FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini - skala 1:43 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
gryngol
User



Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1752
Przeczytał: 58 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 17:55, 21 Gru 2023 Powrót do góry

Nie, taki raczej nie, obstawiam chochlika drukarskiego a pewnie chodziło o P183 Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez gryngol dnia Czw 17:57, 21 Gru 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2054
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 159 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:06, 21 Gru 2023 Powrót do góry

W sumie gdyby ukazały się obydwa, a ten nowszy na przykład na podwoziu 266, to nie miałbym nic przeciwko.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotrek_EPKK
User



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6200
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 281 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw 18:14, 21 Gru 2023 Powrót do góry

Zapowiedzi są znakomite, seria wciąż podąża w dobrym kierunku, z przyjemnością ją zbieram i nieustannie fascynuje się nowymi nabytkami. Moim skromnym zdaniem jest to najlepsza i najciekawsza w zawartości seria gazetkowa w naszym kraju. Nic tylko się cieszyć, że trwa Cool


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2563
Przeczytał: 72 tematy

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Czw 21:10, 21 Gru 2023 Powrót do góry

Patrząc na zapowiedzi w Legendach FSO to też nie ma powodów do narzekania. Będziemy mieć sporo fajnych modeli w nadchodzących latach Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Skuderia
User



Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 1585
Przeczytał: 44 tematy

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świętochłowice

PostWysłany: Pią 1:52, 22 Gru 2023 Powrót do góry

DJ_JeSz napisał:
Wiadomo może czy Liaz Dakar też będzie u nas?


No i zgadłeś kolego 😉 jak nic się nie zmieni to w numerze 79 będzie LIAZ 100.55D, fajne uzupełnienie dla dakarowej Tatry i Stara.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
DawidWD
User



Dołączył: 17 Kwi 2021
Posty: 131
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią 10:43, 22 Gru 2023 Powrót do góry

Szkoda, że nadal nie mamy ani jednego Jelcza serii 300 z kabiną 113k.
Tak samo z Jelczem 640W, ale tutaj chociaz jest baza w postaci modelu Jelcza betoniarki.
No cóż, może modele 81-100 mnie pozytywnie zaskoczą.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 226
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pią 10:53, 22 Gru 2023 Powrót do góry

max napisał:
On też był taki siermiężny, niedorobiony, zabudowa wyglądała jakby była z innej bajki, a z podwoziem połączył ją początkujący modelarz 😉
To był taki wyrób kryzysowy, antyimportowy o słabej jakości. Te betoniarki miały kiepską opinię i nie powstało ich zbyt wiele.


A nie jest to tak, że projekt tej betoniarki powstał i był potem wdrożony do produkcji pod koniec lat 60'? Oczywiście z kabiną 407. Może po niemal 20 latach, ktoś w kryzysie postanowił powtórnie wdrożyć ten sam projekt?
Dla nas mogło by to skutkować w przyszłości kolejnym modelem betoniarki, tym razem z kabiną 407. Zauważcie, że podobnie jest z cysterną i śmieciarka SM-8, na których montowano oba typy kabin.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2563
Przeczytał: 72 tematy

Pomógł: 43 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Pią 11:41, 22 Gru 2023 Powrót do góry

DawidWD napisał:
Szkoda, że nadal nie mamy ani jednego Jelcza serii 300 z kabiną 113k.
No cóż, może modele 81-100 mnie pozytywnie zaskoczą.

Zaskoczą, bo gdzieś w przeciekach ktoś wrzucił zapowiedź Jelcza 3W317 Wink


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2497
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 272 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:20, 22 Gru 2023 Powrót do góry

SE 2647 napisał:
A nie jest to tak, że projekt tej betoniarki powstał i był potem wdrożony do produkcji pod koniec lat 60'? Oczywiście z kabiną 407. Może po niemal 20 latach, ktoś w kryzysie postanowił powtórnie wdrożyć ten sam projekt?

Prawdopodobnie tak było i MS 31 to młodsza kuzynka betoniarki BS 41, przedstawionej jeszcze na podwoziu Żubra A80/62, a w późniejszych latach produkowanej na podwoziu Jelcza 315 z kabiną 407. Co ciekawe, sądząc ze zdjęć, MS 31 występuje z dwiema wersjami napędu gruchy. A zatem "puste miejsce za kabiną" w modelu miałoby dla jednej z wersji pełne uzasadnienie.
Ale to temat na dłuższe rozważania i raczej w innym miejscu 😉


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 13:21, 22 Gru 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
RICA
User



Dołączył: 10 Lut 2021
Posty: 259
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 22:51, 22 Gru 2023 Powrót do góry

Zabudowa pod Stara założona na Jelczu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2497
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 272 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 23:31, 22 Gru 2023 Powrót do góry

Czy na pewno...?
Na Starze 28 montowano mniejsze betoniarki BS-21 o pojemności 2,5m³, produkcji FUB Koszalin.
MS 31 to większa zabudowa z HSW. Była też montowana na Starach?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 23:39, 22 Gru 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
RICA
User



Dołączył: 10 Lut 2021
Posty: 259
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 23:40, 22 Gru 2023 Powrót do góry

Tak mi wygląda ale nie upieram się. Trzeba by analizę jakąś zrobić ale ze zdjęciami słabo, chyba że ktoś wie na bank.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2054
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 159 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 0:39, 23 Gru 2023 Powrót do góry

Na pewno na Jelczu były dwa różne warianty. Jeden miał zbiornik wody (to ten walec za kabiną) umieszczony wyżej i taka wersja zabudowy jest niepodobna do tej na Starze. Na zdjęciach maxa taki Jelcz ze zbiornikiem umieszczonym wyżej, to ten w kolorze zielonym z czerwonymi pasami. Drugi miał za kabiną pustą ramę i wtedy zbiornik wody był umieszczony nisko. Ten wyglądał z daleka praktycznie tak, jak betoniarki na Starze. Mimo prawie identycznego wyglądu jestem jednak za opcją, że gruszka na Starze była mniejsza.

Betonomieszarki są tak do siebie podobne, że gdy ukazała się zapowiedź tego Jelcza, to ktoś nawet pytał czy to ta sama gruszka, co na wcześniejszym modelu Jelcza 640. Bez pomiarów albo danych z książek / instrukcji / prospektów nikt na oko nie stwierdzi, czy na jakimś Starze jeżdżącym po Polsce była gruszka z Jelcza.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2497
Przeczytał: 67 tematów

Pomógł: 272 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 10:28, 23 Gru 2023 Powrót do góry

W poprzenim moim poście wspomniałem o dwóch wersjach betoniarki montowanej na podwoziu Jelcza serii 300. Na zdjęciach widać, że jedne mają przestrzeń za kabiną zabudowaną, a inne nie - tak jak to jest w modelu. Rożnica wynika z zastosowanego napędu gruszki. Te "zabudowane" posiadają odrębny silnik, umieszczony w tym miejscu. W takim rozwiązaniu, co zauważył W126, zbiornik wody jest wyżej. Rozwiązanie z odrębnym silnikiem jest stosowane w cięższych betoniarkach, a także w holowanych. W polskiej BSH 061/061C produkowanej na licencji Stetter'a był to np. mały diesel z Andrychowa.
Drugim rozwiązaniem jest napęd z silnika pojazdu realizowany za pośrednictwem przystawki odbioru mocy. Wtedy miejsce za kabiną jest "puste", nie ma tam dodatkowego silnika, a zbiornik wody może być niżej. Takie rozwiązanie stosowane było np. w produkowanych przez FUB Koszalin betoniarkach BS-21, montowanych na podwoziach Starów.
Jak wynika ze zdjęć, na Jelczach serii 300 można zauważyć obydwa rodzaje napędu. Ale to są zdjęcia współczesne. Być może widoczne na nich pojazdy nie są już w kompletacjach fabrycznych...
Na pewno polskie BS-41 montowane na Żubrach A80/62 i Jelczach 315/407 miały odrębne silniki napędu gruszki. Z kolei większość znanych mi MS-31 miały napęd z przystawki mocy. Czy były też fabryczne wersje z odrębnym silnikiem czy może zielony Jelcz z mojego zdjęcia to czyjaś warsztatowa "twórczość" - nie wiem.
Temat wymaga dłuższej dyskusji, ale raczej w nowym temacie bo tutaj nie wszyscy chcą to czytać 😉


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez max dnia Sob 12:51, 23 Gru 2023, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Poldi
User



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1615
Przeczytał: 78 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 10:59, 30 Gru 2023 Powrót do góry

Czy Wasze Stary stoją idealnie na wszystkich czterech kołach, nie "kiwają" się? Zacząłem się przyglądać modelowi pod kątem wymiany zabudowy pod zabudowę modelu klubowego nr 2, i okazało się, że moja rama jest wykręcona... Może to tylko ja miałem takiego pecha? U Ciebie Bartku, po zdjęciach nie zauważyłem takiej przypadłości. Wydaje się wszystko być w porządku. Gdyby ktoś z Was potwierdził jakie są Wasze modele? Dziękuję!


[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin