FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini - skala 1:43 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2054
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 159 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:37, 24 Mar 2021 Powrót do góry

Jest też Tatra 148 S1. W niej kiper wywraca się tylko do tyłu. Nic nie stało na przeszkodzie, by zafundować nam taki model. Byłby zapewne prostszy w prawidłowym wykonaniu i uniknęlibyśmy dylematów, czy można przymknąć oko na niewłaściwy siłownik, czy nie. Ale tu wracamy do punktu wyjścia. W wydawnictwie nie ma fachowca, który by to zasugerował na etapie projektu. Za dużo jest kompromisów i uproszczeń. Wcale nie byłyby konieczne, gdyby trochę zmodyfikować temat i dać nieco inny model. Wilk byłby syty i owca cała.

Z zapowiedzi wyglądało, że ten model będzie miał zmiany wyłącznie na plus. Ma jednak też zmiany na minus - brak malowanych uszczelek w oknach po bokach (tylko czy one na pewno powinny tam być?), gorzej wykonane niektóre detale, uproszczenie filtrów powietrza i przednich kierunkowskazów. Takie zmiany są dla mnie kompletnie niezrozumiałe. Gdybym miał model z Atlasa, to raczej nie ma sensu jego zamiana. Chyba, że komuś bardzo przeszkadza nieprawidłowa atrapa i chce mieć wloty pod skosem. Szkoda tylko, że kosztem innych rzeczy, które w Atlasie były lepsze. Gdybym miał luźne kilka stów do wydania, to pewnie kupiłbym SSM. Tylko jak taki dokładny model z SSM wyglądałby przy uproszczonych Starach i innych modelach z Kultowych? Pewnie trzeba by je było ustawiać z dala od siebie. Kolekcjonowanie tych modeli często polega na wybieraniu mniejszego zła. Chyba nie da się być w 100% zadowolonym.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Śro 18:40, 24 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5601
Przeczytał: 80 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Śro 18:55, 24 Mar 2021 Powrót do góry

W126 napisał:
Chyba, że komuś bardzo przeszkadza nieprawidłowa atrapa i chce mieć wloty pod skosem.

Nie bardzo rozumiem, co masz na myśli...
Wloty pod skosem miała Tatra T138, wcześniejsza wersja - ale ona miała nie tylko inną atrapę, ale też inną maskę.
Model Tatry ma prawidłową atrapę, choć... trzeba by to dokładnie przeanalizować. Z tego co znalazłem na czeskim forum, były dwie różne atrapy, w zależności od wersji kabiny:
Image

Dwie wersje kabiny T148 (albo nawet trzy), różniły się nieznacznie kształtem przetłoczeń i zaokrągleń oraz właśnie atrapą.
Temat szerzej poruszony był tutaj (powyższe zdjęcie też pochodzi stąd):
[link widoczny dla zalogowanych]

Niemniej jednak te różnice są niewielkie i można przyjąć, że atrapa jest w modelu prawidłowa.

Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Śro 19:03, 24 Mar 2021, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
Bartek.
User



Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 848
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 149 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice

PostWysłany: Śro 19:25, 24 Mar 2021 Powrót do góry

To ja tradycyjnie pozwolę sobie ''zaspamować'' swoimi zdjęciami Tatry. Smile
Jak zwykle dodałem tablice ale i zmieniłem te straszne reflektory. Nie do końca wiem czy są zgodne z oryginałem, ale przeglądając zdjęcia w internecie można zauważyć Tatry z lampami z chromowanymi obwódkami. Tak więc uznałem, że tak jest zdecydowanie lepiej niż to co było. Smile Ogólnie model mimo uproszczeń bardzo mi się podoba.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Pozdrawiam Smile


Post został pochwalony 2 razy

Ostatnio zmieniony przez Bartek. dnia Śro 19:27, 24 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Abarth098
User



Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 2730
Przeczytał: 69 tematów

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 19:28, 24 Mar 2021 Powrót do góry

Od czego reflektory wykorzystałeś?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Bartek.
User



Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 848
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 149 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice

PostWysłany: Śro 19:29, 24 Mar 2021 Powrót do góry

Abarth098, od Żuka A05. Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Bartek. dnia Śro 19:29, 24 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2054
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 159 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 19:30, 24 Mar 2021 Powrót do góry

JarekS napisał:
Nie bardzo rozumiem, co masz na myśli...


Mam na myśli, że w modelu Atlasa atrapa miała nieprawidłowe wloty. Pisaliśmy
o tym wcześniej z Bartkiem. W Kultowych jest dobrze. Zmiana z Atlasa na Kultowe jest mało sensowna, "chyba, że komuś bardzo przeszkadza nieprawidłowa atrapa". Przeszkadza atrapa w Atlasie, a nie w tym modelu, który dziś wyszedł. W dzisiejszym atrapa jest ok.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Śro 19:32, 24 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Abarth098
User



Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 2730
Przeczytał: 69 tematów

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 19:35, 24 Mar 2021 Powrót do góry

Bartek. napisał:
Abarth098, od Żuka A05. Smile

Drobna zmiana, a wizualnie wiele zmieniła na plus. Jakość wykonania tych reflektorów od zawsze wydawała mi się dziwna, a po takiej zmianie wygląda to już przyzwoicie i w sumie podobnie jak w modelu od Premium ClassiXXs, gdzie z tego co widzę też zastosowano chromowane obwódki.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5601
Przeczytał: 80 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Śro 19:42, 24 Mar 2021 Powrót do góry

W126 napisał:
Mam na myśli, że w modelu Atlasa atrapa miała nieprawidłowe wloty.

Ok, teraz rozumiem. Różnica jest tak niewielka, że niemal niezauważalna (przy innych "smaczkach" tej Tatry).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gryngol
User



Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1752
Przeczytał: 58 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Śro 20:08, 24 Mar 2021 Powrót do góry

Bartek. napisał:
Abarth098, od Żuka A05. Smile


zmiana ewidentnie na +, a i na Twoich zdjęciach, Tatra wygląda jak by kosztowała co najmniej 179zł a nie 70 Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Abarth098
User



Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 2730
Przeczytał: 69 tematów

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 20:14, 26 Mar 2021 Powrót do góry

Nawiązując do świetnego pomysłu kolegi Bartek. wrzucam tu jeszcze porównanie oryginalnego reflektora z reflektorem z modelu [link widoczny dla zalogowanych] Smile
Image
Myślę, że dla efektu takiej zmiany warto poszperać w swoich zapasach części i dobrać coś odpowiedniego Wink


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Bartek.
User



Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 848
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 149 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice

PostWysłany: Pią 21:02, 26 Mar 2021 Powrót do góry

Teraz dobrze widać tę różnicę. 😀


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2497
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 272 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 22:43, 26 Mar 2021 Powrót do góry

JarekS napisał:
(.....) Z tego co znalazłem na czeskim forum, były dwie różne atrapy, w zależności od wersji kabiny:
Image

Dwie wersje kabiny T148 (albo nawet trzy), różniły się nieznacznie kształtem przetłoczeń i zaokrągleń oraz właśnie atrapą. (.....)


W uzupełnieniu powyższego.
Tatra 148 początkowo miała atrapę taką jak na zdjęciu po prawej z otworami równoległymi w poziomie i w pionie.
Po modernizacji w roku 1979 wprowadzono atrapę z otworami skośnymi. Wtedy wprowadzono też inne zmiany m.in. zmieniono siłownik o którym tu była mowa. Zastosowano wtedy pojedynczy wzmocniony siłownik do obydwu wersji wywrotek - tylnozsypowej S1 i trzystronnej S3 oraz ich pochodnych. Wcześniej stosowano inne siłowniki, pojedyncze i/lub podwójne w zależności od wersji ale to odrębny temat.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 7:40, 27 Mar 2021 Powrót do góry

Ta Tatra 148 "ze stajni" Atlasa, jest w mojej opinii najbardziej interesującym modelem na tle dwóch pozostałych, znanych już hitów ( IFA W50 i Skoda/LIAZ 706 RT ).

Dlatego, że Tatra była powszechna na budowach i szosach Czechosłowacji, Polski i innych bratnich krajów. IFA z Atlasa - z tą skróconą skrzynią ładunkową - mniej mi się podoba. Skoda wywrotka ze skróconą kabiną była powszechnie widywana w Czechosłowacji, NRD czy w innych krajach. W Polsce była rzadkością. Czy zgadza się?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gryngol
User



Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1752
Przeczytał: 58 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 9:14, 27 Mar 2021 Powrót do góry

Z dzieciństwa najbardziej pamiętam IFY ciągniki z naczepami, chyba do paszy jak i krótkie wywrotki na balonach. Dużo tego się kręciło po Szamotułach i Pniewach. Skoda to najczęściej śmieciarki, polewaczki, a wywrotki takie jak piszesz to dla mnie była rzadkość. Aczkolwiek Hydrobudowa 9 miała na stanie jadą czy dwie, bo przyjeżdżały czasami na "moją" budowę.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 9:36, 27 Mar 2021 Powrót do góry

Zgadza się. Te IFY W50 dostawały w większych ilościach Państwowe Gospodarstwa Rolne. Jeździły również w PKS. Były w parkach samochodowych rozmaitych przedsiębiorstw państwowych.

Teraz interesujące jest jaka będzie ta Tatra 813 w tej serii? Czy cywilna, w roli ciągnika balastowego czy będzie to Tatra wojskowa 8x8.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin