FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe autobusy i ich historia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
bazie
User



Dołączył: 30 Sie 2014
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 20:37, 18 Sty 2021 Powrót do góry

Nie żebym się czepiał, ale wg Wikipedii PRL skończył się w 1989 roku.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 420
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 39 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Czw 19:22, 04 Lut 2021 Powrót do góry

Pan_Samochodzik napisał:
Może ktoś ma źródła i chciałby się nimi podzielić, jeżeli te autobusy faktycznie zagościły w naszym kraju za czasów "komuny"?
U mnie w MPK Częstochowa najpierw pojawiły się przegubowe IKARUS 435 (odmian 415) - to był rok 1993. Montowano je u nas także dla innych miast. Później w 1995 roku dotarła partia modeli "415", które również były montowane w naszej zajezdni dla innych miast. Podobnie było w 1997 roku, gdy przyszła dostawa NISKOPODŁOGOWYCH Ikarusów "412".
Wcześniej nikt nie miał Ikarusów z serii "4XX".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 619
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 21:52, 04 Lut 2021 Powrót do góry

Dziękuję Piotrze za interesującą wypowiedź. Dodam jeszcze też coś od siebie.

W MZK Kędzierzyn - Koźle bardzo ładnie odrestaurowano Ikarusa 415. Jeździły też tam, również w PKM Bytom. Najwięcej jednak trafiło do Bielska - Białej.

Modelik, który będzie w naszej serii, to autobus z 1987 roku, przeznaczony dla BKV Budapeszt. Nie "ubierajmy" go na siłę w polskie barwy bo ma jeszcze stary typ ścianki przedniej ( to wskazówka do osób, które myślały o kupnie modeli tylko znanych z Polski ). W serii Atlas wydany był Ikarus 415T. Ten już ma nową ściankę, taką jak Ikarusy sprowadzane do Polski. Jestem jednak zdziwiony, że wydali Ikarusa 415 T. Jeden egzemplarz objeżdżał w ramach testów węgierskie miasta. Wyprodukowano tylko krótką serię dla Rumunii. Jednak gdyby model 415T był w naszej serii, model byłby dobry na konwersję na autobus. Mógłby być "ubrany" w polskie barwy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 22:03, 04 Lut 2021, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 426
Przeczytał: 66 tematów

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Pią 22:15, 05 Lut 2021
PRZENIESIONY
Pią 23:53, 05 Lut 2021
Powrót do góry

Skoro pojawiło się zainteresowanie różnicami dotyczącymi Ikarusów 255/256, to postaram się ten temat w miarę dostępnie opisać.
Ikarusy 255 były produkowane seryjnie od 1972 roku, do 1986, natomiast typ 256 od roku 1974 do 2002.
Pomiędzy latami 1974, a 1986 autobusy stanowiły równoległą ofertę węgierskiej wytwórni.
Jedną różnicą było zastosowane zawieszenie.
Model Ikarusa 255 posiadał resory piórowe, natomiast Ikarus 256 wyposażony został w zawieszenie pneumatyczne.
Zastosowane wersje nadwoziowe na przestrzeni wspólnych lat produkcji nie różniły się zewnętrznym wyglądem.
Dodam na początek kilka zdjęć Ikarusów 255.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

I jedno historyczne zdjęcie z Bielska-Białej.

[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam.
Dzidek.

Źrodło:
Internet : Magyar Archiv.
TWB.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 619
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 23:19, 05 Lut 2021
PRZENIESIONY
Pią 23:53, 05 Lut 2021
Powrót do góry

Podobają mi się powyższe zdjęcia Ikarusa 255. Mała poprawka: Ikarusa 255 produkowano do roku 1984. A Ikarusa 256 produkowano od roku 1976.

Jak widzimy na powyższych zdjęciach, górna linia błotników jest trochę wyższa od linii poziomej listwy aluminiowej. W modelu 256 pozioma listwa biegnie nad błotnikami. Z czego to wynika? Ikarus 255 był niższy od Ikarusa 256. Ikarus 255 miał nieznacznie większą średnicę kół niż Ikarus 256. Tak jak wspomniał Dzidek w Ikarusie 255 były resory piórowe. Ikarus 256 miał już nowoczesne zawieszenie pneumatyczne. Ale to nie była jedyna różnica. Ikarus 255 był modelem przejściowym. Zbudowanym na platformie podwozia z Ikarusa 55. Kratownica Ikarusa 256 była już zupełnie inna. Obydwa modele były wyposażone w silnik Raba-Man D2156. Modele różniły się też bardzo nieznacznie długością nadwozia. Ikarus 255 wyposażony był bardziej spartańsko niż Ikarus 256. Nie było indywidualnych kanałów nawiewu powietrza w suficie. Były też różnice w pojemności luków bagażowych w modelach 255 i 256. Ikarus 255 odniósł sukces w ZSRR, NRD czy na Węgrzech. Był również eksportowany do Chin. Twarde zawieszenie na resorach piórowych dobrze zdawało egzamin na drogach gorszej jakości.

To teraz trochę "matematyki". Podstawowe wymiary Ikarusa 255: długość 10971 mm, wysokość 2990 mm, rozstaw osi 5341 mm, wysokość podłogi 860 mm. A teraz Ikarus 256: długość 11000 mm, wysokość 3100 mm, rozstaw osi 5330 mm, wysokość podłogi 900 mm. Źródło: BUSZTIPUSZOK.HU

Można rzec: Ikarus 255 był bardziej podobny do Ikarusa 266. To były bliźniacze modele. Różniły się tylko układem drzwi i siedzeń. I konstrukcją podłogi. W Ikarusie 266 była płaska co ułatwiało podróż pasażerom stojącym. Pozdrowienia !


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 16:01, 06 Lut 2021, w całości zmieniany 6 razy
Zobacz profil autora
koland
User



Dołączył: 30 Paź 2011
Posty: 483
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 13:35, 06 Lut 2021 Powrót do góry

W kwestii ikarusów turystycznych osobiście wolałbym model Ikarusa 250. Tutaj można by zrobić fajnego bordowego ORBISA. Mam nadzieję, że jeszcze się ukaże...
Jest wiele zdjęć, które obrazują użytkowanie Ikarusów 256 w Polsce. Niestety nie spotkałem się ze zdjęciem Ikarusa 256, którą reprezentuje model KAP. Przypuszczam, że taka wersja nie trafiła albo trafiła w małych ilościach do Polski.
Wszystkie zdjęcia 256 obrazują model z przednimi drzwiami pneumatycznymi. Więc chcąc zrobić sobie Orbisa, Turystę czy też Gromadę trzeba przerobić przednie drzwi. Niby nie dużo zabawy ale nie jest to tylko malowanie. W przypadku 256 z późniejszych lat konie3czna jest zmiana zderzaka.
Wrzucam trochę zdjęć

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez koland dnia Sob 13:39, 06 Lut 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 619
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 13:57, 06 Lut 2021 Powrót do góry

Fajne zdjęcia. Na piątym, czarno-białym zdjęciu od góry Ikarus 255.

Ikarus 256 użytkowany był przez przedsiębiorstwa turystyczne. Do tego najlepiej się nadawał. Nie był dobry na trasy międzymiastowe, gdzie przewidywano również pasażerów stojących. Różny poziom podłogi ( podwyższenie podłogi pod rzędami siedzeń ). Mało miejsca do stania. Na Węgrzech użytkowany był w komunikacji dalekobieżnej. Autobus przejeżdżał przez wieś. Zabierał stojących pasażerów. Było niewygodnie. Lepszy był na takie trasy do - powiedzmy 100 kilometrów - Ikarus 266. Miał więcej miejsca do stania dla osób dojeżdżających do pracy czy do szkoły.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mafo
User



Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 453
Przeczytał: 166 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

PostWysłany: Nie 21:42, 14 Lut 2021 Powrót do góry

Nie wiem, czy już był, bo mnóstwo stron tego tematu jest do sprawdzenia i przyznaję się, że nie sprawdzałem. Znalazłem taki filmik o Ikarusach:
https://youtu.be/DAPYgp1TUrE

Jeżeli już był ten filmik to przepraszam i proszę o usunięcie postu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 619
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 15:27, 12 Mar 2021 Powrót do góry

Wielkimi krokami zbliża się w kolekcji model Ikarusa 415. Pomyślałem, że podzielę się z Wami jednym z dostepnych filmów z Węgierskiego Narodowego Archiwum. Na YouTube nigdzie tego nie znajdziecie. Film z 1993 roku. Fabryka Ikarus, Budapeszt.

Dość dużo materiału nt. produkcji Ikarusa 415 dla Budapesztu. Oczywiście ze ścianką zmodernizowaną. Nie taką jak ma model w kolekcji, gdyż model odzwierciedla Ikarusa 415 z 1987 roku ( ścianka przednia przed modernizacją, z lampami przednimi od samochodu Łada ). Tak. Wiązano wielkie nadzieje z rynkiem wschodnim również odnośnie Ikarusów 415 i 435.


[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin