FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe autobusy i ich historia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 593
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 8:19, 10 Paź 2020 Powrót do góry

Ikarus 30. Pierwszy autobus, który ukazał się już oficjalnie pod marką Ikarus. Debiut 24 lutego 1951 roku. Zaprojektowany jako autobus międzymiastowy/lokalny. Niektóre wersje były "dostosowane" dla komunikacji miejskiej. Były to wersje dwudrzwiowe ( dla komunikacji miejskiej ). Budapeszteński przewoźnik nie przyjął tego autobusu z entuzjazmem. Dostał od razu przydomek "Nylon". Pasażerowie w letnie dni pocili się w tych autobusach jak - w bardzo wówczas popularnych - nylonowych koszulach. Pot spływał z nich strugami w tym autobusie. Wnętrze nagrzewało się bardzo szybko również przez świetliki dachowe, w które wersje na pozór "miejskie" też wyposażano. Ikarus 30 odniósł duży sukces na Węgrzech w przewozach regionalnych. Autobus został entuzjastycznie przyjęty w NRD. Był eksportowany również do Chin i do krajów arabskich. Wyposażony w silnik Csepel D 413. W ten sam, który montowano również do legendarnych traktorów marki DUTRA. Fabryka spod znaku czerwonej gwiazdy miała swoją siedzibę również w Budapeszcie. Silnik Csepel D 413 podobnie jak większy D 613, był na licencji Steyr. Praktycznie Austria była wówczas w radzieckiej strefie okupacyjnej. Rozmowy w sprawie licencji miały więc wtedy "inny wymiar".

Rok 1951 był w Ikarusie pod znakiem modelu Ikarus 30. W pierwszych dwóch latach Ikarusa ( 1949-1950 ) wyprodukowano tam autobusy Mavag Tr-5, Mavag M-5, omawiane już przez nas autobusy Ikarus Fiat dla Polski oraz samochody specjalistyczne, na podwoziach ciężarówek ( m.in. samochody strażackie ).

Od samego początku rozwój tej fabryki nabrał bardzo szybkiego tempa. Zatrudniano coraz więcej pracowników. Wielu było niewykwalifikowanych. Uczyli się zawodu pod okiem przedwojennych majstrów i brygadzistów. Uśmiech sympatii pojawia się na mojej twarzy w czasie oglądania jednego z licznych filmów dokumentalnych z lat 50-tych o fabryce Ikarus. Brygadzista cierpliwie i życzliwie tłumaczy młodemu pracownikowi by podczas wiercenia otworów w karoserii Ikarusa 30 trzymać wiertarkę prostopadle do karoserii, nie pod kątem ostrym.

W 1952 roku ukazał się już większy Ikarus 60, który został przyjęty przez budapeszteńskiego przewoźnika z dużym entuzjazmem.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Nie 9:37, 11 Paź 2020, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Kato.w




Dołączył: 16 Maj 2020
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Nie 7:24, 11 Paź 2020 Powrót do góry

Polecacie kupić model Jelcza ogórka Daffi ze stacji benzynowych, czy czekać na Deagostini?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3096
Przeczytał: 83 tematy

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 10:52, 11 Paź 2020 Powrót do góry

Możesz się nie doczekać


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4537
Przeczytał: 143 tematy

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Nie 12:26, 11 Paź 2020 Powrót do góry

Kato.w napisał:
Polecacie kupić model Jelcza ogórka Daffi ze stacji benzynowych, czy czekać na Deagostini?

Czy nie można tego pytania zadać w odpowiednim temacie, np tutaj:
http://www.motoshowminatura.fora.pl/1-43,61/wasze-opinie-o-modelach,186.html
albo tutaj:
http://www.motoshowminatura.fora.pl/samochody,11/kolekcja-prl-u-seria-daffi,4965.html
Co to pytanie ma wspólnego z prawdziwymi autobusami, których ten wątek dotyczy?
Dlaczego pewna grupa forumowiczów musi robić śmietnik z forum?
To, że temat został przeniesiony, nie oznacza, że można w nim śmiecić!
Każdy następny taki post będzie nagrodzony ostrzeżeniem.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 667
Przeczytał: 117 tematów

Pomógł: 69 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:13, 11 Paź 2020 Powrót do góry

Nie długo ma się ukazać Ikarus 30 jako model Znalazłem artykuł o
Ikarusach 30 w Prl . Przez przez pewien czas jeżdziło w Warszawie
150 szt

Image

[link widoczny dla zalogowanych]
Żródło z netu


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Nie 13:14, 11 Paź 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Piotrek_EPKK
User



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 4954
Przeczytał: 144 tematy

Pomógł: 211 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 13:22, 11 Paź 2020 Powrót do góry

Tego nie mogłem wiedzieć. Świetny artykuł na deszczowe, niedzielne popołudnie!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 4537
Przeczytał: 143 tematy

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Pon 11:21, 12 Paź 2020 Powrót do góry

Coś dla fanów Ikarusa - niszczejący lotniskowy 695:
https://www.youtube.com/watch?v=brTfm5W5DRs
Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 593
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 12:23, 12 Paź 2020 Powrót do góry

Tak. To jest wielki "rarytas" ten Ikarus 695. Mam z Węgier informację, że planują go wyremontować. Miejmy nadzieję, że tak będzie 👍

Dziękuję Koledze Jarkowi, że przypomniał o tym - jakże ciekawym - projekcie Ikarusa i Fabryki Csepel. Projekt nazywał się PALT ( pasażer i bagaż w jednym, po angielsku: "passenger and luggage together" ).
Pierwszy był Ikarus PALT 692 ( kabina kierowcy po obu STRONACH - końcach pojazdu ). Pojazd niewiele przypominał autobus. Był to projekt z 1982 roku. Czteroosiowy pojazd o długości 14 600 mm i masie 17,72 tony. Po ulicy mógł jechać tylko za specjalnym zezwoleniem. Był zbyt szeroki (2860 mm) i zbyt wysoki (4140 mm).

Pojazd mógł poruszać się tylko po lotnisku. Zabierał pasażerów i bagaże z terminala lotniczego. Specjalny rękaw ( poruszane siłownikami hydraulicznymi schody ) wysuwał się z pojazdu wprost do drzwi samolotu. Bagaże były ładowane oczywiście metodą tradycyjną. Pojazd nazwany był "ruchomym mostem pasażerskim". Eksperymentalny projekt ale pozwoliłby na eliminację osobnych schodów do samolotu i wózków bagażowych.

Już w 1984 roku powstały kolejne prototypy. Tym razem przegubowe Ikarusy PALT 695. Jeden z nich widoczny jest na filmie zacytowanym przez kolegę Jarka. Czeka na terenie fundacji AEROPARK na remont ( ma taką nadzieję ).

Te autobusy już mogły poruszać się po mieście. Idea była taka aby zabierały pasażerów i bagaże z centrum miasta lub wprost z hotelu. W czasie jazdy odbyłaby się odprawa celna pasażerów. Wszyscy już na lotnisku wsiedliby wprost do samolotu ( oczywiście przez wspomniany wcześniej, wysuwany "rękaw" zastosowany w typie 692.

Pomysł rewolucyjny, bardzo ciekawy ale nie doczekał się realizacji.

Mówiliśmy kilka postów wcześniej o dużych związkach fabryki Ikarus ze "Światem Lotnictwa". Fabryka w Budapeszcie miała duże związki, filia w Székesfehérvár wywodziła się pośrednio z branży lotniczej. Także skrzydła mitycznego Ikara w starym logo Ikarusa zwiastowały relacje Ikarusa z lotnictwem praktycznie na cały okres działalności fabryki i jeszcze dłużej.
"Niskopodłogowy", trzyosiowy Ikarus 290 przeznaczony na lotniska już doczekał się krótkiej serii. Innymi słowy: tradycja zobowiązywała. I coś w tym było....

Fundacja AEROPARK ( muzeum lotnictwa w Budapeszcie ) organizuje co roku zloty na swoim terenie. Prezentuje wspaniałe samoloty i przy okazji coraz więcej odrestaurowanych autobusów Ikarus, posiadanych przez prywatnych właścicieli. Coraz więcej historycznych Ikarusów w barwach nieistniejącego już przewożnika Malév.

Także związki Ikarusa z lotnictwem pozostały nawet po upadku Fabryki.

Żródło dot. Ikarusa 692 i 695: ORIGU.HU. Artykuł: "Pasażerowie i bagaż podróżują razem z budynku lotniska do samolotu"
Tytuł w oryginale, w języku węgierskim: "Utazhatnánk átszállás nélkül a belvárostól a repülő kabinjáig".
RETRO MOBIL2016.10.22. 13:14


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Pon 20:48, 12 Paź 2020, w całości zmieniany 6 razy
Zobacz profil autora
cichy555
User



Dołączył: 21 Lip 2010
Posty: 113
Przeczytał: 18 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pią 17:36, 27 Lis 2020 Powrót do góry

czy moglbym prosic kogos o zeskanowanie badz zdjecia gazetki Jelcza Mielca? Z góry dziękuję


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 593
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 13:15, 12 Gru 2020 Powrót do góry

Autobusy międzymiastowe.
MAN Intercity - jako uniwersalny autobus międzymiastowy.

Można powiedzieć, że segment autobusów międzymiastowych ( klasy II ) jest najciekawszym segmentem autobusów. O ile autobusy miejskie ( klasa I ) z silnikiem Diesla są obecnie bardzo do siebie podobne ( zwykle niskopodłogowe, wyposażone w zblokowany układ napędowy z tyłu autobusu ), podobnie jak autokary, które posiadają dużo przestrzeni bagażowej pod podłogą, są luksusowo wyposażone i zwykle dolna krawędź szyb bocznych biegnie nad drugimi drzwiami, to właśnie segment międzymiastowy jest bardzo zróżnicowany, a przez to bardzo ciekawy. Spotykamy tu już często autobusy typu LE, które stanowią rozwinięcie autobusów miejskich. Przednie drzwi zwykle jednoskrzydłowe. Autobusy wyposażone są w półki podsufitowe do przewozu bagażu. Ilość miejsc stojących jest ograniczona. Spotykamy również autobusy międzymiastowe na dłuższe trasy typu "kombi". Są to autobusy wysokopodłogowe. Z układem drzwi zwykle 1-2-0 lub 1-1-0 ale zależy to też od rynku. Autobus typu kombi nadaje się również do przewozów szkolnych, transferowych na lotniska; może wchodzić w skład floty samochodowej wielkich zakładów pracy. Może przede wszystkim obsługiwać jednodniowe wycieczki. Powołując się na artykuł "Elastyczny MAN" z ostatniego wydania "Traker bus", 4/2020, można rzec, że MAN Intercity jest uniwersalnym autobusem międzymiastowym. Producent przewiduje również wyposażenie autobusu podobnie jak w typowych autokarach, w pakiet komfortowy, m.in.w lodówkę.

Na trasach międzymiastowych, dalekobieżnych spotykamy też typowe autokary, z miejscami tylko do siedzenia. Innymi słowy klasy III ze względu na homologację.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1129
Przeczytał: 58 tematów

Pomógł: 121 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 17:02, 12 Gru 2020 Powrót do góry

Sprzedajesz te MANy czy jak?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 593
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 17:12, 12 Gru 2020 Powrót do góry

MAN Intercity to bardzo ciekawy pojazd. Następca przełomowego, wszechstronnego Lion's Regio. Wspomniałem o tej marce i o tym typie hobbystycznie, przy okazji zajawki o autobusach międzymiastowych.

Edit.

Ale wróćmy do starych, legendarnych autobusów. Dziś otrzymałem z "RTO Klub" przełomową informację dla mnie odnośnie autobusów Skoda Karosa 706 RTO. Wiedziałem, że te samochody były produkowane w trzech fabrykach: Karosa Vysoke Myto, SVA Holysov i LIAZ Rynovice. Otóż było tak. Karosa oczywiście produkowała wszystkie typy tych autobusów. Ale od 1958 do 1962 roku autobusy Skoda 706 RTO CAR ( drzwi czteroskrzydlowe) produkował na nowych podwoziach również LIAZ Rynovice. W 1962 roku produkcja autobusów Skoda 706 RTO CAR ( drzwi czteroskrzydlowe ) została przeniesiona i miała miejsce w SVA Holysov, który wykonywał remonty główne autobusów Skoda 706 RO. Od 1962 roku na starych, wyremontowanych podwoziach Skoda 706 RO, budował nowe karoserie 706 RTO CAR. Tak było do 1967 roku. Następnie już na nowych podwoziach SVA Holysov produkował autobusy międzymiastowe aż do roku 1974.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Nie 19:09, 13 Gru 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 1129
Przeczytał: 58 tematów

Pomógł: 121 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 14:54, 14 Gru 2020 Powrót do góry

Jeśli to dla Ciebie taka przełomowa informacja to pozwolę sobie ją sprostować i uzupełnić.
SVA Holysov produkował autobusy międzymiastowe na podwoziach Skoda 706 RTO do roku 1972 (a nie do 1974). Łącznie wyprodukował ich około 15500 sztuk.
Ale wśród miłośników autobusów zakład ten znany jest przede wszystkim z tego, że tam właśnie w grudniu 1972 roku wyprodukowany został ostatni w Czechosłowacji autobus Skoda 706 RTO.
A także z tego że produkowano tam samochody transmisyjne dla czechosłowackiej telewizji.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 593
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 15:32, 14 Gru 2020 Powrót do góry

Dziękuję za komentarz i ciekawe zdjęcie. Dla mnie to była przełomowa informacja bo nie wiedziałem jaki był udział fabryki LIAZ Rynovice. Wiedziałem, że też produkowali autobusy RTO ale nie wiedziałem jakie i kiedy. Także Karosa produkowała m.in. międzymiastowe, z drzwiami dwuskrzydłowymi. Takie przysyłał do Czechosłowacji również Jelcz ( Jelcz 041 ). LIAZ Rynovice i SVA Holysow budowały międzymiastowe, z drzwiami czteroskrzydlowymi ( jednodrzwiowe oczywiście ).

Piękne pojazdy, wspaniałe historie

Edit.

Poruszam też z Czechami kwestię tych oryginalnych reflektorów w autobusach Skoda 706 RTO. Pamiętam, że od tego tematu zaczęła się moja rozmowa z Tobą tutaj👍 Zatem Czesi z RTO-Klub potwierdzają. Oryginalne reflektory w autobusach Skoda RTO to były reflektory Bosch. Po naprawach głównych montowano czasem lampy zamienniki. Bardzo często z samochodów osobowych Skoda 1202. Wówczas były "wyprowadzone" poza obrys przedniej ścianki jak w naszych Jelczach.

A na marginesie: bardzo mi się również podobały te Skody 1202. Samochody kombi. Były produkowane w filii Skody w Vrchlabi. Jeszcze w latach 90-tych widziałem te samochody w czeskich górach


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Pon 20:54, 14 Gru 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Pan_Samochodzik
User



Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 170
Przeczytał: 103 tematy

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:09, 18 Sty 2021 Powrót do góry

Jak już wiemy, jednym z kolejnych numerów kolekcji będzie Ikarus 415. Wiadomym jest, że większość "kultowych autobusów PRL-u" ma z tą epoką tyle wspólnego, ile DeAgostini z rzetelną obsługą konsumentów, ale zastanawia mnie czy w PRL-u (a więc do roku '91) jeździły gdzieś w Polsce Ikarusy 415? W teorii rok produkcji 415-tki to lata 1986-2002, ale z tego co wiem, pierwsze egzemplarze dostarczono dopiero w latach 90. Może ktoś ma źródła i chciałby się nimi podzielić, jeżeli te autobusy faktycznie zagościły w naszym kraju za czasów "komuny"?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin