FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe Autobusy PRL-u Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 60
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 15:08, 01 Gru 2019 Powrót do góry

Piękny autobus, dziękuję za zdjęcie. Napis GROMADA na burcie. Tak. Te autobusy wykorzystywały biura podróży na wycieczkach zagranicznych. Jeździły też na trasach dalekobieżnych w Polsce i na trasach zagranicznych. Były traktowane jako "ekskluzywne" autobusy - podobnie jak Mercedesy 0302 oraz Berliety Cruisair. Pamiętam te autobusy w barwach ORBISU.

To nie pozostaje nic innego jak oczekiwać teraz na model w skali 1:72. Jest wspaniały pierwowzór oczekujący na zeskanowanie. Szanowni Koledzy z Wydawnictwa - prosimy przystępować do działania.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Nie 17:05, 01 Gru 2019, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
sk2011
User



Dołączył: 11 Wrz 2015
Posty: 23
Przeczytał: 72 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Nie 21:04, 01 Gru 2019 Powrót do góry

Sanos również do dzisiaj istnieje w skali 1:1 - [link widoczny dla zalogowanych] Używany jest przez p. Romana Złomańczuka z Zamościa. Do spotkania prawie codziennie na ulicy Granicznej.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 60
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 22:03, 01 Gru 2019 Powrót do góry

Dziękuję za zdjęcie. Autobus już ze ścianką przednią nowszego typu. Szkoda. Jednak najbardziej charakterystyczne dla polskich dróg były Sanosy z trapezową przednią atrapą i pięknymi podwójnymi reflektorami, w owalnej obwolucie w stylu starych Fiatów.

Jeździły po Polsce ciekawe wersje Sanosów. Pamiętam podmiejską wersję z PKS Jelenia Góra z trzema drzwiami. Przednie i tylne otwierane automatycznie dwuskrzydłowe. Środkowe czteroskrzydłowe. Wewnątrz mniejsza liczba miejsc siedzących i o niższym standardzie - typowych dla komunikacji miejsko/podmiejskiej.

Muszę w tym momencie powiedzieć, że niewybaczalne jest to co zrobiły jeszze w latach 80-ych te wszystkie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej czy pekaesy. Kasowali i złomowali bez żadnego sentymentu bardzo ciekawe autobusy, nie pozostawiając nic dla potomnych, nie przekazując niczego do muzeów.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
wojtek_
User



Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 132
Przeczytał: 64 tematy

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 11:50, 02 Gru 2019 Powrót do góry

Na jutubach jest kolorowy film z miasta Łódż, w ktorym widac taką egzotyczna konfiguracje sanosa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 607
Przeczytał: 121 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 13:20, 02 Gru 2019 Powrót do góry

Image

Image

Image S-415

foto z netu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 60
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 17:36, 02 Gru 2019 Powrót do góry

Dziękuję za bardzo ładne rozwinięcie tematu o autobusach Sanos. Autobusy te zasługują na dłuższa uwagę i przede wszystkim - na odwzorowanie w tej kolekcji w skali 1:72.
Podróżowałem Sanosem na trasie Kraków - Krynica, Zakopane - Katowice i na innych trasach. Rzeczywiście: autobusy wspinały się dzielnie po górskich serpentynach, były bardzo wygodne, szybkie. Na przykładzie Sanosa można było zauważyć jak autobus jest dostosowany do różnych potrzeb przewozowych. Wersja podmiejska, trzydrzwiowa ( środkowe drzwi czteroskrzydłowe jak już wspomniałem ) z niskimi siedzeniami dostosowanymi dla potrzeb komunikacji miejsko/podmiejskiej. Wersja regionalna/międzymiastowa na krótsze trasy z dwoma drzwiami dwuskrzydłowymi, otwieranymi automatycznie. Dwa podwójne rzędy siedzeń podobnych w standardzie jak w wersji podmiejskiej. Wersja dalekobieżna ( chyba najczęściej spotykana ) z siedzeniami lotniczymi i dwoma drzwiami dwuskrzydłowymi otwieranymi automatycznie. Wersja turystyczna różniła się tym, że miała dwoje drzwi otwieranych ręcznie ( klamka ). Wersja ta też była eksploatowana na trasach dalekobieżnych PKS.

To były piękne autobusy. Bardzo charakterystyczne dla swej epoki gdy Jugosławia była jeszcze jednym państwem i ludzie różnych narodowości współegzystowali tam jeszcze z pozoru spokojnie. Autobus był bowiem owocem dużej kooperacji pomiędzy narodami zamieszkującymi Jugosławię. Końcowy montaż i budowa karoserii w Skopje w Macedonii. Gdzie indziej powstawały silniki, gdzie indziej skrzynie biegów i układy napędowe. Po rozpadzie Jugosławii kontynuacja produkcji nie była już możliwa.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Pon 17:39, 02 Gru 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Poldi
User



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 608
Przeczytał: 127 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:36, 03 Gru 2019 Powrót do góry

Widzieli aktualizację? Confused Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
cichy555
User



Dołączył: 21 Lip 2010
Posty: 100
Przeczytał: 6 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 14:10, 03 Gru 2019 Powrót do góry

jaką? gdzie? na stronie nic nie ma


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotrek_EPKK
User



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 4461
Przeczytał: 106 tematów

Pomógł: 181 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 14:16, 03 Gru 2019 Powrót do góry

Aktualizacja tak porywająca, że część jej nawet nie widzi Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Poldi
User



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 608
Przeczytał: 127 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 14:48, 03 Gru 2019 Powrót do góry

Very Happy Very Happy Very Happy dobre!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Lohner
User



Dołączył: 12 Lip 2016
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:43, 03 Gru 2019 Powrót do góry

Kolejne modele dodane na przyszły rok to:
ImageImage


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Lohner dnia Wto 15:43, 03 Gru 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 60
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 17:40, 03 Gru 2019 Powrót do góry

Gdzie jest ten masowy wysyp polskich i wschodnioeuropejskich autobusów? Jest co prawda Fleischer z DDR ale historia z nim była taka:

W 1969 roku RWPG ( Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej ) pod przewodnictwem ZSRR, nadała Węgrom priorytet w dziedzinie produkcji autobusów. Mieli eksportować do krajów bloku wschodniego i poza ten blok - w celu pozyskiwania dewiz. W NRD ostatnim "pełnoprawnym" autobusem, który mógł być produkowany była IFA H6. Dostali zgodę na produkcję samochodów osobowych, furgonetek, mikrobusów i ciężarówek Barcas, Robur, IFA. W zasadzie były też Robury w wersji małego autobusu i to tyle. Niemcy znaleźli kruczek prawny ( "wytrych" ). Zaczęli niewielką produkcję dużych autobusów z wykorzystaniem używanych, wyremontowanych podwozi i podzespołów mechanicznych autobusów Ikarus. Karoserie były najsłabszym punktem Ikarusów. Tak jak inne autobusy z tej epoki szybko były zżerane przez korozję. W warsztatach naprawczych powstawały więc w niewielkiej ilości autobusy Fleischer na podbudowie Ikarusa. Autobusy były znane tylko w Niemczech Wschodnich. Widziałem też miejskie wersje autobusów Fleischer, które przejęły nawet elementy nadwozia od Ikarusa - o ile jeszcze korozja ich nie przeżarła ( boczne okna razem ze słupkami okiennymi, drzwi ). Inna była tylko ścianka przednia i tylna.

Ten Greyhound to piękny autobus, nie powiem. Znany z amerykańskich filmów. Jest to już trzeci amerykanin w tej serii. Seria zatraciła swoją tożsamość. Tym sposobem seria osiągnie 120 albo więcej modeli. Zaraz będą autobusy z ulic Pekinu albo z New Delhi ( Indie ). Zaraz uwierzę, że w USA też był PRL...

Rozpisywaliśmy się tu z kolegami dużo o Ikarusach. Ostatnio o Sanosach. Czekamy a tu aktualizacja, która mnie nie cieszy.

Pytanie do znawców. Z jakiej serii to "przeszczep" tego Grehhounda?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Wto 20:46, 03 Gru 2019, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Marcin
User



Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 354
Przeczytał: 24 tematy

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 17:51, 03 Gru 2019 Powrót do góry

Czy im w tym DeA sufit na łeb spadł? Niech już lepiej zakończą tą serię jak to ma tak wyglądać i dadzą ciężarówki na cały kraj.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
j.jacek
User



Dołączył: 12 Lis 2010
Posty: 543
Przeczytał: 54 tematy

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 18:00, 03 Gru 2019 Powrót do góry

"Amerykaniec" świetny,na Ebay-u po 50/60 euro chodzi to model z serii brazylijskiej,wielu wzdycha do tej serii a tu proszę BRAWO !,za 40 zł Hurra
To tak na przekór wszystkim malkontentom Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Citar
User



Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 156
Przeczytał: 39 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hamburg / Gdansk

PostWysłany: Wto 18:11, 03 Gru 2019 Powrót do góry

50-60€ ? W jakiej skali?
W 1:43 jest tego pelno za polowe tej ceny, w 1:72 sa rzadkie ale w tej cenie tez nie widzialem.(w Peru za 10$ , w Argentynie za 25$, jedynie porto odstrasza)
1:87 i 1:50 nawet nie poruszam.
Jedynie latwosc dostepu i jednak sporo nizsza cena napewno ucieszy milosnikow tego autobusu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Citar dnia Wto 18:19, 03 Gru 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin