FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe ciężarówki z okresu PRL-u - Deagostini - skala 1:43 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2431
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:48, 04 Paź 2023 Powrót do góry

Można powiedzieć, że to co zapamiętałeś było modyfikacją 😉
Początkowo tłumik był w pozycji poziomej ale problemem stało się zasysanie spalin do silnika koparki. Napędzana była stosunkowo mocnym silnikiem wysokoprężnym S-4001 z licencyjnego Ursusa C-4011. Silnik pobierał duże ilości powietrza z otoczenia i zdarzało mu się "przytykanie" zasysanymi spalinami. Podniesienie tłumika do pionu spowodowało wyrzucanie spalin poza strefę poboru powietrza do silnika i rozwiązało ten problem.


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 15:50, 04 Paź 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 597
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 15:57, 04 Paź 2023 Powrót do góry

Co do umieszczenia wydechu.
Z tego co pamiętam - początkowo K406/407/408 napędzane były silnikami S-4001 (Ursus-4011, C-360).
Później stosowano andrychowski SW-266. Była to czterocylindrowa odmiana "małego" Leylanda SW-400 (inaczej 4CT107 i 6CT107).
Ponieważ silniki były różnej wielkości i konstrukcji - to i nadbudówki kryjące silnik i umieszczenie wydechu czy zasysania powietrza też się różniło.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2431
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 16:51, 04 Paź 2023 Powrót do góry

Masz rację, ale o ile się nie mylę, silnik SW 266 pojawił się dopiero w wersji koparki K 407 C, montowanej na podwoziu Star 266. Wtedy też z uwagi na różnice konstrukcyjne i gabaryty silnika, zmieniła się jego obudowa, a wydech (pionowy) był z wyjątkiem końcówki rury wydechowej schowany pod zabudową silnika koparki.
To co wcześniej pisałem odnosi się do wcześniejszych wersji K-407 A i K-407 B napędzanych silnikiem S-4001.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 16:52, 04 Paź 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Śro 17:23, 04 Paź 2023 Powrót do góry

mto napisał:
Jest szansa, że wzorowano się na tym Starze ze zdjęcia :

[link widoczny dla zalogowanych]

Ja trafiłem na takie zdjęcie Stara 660M2 K-407
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2431
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:14, 04 Paź 2023 Powrót do góry

To są zdjęcia tego samego egzemplarza koparki, pochodzą z materiałów reklamowych zakładów Bumar "Waryński". A samochód (podwozie) to nie Star 660M2 tylko wcześniejsza wersja M1.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 216
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pią 9:34, 06 Paź 2023 Powrót do góry

Dach blaszano-brezentowy w Starach 660 wprowadzany był w latach 1968/69. Biorąc pod uwagę wcześniej omówione cechy i tę cechę dachu, to można przyjąć, że nasz model jest datowany właściwie. A co z kierunkowskazami?
W modelu są nowsze kierunkowskazy. Z moich obserwacji wynika, że są to te same klosze, które zastosowano w Ikarusach 66 od 1970 roku, tylko tam usytuowane były z boku. Dodam jeszcze, że Ikarusy 66 nie były sprowadzane do Polski w 1969 roku tylko w 1970 i 71.
Zatem, czy w 1969 roku Star 660M2 mógł mieć już nowe kierunkowskazy?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2431
Przeczytał: 75 tematów

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:08, 06 Paź 2023 Powrót do góry

Nowe, większe kierunkowskazy w Starze 660 pojawiły się w modyfikacji M2 z 1968 roku wraz z ekranowaną instalacją, umożliwiającą pracę po zalaniu wodą. Kierunkowskazy zostały opracowane jako element nowej instalacji elektrycznej, były szczelne i również mogły pracować po zalaniu.
O ile mi wiadomo, nie miały nic wspólnego z autobusem Ikarus 66 i nie były w nim stosowane ani w żadnym innym modelu Ikarusa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
SE 2647
User



Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 216
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Pią 15:16, 06 Paź 2023 Powrót do góry

Jeszcze raz dziękuję @max za wyjaśnienie tematu kierunkowskazów.
Przechodząc do wniosku końcowego, można na podstawie ustalonych informacji stwierdzić, że model Stara 660 M2, który ukaże się niebawem jest zgodny z rokiem 1969.
Przy tej okazji warto podziękować i pogratulować Wydawnictwu DeA staranności i dbałości merytorycznej a przede wszystkim zgodności modelu z oryginałem datowanej na 1969 rok
Brawo DeA!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2496
Przeczytał: 110 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Pon 11:18, 09 Paź 2023 Powrót do góry

Koledzy, wrócę jeszcze do Jelcza hydros. Poszukuję jego zdjęć z epoki, ale znalazłem tylko takie:
[link widoczny dla zalogowanych]
Czy ktoś ma coś więcej? Chciałbym zorientować się jak bardzo nasz model odbiega od oryginału.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
msch00
User



Dołączył: 25 Sty 2010
Posty: 629
Przeczytał: 43 tematy

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grudziądz/Elbląg

PostWysłany: Pon 11:43, 09 Paź 2023 Powrót do góry

Nie mogę obiecać na 100%, ale po Grudziądzu jeździ Hydros, fakt, że już trochę zmęczony, ale kolorystycznie wydaje się podobny do wydanego przez DeA. Jak go namierzę to pojadę za nim na sesję foto - oczywiście jeśli właściciel się zgodzi Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Skuderia
User



Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 1572
Przeczytał: 101 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świętochłowice

PostWysłany: Wto 15:27, 10 Paź 2023 Powrót do góry

Koledzy, jutro ma ukazać się Star 266 DAKAR czy inny model?
Proszę o informację, z góry dzięki!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gorset84
User



Dołączył: 26 Lip 2012
Posty: 612
Przeczytał: 103 tematy

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kudowa Zdrój

PostWysłany: Wto 15:29, 10 Paź 2023 Powrót do góry

Jutro będzie Star 660 koparka 😉


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Skuderia
User



Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 1572
Przeczytał: 101 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świętochłowice

PostWysłany: Wto 15:32, 10 Paź 2023 Powrót do góry

Dzięki za informację. Wygląda na to, że zmienili terminy albo kolejność wydania modeli.

Czyli za 2 tygodnie od jutra - 25.10.2023 - ukaże się Star 266 Dakar?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
W126
User



Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 1960
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 155 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:57, 10 Paź 2023 Powrót do góry

Nie zmienili. Na swojej liście pomocniczej od początku mam taką kolejność:
66 star 660 koparka
67 star 266 dakar
68 skoda liaz straż
69 jelcz 004 straż


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Skuderia
User



Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 1572
Przeczytał: 101 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świętochłowice

PostWysłany: Wto 16:31, 10 Paź 2023 Powrót do góry

Musiało się zmienić bo miałem zapisane w kalendarzu, mniejsza z tym.

Czekam do za 2 tygodnie na Dakar. Dzięki za informację!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin