FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe autobusy i ich historia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 7:30, 29 Mar 2020 Powrót do góry

Fantastyczna strona o historii Autosana🙂 Również wielkie dzięki 🙂 Jest teraz dużo wspaniałego materiału do poczytania i przejrzenia. Nie ma powodów by wychodzić z domu. Jest tak dużo ciekawych materiałów w internecie🙂


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
huml
User



Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1167
Przeczytał: 93 tematy

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska

PostWysłany: Nie 13:21, 29 Mar 2020 Powrót do góry

Dzięki za link o Autosanie Wink Bardzo ciekawy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Nie 17:17, 29 Mar 2020 Powrót do góry

Link o historii Autosana świetny!!! Dużo ciekawych wiadomości, np. nie wiedziałem że do ZSRR wyeksportowano ponad 900 sztuk Autosana H9. W skali całego ZSRR to nie jest dużo, ale ciekawe czy H9 czy jest rozpoznawane w Rosji? Może kiedyś SSM albo Classicbus się pokuszą o Autosana w 1:43? Twisted Evil
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 10:53, 04 Kwi 2020 Powrót do góry

[link widoczny dla zalogowanych]

Nawiążę jeszcze do podanego wcześniej linku do węgierskiej prasy motoryzacyjnej. Powyżej "strzał" w serię 200. Artykuł z 1970 roku. Wiele modeli okazało się tylko prototypami. Niewiele z powyżej wymienionych modeli doczekało się produkcji seryjnej. Poza wymienioną listą, powstały później inne modele seryjne np. 255, 266, 256, 211, 212 oraz mniej znane np. 238, 271, 272 i wiele, wiele innych.

W powyższym linku 8,5 metrowy Ikarus 208 pozostał tylko na desce kreślarskiej. Ikarusy 210, 220, 230, 240, 242 ( krótka seria ), 252, 262 zostały wyprodukowane jako prototypy. Ikarus 282 doczekał się nawet w późnych latach 70-tych krótkiej serii produkcyjnej.

Ikarus 242 miał być produkowany na licencji w Polsce. Wiemy jak było. Uszczęśliwiono nas Berlietem PR 100.


Węgrzy też nie zdecydowali się na produkcję modelu 242. Był to autobus tylnosilnikowy. Nie mógł być zunifikowany z autobusem przegubowym. Węgrzy nie posiadali jeszcze technologii na tzw. "pchany" autobus przegubowy, posiadający mechanizm blokady przegubu w wypadku śliskiej nawierzchni. Niemcy opracowali już taki autobus na początku lat 70-tych - Mercedes 0305G. W 1984 roku powstał pierwszy, "pchany" autobus przegubowy w fabryce Ikarus. Model 284. Technologię wykorzystano do opracowania Ikarusa 435.


Prototyp Ikarus 252 łudząco przypomina późniejszy model - tj. Ikarusa 256. To był jednak inny autobus. Lekko różniące się wymiary ( długość czy rozstaw osi ). Ikarusa 252 zaprojektowano w Budapeszcie. Ikarus 256 - jak zapewniają mnie specjaliści z Węgier, powstał od podstaw w fabryce Ikarus Szekesfehervar.

Prototyp Ikarus 262 był bardzo ciekawy. Różnił się tym od sławnego 260, że był dłuższy o metr. Dopiero w 1990 roku powstał 12 metrowy Ikarus 263. Jednak z trochę innym układem okien. To miało być uzasadnienie dużego wzrostu cen na autobusy Ikarus. Wyższa cena ale autobus dłuższy o metr. Analogicznie z 18 metrowym Ikarusem 283. Było to w czasie upadku bloku wschodniego i drastycznego obniżenia popytu na Ikarusy.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 12:19, 04 Kwi 2020, w całości zmieniany 6 razy
Zobacz profil autora
grzes
User



Dołączył: 30 Kwi 2019
Posty: 130
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Biała Podlaska / Siedlce

PostWysłany: Sob 13:45, 04 Kwi 2020 Powrót do góry

Orientujecie się czy ostatnie numery dochodzą na czas?
Bo następny jest nasz SAN...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
HUMBER IMPERIAL
User



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 560
Przeczytał: 43 tematy

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 15:41, 04 Kwi 2020 Powrót do góry

Mieszkam za granica, wiec nie mam jeszcze modeli w rekach, ale babcia dzwonila, w tym tygodniu ze ostatnie autobusy doszly, razem z czesciami do Poloneza, zaraz po tym jak je dostala.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
tom18
User



Dołączył: 11 Lut 2013
Posty: 510
Przeczytał: 82 tematy

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Radom

PostWysłany: Sob 17:12, 04 Kwi 2020 Powrót do góry

Tak wygląda zapowiedź 18 numeru w Węgierskiej serii Kultowe Autobusy PRL.
Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5543
Przeczytał: 115 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Sob 18:12, 04 Kwi 2020 Powrót do góry

tom18 napisał:
w Węgierskiej serii Kultowe Autobusy PRL.

Mr. Green Mr. Green Mr. Green


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
RAFLAB
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 1368
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 57 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork

PostWysłany: Sob 20:38, 04 Kwi 2020 Powrót do góry

Jarku, to nie wiedziałeś, że na Węgrzech też był "PRL" Laughing Laughing Laughing tyle tylko, że po ichniemu nazywało się to Magyar Népköztársaság Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez RAFLAB dnia Sob 20:41, 04 Kwi 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5543
Przeczytał: 115 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Sob 23:01, 04 Kwi 2020 Powrót do góry

Znaczy się wiedziałem, że Polak-Węgier dwa bratanki...
W ramach tej przyjaźni osobiście "zwinąłem" węgierską flagę, będąc w latach 90-tych na koloni w Szolnoku i zawiesiłem ją w swoim pokoju u rodziców w mieszkaniu...
Węgierskie brzoskwinie "na złodziejce" też były wyśmienite...
Ale pozostałości PRLu tam nie spotkałem, natomiast nie wykluczone, że widziałem pozostałości Magyar Népköztársaság Razz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Sob 23:31, 04 Kwi 2020, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
koland
User



Dołączył: 30 Paź 2011
Posty: 479
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 8:46, 05 Kwi 2020 Powrót do góry

Wracając do produkcji Fiatów w fabryce w Sanoku znalazłem ciekawy film

[link widoczny dla zalogowanych]

Na tej stronie jest trochę ciekawych zdjęć fiatów
[link widoczny dla zalogowanych]

W węgierskiej kolekcji pojawi się też Ikarus 256.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez koland dnia Nie 9:36, 05 Kwi 2020, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 10:18, 05 Kwi 2020 Powrót do góry

Bardzo dużo ciekawych zdjęć komunikacji z lat 1945-1989. Dziękuję! Patrzę na zdjęcie Mercedesa 0302 w barwach Orbisu
Liczę - nawet nie po cichu - że pojawi się w naszej Kolekcji. Podoba mi się też Berlier Cruisair 3. Pamiętam dobrze te autobusy. Tak samo liczę na model w skali 1:72. Na wyżej wspomnianej stronie dużo fajnych zdjęć mojego "imiennika" - tj. Bussinga D2U, którego modelik już posiadamy. 🙂 Bardzo spodobało mi się zdjęcie nowego autobusu Leyland z 1947 roku, w barwach PKS. Ciekaw jestem, która firma wyprodukowała karoserię: zewnętrzna firma nadwoziowa czy to karoseria oryginalna Leylanda? Nawiązując do Fiata z karoserią Ikarus, którego jako pierwszy pokazał nam na tym forum kolega Koland, to potwierdzam, że wg oficjalnego nazewnictwa fabryki Ikarus, widniał w ewidencji jako "Ikarus Fiat". Przejrzałem całą prasę pod linkiem, który wcześniej udostępniłem. Przy okazji natknąłem się na wiele, wiele arcyciekawych materiałów. Np. ostatnie Mavagi Tr-5 wyprodukowano w Ikarusie w 1950 roku. Od roku 1952 produkowano Ikarusa 60. Rok 1951 był rokiem Ikarusa 30 i wielu samochodów specjalnych na podwoziach ciężarówek 🙂


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Nie 11:50, 05 Kwi 2020, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
omega26
User



Dołączył: 07 Wrz 2011
Posty: 122
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 12:14, 05 Kwi 2020 Powrót do góry

Cześć koledzy - przepraszam, że się wtrącam, ale ten "Orbisowski " autobus to nie tak do końca Mercedes - pod koniec lat siedemdziesiątych Polska zakupiła dość dużo autobusów w Iranie - to właśnie te Mercedesy - a nazywały się Irannational.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 12:26, 05 Kwi 2020 Powrót do góry

Dziękuję za słuszną uwagę. Tak, te autobusy były dla nas sprzedane w atrakcyjnych cenach z Iranu. Jednak były nadal firmowane jako Mercedesy 0302. Model odniósł wielki, światowy sukces. Były produkowane w wielu miejscach na Świecie, dużo również w Turcji.

Bardzo mi się podobały te samochody. Idealny autokar końca lat 60-tych, początku 70-tych. Świetna stylistyka.

W nawiązaniu do zapowiedzi kolejnych Ikarusów w serii węgierskiej ( 30, 55, 256 ) to jestem optymistą. Wierzę, że ukażą się tam wszystkie, wcześniej wydane przez Atlas Ikarusy ( 17 modeli, bo kolejne 3 to były ciężarówki ). Tych modeli spodziewam się też u nas


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Nie 15:16, 05 Kwi 2020, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 16:44, 05 Kwi 2020 Powrót do góry

Ok. Już doczytałem pod linkiem powyżej. Nadwozia Leylanda budowano w Polsce. W pierwszej odsłonie nie zauważyłem tego komentarza. Ciekawa informacja, że ta sama ekipa projektowała potem i budowała nadwozia autobusów Bałtyk


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin