FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe autobusy i ich historia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
HUMBER IMPERIAL
User



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 560
Przeczytał: 38 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 15:45, 12 Wrz 2020 Powrót do góry

Zamiast MPA na liste moznaby wstawic Cabrio ktory sie ukazal, w sumie do czasu zapowiedzi nie wiedzialem o jego istnieniu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 19:50, 12 Wrz 2020 Powrót do góry

Świetna lista, gratulacje! Jedna korekta tylko: przy moim imienniku, w pozycji 79, prawidłowo BUSSING 6500TU. Klasyk, protoplasta wielu konstrukcji, wzór dla szeregu producentów


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Pan_Samochodzik
User



Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 538
Przeczytał: 48 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 9:55, 14 Wrz 2020 Powrót do góry

Mały odkop; pytanie do kolegów, którzy zamówili prenumeratę "na Ikarusa". Doszła już Wam paczka z modelem/modelami?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2426
Przeczytał: 83 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 10:41, 14 Wrz 2020 Powrót do góry

HUMBER IMPERIAL napisał:

(...) moja lista

(...)
70. Jelcz MPA 62
(...)


Ten autobusy nie miały z Jelczem wiele wspólnego. Pisaliśmy już kiedyś o tym.
Budowane byly z dwóch rozbitych autobusów Skoda 706 RTO. Z reguły pierwszy człon z rozbitej Skody MEX, drugi z rozbitej wersji międzymiastowej, pozyskanej z PKS.
Autobus nosił nazwę MPA AP 62 co oznaczało:
Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe (producent)
Autobus Przegubowy (typ/model)
62 to rok wprowadzenia projektu do produkcji.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
HUMBER IMPERIAL
User



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 560
Przeczytał: 38 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 14:04, 14 Wrz 2020 Powrót do góry

Dzieki Max, dowiedzialem sie czegos nowego. Warto wiedziec, jednak wiekszosc zdjec jest nadal podpisana jako Jelcz... moze po prostu jako skrot myslowy... niestety wprowadza to w blad.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Pon 20:09, 14 Wrz 2020 Powrót do góry

max napisał:
Ten autobusy nie miały z Jelczem wiele wspólnego. Pisaliśmy już kiedyś o tym.
Budowane byly z dwóch rozbitych autobusów Skoda 706 RTO. Z reguły pierwszy człon z rozbitej Skody MEX, drugi z rozbitej wersji międzymiastowej, pozyskanej z PKS.
Autobus nosił nazwę MPA AP 62 co oznaczało:
Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe (producent)
Autobus Przegubowy (typ/model)
62 to rok wprowadzenia projektu do produkcji.
...może warto dodać, że poza 2 prototypowymi pojazdami wykonanymi w warsztatach "na Włościańskiej" w 1962 roku, w roku 1963 wykonano jeszcze 20 szt. takich pojazdów (MPA AP62). Następnie dokumentację techniczną przekazano do JZS w Jelczu, które w tym czasie zaczęły już produkcję wersji miejskiej Jelcza (272MEX). W ten sposób "narodził" się Jelcz AP02 i później zmodyfikowany Jelcz 021.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 20:14, 14 Wrz 2020 Powrót do góry

Chwyciłem książkę pana Wojciecha Połomskiego pt. "Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952-1970". Na stronie 102 jest zdanie, cyt:"Pierwowzorem dla autobusu przegubowego Jelcz AP-02 był prototyp autobusu przegubowego Jelcz AP-62, wykonany w MPA w Warszawie...".

W latach 50-tych miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne w Budapeszcie robiło takie rzeczy na dużą skalę. Drugi człon wykonano z "przechodzonych" autobusów Mavag Tr-5. Pierwszy człon to był Ikarus 60. Później dwa człony były z Ikarusów 60. Następnie przedsiębiorstwo Volanbusz produkowało na dużą skalę przegubowce z autobusów Ikarus 60, 601, 620 i 630. Dużo tego jeździło na trasach wiejsko-podmiejskich. Fabryka Ikarus nie przejęła tej inicjatywy. Ikarus 180 był pierwszym przegubowcem Ikarusa. Pierwowzór rozebrany na części w Ikarusie: niemiecki Henschel HS-160.

Dlatego m.in. tak cenię zachodnioniemieckie autobusy👍

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Pon 20:51, 14 Wrz 2020, w całości zmieniany 5 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2426
Przeczytał: 83 tematy

Pomógł: 269 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:56, 14 Wrz 2020 Powrót do góry

BUSSING napisał:
Chwyciłem książkę pana Wojciecha Połomskiego pt. "Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952-1970". Na stronie 102 jest zdanie, cyt:"Pierwowzorem dla autobusu przegubowego Jelcz AP-02 był prototyp autobusu przegubowego Jelcz AP-62, wykonany w MPA w Warszawie...".


Mam książki W. Połomskiego i cenię go za solidne i rzetelne podejście do opisywanych tematów.
Niestety, również jemu czasem zdarzają się błędy, być może wynikajace z bezkrytycznego powielania tzw. powszechnej wiedzy.
Sprawa autobusów MPA AP 62 jest bezdyskusyjna i znana miłośnikom polskiej motoryzacji od lat.

Jestem teraz za granicą i trudno mi znaleźć materiał do ilustracji posta ale dla niezorientowanych pierwszy dostępny:
[link widoczny dla zalogowanych]

W razie potrzeby (za około trzy tygodnie) przedstawie dodatkowe materiały.

Piotr1-60 napisał:
...może warto dodać, że poza 2 prototypowymi pojazdami wykonanymi w warsztatach "na Włościańskiej" w 1962 roku, w roku 1963 wykonano jeszcze 20 szt. takich pojazdów (MPA AP62). Następnie dokumentację techniczną przekazano do JZS w Jelczu, które w tym czasie zaczęły już produkcję wersji miejskiej Jelcza (272MEX). W ten sposób "narodził" się Jelcz AP02 i później zmodyfikowany Jelcz 021.


Masz rację, tak było, autobusów MPA AP 62 wykonano w sumie 22 sztuki, a potem to już rzeczywiście była historia Jelcza Wink


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pon 23:12, 14 Wrz 2020, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 7:31, 15 Wrz 2020 Powrót do góry

Dziękuję. Być może nazwa "Jelcz" dla autobusu MPA AP62 przyjęła się jako potoczna, gdyż stał się protoplastą rodziny autobusów przegubowych już później faktycznie marki Jelcz.

Tak. Solówki Jelcz MEX produkowane były w Jelczu dopiero od roku 1963


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Wto 8:12, 15 Wrz 2020 Powrót do góry

Dziś na Węgrzech, jako numer 27 kolekcji ukazał się Ikarus 280 (model identyczny jak w polskiej edycji).

[link widoczny dla zalogowanych]

Pozdrawiam.
Dzidek


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Pan_Samochodzik
User



Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 538
Przeczytał: 48 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 8:31, 15 Wrz 2020 Powrót do góry

EDIT: Po pierwsze - Regulamin pkt 7.
Po drugie - po co cytujesz zdjęcie?
Mod.


Może to dlatego już pierwszego dnia w DeA zabrakło modeli i trzeba było dodrukować :roll:


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
MichałGD
User



Dołączył: 09 Mar 2019
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto 15:19, 15 Wrz 2020 Powrót do góry

Czy ja dobrze widze czy oni maja prawidłowo pomalowany tył ?
Poza tym widzę czarny numer linii nie czerwony jak u nas.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez MichałGD dnia Wto 15:23, 15 Wrz 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
wojtek_
User



Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 202
Przeczytał: 31 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:27, 15 Wrz 2020 Powrót do góry

nie wiem skąd ten pomysł O_o
https://www.youtube.com/watch?time_continue=13&v=5t2uhVLiECE&feature=emb_logo


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Arek
User



Dołączył: 12 Lis 2010
Posty: 497
Przeczytał: 70 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto 20:31, 15 Wrz 2020 Powrót do góry

Mam do kolegów takie pytanie: czy gdzieś jeszcze, prócz Polski, były eksploatowane autobusy Ikarus 280 w takim samym malowaniu, co u nas (czyli biało-czerwono-białym)?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 850
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 20:59, 15 Wrz 2020 Powrót do góry

W ZSRR, potem Rosji, oprócz najbardziej popularnych żółtych, jeździło trochę biało-czerwonych ale różnica była taka, że przednia i tylna ścianka były całkowicie białe.

Uwaga! Oryginalne malowanie fabryczne takie jak dla Polski, biało czerwone, było dla niedużej dostawy do Tunezji. Różnica jednak taka, że układ drzwi był: 2-0-2-0.

Być może jeszcze coś było. Narazie nie pamiętam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin