 |
|
 |
|
Autor |
Wiadomość |
andy ns
User
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3739 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 87 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska
|
Wysłany:
Sob 18:27, 01 Cze 2024 |
 |
Pawełku, super uzupełnienie kolekcji  |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|
 |
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 712 Przeczytał: 51 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Nie 12:31, 02 Cze 2024 |
 |
Bardzo dziękuję za miłe słowa wszystkim komentującym.
A tu jest większa relacja z imprezy: [link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 712 Przeczytał: 51 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Sob 13:35, 05 Kwi 2025 |
 |
Citroën SM
W ostatnim czasie, a dokładniej w tym roku, moja kolekcja wzbogaciła się o kilka miniatur modelu Citroën SM. Prezentacja tego samochodu odbyła się 55 lat temu, tzn. 10 marca 1970 r. podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Ale historia powstania SM-a zaczyna się w 1959 r. kiedy to André Lefèbvre będący szefem fabrycznego biura projektowego zleca młodemu inżynierowi - Jacques Né, rozpoczęcie nowego projektu, którego celem było opracowanie przedniego napędu mogącego poradzić sobie z dużo większą mocą silnika niż 75KM. W tym czasie Citroën nie dysponował własnym silnikiem o dużej mocy, ale dzięki ówczesnemu prezesowi firmy – Pierre Bercot nawiązano współpracę z mająca kłopoty finansowe firmą Maserati. Bardzo szybko pomiędzy Jacques Né a Giulio Alfieri, który był szefem produkcji i szefem biura projektowego Maserati nawiązała się nić porozumienia. Umowa pomiędzy firmami została podpisana w 1966 r. W ten sposób Citroën uzyskał dostęp do mocnego, widlastego silnika Maserati. Ze względu na francuskie przepisy podatkowe Alfieri przebudował silnik Maserati V8 na V6 (obcinając dwa cylindry). Silnik ten o pojemności 2,7 litra najpierw trafił pod maskę eksperymentalnego DS-a, a potem do SM-a. Nadwozie SM-a narysował następca Flaminio Bertone, nie mniej znakomity Robert Opron. W ten sposób świat ujrzał kolejny model Citroëna, który trudno zaszufladkować. Jest to pierwszy i na razie jedyny samochód klasy „Premium” w ofercie tego producenta. Nadwozie tego luksusowego, sportowego auta klasy Gran Turismo jest czymś pomiędzy coupe a liftbackiem z wyjątkową aerodynamiką (współczynnik oporu Cx ok. 0,33). W Citroënie SM zastosowano m.in. takie rozwiązania techniczne jak: samopoziomujące, hydropneumatyczne zawieszenie; samocentrujący, wspomagany ze zmienną siłą zależną od prędkości jazdy układ kierowniczy (DIRAVI); cały przedni pas stanowił osłonę tablicy rejestracyjnej i 6-ciu reflektorów, z czego 4 zewnętrzne były skrętne i doświetlały drogę podczas skręcania; wspomagane hydraulicznie hamulce tarczowe we wszystkich kołach. Pozostałe dane techniczne:
- silniki Maserati V6 2,7 l 170/178 KM i V6 3,0 l 182 KM
- skrzynia biegów 5-biegowa manualna lub 3-biegowa automatyczna
- wymiary długość/szerokość/wysokość 4890/1840/1320 mm
- rozstaw osi 2900 mm
- masa od 1460 kg
- prędkość max. 220 km/h; przyspieszenie 0-100 km/h - 8 s
Lata produkcji: 1970 – 1975 (na zakończenie produkcji decydujący wpływ miał kryzys paliwowy i rezygnacja kupujących z samochodów z dużymi silnikami)
Wyprodukowano 12920 egzemplarzy
Czas na prezentację miniatur.
Citroën SM 1972 - Producent modelu: IXO; Skala: 1:43
Citroën SM 1972 1/1008 - Producent modelu: WhiteBox; Skala: 1:43
Przykładem wykorzystania parametrów technicznych do celów innych niż przyjemność z komfortowego podróżowania jest np. Citroën SM URIC.
Citroëna SM URIC zaprezentowano w 1972 roku w Porte de Versailles podczas Targów Pojazdów Użytkowych i Sprzętu Komercyjnego (ambulanse, pojazdy policyjne, wozy strażackie).
Wyposażenie ogólne pojazdu powierzono firmie SICLI; gaśnice, koce gaśnicze, maski gazowe i apteczki pierwszej pomocy, a także sprzęt niezbędny do oznakowania dróg publicznych. W ramach operacji przydzielonych temu „SM” używano także anteny spirotechnicznej. Załogę tej Jednostki Szybkiej Interwencji Chemicznej (URIC – Unite Rapide d’Intervention Chemique) stanowili dwaj mężczyźni wyposażeni w skafandry do ochrony przed katastrofami chemicznymi i skafander nurkowy.
Citroën SM URIC 1972 - Producent modelu: Minichamps; Skala: 1:43
Oczywiście pojawienie się Citroëna SM zostało zauważone w Pałacu Elizejskim, co przełożyło się za zamówienie u H. Chaprona dwóch egzemplarzy „wersji prezydenckiej”. Ten czterodrzwiowy kabriolet został po raz pierwszy oficjalnie użyty w 1972 r. podczas wizyty królowej Elżbiety II we Francji (gospodarzem był Georges Pompidou). W 1995 r. użyto go podczas inauguracji prezydentury Jacques’a Chiraca. Do dziś rząd francuski używa tych aut na szczególne okazje.
Citroën SM Présidentielle (zamknięty dach) 1972 G. Pompidou i J. Chirac - Producent modelu: Replicars; Skala: 1:43
Citroën SM Présidentielle (odkryty dach) 1972 G. Pompidou - Producent modelu: Norev; Skala: 1:43; seria Presidential cars
Z firmy karoseryjnej Henri Chaprona pochodzą jeszcze dwa ciekawe wersje specjalne Citroëna SM: Chapron Mylord i Chapron Opéra. Citroën SM Chapron Mylord został zaprojektowany jako dwudrzwiowy, pełny kabriolet. Prototyp Mylorda został zaprezentowany na Paris Motor Show w 1971 roku, a sprzedaż rozpoczęła się rok później. Wyprodukowano tylko siedem kabrioletów Mylord. Rok po zaprojektowaniu Mylorda H. Chapron opracował na bazie Citroëna SM czterodrzwiowego sedana. Citroën SM Chapron Opéra został zaprezentowany publiczności na salonie samochodowym w Paryżu w 1972 roku. W ciągu kolejnych dwóch lat Chapron wyprodukował łącznie osiem egzemplarzy. Przynajmniej dwa z nich są nadal zachowane. Jako ciekawostkę można podać cenę Opery, która wynosiła 170000,- franków (dwa razy więcej niż „zwykłego” SM-a) a odnośnikiem może być cena Polskiego Fiata 125p, który wtedy we Francji kosztował ca. 15500,- franków.
Kolejnym zastosowaniem Citroëna SM był sport motorowy. Przykładami są model rajdowy i wyczynowy (rekordy prędkości).
Citroën SM Rally; Rallye du Maroc 1971 - Jean Deschazeaux, Jean Plassard - Producent modelu: IXO; Skala: 1:43
Zdjęcia Citroën SM Rally - Martin Jeżek, bo model do mnie jeszcze nie dotarł.
Citroën SM Bonneville Land Speed Record 1987 - Producent modelu: Neo; Skala: 1:43
Rekordy prędkości (Bonneville) 1985 r. (321,9 km/h Jerry Hathaway) i 1987 r. (325,6 km/h Sylvie Hathaway)
I na koniec dwa modele, o których niewiele wiadomo albo informacje są różne. Citroën SM “Shooting Brake” to dwudrzwiowe kombi. Podobno były dwa egzemplarze, ale kto je zrobił i dla kogo - nie wiadomo. Drugi model to Citroën SM Espace. W artykule „Citroën SM – wyjątkowe wersje wyjątkowego auta” autorstwa Gerarda Guetata (https://classicautomag.pl/historie/szewron-i-trojzab-471874) podana jest wersja, że projekt powstał w biurze konstrukcyjnym Citroëna, ale nie wszedł do produkcji i stał się podstawą do stworzenia konceptu przez firmę Heuliez.
Natomiast w artykule ” Citroën SM Espace. Niezwykły model zbudowany przez Heuliez” autorstwa Tomasza Nowickiego z portalu francuskie.pl (https://francuskie.pl/citroen-sm-espace-niezwykly-model-zbudowany-przez-heuliez/) podana jest wersja, że projekt SM-a w nadwoziu typu targa jest pomysłem powstałym w firmie Henri Heulieza. Projekt powstał w 1970 r. i zakładał, że dach będzie się składał z dwóch otworów dachowych wyposażonych z ruchome żaluzje wykonane ze stali. Citroën Heuliez SM Espace został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1971 roku. Finalnie powstały dwa egzemplarze (jeden jest w muzeum Heulieza, drugi w prywatnych rękach we Włoszech).
Citroën SM “Shooting Brake” 1972 Gold metallic L.E.1/500 - Producent modelu: SchucoPRO R43; Skala: 1:43
Citroën SM Espace Heuliez 1970 Brown metalic L.E. #105/408 - Producent modelu: Matrix; Skala: 1:43
cdn. w co głęboko wierzę |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
mafo
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3756 Przeczytał: 67 tematów
Pomógł: 86 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno
|
Wysłany:
Sob 16:21, 05 Kwi 2025 |
 |
WOW!!!
Co jeden to ciekawszy. Trudno oczy oderwać od tych modeli. Gratuluję powiększania kolekcji.  |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
andy ns
User
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3739 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 87 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska
|
Wysłany:
Sob 21:42, 05 Kwi 2025 |
 |
Pawełku, super modeliki No i ciąg dalszy trwa  |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
zetorski
User
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1522 Przeczytał: 96 tematów
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puszcza Kampinoska
|
Wysłany:
Nie 10:55, 06 Kwi 2025 |
 |
wspaniały zestaw modelików !
gratuluję, fajnie się je ogląda wraz z Twoim komentarzem,
no i same auto jest nietuzinkowe.
 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
Lucanero
Moderator
Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 3349 Przeczytał: 17 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
|
Wysłany:
Nie 18:39, 06 Kwi 2025 |
 |
Piękna kolekcja pięknego samochodu! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
And1
User
Dołączył: 08 Sie 2020
Posty: 1141 Przeczytał: 38 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Śro 16:30, 09 Kwi 2025 |
 |
Na DS mogę patrzeć i patrzeć. Przepiękny samochód. Gratuluję posiadania tylu nietuzinkowych wersji.
Imponująca kolekcja |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 712 Przeczytał: 51 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Nie 13:43, 27 Kwi 2025 |
 |
Citroën C3-XR
Dziś trochę nietypowo, bo o modelu niespotykanym ani w Polsce, ani w Europie, za to spotykanym w Chinach (co nie dziwi) oraz w Iranie.
Citroën C3-XR to produkt francusko - chińskiej spółki joint venture: Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile Co., Ltd. (DPCA). Jest to ekskluzywny, subkompaktowy crossover. Prezentacja konceptu odbyła się w Pekinie w kwietniu 2014 r., debiut w Paryżu na Paris Auto Show 2014 a do sprzedaży w Chinach trafił 21 grudnia 2014 r. Auto produkowane do chwili obecnej (2025) w Wuhan (na rynek chiński) i w Kashan (Iran) na rynek irański. Model ten nie jest dostępny w innych krajach. Model C3–XR przeszedł pierwszy lifting w 2019 r. - obejmujący odnowiony przedni pas, a w maju 2021 r. przeszedł drugi lifting - przód pojazdu został mocno zaktualizowany (nawiązując do niedawnego liftingu C3 Aircross ) i otrzymał bardziej nowoczesne wnętrze. W 2020 roku wypuszczono, dostępną tylko w Chinach, 4-drzwiową wersję nazwaną Citroën C3L. Był to sedan typu crossover. Produkcję tej wersji zakończono w 2021 r.
Kilka słów o zakupie miniatury. Jestem zaskoczony i to wielokrotnie. Dość długo wahałem się przed zakupem na Aliexpress tej miniatury ponieważ: producent nieznany, czy „chiński” opis pasuje do oczekiwań, w jakim stanie dotrze przesyłka itp. Ale po kolei. Zamówienie złożone 18.04.2025 r.; cena rewelacja: model 22,79 zł, dostawa 21,93 zł (razem 43,72 zł); odbiór: paczkomat (śledzenie przesyłki ok.); odbiór 26.04.2025 r. - super; opakowanie – kartonik (nie foliowa koperta!); zabezpieczenie – folia bąbelkowa. Przesyłka dotarła w stanie niemalże idealnym (model i jego pudełko bez uszkodzeń). Reszta na zdjęciach poniżej. A, i jeszcze jedno , zastosowano bardzo ciekawy patent na mocowanie modelu do podstawki – nie śrubka, tylko plastikowy „kluczyk”.
W pudełku znalazłem ciekawą karteczkę ze stemplem kontroli jakości i informacjami o producencie modelu. Okazuje się, że firma Well istnieje na rynku od 1994 r. i jest prekursorem kilku rozwiązań ruchomych elementów w modelach (ruchomy amortyzator, otwierany dach, składane tylne siedzenia czy składane lusterka).
Czas na prezentację miniatury.
Citroën C3-XR 2014 (Phase I) - Producent modelu: Well (Chiny); Kolor: Bordeaux Purple; Skala: 1:43
cdn. w co głęboko wierzę |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Nie 14:05, 27 Kwi 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 451 Przeczytał: 88 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Nie 14:49, 27 Kwi 2025 |
 |
Lubię takie ciekawostki, sam zakupiłem np dwie wersje C3 "India" z Noreva.
Twój model bardzo mi przypadł do gustu, na zdjęciach prezentuje sie jako solidny produkt. Zdecydowanie też muszę taki zdobyć.
Pozdrowienia! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
andy ns
User
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3739 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 87 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska
|
Wysłany:
Nie 16:25, 27 Kwi 2025 |
 |
Ciekawy modelik i jego historia  |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
mafo
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3756 Przeczytał: 67 tematów
Pomógł: 86 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno
|
Wysłany:
Pon 16:20, 28 Kwi 2025 |
 |
Świetna ciekawostka i jednocześnie bardzo fajne uzupełnienie kolekcji.  |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
 |
|
 |
|