocznym okienkiem brak jest charakterystycznej wypukłej wysepki - analogicznie jak na drzwiach. Jest tylko zagłębienie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Pon 19:11, 29 Mar 2021, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
RICA
User



Dołączył: 11 Lut 2021
Posty: 156
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 0:27, 30 Mar 2021 Powrót do góry

U Wojtka nie wszystko w książkach jest. Jest choć by takie zdjęcie na stacji benzynowej we Wrocławiu na A4 gdzie wraz z ogórkiem jest 5 Żubrów KO-1A na trilexach.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 1950
Przeczytał: 133 tematy

Pomógł: 53 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Wto 12:55, 30 Mar 2021 Powrót do góry

A mógłbyś wrzucić takie zdjęcia, albo podać jakiś link do takich zdjęć? Zawsze można by się podeprzeć taką fotką przy przeróbce modelu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
RICA
User



Dołączył: 11 Lut 2021
Posty: 156
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 21:17, 30 Mar 2021 Powrót do góry

to zdjęcie szału nie robi ale miałem okazję widzieć full kolor w super rozdzielczości. Żubry są biłao niebieskie z szarym podwoziem i felgami oprócz sztuki z plandeką gdzie felgi są białe. na Tej stacji było 5 Żubrów oraz jedn 043 też niebieski i jeden strażacki 001. Siłą rzeczy więcej Żubrów wyprodukowano na zwykłych kołach ale na trilexach też były. "Wysepka" na przetłoczneniu pojawiła się po modernizacji kiedy zastosowano mniejsze koła. Wszystkie trilexowe występują bez wysepki. Powiem więcej w początkowym okresie modernizacji tej wysepki też nie było ( patrz link poniżej ). Nie mniej jednak nie będzie zbrodnią założenie trilexów do modelu. Gdyż takie pojazdy były a w jakiej ilości to drugorzędna sprawa.

[link widoczny dla zalogowanych]

Dodam że kokpit z 043 nie był nigdy stosowany w Żubrach a dopiero w Jelczu 315 wbrew temu co niektórzy twierdzą a z już zupełnych drobiazgów to taka ciekawostka to w trilexowych egzemplarzach większość miała stosowaną kierownicę czteroramienną ale nie wszystkie a po modernizacji wszystkie już mialy dobrze znaną dwuramienną.

a tu zdjęcie o którym wspomniałem.

Image


Post został pochwalony 2 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 1950
Przeczytał: 133 tematy

Pomógł: 53 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Wto 21:22, 30 Mar 2021 Powrót do góry

RICA napisał:
a tu zdjęcie o którym wspomniałem.


Dziękuję. Ok!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1642
Przeczytał: 95 tematów

Pomógł: 167 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 10:35, 31 Mar 2021 Powrót do góry

Widzę, że ta dyskusja nie ma sensu ale jeszcze spróbuję 😉.
Zdjęcie jest rzeczywiście fajne i znane od lat, chociaż nie miałem pojęcia, że wykonano je w kolorze. Szkoda, że nikt tego oryginalnego zdjęcia nie reprodukował w kolorze.
Ale do rzeczy. Na zdjęciu ponoć znajduje się pięć Żubrów, pożarniczy Jelcz 001 i autobus Jelcz 043. Czyli kompletna oferta ówczesnych produktów JZS. Wszystkie na pustej stacji paliw w niedalekiej odległości od fabryki.
Czy naprawdę uważasz, że takie zdjęcie może być argumentem w naszej dyskusji? Przecież "na kilometr czuć", że te samochody nie znalazły się tam przypadkowo. To albo zdjęcie folderowe albo samochody jadące lub wracające z jakiegoś pokazu. Ma taką samą wartość jak to kolejne z rosyjskiego portalu i każde inne zdjęcie prototypów, samochodów testowych, pokazowych, na próbnych numerach lub bez tablic rejestracyjnych. Powtarzam, że jest wiele takich zdjęć samochodów w wersjach, które seryjnie nie były produkowane.
Swoją drogą jeśli na zdjęciu jest rzeczywiście pożarniczy Jelcz 001 to wskazuje to na rok 1960 i to raczej na jego pierwszą połowę. Ten samochód miał wadę konstrukcyjną i po wyprodukowaniu zaledwie kilkunastu sztuk jego produkcja na wniosek Komendy Głównej Straży Pożarnej została wstrzymana. Później się już nim nie chwalono. Więc jeśli to rok 1960 to kabiny KO-1A były jeszcze konstruowane a gotowe, prototypowe egzemplarze badane (również w badaniach drogowych) i pokazywane na wystawach...
Ale żeby było jasne, może rzeczywiście wyprodukowano niewielką serię "przejściową" Żubra na trilexach z kabiną KO-1A, tyle że fotografii takich normalnych, seryjnych pojazdów do tej pory nie widziałem. A z dostępnej literatury wynika coś przeciwnego.
A co do kabiny KO-1A, o zastosowaniu w niej w 1961 roku parapetu z Karosy powiedział jej konstruktor, Bronisław Surma (Truck & Machines nr 11/2020). To chyba wiedział co skonstruował 😁


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
RICA
User



Dołączył: 11 Lut 2021
Posty: 156
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 11:21, 31 Mar 2021 Powrót do góry

No nie ma sensu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 1950
Przeczytał: 133 tematy

Pomógł: 53 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Śro 16:30, 31 Mar 2021 Powrót do góry

Dyskusja ma sens, bo można z niej dowiedzieć się ciekawych rzeczy, a nie każdy zna wszystkie fakty. Ja dowiedziałem się z niej sporo i spróbowałbym podsumował to wszystko tak:
1. Zdecydowana większość wyprodukowanych Żubrów z kabiną KO-1A była na kołach z felgami stalowymi.
2. Było wyprodukowanych kilka samochodów Żubr z kabiną KO-1A jako prototypowe egzemplarze na kołach z felgami trilex, które były samochodami pokazanymi na wystawach i jeżdżących na numerach próbnych.
3. Mogły być wyprodukowane (prawdopodobnie w pierwszym okresie) Żubry z kabiną KO-1A na trilexach i mogły jeździć w transporcie.
4. Jeżeli kolega RICA chce zrobić model Żubra z kabiną KO-1A na kołach z felgami trilex, to ma na to dowody, że takowe bywały.
5. A nawet jakby nie było takiego Żubra z kabiną KO-1A na trilexach, to przecież każdy może zrobić sobie taką konwersję modelu, jeżeli tylko tak wykonany model będzie mu się podobał.


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 532
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 44 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 17:43, 31 Mar 2021 Powrót do góry

Żeby było ciekawiej - w książce Połomskiego jest fotka Żubra C-90 (siodłowy) z kabiną KO-1 (ryflowaną) na kołach tarczowych (stalowych), jakoby 20".
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Śro 17:47, 31 Mar 2021, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin