FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe Autobusy PRL-u Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 800
Przeczytał: 137 tematów

Pomógł: 60 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 14:29, 25 Mar 2020 Powrót do góry

jacekk napisał:
(...) Kolego max - jaka była Twoja intencja pytania? czy mógłbyś rozwinąć swoją myśl?

Pytanie zadałem zanim znalazłem informację w "Odkrywcy".
Zedytowałem swój post ale pytanie pozostało - niepotrzebnie.
Chyba, że dysponujesz jeszcze innymi źródłami na ten temat?

A co do oznaczenia OM, w Mavagach jak już napisał kolega Bussing dotyczyło ono silników produkowanych na licencji Mercedesa.

Być może ktoś nie wie więc kilka słów wyjasnienia:
Pierwszy Diesel, opracowany wspólnie po fuzji Benza i Daimlera sześciocylindrowy OM 5, pojawił się w 1927 roku. Od tej pory do chwili obecnej silniki wysokoprężne Mercedes-Benz oznaczane są literami OM, pochodzącymi od niemieckiego słowa "Ölmotor", którego potocznie używało się wówczas do nazywania jednostek Diesla.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 14:45, 25 Mar 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 189
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 14:44, 25 Mar 2020 Powrót do góry

Fiat 666RN wzbudził największe zainteresowanie. Fiat najbardziej wyczekiwanym modelem🙂


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 637
Przeczytał: 116 tematów

Pomógł: 66 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:04, 25 Mar 2020 Powrót do góry

To dlatego że nikt się nie spodziewał że ten model może być wydany . W sumie znany ze sporej ilości zdjęć i opisów i można powiedzieć że był kultowy. Wytwarzany dla Polski we Włoszech na Węgrzech i w Polsce.
Przez dyskusje nad nim sporo się dowiedzieliśmy i to się liczy.
Druga sprawa to model wykonany jest specjalnie dla nas. Wcześniej chyba w tej skali 1/72 lub 1/43 nigdzie nie występował. Najbardziej cieszymy sie z nowości.


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 189
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:09, 25 Mar 2020 Powrót do góry

Ciekawa informacja z tym oznaczeniem OM. Nie wiedziałem o tym. Co do Mavaga to długo i ściśle współpracował z Mercedesem. Węgry były przed wojną w innej strefie wpływów. Fabryka nadwoziowa i gotowych pojazdów Braci Uhri wyprodukowala dużo interesujących i bardzo dobrych autobusów na oryginalnych niemieckich podwoziach Mercedesa. Powstało bardzo dużo pojazdów na podwoziach Mavag ( dużo na licencji Mercedesa ). Autobus Mavag N-26 był filarem komunikacji miejskiej Budapesztu od lat 30-tych do końca wojny. W związku z brakiem ogumienia po wojnie, dużo takich Mavagow montowano na wózki tramwajowe. Jeździły w komunikacji Budapesztu na szynach tramwajowych jako spalinowe autobusy szynowe.

Co do merytorycznego zasobu wiedzy o autobusach Fiat 666RN zaryzykuję stwierdzenie, że wiedza, którą przekazało kilku Forumowiczów, to będzie już z 400 - 500 proc. tego co znajdziemy w książeczce 😉


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Śro 15:25, 25 Mar 2020, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 800
Przeczytał: 137 tematów

Pomógł: 60 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 16:11, 25 Mar 2020 Powrót do góry

BUSSING napisał:
Fiat 666RN wzbudził największe zainteresowanie. Fiat najbardziej wyczekiwanym modelem

Skoro tak to jeszcze kilka zdjęć, których chyba nie było na forum Wink

Włoski Fiat 666RN

1.
[link widoczny dla zalogowanych]

2.
[link widoczny dla zalogowanych]

3.
[link widoczny dla zalogowanych]

4.
[link widoczny dla zalogowanych]



Fiat 666RNL Viberti

1.
[link widoczny dla zalogowanych]

2.
[link widoczny dla zalogowanych]

I dla porównania "polski" Fiat 666RN karosowany w Sanowagu (zdjęcie wklejał już wcześniej Koland)

[link widoczny dla zalogowanych]

Zdjęcia nie są wybitne ale można porównać czym, się różniły poszczególne wersje.
W serii wydany będzie model włoskiego autobusu z pierwszych czterech zdjęć.

Foto: NET + zbiory własne


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 16:15, 25 Mar 2020, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 189
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 16:15, 25 Mar 2020 Powrót do góry

Świetne zdjęcia. Trzeba powiedzieć, że to był naprawdę bardzo ładny i nowoczesny jak na tamte czasy autobus. Nasz Star N52 prezentował się już dużo skromniej niż "piękna Włoszka". Mam na myśli prawdziwe autobusy, nie modele. Obejrzymy Fiata jak się pojawi☺


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Śro 21:48, 25 Mar 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 375
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Śro 21:06, 25 Mar 2020 Powrót do góry

Pisałem tutaj kiedyś o tym, że w kolekcji ma wyjść model STAR-a 20 "Stonki". Takie dostałem wiadomości od "mojego" informatora z DeA. Teraz patrząc z perspektywy aktualizacji kolekcji... zastanawiam się czy ów informator nie miał na myśli "Osinobusa" Wink
No, ale zobaczymy Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 189
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 21:51, 25 Mar 2020 Powrót do góry

Stonka też mile widziana Piotr☺ W tym towarzystwie szkód nie narobi. Obrodziło ostatnio bardzo ładnie. Takim plonom Stonka nie zaszkodzi


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Coffee
User



Dołączył: 16 Lis 2011
Posty: 83
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kraków - Borek Fał.

PostWysłany: Śro 22:11, 25 Mar 2020 Powrót do góry

Jest! Mówiłem, że jest szansa na Osinobusa i... Się spełniło!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
wpk_gg
User



Dołączył: 21 Kwi 2018
Posty: 74
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Śro 22:47, 25 Mar 2020 Powrót do góry

Jakub napisał:
Wojciech1500 napisał:
Jakby ktoś chciał kupić numery archiwalne - na stronie ruchu na autobusy również działa kod rabatowy "125p".


Mógłbyś powiedzieć, jaka jest cena jednego numeru z tym kodem rabatowym?


Widzę że niektórzy nie czytają wcześniejszych wpisów, kilka dni temu napisałem że podany kod (ważny prawdopodobnie do końca marca) daje nam przy zakupie m.in. autobusów z rabat wynoszącym 20%.

BUSSING napisał:
Fiat 666RN wzbudził największe zainteresowanie. Fiat najbardziej wyczekiwanym modelem🙂

Golfpolo napisał:
To dlatego że nikt się nie spodziewał że ten model może być wydany . W sumie znany ze sporej ilości zdjęć i opisów i można powiedzieć że był kultowy. Wytwarzany dla Polski we Włoszech na Węgrzech i w Polsce.
Przez dyskusje nad nim sporo się dowiedzieliśmy i to się liczy.
Druga sprawa to model wykonany jest specjalnie dla nas. Wcześniej chyba w tej skali 1/72 lub 1/43 nigdzie nie występował. Najbardziej cieszymy sie z nowości.


Myślę że na dyskusje o innych modelach z ostatniej aktualizacji również przyjdzie czas, patrząc że od kilku dni dzięki wspaniałej wiedzy wypowiadających się tutaj osób wątek o autobusach powoli się rozkręca.

Wracając do Fiata 666RN okazuje się że w co najmniej w trzech różnych firmach włoskich robiono zabudowy na podstawie dostarczonych podwozi, dlatego możemy spotkać fotografie przedstawiające ten autobus w różnych wersjach. Firmy które się tego podjęły to: Aereonatutica, Garavini, Macchi.

Montowane w Sanoku Fiaty były podobno w skromniejszym wyposażeniu niż oryginalne włoskie oraz zamontowano w nich słabsze silniki stosowane w autobusach Fiat 626. Warto dodać że do naszych Sanockich pojazdów zabudowę zaprojektował Pan Stanisław Panczakiewicz znany m.in. jako "twórca" Stara 20 oraz mało kto wie nadwozia autobusu montowanego w Mielcu na podwoziu Leylanda.

Zastanawiam się czy model Fiat 666 RN jaki ma się ukazać będzie posiadał z tyłu hak.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 800
Przeczytał: 137 tematów

Pomógł: 60 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:37, 25 Mar 2020 Powrót do góry

inż Stanisław Panczakiewicz nie był "twórcą" Stara 20 ani żadnego innego kompletnego pojazdu. Przed wojną był szefem działu nadwoziowego PZInż i autorem lub współautorem nadwozi do konstruowanych tam pojazdów. W tym do CWS, LS oraz wszystkich prototypów ciężarowych, a także innych. Po wojnie też zajmował się nadwoziami, m.in Syreny.
W konstrukcji Stara 20 inż Panczakiewicz odpowiadał za kabinę kierowcy i skrzynię ładunkową.
Konstruktorami wiodącymi zespołów głównych byli:
Jan Werner - silnik
Jerzy Werner - rama, zawieszenie, hamulce, serwo
Mieczysław Dębicki - sprzęgło, skrzynka biegów, tylny most
Bronisław Morozowski - przedni most, układ kierowniczy
Zygmunt Gronkowski - układ zapłonowy, rozruchowy i oswietlenie
Stanisław Panczakiewicz - jak napisałem wyżej

Co do Fiata 666RN - tylko takie podwozie karosowane było w Sanowagu bo tylko takie podwozia zostały zakupione przez stronę polską. Na poprzedniej stronie podałem ilości i typy pojazdów zakupionych we Włoszech na podstawie umowy międzyrządowej z 1948r - to tak a propos czytania forum.
Luksusowy autobus turystyczny Fiat 666RNL z przyczepą karosowany przez Viberti zakupiony został również w 1948r bezpośrednio przez Orbis.
We Włoszech w tym czasie istniało kilka firm karosujących podwozia autobusowe, w tym te wymienione przez Ciebie ale rząd polski kupił gotowe autobusy z karoseriami jednego wzoru - tu nie było żadnej dowolności. Tak samo jak w przypadku przyczep - producentem wszystkich była Viberti.
Wyjątek stanowiły autobusy kupowane poza umową rządową, bezpośrednio we Włoszech przez Orbis - tu zdarzały się inne nadwozia.

Jeśli posiadasz inne informacje proszę o podanie ich źródła.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 11:40, 26 Mar 2020, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 189
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 20:46, 26 Mar 2020 Powrót do góry

W międzyczasie zapytam czy ktoś z Kolegów śledził może losy kolejnej "gwiazdy" z Włoch, mianowicie Fiata 682 RN? Przysyłane do Polski gdzieś na przełomie lat 50-tych i 60-tych. ile ich było, gdzie były eksploatowane? Pytam bo ten Fiat też bardzo mi się podobał a nie miałem okazji śledzić jego historii na naszych polskich drogach. Był na pewno zjawiskiem w okresie głębokiego jeszcze PRL-u


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 20:47, 26 Mar 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 637
Przeczytał: 116 tematów

Pomógł: 66 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 20:47, 26 Mar 2020 Powrót do góry

Jeśli chodzi o Fiata 666RNL z karoserią Viberti to wychodzi, że było zakupionych więcej niż jeden.
Poniżej na zdjęciach trzy egzemplarze różniące się między sobą
Pierwszy zestaw ma na dachu zamontowane coś dodatkowo
Drugi zestaw ma dach bez widocznych dodatkowych urządzeń
Trzeci Fiat solo ma inne malowanie .

ImageWarszawa

ImageKraków lotnisko

Image Warszawa

foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Kazik353
User



Dołączył: 26 Wrz 2012
Posty: 384
Przeczytał: 101 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mysłowice

PostWysłany: Czw 23:59, 26 Mar 2020 Powrót do góry

BUSSING napisał:
W międzyczasie zapytam czy ktoś z Kolegów śledził może losy kolejnej "gwiazdy" z Włoch, mianowicie Fiata 682 RN? Przysyłane do Polski gdzieś na przełomie lat 50-tych i 60-tych. ile ich było, gdzie były eksploatowane?

Też jestem ciekawy ile sztuk trafiło na nasze drogi. Jeden egzemplarz 682 na pewno był użytkowany w Mysłowicah jako autobus KWK Mysłowice

Image

Na zdjęcie tego Fiata natrafiłem kiedyś na jednej z grup na facebooku. Ktoś kiedyś wrzucił tylko nie pamiętam na którą dokładnie, bo są dwie. Mysłowicki Detektyw Historyczny i Mysłowice ocalić od zapomnienia. Autor postu wrzucił to zdjęcie bez opisu, więc nie wiem czy był tylko ten jeden egzemplarz czy może było ich więcej.

Jeszcze jedno zdjęcie z epoki z innego miasta, znalezione w internecie.

Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 800
Przeczytał: 137 tematów

Pomógł: 60 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 10:02, 27 Mar 2020 Powrót do góry

Golfpolo napisał:
Jeśli chodzi o Fiata 666RNL z karoserią Viberti to wychodzi, że było zakupionych więcej niż jeden.
Poniżej na zdjęciach trzy egzemplarze różniące się między sobą
Pierwszy zestaw ma na dachu zamontowane coś dodatkowo
Drugi zestaw ma dach bez widocznych dodatkowych urządzeń
Trzeci Fiat solo ma inne malowanie .

ImageWarszawa

ImageKraków lotnisko

Image Warszawa

foto z netu


No właśnie niekoniecznie...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 16:31, 08 Kwi 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin