FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini - skala 1:43 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
promens
User



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 824
Przeczytał: 46 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 21:43, 08 Gru 2022 Powrót do góry

Dzięki ! Rozumiem że już to w tym modelu ćwiczyłeś? Tj. zdejmowanie kabiny i zabudowy ?
Bo w Jelczu 315 był "haczyk" przy zdejmowaniu kabiny - oprócz śrubek atrapa z płetwą na wpust, w dodatku wklejony wpust (opisywałem to ze zdjęciami). Kto uwierzył, że śrubki to całe mocowanie to "wpadł", bo połamał atrapę (jak ja).
Tu takich niespodzianek nie będzie ?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez promens dnia Czw 21:46, 08 Gru 2022, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 21:49, 08 Gru 2022 Powrót do góry

Ćwiczyłem. Kabina jest na wpuście w okolicy zderzaka i na śrubce za kabiną. Do śrubki jest bezproblemowy dostęp od spodu. Kabinę podnosisz delikatnie zaczynając od tylnej ściany. Jak coś haczy, to można podważyć wkrętakiem ostrożnie. Jest miejsce na jego włożenie, bo z tyłu kabina nie przylega idealnie do ramy. Jak już ją odchylisz do pewnej wysokości, to sama zeskakuje z wypustu z przodu. U mnie nie było tam kompletnie żadnego kleju. Nawet fotele same wypadły z kabiny po jej zdjęciu. Też zero kleju.

Zabudowa schodzi jeszcze prościej, bo jest dostęp do obydwu śrubek i nie trzeba nawet wyciągać koła zapasowego. Zacząłem od zdjęcia zabudowy, a kabina w drugiej kolejności.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
promens
User



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 824
Przeczytał: 46 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 21:52, 08 Gru 2022 Powrót do góry

Super ! Wielkie dzięki - też za ten opis !


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wojciech1500
User



Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 1388
Przeczytał: 23 tematy

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 17:14, 09 Gru 2022 Powrót do góry

Może kogoś zainteresuje - warto zmienić kierownicę w Skodzie - ta, która jest fabrycznie, jest z późnego modelu, z lat 70-80.

http://www.motoshowminatura.fora.pl/relacje-i-prezentacje,21/waloryzacje-wojciecha,22519-480.html#473671


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2431
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 18:14, 09 Gru 2022 Powrót do góry

A ta biała kierownica skąd?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Jakub
User



Dołączył: 17 Lut 2020
Posty: 300
Przeczytał: 25 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 18:36, 09 Gru 2022 Powrót do góry

Kierownicę by można przełożyć z Jelcza ,,ogórka" od Daffi, bo w rzeczywistości były one takie same.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wojciech1500
User



Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 1388
Przeczytał: 23 tematy

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 18:37, 09 Gru 2022 Powrót do góry

Tak to kierownica z ogórka - zgodnie z oryginałem zresztą 😀


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 597
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 21:40, 09 Gru 2022 Powrót do góry

promens napisał:
(...)Wyliczenie - koło ma wg gazetki (nie mam innego źródła) 11 x 20. Czyli felga 20 cali + 2 razy grubość opony - 22 cale (bo w tamtych czasach szerokość była równa wysokości).
Razem 1067 mm, w skali 43 wychodzi 24,8 mm a jest w modelu ok. 25 (u mnie wychodzi 25,2). (...)

Jakieś "chińskie" te wyliczenia Wink
Jeżeli Modertatorzy pozwolą – to zrobię mały wykład (myślę, że dla wielu bardzo pomocny) o kołach samochodów ciężarowych w 1:1 – i ich odpowiednikach w 1:43.
Co i rusz wybucha ostra polemika o poprawnej / niepoprawnej średnicy kół, tak w modelach samochodów ciężarowych (ten wątek), jak i osobowych (np. KAP, Legendy FSO itp., itd.).
Wynika to poniekąd z niewiedzy – w jaki sposób określany jest rozmiar kół (felg).

Jeżeli chodzi o samochody ciężarowe – to na pewno wiemy, że wymiary kół (felg) są znormalizowane i zazwyczaj podawane w calach (czasami w milimetrach):
- 18” (STAR-660, ZiŁ-157, GAZ-66) - z tych co ukazały się w serii.
- 20” (508 mm) – większość pojazdów z końca XX w. (STAR-20 do STAR-200, STAR-266, Żubr A-80 po 1961 r, wszystkie Jelcze od 315 po-640, autobusy (Berliet, Karosa, Ikarus itp., itd.).
- 22,5” – pojazdy współczesne ale na oponach niskoprofilowych.
Są jeszcze koła o rozmiarze 21” – np. terenowy KamAZ-4310, niektóre Urale czy TATRA-813 Kolos.
Były też (tak do końca lat 50. XX w.) koła o rozmiarze 22” (Skoda 706R, Żubr A-80) na dzielonych obręczach typu Trilex, o bardzo dużej średnicy zewnętrznej opony (pełnoprofilowe).

I teraz – te średnice calowe – to są średnice tzw. nominalne albo konstrukcyjne. Są to średnice obręczy pod osadzenie opony. My tej średnicy NIE WIDZIMY! Na rysunku oznaczono literą d.
Tą średnicą koła (felgi) którą WIDZIMY – jest to średnica D (na rysunku).
Jak z rysunku widać - średnica D jest to średnica d powiększona o dwie wysokości rantu H.
Typowa wysokość rantu H w obręczach samochodów ciężarowych wynosi 44 mm – co w skal1 1/43 wynosi dokładnie 1,03 mm – co można po prostu zaokrąglić do 1,0 mm.

Jak teraz sprawdzić poprawność wykonania koła na modelu.
Weźmy najbardziej typowy rozmiar 20”. W milimetrach to będzie: 20 x 25,4 = 508 mm. W skali 1/43 będzie to: 508 : 43 = 11,8 mm. Dodajemy podwójną wysokość rantu i otrzymujemy: 11,8 + 2x 1,0 = 13,8 mm.
Tak więc WIDOCZNA średnica D koła (felgi) 20” w skali 1/43 powinna wynosić 13,8 mm

Analogicznie postępując:
- koło 18” ma WIDOCZNĄ średnicę w 1/43 = 12,6 mm,
- koło 22,5”15,3 mm,
- koło 21”14,4 mm
- koło 22”15 mm.

Co do średnicy opon – to opony o tym samym rozmiarze nominalnym mogą mieć różne rzeczywiste średnice zewnętrzne w zależności od producenta. Np. opona do KrAZ-256 o rozmiarze 12,00-20 może mieć średnicę 1145 mm ale też 1133 mm, co w 1/43 daje różnicę 0,3 mm. Dla niektórych kolegów może to być różnica bardzo istotna Wink
Co do kół samochodów osobowych – jest podobnie – tylko tam są inne wymiary charakterystyczne

[link widoczny dla zalogowanych]

PS.
Rozmiary opon STAR-660, ZiŁ-157 i GAZ-66 są takie same i wynoszą 12,00-18. Więc na naszych modelach powinny być IDENTYCZNE - do sprawdzenia.


Post został pochwalony 3 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Pią 21:59, 09 Gru 2022, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
promens
User



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 824
Przeczytał: 46 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 0:18, 10 Gru 2022 Powrót do góry

OK. Czy w związku z tak wybitnym wykładem tamte (te poprawione) pomiary kół w modelu Skody 706 odbiegają od rzeczywistości o więcej niż wymienione przez Ciebie 0,3 mm na feldze?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 597
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 14:14, 10 Gru 2022 Powrót do góry

promens napisał:
Czy w związku z tak wybitnym wykładem tamte (te poprawione) pomiary kół w modelu Skody 706 odbiegają od rzeczywistości o więcej niż wymienione przez Ciebie 0,3 mm na feldze?

Chyba jest pewne nieporozumienie.

Ja podałem sposób precyzyjnego (w oparciu o rysunki konstrukcyjne) określenia WIDOCZNEJ średnicy FELGI.

Kolega pisze o sposobie wyliczenia ŚREDNICY OPONY - która jest merytorycznie poprawna w makro skali - ale ze względu na często kilkunastomilimetrowe rozrzuty wymiarów u różnych producentów trudno oceniać dokładność na poziomie 0,3 mm.
Ponadto tolerancja wykonawcza średnicy konkretnego modelu opony wynosi od ±11 do nawet ±17 mm (w zależności od jej rozmiaru) - czyli rozrzut średnicy wynosi od 22 do 34 mm, co w naszej skali 1/43 wyniesie od 0,5 do 0,8 mm.

Ponieważ rozmiary opon są dostępne w katalogach - to pozwolę sobie parę typowych przedstawić:
- 7,50-20 - 932±14 mm
- 8,25R20 - 962±14, 965±14, 970±15 mm
- 9,00R20 - 1018±15 mm
- 10.00R20 - 1052±15 mm
- 11,00R20 - 1080±15, 1090±15 mm
- 12,00R20 - 1120±17, 1122±17, 1133±17, 1145±17 mm

Czyli rozpatrywana opona 11,00-20 może mieć w realu średnicę od 1065 do 1105 mm, co w skali 1/43 wyniesie od 24,8 do 25,7 mm - czyli prawie 1,0 mm różnicy! I obie średnice będą POPRAWNNE! Dlatego z niejakim sarkazmem przyjąłem wyliczone 0,3 mm.


Post został pochwalony 3 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Sob 18:06, 10 Gru 2022, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 22:52, 10 Gru 2022 Powrót do góry

Bardzo ciekawy wykład. Gratulacje! Wiedza samochodziarska na najwyższym poziomie.

A czy ktoś już "obniżył" modelik Skody 706 RTH i zmieścił kółeczka w nadkolach?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
artemis
User



Dołączył: 08 Mar 2010
Posty: 258
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 1:31, 11 Gru 2022 Powrót do góry

BUSSING napisał:


A czy ktoś już "obniżył" modelik Skody 706 RTH i zmieścił kółeczka w nadkolach?


Ja mam też pytanie czy ktoś ściągnął już z ramy kabinę ?
Mi się nie udało, a to kluczowa sprawa dla ewentualnej przeróbki.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 2:45, 11 Gru 2022 Powrót do góry

Zerknij na mój post u góry tej strony i na stronie poprzedniej.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3140
Przeczytał: 84 tematy

Pomógł: 74 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Nie 21:14, 11 Gru 2022 Powrót do góry

artemis napisał:


Ja mam też pytanie czy ktoś ściągnął już z ramy kabinę ?

Wystarczy przeglądać forum i np. w temacie kolegi Wojciech1500 w dziale "Relacje i prezentacje", kolega pokazał w ostatnim poście na 33 stronie swojego tematu "Waloryzacje Wojciecha" przerobione wnętrze Skody-Liaza. Wystarczy jego zapytać jak zdjął kabinę...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:28, 11 Gru 2022 Powrót do góry

No tak, jest kilka dróg do jednego celu. Można też naokoło Smile

@Artemis, jakbyś miał problem po przeczytaniu moich wskazówek, to odezwij się, pomogę chętnie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin